2014-01-27, 16:50
Medlem
Det bästa man kan göra är att ringa och prata med dem. Möjligtvis kan du få fortsatt lån, jag är osäker.
2014-01-27, 16:50
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Dessa bolag har ofta små volymer och att sätta stop-loss där är livsfarligt. En aktör kan på några sekunder trigga stop-lossar i massor.

Du begränsar din risk men du löper också en risk att sälja när du inte vill sälja. Men ville du inte sälja på den nivån skulle du inte satt en stop-loss heller.

Jag kör utan stop-lossar.

Tack för ett bra svar!

Kommer bara att sätta stop loss på en nivå jag kan tänka mig sälja och inte som skydd mot större nedgångar i fortsättningen.
2014-01-27, 17:11
Medlem
annanmedlems avatar
Behöver ju inte sätta stopp alls. I det här fallet var det väl den låga omsättningen som gjorde det möjligt men det kan ju vara sådär efter rapporter med. Risken finns ju alltid att det inte blev så lyckat. Men det finns det ju alltid oavsett hur man gör det med så.

Fast vid låga volymer är det väl trist om man luras att göra det för att någon aktivt försöker trigga dem.
2014-01-27, 17:19
Medlem
hej jag började läsa en utbildning 30hp 2009 vecka 4 och fick studiemedel till vecka 20 där jag hoppade av.
Klarade inte kursen på 7,5 hp heller.

Har nu tänkt att studera vidare och vad jag har förstått så kan jag inte få studiemedel förens dom poängen är tagna?

Har en fristående kurs som jag lästejuste före på 7,5 som är G
och läste också på komvx 3 terminer där alla kurser var G och VG om det har någon betydelse?
2014-01-27, 17:26
Bannlyst
Alltså seriöst, finns det någon regel på hur länge lärare ska få tid att rätta en tenta? Gjorde en tenta för över 2 veckor sedan men resultaten har inte skickats in till ladok än. De finns på skolans intranät men för att jag ska få pengar från CSN så måste det skickas till ladok. Vilken idiot ska man kontakta?
2014-01-27, 17:32
Medlem
Har lite funderingar ang CSN:

Påbörjade i höstas en utbildning på 300hp. En 15hp kurs första året hade jag tidigare läst, men skriver en komplettering så jag får 6 av de 15 hp. Vet inte exakt hur de räknar, men kursen jag kunde tillgodoräkna mig ligger mellan höst och vårterminen (5hp ht13, 10hp vt14). Vet då inte om det räknas som att 11hp saknas under hösten eller våren, eller om det är uppdelat.

Saknar alltså 11hp fördelat över ht13 och vt14 men har till CSN anmält att jag läser 100%. Vet någon hur CSN kan tänkas hantera detta?

Får jag CSN som vanligt, en del av studiemedlen, eller blir det totalkaos i systemet?
2014-01-27, 19:27
Medlem
Celenos avatar
Ok, nu börjar till och med Celeno bli lite nervös. Jag har inte köpt så mycket på sistone, tvärtom sålt lite Fortum och alla mina NCC, och sitter nu på en mängd likvider. Senaste lönen gick dock in i AZ och DI Global Index, bättre nu än förra veckan i alla fall

Man kanske borde lära sig lite om den andra sidan av marknaden; företagsobligationer, men det enda jag hittar, förutom basic nybörjartjafs, är domedagsprofetior om "världens största bubbla" och så vidare. Annars brukar rådet vara 20% obligationer eller liknande.

Jag har kikat på Carnegie Corporate Bond A och Catella Nordic Corporate Bond Flex R. Ett alternativ är ju Atlant Stability.

Jag konstaterar att de är svindyra allihop. Jag vet inte heller vad det är jag ger mig in i, vilket inte brukar vara en vis strategi.

Nån som har nåt särskilt tips?
2014-01-27, 19:34
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Vill gärna ha lite tips angående stop-loss. Har Avanza.

Hade en stopp loss på en aktie som låg kring 5,50 kr, hade satt stop-loss på 5,00 kr (sälja för 4,98 kr).
Idag så låg den stabilt men plötsligt görs en affär på 4,50 kr så min stop-loss slår i och säljer allt
Sedan återgår kursen till 55 kr.
Nu hade jag 1000 aktier så det är ingen katastrof, men meningen med stop-loss försvinner lite om den är så känslig. Finns det något man kan göra?

Undvik stopplosser i småbolag med liten omsättning och stor volatilitet i kursen. Två saker kan typiskt hända.

1. Det du upptäckte. Nämligen att det är ganska så lätt för någon lite större aktör att tillfälligt köra ner kursen och lösa ut stoplosser och komma in billigt i aktien för att sedan låta den återgå till "normalnivå" igen.

2. Om någon negativ nyhet händer kommer den låga omsättningen göra att det blir väldigt trångt i flykten mot utgången och kursen kommer att sjunka långt under din stopploss innan du kommer fram i kön och din aktie säljs.

Bättre då att handla med lite större bolag med vettig omsättning där stoplosser har en chans att fungera som det är tänkt.
2014-01-27, 19:35
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Tack för ett bra svar!

Kommer bara att sätta stop loss på en nivå jag kan tänka mig sälja och inte som skydd mot större nedgångar i fortsättningen.

Det var så lite så.

Dock förstår jag inte vad du menar med "Kommer bara att sätta stop loss på en nivå jag kan tänka mig sälja och inte som skydd mot större nedgångar i fortsättningen."

