2014-02-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjamike
Du kan läsa vilka högskolepoäng som helst för att komma upp i kravet

Har du tips på några lätta 7.5 poängarna som kan tenta av snabbt?
2014-02-02, 21:56
Medlem
http://sisu.it.su.se/search/info/FK3001

Typ den kursen kanske kunde vara något? Ganska enkelt, 12 poäng och öppen för sen anmälan? Då har jag läst in mer än de 8.5 jag saknar :=)
2014-02-02, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjamike
Hej!

Jag har studerat flera år tidigare med blandade resultat. Senaste gången jag hade studiemedel var 2011 då jag studerade en termin (30 HP). Jag har sedan den terminen tagit 22.5 HP. När jag frågade CSN hur många poäng jag behövde för att få studiemedel igen sa de att de vill se 30 HP sedan förra gången jag studerade. Kan de verkligen kräva att man klarat 100% av poängen från den senaste terminen man studerade? Jag trodde 75% räckte oavsett vad som hänt tidigare.

Tacksam för svar

Dom kräver det om det är på gymnasienivå, exempelvis bastermin. Detta gäller om du haft studiemedel innan du läst basterminen.
2014-02-02, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Givvvee
Har du tips på några lätta 7.5 poängarna som kan tenta av snabbt?

Distans-matte... Gör proven online och du har resultaten inrapporterade till LADOK inom 24 h..
2014-02-02, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amaryllis92
Distans-matte... Gör proven online och du har resultaten inrapporterade till LADOK inom 24 h..

Nåja. Upp till 2 veckor kan de ta på sig.
Vanligtvis går det väl snabbare, men enligt de kurshemsidor jag kollat upp har samtliga skrivit att resultaten rapporteras in "inom 2 veckor".

Med det sagt; gör distansmatten!
Kolla dock upp om den börjar period 1 eller period 2 (det är period 1 du vill ha, om du ska ha dina poäng blixtsnabbt)

"Förberedande fysik" har precis samma förutsättningar också.

Tillägg; Givvvee - kursen du länkar till börjar period 2. Dvs inte än på några veckor.
Ska du ha dundersnabba poäng, så försöka hitta någon som började period 1, och som är öppen för sen anmälan.
Senast redigerad av Volchek 2014-02-02 kl. 23:58.
2014-02-03, 06:52
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sushma
Bumpar ofint mig själv
Jag vet inte hur det brukar utveckla sig om det nu finns någon tendens åt endera fall. Som du säger sker det ju impulsiva ryckningar åt endera håll från den nya informationen marknaden tillförs. Jag vet inte om man kan ha det till så mycket sen och under vilka tidsperspektiv isf. Känns ju annars mest bara som en chansning på om resultatet skall överraska positivt eller negativt.
2014-02-03, 10:46
Medlem
Hej, min första termin på universitetet, och jag fick antingen 15 eller 22.5 HP / 30, då sista tentan inte kommit än.

Kopierar ett stycke från CSN's hemsida:

Exempel - Alexander söker studiemedel för sommaren 2014
Alexander läser på statsvetarprogrammet. Han har haft studiemedel i 40 veckor under läsåret 2013/14. Under den perioden har han bara klarat 35 hp, trots att kravet är 45 hp. När Alexander söker studiemedel för 10 veckor under sommaren 2014 kan han ändå få studiemedel. Nästa gång Alexander söker studiemedel ska han redovisa studieresultat både för läsåret 2013/14 och för sommaren 2014. Kravet för honom blir då 56 hp.

Om jag nu får 15Hp under min första termin har jag chans till CSN? Står sedan att man bedöms efter hela HT/VT nästa gång man ansöker, och inte efter en termin mer eller mindre, eller har jag förstått det fel?
2014-02-03, 16:23
Medlem
Celenos avatar
Jag får säga att jag idag är rätt nöjd med att jag sålde mina NCC, fick 221:60. Mindre roligt att ingen vet nånting alls om företagsobligationsfonder. Några experter vet jag att här finns, men ingen som läser just nu kanske...

Bump:

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ok, nu börjar till och med Celeno bli lite nervös. Jag har inte köpt så mycket på sistone, tvärtom sålt lite Fortum och alla mina NCC, och sitter nu på en mängd likvider. Senaste lönen gick dock in i AZ och DI Global Index, bättre nu än förra veckan i alla fall

Man kanske borde lära sig lite om den andra sidan av marknaden; företagsobligationer, men det enda jag hittar, förutom basic nybörjartjafs, är domedagsprofetior om "världens största bubbla" och så vidare. Annars brukar rådet vara 20% obligationer eller liknande.

Jag har kikat på Carnegie Corporate Bond A och Catella Nordic Corporate Bond Flex R. Ett alternativ är ju Atlant Stability.

Jag konstaterar att de är svindyra allihop. Jag vet inte heller vad det är jag ger mig in i, vilket inte brukar vara en vis strategi.

Nån som har nåt särskilt tips?
2014-02-03, 16:35
Medlem
Holisistics avatar
Vad händer om man inte skickar in uppgifter om att man överskridit studiebeloppet?

Jag misstänker att jag överskridit det men är det någon skada i att vänta och se?
2014-02-03, 16:54
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Fick inte mitt CSN den 25e som vanligt och kollade då på CSN-hemsidan att dom i stället skulle komma den 29e. Väl den 29e så hade betalningen tydligen skjutits upp till den 3e, alltså idag. Inga pengar har kommit in utan istället ser jag på CSN hemsidan att pengarna har skjutits upp till att utbetalas den 5e.

Har pluggat på universitet i fyra år och har aldrig varit med om det här. Är det så här för någon annan just nu?
2014-02-03, 16:56
Medlem
Theefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Vad händer om man inte skickar in uppgifter om att man överskridit studiebeloppet?

Jag misstänker att jag överskridit det men är det någon skada i att vänta och se?

Lite osäker på vad det exakta fribeloppet är nu men har för mig att det gick över 130 000 för något år sedan.

Som tidigare nämnts så ser CSN endast de uppgifter som finns hos skatteverket, dvs. helårsinkomst så du behöver bara betala tillbaka om du kommer över helårsbeloppet.

Om du är över helårsbeloppet får du betala tillbaka pengarna 2 år efter de intjänades, dvs. tjänade du för mycket 2012 kommer det en faktura i maj 2014.

Beloppet du betalar tillbaka är simpelt nog hälften av beloppet som överskreds, dvs. tjänade du 170 000 och fribeloppet det året var 130 000 så betalar du ( 170 000 - 130 000 ) / 2 = 20 000
2014-02-03, 17:02
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theef
Lite osäker på vad det exakta fribeloppet är nu men har för mig att det gick över 130 000 för något år sedan.

Som tidigare nämnts så ser CSN endast de uppgifter som finns hos skatteverket, dvs. helårsinkomst så du behöver bara betala tillbaka om du kommer över helårsbeloppet.

Om du är över helårsbeloppet får du betala tillbaka pengarna 2 år efter de intjänades, dvs. tjänade du för mycket 2012 kommer det en faktura i maj 2014.

Beloppet du betalar tillbaka är simpelt nog hälften av beloppet som överskreds, dvs. tjänade du 170 000 och fribeloppet det året var 130 000 så betalar du ( 170 000 - 130 000 ) / 2 = 20 000
Fribeloppet är 60 000 per termin. Jag har skickat in mina ansökningar terminvis (av misstag) och jag befarar att jag tjänat för mycket nu i höstas.

Men detta kommer jag alltså inte behöva betala tibax förän 2015 då? Antar att det blir en massa ränta på det då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in