2014-02-01, 23:53
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderssson
Kommer det någon kommande aktie/fondtävling utan någon deltagningskostnad ? T.ex. Fondspelen?

Du har Fond-SM som kickar igång snart
http://morningstar.se/fondsm/
2014-02-02, 00:13
Medlem
Om man går i köptankar såhär i rådande rapportsäsong, bör man då vänta till efter kommande rapport eller köpa innan? Tänker på att man ibland får en ganska häftig reaktion efter rapporten, som kan svänga åt båda håll
2014-02-02, 00:32
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-Kemp
Om jag handlar med 100,000 kr till 99 kr courtage är ju det 0,099% alltså lägre än 0,12%.

Jag tror ni har missuppfattat min fråga, jag vill sänka mina kostnader absolut. Jag har förstått nivåerna på Avanza, vilket framgick av mitt inlägg. Jag försökte hitta en sweet-spot mellan bas och premium där %-courtaget var lägre än det jag betalar nu 0,099%, men det finns inte. Enda vägen är att handla i större belopp för att sänka kostnaden.
Ja, vid över 82.500 kr eller vad jag sade blir det billigare.

Absolut i beloppsammanhang betyder hur mycket det avviker från noll, dvs "-5" som absolut belopp blir 5. Jag vet inte vad du menar med absolut, antagligen så låga avgifter som möjligt i kronor räknat?

Handlar du för 30.000-50.000 betalar du inte alls 0,099%. Om du nu handlar för 100.000 kr så gör du ju det och vill du betala mindre i procent får du ju bara handla ännu större poster.

Om du däremot går från säg 30.000-50.000 och höjer till 80.000 men fortsätter köra premium så hade du fortfarande tjänat på att bara byta till bas.

Du kommer inte få bästa pris för affärer på 30.000 och affärer på 100.000 samtidigt utan får välja en av prislistorna eller byta emellan dem sällan.

Personligen hade jag nog hellre haft riskspridningen i flera innehav än att köpa ett fåtal jättestora poster för att hålla kostnaderna nere. Nu vet jag ju inte hur många innehav du kan få om du handlar för över 100.000 men.

Köpa säg industrivärden för 2-300.000 istället för fem-sex andra aktier är väl kanske ett alternativ.
2014-02-02, 00:33
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMakaroni
När är det bäst att sätta in pengar på ett ISK konto?
Kommer sätta in ungefär 150k då jag vill sälja mina fonder som idag ligger på ett vanligt aktie/fond-konto på SEB.
Vill flytta över dessa till ett ISK hos avanza pga zero fonden och lägre courtage.

Eftersom man skattar per kvartal på ISK så undrar jag när det är bäst att göra detta? Kommer också få skatta på vinsten på fonderna när jag tar ut dom.

Tack
Direkt i början av ett nytt kvartal såklart. Men det är ju inga jättesummor det handlar om.

Det är ju 1/4 av årets skatt som beräknas per kvartal och det är ju en dryg månad du har missat så 1/3 av det du "slösar bort" genom att inte ha hunnit med i början av januari om du skulle flyttat pengar nu. Totala schablonskatten kommer väl hamna på under 1% så ..
Senast redigerad av annanmedlem 2014-02-02 kl. 00:36.
2014-02-02, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12345678999
Tack för tipset, men vet du om det är ett bättre alternativ än OMX-terminer? Det finns ju hur mycket som helst som man kan sitta och räkna igenom, men det borde ju finnas många som redan vet svaret så jag slipper gå igenom alla instrument som finns.

Om jag t.ex köper en OMX-termin så tar jag en börsrisk på ca 130.000. För detta betalar jag kanske ca 20:-. Är detta det bästa pris/exponering?

Låter kanske som småavgifter, men gör man 10 kontrakt i båda riktningarna varje dag så betalar man 400:-/dag i avgifter för att ta och gå ur 1,3 milj exponering. Finns ju mycket att spara där om man kan få samma riskexponering med lägre avgift.

Terminer är självklart billigare än CFD och ETF:er, deras fördel är granularitet och ibland (i fallet med CFD) skattefördelar. Professionella håller sig till terminer då det är likvida och reglerade till skillnad från bucket shops.
2014-02-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Terminer är självklart billigare än CFD och ETF:er, deras fördel är granularitet och ibland (i fallet med CFD) skattefördelar. Professionella håller sig till terminer då det är likvida och reglerade till skillnad från bucket shops.

Ok tack, fick lära mig några nya ord där Är CFD:s skattefördel att man kan ha den på ett ISK eller är det något annat?

Vilken mäklare anses bäst vad avser priser och handelsapplikationer?
2014-02-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Direkt i början av ett nytt kvartal såklart. Men det är ju inga jättesummor det handlar om.

Det är ju 1/4 av årets skatt som beräknas per kvartal och det är ju en dryg månad du har missat så 1/3 av det du "slösar bort" genom att inte ha hunnit med i början av januari om du skulle flyttat pengar nu. Totala schablonskatten kommer väl hamna på under 1% så ..

Tack!
2014-02-02, 14:11
Medlem
Hej!

Jag har studerat flera år tidigare med blandade resultat. Senaste gången jag hade studiemedel var 2011 då jag studerade en termin (30 HP). Jag har sedan den terminen tagit 22.5 HP. När jag frågade CSN hur många poäng jag behövde för att få studiemedel igen sa de att de vill se 30 HP sedan förra gången jag studerade. Kan de verkligen kräva att man klarat 100% av poängen från den senaste terminen man studerade? Jag trodde 75% räckte oavsett vad som hänt tidigare.

Tacksam för svar
2014-02-02, 17:21
Medlem
Hej!

Min fråga är inom samma ämne som föregående.
VT-13 fick jag studiemedel för 30 hp, men jag genomförde endast 7,5 hp på kursen.
Till min fråga, kan jag läsa vilka kurser som helst för att komma upp i studiekravet om 62,5% / 75%,
eller måste mina hp komma ifrån de kurser som jag egentligen fick studiemedel för?

MVH
2014-02-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klappan
Hej!

Min fråga är inom samma ämne som föregående.
VT-13 fick jag studiemedel för 30 hp, men jag genomförde endast 7,5 hp på kursen.
Till min fråga, kan jag läsa vilka kurser som helst för att komma upp i studiekravet om 62,5% / 75%,
eller måste mina hp komma ifrån de kurser som jag egentligen fick studiemedel för?

MVH

Du kan läsa vilka högskolepoäng som helst för att komma upp i kravet
2014-02-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sushma
Om man går i köptankar såhär i rådande rapportsäsong, bör man då vänta till efter kommande rapport eller köpa innan? Tänker på att man ibland får en ganska häftig reaktion efter rapporten, som kan svänga åt båda håll
Bumpar ofint mig själv
2014-02-02, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12345678999
Ok tack, fick lära mig några nya ord där Är CFD:s skattefördel att man kan ha den på ett ISK eller är det något annat?

Vilken mäklare anses bäst vad avser priser och handelsapplikationer?

Poängen var väl från början att slippa stamp duty med CFD, ingen man behöver oroa sig om i Sverige. Varför man väljer CFD framför aktier och terminer vet jag inte, men vissa kanske känner ett stark behov av att handla fläskkött.

Det finns inte speciellt många att välja mellan, ta en som har tillstånd hos FI och kör på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in