Citat:
Ursprungligen postat av
Paul-Kemp
Om jag handlar med 100,000 kr till 99 kr courtage är ju det 0,099% alltså lägre än 0,12%.
Jag tror ni har missuppfattat min fråga, jag vill sänka mina kostnader absolut. Jag har förstått nivåerna på Avanza, vilket framgick av mitt inlägg. Jag försökte hitta en sweet-spot mellan bas och premium där %-courtaget var lägre än det jag betalar nu 0,099%, men det finns inte. Enda vägen är att handla i större belopp för att sänka kostnaden.
Ja, vid över 82.500 kr eller vad jag sade blir det billigare.
Absolut i beloppsammanhang betyder hur mycket det avviker från noll, dvs "-5" som absolut belopp blir 5. Jag vet inte vad du menar med absolut, antagligen så låga avgifter som möjligt i kronor räknat?
Handlar du för 30.000-50.000 betalar du inte alls 0,099%. Om du nu handlar för 100.000 kr så gör du ju det och vill du betala mindre i procent får du ju bara handla ännu större poster.
Om du däremot går från säg 30.000-50.000 och höjer till 80.000 men fortsätter köra premium så hade du fortfarande tjänat på att bara byta till bas.
Du kommer inte få bästa pris för affärer på 30.000 och affärer på 100.000 samtidigt utan får välja en av prislistorna eller byta emellan dem sällan.
Personligen hade jag nog hellre haft riskspridningen i flera innehav än att köpa ett fåtal jättestora poster för att hålla kostnaderna nere. Nu vet jag ju inte hur många innehav du kan få om du handlar för över 100.000 men.
Köpa säg industrivärden för 2-300.000 istället för fem-sex andra aktier är väl kanske ett alternativ.