2014-02-02, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Har kollat igenom bevisen, och Amanda Knox är definitivt skyldig.
Hennes pojkvän har även ändrat sin historia, varefter Knox panik-anklagade sin chef.
Om det var så att hon inte var skyldig, skulle hon givetvis ha en historia som går ihop, och som var gemensam med pojkvännen. Att man hittat blandat blod, Knox och offrets är svårt att förklara bort, speciellt med tanke på att hon hävdar att hon inte varit där överhuvudtaget.
Sedan vad hon konkret har gjort är oklart. Om hon själv har knivhuggit offret, hållit i henne och flyttat kroppen eller liknande.
Men om hon inte gjort något av dessa, utan enbart varit närvarande så skulle hon inte ljuga, utan tala sanning och yrka på ett lägre straff. Detta har hon inte gjort, utan istället tvär förnekat skyldighet. Hon verkar dessutom helt verklighetsfrånvarande och känslokall som person. Inte minst när hon går in i rätten med en tröja "All you need is love". Uppenbarligen är hon dum i huvudet på något sätt.
Jag tycker därmed att domen var rättvis, och jag hoppas de alla brinner i helvetet för vad dom har orsakat en ung kvinna med hela livet framför sig.

Var kan jag ta del av det fetstilta? Själv läser jag nu att det inte fanns några spår alls av Knox i rummet där Meredith mördades. (Åklagaren hävdar att Knox och hennes dåvarande pojkvän röjt undan spåren efter sig.)

''No shoe prints, clothing fibers, hairs, fingerprints, skin cells or DNA of Knox were found on Kercher or in the room.''

http://en.wikipedia.org/wiki/Murder_...ercher#Trial_2

Den enda tekniska bevisningen som binder Knox och Sollecito till mordplatsen är Sollecitos DNA som funnits på Kerchers BH samt en kniv som fanns i Sollecitos kök. Denna bevisning är dock, enligt vissa, opålitlig.

''But in June, two independent court-appointed experts dismissed both pieces of evidence as unreliable. The bra clip DNA, overlooked by police for more than six weeks, could have come from contamination, while the knife trace might not have been Kercher's.''

http://www.theguardian.com/world/201...?newsfeed=true
Citera
2014-02-02, 18:07
Bannlyst
Negern ar 100% skyldig!

Pressande forhor kan fa vem som helst (aven du och jag) att erkanna brott.

Amanda Knox kan vara skyldig-kan vara oskyldig.

Men DNA-bevisen ar "konataminerade".

Att Sollecito inte "skickade Amanda Knox "undr the bus" nar polisen pressade honom tyder pa att hon ar oskyldig.

Vad "NEGERJAVELN" sager har ingen betydelse for mig. Hans blod, DNA, med mera fanns pa brottplatsen sa han mordade Meredith Kercher.

Han ficks saklart ocksa ett erbjudande om att satta dit Amanda Knox. Hat tog erbjudandet - Men det gor henne inte mer skyldig.
Citera
2014-02-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikalisk
Ber om ursäkt för vagheten. Jag undrade om det var vedertaget att Knox befann sig i samma fastighet som Meredith när Meredith blev mördad. Vidare ville jag veta var Knox stod idag, om vad hon påstår sig ha gjort och inte gjort dagen då Kercher mördades, efter alla hennes påhittade historier.

Det verkar finnas två olika typer av rättegångar i Italien. Den ena typen erbjuder den åtalade en snabbare process, där kraven på bevisningen är lägre. Samtidigt är straffen mildare, i det fall den åtalade döms som skyldig.

Den andra typen av rättegång har högre krav på bevisningen, tar längre tid och kan i slutänden ge längre straff.

I fallet med mordet på miss Kercher, fick de tre åtalade Guede, Knox och Sollecito välja vilken typ av process de ville få sin sak prövad i.

Guede valde det så kallade snabb spåret, tydligen med motiveringen att "de andra två skulle gadda ihop sig mot honom".

Sollecito och Knox hade således förmodligen redan valt det normala eller långsamma rättegångs förfarandet. (Nej, jag har inte källa på detta).