Som jag förstår det satte du en för hög stop-loss som triggades av en ströpost. Jag antar då att det är en i en aktie som har hög spread där enskilda avslut kan skilja 5-15% upp och ner. Se tex Avtech för exempel på vad jag menar.

Nu säger du att du ska sätta stop-loss på en nivå du kan tänka dig att sälja för? menar du då att du ska ha en mycket låg stop-loss eller menar du att din stop-loss ska vara nära ditt GAV? Jag tolkade som att du satte den nära ditt GAV. Sätter du stop-lossen väldigt lågt är det just ett skydd mot större nedgångar.

Vet inte om det jag skrev nu ens var begripligt men jag fattar inte vad du meanr och vill inte att du ska ha missförstått något.
2014-01-27, 19:44
Medlem
Stiftpennas avatar
Bara så jag fattar. Avanza Zero är courtage/avgiftsfritt va'? Det borde innebära att jag kan lägga en mindre summa (säg 3000) utan att behöva oroa mig för att någon avgift skall äta upp mina lagda belopp trots att de är så små?

I övrigt, hur står det egentligen till med småsummor i fonder? Är det helt beroende på fondavgiften vad som är värt att lägga eller finns det någon småsumma som aldrig är lön att lägga, exempelvis "ingenting under 2000 är i princip lönt"? Hoppas ni förstår vad jag babblar om. Har fortfarande inte lyckats få något bra svar på detta trots att jag lärt mig hyfsat mycket om baskunskaper efter gediget läsande.

EDIT: Rör detta ISKkonton på något speciellt sätt för övrigt eller är det ingen direkt skillnad? Jag vet vad som är skillnaden mellan olika kontotyper men frågan är baserad på frågeställningen. "Finns det något speciellt man skall tänka på vad gäller ISK-konton rörande denna frågeställning?" alltså.

Tack.
Senast redigerad av Stiftpenna 2014-01-27 kl. 19:47.
2014-01-27, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Bara så jag fattar. Avanza Zero är courtage/avgiftsfritt va'? Det borde innebära att jag kan lägga en mindre summa (säg 3000) utan att behöva oroa mig för att någon avgift skall äta upp mina lagda belopp trots att de är så små?

I övrigt, hur står det egentligen till med småsummor i fonder? Är det helt beroende på fondavgiften vad som är värt att lägga eller finns det någon småsumma som aldrig är lön att lägga, exempelvis "ingenting under 2000 är i princip lönt"? Hoppas ni förstår vad jag babblar om. Har fortfarande inte lyckats få något bra svar på detta trots att jag lärt mig hyfsat mycket om baskunskaper efter gediget läsande.

EDIT: Rör detta ISKkonton på något speciellt sätt för övrigt?

Spelar ingen roll i fonder när avgiften är procentuell. ETF:er är det courtage på så där är det i så fall precis som med aktier kanske inte alltid värt att göra för små köp.
2014-01-27, 19:52
Medlem
glemmys avatar
edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Undvik stopplosser i småbolag med liten omsättning och stor volatilitet i kursen. Två saker kan typiskt hända.

1. Det du upptäckte. Nämligen att det är ganska så lätt för någon lite större aktör att tillfälligt köra ner kursen och lösa ut stoplosser och komma in billigt i aktien för att sedan låta den återgå till "normalnivå" igen.

2. Om någon negativ nyhet händer kommer den låga omsättningen göra att det blir väldigt trångt i flykten mot utgången och kursen kommer att sjunka långt under din stopploss innan du kommer fram i kön och din aktie säljs.

Bättre då att handla med lite större bolag med vettig omsättning där stoplosser har en chans att fungera som det är tänkt.
Tack för förklaringen

Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Det var så lite så.

Dock förstår jag inte vad du menar med "Kommer bara att sätta stop loss på en nivå jag kan tänka mig sälja och inte som skydd mot större nedgångar i fortsättningen."

Som jag förstår det satte du en för hög stop-loss som triggades av en ströpost. Jag antar då att det är en i en aktie som har hög spread där enskilda avslut kan skilja 5-15% upp och ner. Se tex Avtech för exempel på vad jag menar.

Nu säger du att du ska sätta stop-loss på en nivå du kan tänka dig att sälja för? menar du då att du ska ha en mycket låg stop-loss eller menar du att din stop-loss ska vara nära ditt GAV? Jag tolkade som att du satte den nära ditt GAV. Sätter du stop-lossen väldigt lågt är det just ett skydd mot större nedgångar.

Vet inte om det jag skrev nu ens var begripligt men jag fattar inte vad du meanr och vill inte att du ska ha missförstått något.

Jag förstår precis vad du menar.
Det är jag som inte förklarar tydligt nog. Nu satte jag stop loss 15% under GAV och den dippade ner 20% vid en affär vilket triggade den. Jag ska inte använda stop loss i dessa lägen alls framöver med tanke på den här risken.

Möjligen kan jag använda det i aktier med stor omsättning. Säg att kursen ligger 20% över mitt GAV och att jag inte vet säkert om den går upp eller ner i fortsättningen, så jag sätter en stop loss på 15% över GAV om jag inte har möjlighet att följa upp. Triggas den har jag fortfarande gjort en vinst när den säljs, fortsätter den upp så är det bara bra.
Men det är ju viktigt att inte en ströpost kan trigga den.
Senast redigerad av glemmy 2014-01-27 kl. 19:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in