Totalt har mordet på miss Kercher prövats i 5-6 olika domstolar, med lite olika förutsättningar. I samtliga utom en, Hellman-Zannetti, har man ansett att Guede mördade miss Kercher med hjälp av andra.
I de rättegångar som specifikt berört Sollecito och Knox har de befunnits skyldiga till mordet, utom i ovan nämnda Hellman-Zanetti.

Svaret på frågan är alltså att de flesta anser det bevisat att Knox och Sollecito mördade Knox, tillsammans med Guede. Och således var de i "huset".

Knox nuvarande ståndpunkt är att hon inte var i "huset" då mordet begicks. Hon hävdar att hon var hemma hos Sollecito i hans lägenhet. Den ligger ca 5-10 min promenad från brottsplatsen.
Guede bodde ytterligare ca 100 m bort.

Notera dock att även detta sista domslut skall motiveras i en rapport och sedan skall Italiens högsta domstol granska densamma, innan domen vinner laga kraft.
Senast redigerad av PekkariP1 2014-02-02 kl. 23:50.
Citera
2014-02-02, 23:40
Medlem
Citat:
Var kan jag ta del av det fetstilta? Själv läser jag nu att det inte fanns några spår alls av Knox i rummet där Meredith mördades. (Åklagaren hävdar att Knox och hennes dåvarande pojkvän röjt undan spåren efter sig.)

''No shoe prints, clothing fibers, hairs, fingerprints, skin cells or DNA of Knox were found on Kercher or in the room.''

http://en.wikipedia.org/wiki/Murder_...ercher#Trial_2

Den enda tekniska bevisningen som binder Knox och Sollecito till mordplatsen är Sollecitos DNA som funnits på Kerchers BH samt en kniv som fanns i Sollecitos kök. Denna bevisning är dock, enligt vissa, opålitlig.

''But in June, two independent court-appointed experts dismissed both pieces of evidence as unreliable. The bra clip DNA, overlooked by police for more than six weeks, could have come from contamination, while the knife trace might not have been Kercher's.''

http://www.theguardian.com/world/201...?newsfeed=true

Här kan du läsa om de bevis som finns mot Sollecito o Knox:
http://themurderofmeredithkercher.com/The_Evidence
Citera
2014-02-03, 13:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Har kollat igenom bevisen, och Amanda Knox är definitivt skyldig.
Hennes pojkvän har även ändrat sin historia, varefter Knox panik-anklagade sin chef.
Om det var så att hon inte var skyldig, skulle hon givetvis ha en historia som går ihop, och som var gemensam med pojkvännen. Att man hittat blandat blod, Knox och offrets är svårt att förklara bort, speciellt med tanke på att hon hävdar att hon inte varit där överhuvudtaget.
Sedan vad hon konkret har gjort är oklart. Om hon själv har knivhuggit offret, hållit i henne och flyttat kroppen eller liknande.
Men om hon inte gjort något av dessa, utan enbart varit närvarande så skulle hon inte ljuga, utan tala sanning och yrka på ett lägre straff. Detta har hon inte gjort, utan istället tvär förnekat skyldighet. Hon verkar dessutom helt verklighetsfrånvarande och känslokall som person. Inte minst när hon går in i rätten med en tröja "All you need is love". Uppenbarligen är hon dum i huvudet på något sätt.
Jag tycker därmed att domen var rättvis, och jag hoppas de alla brinner i helvetet för vad dom har orsakat en ung kvinna med hela livet framför sig.

Man har inte hittat något "blandat blod". Knox var inte där mordkvällen, men bodde i huset och det är inte vare sig förvånande eller bestickande att hitta hennes DNA där, trots försök att hävda motsatsen på den ena eller andra vaga grunden.
Citera
2014-02-03, 14:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ber om ursäkt för vagheten. Jag undrade om det var vedertaget att Knox befann sig i samma fastighet som Meredith när Meredith blev mördad. Vidare ville jag veta var Knox stod idag, om vad hon påstår sig ha gjort och inte gjort dagen då Kercher mördades, efter alla hennes påhittade historier.

Om du med vedertaget menar att man nu dömt efter förutsättningen att hon befann sig där vid tidpunkten för mordet så är det ju så klubbat av domaren Nencini.

Knox har inte hittat på några historier. Polisen bad henne föreställa sig att hon befann sig i huset vid mordet när Lumumba mördade Kercher därför att de hade en ide om att det var så mordet gick till, de pressade henne om detta och av någon orsak, om det nu var för att hon var skyldig och ville komma undan det pressade förhöret eller var oskyldig och ville komma undan det pressande förhöret, så sa hon vad de ville höra. Nästa dag i fängelset återgick hon till den historia hon haft tidigare, att hon och Sollecito tillbringat hela mordkvällen i hans lägenhet. Take your pick, men gå inte på lögnen om att Knox kom med ständigt skiftande utsagor.

Om du skall avgöra frågan om Knox befann sig i sitt hem mordkvällen så finns det några saker du bör överväga som talar emot.

Knox kände inte Guede och hade därför ingen anledning att befinna sig i hans sällskap. Hon hade träffat honom i sällskap via Kerchers älskare Giacomo Silenzi och hans rumskompisar som bodde i nedre delen av huset, men det finns inga som helst tecken på kontakt mellan dem. Då mordet inte ens enligt de fällande domarna var premediterat fanns det ju inga skäl för Knox och Guede att ha hållit sin bekantskap hemlig. Någon borde sett dem tillsammans eller det borde funnits mobiltrafik mellan dem. Något spår av kontakt borde polisen som vände på alla stenar funnit men de gjorde man inte.

Det finns inga övervakningskameror som polisen kunnat visa fångar Knox och Sollecito på väg mellan Sollecitos hem och Knox hem mordkvällen. Man bör ha studerat sådana bilder och att det fanns kameror som kunnat fånga dem på bild. Det finns däremot kamerabilder från ett parkeringsgarage i närheten av huset av vad som antagligen är Kercher på väg hem vid 2100 och av vad som antagligen är Guede vid en tidigare tidpunkt som stämmer med att han brutit sig in i huset innan Kercher kom hem och överraskade honom.

Tidsaspekten talar för att Knox inte bör ha kunnat befinna sig i huset när mordet ägde rum. Varför det är så framgår av de omfattande diskussioner som jag och Pekkari haft kring den frågan på de sista sidorna i den här tråden. Vill man titta närmare på argumenten till varför Rudy Guede ensam mördade Kercher efter ett inbrott där han överraskades av henne in flagrante delicto skall man följa länkarna i vänsterspalten på webbplatsen nedan:

http://www.injusticeinperugia.org

Man kan också läsa den nyutkomna boken "The Forgotten Killer" som finns som e-bok på Amazon.com.

http://www.prestonchild.com/latest/n...las;art136,525
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2014-02-03 kl. 14:07.
Citera
2014-02-03, 14:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tror nog det finns många skyldiga som anser sej vara oskyldiga.

Knox och Sollecito har mycket starkare skäl en de flesta till varför de är oskyldiga. Det finns till skillnad från i de flesta tveksamma fällande domar en klart utpekad gärningsman i Rudy Guede som ensam hade möjlighet tillfälle och motiv att utföra mordet och som tillika är fälld för det samt skulle blivit det oberoende parets skuld eller oskuld.

Förklaringen att han ensam utförde mordet är både mer trovärdig och oerhört mer vanlig statistiskt. Det händer då och då att inbrottstjuvar attackerar kvinnor i deras hem och ibland mördar dem medan teorin att Knox, Sollecito och Guede tillsammans mördat Kercher gör det till ett närmast unikt brott i kriminalhistorien.

Det är en konspiratorisk ide som kräver antaganden om fejkade inbrott, om ett hemligt samförstånd mellan människor utan bevisad relation, om flera mordvapen där ett hade räckt, om ett motiv hos Knox där hon mördar utan skäl, om att även Sollecito skulle mördat utan skäl men av annat likaledes oklart motiv, osv.
Citera
2014-02-03, 14:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag vill berömma ditt inlägg, då jag följt detta fall och tråden och inte kunnat ha en åsikt, för man vet inte vad man ska tro. Italienskt rättsväsende har ett påstått dåligt rykte, men alla turer i olika instanser visar på det motsatta!

Jag har också undrat över flinen, flackande blicken och distansen från Amanda Knox, och hur hon kunde hamna som amerikansk student i ett slummigt boende i Perugia. De flesta föräldrar brukar kolla upp barnens boenden, och i vilka kretsar de hamnar i. Perugia har många utländska ungdomar från välbärgade familjer, som studerar på universitet. Men den miljön detta skedde i var inte normal för utlandsstudenter. Din personliga berättelse var generös, och underlättade för mig att förstå denna sak.

Om man läser utländsk press, i alla länder förutom USA verkar det inte som om någon insatt tycker att oskyldiga blev dömda. Det som nu är intressant är om hon lyckas undvika utlämning. En svår amerikansk juridisk nöt, eftersom hon har blivit en celebrity i USA.

Det är särskilt illa om hon skyddas, när pojkvännen måste sitta av sitt straff.

Det var inget "slummigt boende" utan ett fullständigt normalt hushåll som Knox delade med den ett år äldre Kercher och två lite äldre italienska kvinnor, Laura Mezzetti och Filomena Romanelli, som jobbade på advokatkontor. De betalade ordentligt för huset, som de tyckte var charmigt.

Vad får du sånt ifrån? Vad får folk allmänt en massa dumheter som de tar för sanning för ifrån?

De finns för övrigt en massa människor i många länder som anser att paret är oskyldiga. Med goda skäl, och främst av dem förstås de italienska domarna Hellmann och Zanetti. Vet du att den vanliga förklaringen de som förespråkar skuld har till att dessa friade paret är att de var mutade av frimurarna, maffian och familjen Sollecito i skön förening, trots att det inte finns minsta tecken på att denna konspirationsteori stämmer?

Hur kan plötsligt hedervärda domare komma fram till att det inte ens finns rimligtvis tvivel när tidigare fullständigt hederliga och skarpsinniga domare tyckte att fallets var upplöst i sina beståndsdelar?

I Italien handlar mycket om att rädda ansiktet och om politik. Man får här tänka sig ett gäng Lambertzar i full galopp för att inte framstå som inkompetenta parat med extrem inavel och politisk och vänskapsbaserad korruption.
Citera
2014-02-03, 15:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag har tidigare inte varit särskilt intresserad av detta, men efter att ha läst en något spekulerande artikel om huruvida Amanda Knox har Aspergers syndrom eller inte så har jag kollat lite mer. Då jag har en dotter med Asperger, eller högfungerande autism som det väl kommer heta framöver, så är alla vinklar på problemet intressanta.

Nedanstående är skrivet med en aning glimt i ögat. Som förälder till en unge med Asperger så hjälper det inte ett dugg att deppa ner sig. Man får försöka hitta humorn i det hela, även om humorn ofta går dottern helt förbi. Jag är jag, och hon är hon. Man kan inte leva varandras liv

Det första som jag reagerade på i de filmade intervjuerna är den svaga ögonkontakten med journalisten. Min dotter gör nästan exakt så när hon pratar med folk. Blicken faller undan, och söker sig sedan tillbaka för att strax falla bort igen. Det där kan ju även blyga människor göra, men dom är i grunden lite mer intresserade av interaktion och kontaktsökandet är mer naturligt och snabbare. Jag tjatar på dottern att träna på att se folk i ögonen, men det går inte helt bra.

Rapporterna om underligt beteende på polisstationen strax efter mordet känner jag väl igen. Pressar vi dottern till att tappa kontrollen blir hon så stressad att hon gör konstiga saker. Hade dottern försökt hjula så hade hon väl brutit nacken, men det är handlingar på den underlighetsnivån det är frågan om i för henne besvärliga situationer.

Den rapporterade naiviteten känns igen. Vår dotter tror gott om de flesta, även f d satanister som säger sig numera vara helt omvända och normala. Nu är det iofs gott om udda själar bland de med Asperger, så vad är en ynka satanist att oja sig över. Vi jobbar mycket med att förklara att man inte riktigt ska gå på vad som helst, och att det är lätt att dras in i något dåligt om man inte har satt upp spelregler i förväg.

Jag kan inte riktigt se att Amanda Knox ser så där väldigt bra ut, men det är något i hennes sätt som påminner om min dotter. Vanliga svenne-killar dras till dottern, men dom ryggar när dom väl får kontakt. Invandrar-killar av macho-typ räds henne, antagligen för att deras dominansmetoder inte alls fungerar. Det är något i det sociala beteendet som gör att vanliga killar inte riktigt kan få grepp om situationen. Det som verkligen gör mig fundersam är dock vuxna män som vet att utnyttja den typen av person vår dotter är, inte grabbarna som ännu inte har den förmågan.

Dottern kommer gå i specialgymnasium med Asperger-profil. Hade vi skickat henne ensam på utlandsstudier så hade hon väl också hittat nån rik konservativt kläd tönt till pojkvän, och hade av någon vag anledning tagit död på någon stackare. Förutom det tragiska utfallet för offrets anhöriga så hade det ju blivit ett elände med att pendla långt eller t o m flytta till ett annat land för att backa upp ungen. Vad än folk i Aspie-kretsar än säger så är Asperger en risk för udda och farligt beteende om man inte hanterar det på ett bra sätt. Rätt hantering är i vårt fall att förklara exakt vad som inte är OK. Gråzoner finns över huvud taget inte. Vad gäller Amanda Knox verkar anhöriga ha tillåtit ett rätt tydligt gråzonsbeteende från tidig ålder.

Fast vad vet jag? Jag kanske läser in helt fel saker i det hela. Eller?

(edit: stavfel)

Jag skall inte säga att du har fel och frågan om Knox eventuellt konstiga psykologi påverkar egentligen inte skuldfrågan.

Du bör dock vara medveten om vanskligheten i att dra slutsatser om folk baserade på vad du genom media får veta om dem i en situation som för dem är uppskruvad, under exceptionella och extrema omständigheter, under stor emotionell och psykisk press och med ett enormt fokus på dem de inte själva valt att vara i och inte haft möjlighet att förbereda sig för på något som helst adekvat sätt.

Du bör också vara medveten om risken att vad du vet eller tror dig veta om hennes handlingar oundvikligt och omedvetet färgar din bild av vem hon är. Jag behöver väl inte ens påminna dig om att du aldrig träffat henne i verkligheten och att bara det gör det i princip omöjligt att säga något om henne med minsta säkerhet? Människor har också generellt allmänt en stor självöverskattande tro på sin förmåga att bedöma "verkliga" känslor och tankar hos en person baserat på observation av deras uppträdande.

Framstår hon också som likadan i ett normalt samtal med journalisten Simon Hattenstone?

http://www.theguardian.com/world/vid...w-guilty-video

Vad menar du konkret med att Knox tillåtits ett gråzonsbeteende av sin familj under sin uppväxt?

De som känner henne verkar i allmänheten inte ha en bild av henne som så psykologiskt avvikande som du beskriver? Högst lite egen och speciell, men inte alls så i avsaknad av social kompetens som i bilden du ger av din dotter.
Citera
2014-02-03, 16:05
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man har inte hittat något "blandat blod". Knox var inte där mordkvällen, men bodde i huset och det är inte vare sig förvånande eller bestickande att hitta hennes DNA där, trots försök att hävda motsatsen på den ena eller andra vaga grunden.

Korrektion: Man har hittat hennes DNA blandat med offrets blod. Du bemöter heller inte övriga punkter. Hon är skyldig, det är helt uppenbart. Men på vilket sätt, det är oklart.
Citera
2014-02-03, 16:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Korrektion: Man har hittat hennes DNA blandat med offrets blod. Du bemöter heller inte övriga punkter. Hon är skyldig, det är helt uppenbart. Men på vilket sätt, det är oklart.

Det är som sagt inget märkligt med att hennes DNA finns i huset där hon bor.

Vilka övriga punkter vill du mer exakt jag skall bemöta?

Lägg märke till att man i Sverige inte dömer personer man inte vet på vilket sätt de eventuellt är inblandade för mord. Det finns goda skäl till det. För att man skall döma någon som skyldig till överlagt mord skall det inte räcka med att vagt påstå inblandning utan det skall till bevis för hur någon är inblandad. Detta antyder magnituden av denna italienska rättsskandal. Domare Nencini har ingen aning och han kanske till och med tror att Sollecito är oskyldig men eftersom han inte vittnade får han stå sitt kast. Fullständigt otroligt egentligen.
Citera
2014-02-03, 18:52
Medlem
Är det kört för de som dömdes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här