2014-02-01, 10:36
Medlem
LillBenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
1 vecka...det är ju 20 komvuxpoäng. Nåja, intyg komvux godtas inte. Skolan ska ha betygsatt kursen och skickat in den, då är den klar. Intyg skrivas inte utan det är på sin höjd redovisning av studieresultat (?) när de inte kan skicka in uppgifter elektroniskt. Går du t.ex. på folkhögskola kan ett intyg däremot skrivas.

...men, det kan ju ha ändrat sig. Svårt som f att hänga med i alla svängar.

Mindre än en vecka alltså, helt klart irriterande om det skulle stämma. Dokumentet som min lärare skrivit och döpt till "intyg för poäng under pågående kurs" har jag skickat till CSN och mitt lokala antagningskansli, men då gör det troligvis ingen nytta där.. Väntar på svar nu efter kompletteringen men känns inte bra denna situation.
2014-02-01, 12:18
Medlem
Hur många dagar brukar det ta för de att kontrollera studieresultat?
3e dag nu.
2014-02-01, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Chauve
Kvällens skratt, tack!
haha:P får trösta mig med att det bara är 28dagar i feb. så man snart får pengar igen:P
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Jag skulle väl tro att Kardantunnel har en vanlig depå och då är det bankens årsavgift du ska titta efter. Många har 0 kr i depåavgift men med gammelbankerna så vet man aldrig.

Annars kan du behålla aktierna om det inte handlar om så mycket pengar. Det kommer ju förhoppningsvis att ramla in lite pengar i utdelningar snart.
hur ser jag vilken depå det är?:$
2014-02-01, 13:09
Medlem
Paul-Kemps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Eller byta till Bas om du handlar för 30-50000 kr.

Kostar ju 99 kr med Premium så 0,198-0,33% mot 0,12-0,13% om du kör med Bas.

Om jag handlar med 100,000 kr till 99 kr courtage är ju det 0,099% alltså lägre än 0,12%.

Jag tror ni har missuppfattat min fråga, jag vill sänka mina kostnader absolut. Jag har förstått nivåerna på Avanza, vilket framgick av mitt inlägg. Jag försökte hitta en sweet-spot mellan bas och premium där %-courtaget var lägre än det jag betalar nu 0,099%, men det finns inte. Enda vägen är att handla i större belopp för att sänka kostnaden.
2014-02-01, 13:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-Kemp
Om jag handlar med 100,000 kr till 99 kr courtage är ju det 0,099% alltså lägre än 0,12%.

Jag tror ni har missuppfattat min fråga, jag vill sänka mina kostnader absolut. Jag har förstått nivåerna på Avanza, vilket framgick av mitt inlägg. Jag försökte hitta en sweet-spot mellan bas och premium där %-courtaget var lägre än det jag betalar nu 0,099%, men det finns inte. Enda vägen är att handla i större belopp för att sänka kostnaden.

Det är inte lätt att förstå vad du menar, nej. Du ville handla för mellan 30 och 50? Då är bas bäst.

Vill du sänka din kostnad i absoluta pengar, då är 39 kronor billigast (eller 7 kr med mini)

Vill du sänka dina courtagekostnader i procent, då är stora belopp i premium platina bäst.

Du kan inte få allt samtidigt.
2014-02-01, 13:51
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardantunnel
skojar du?...

Nej. True story.
2014-02-01, 17:02
Medlem
OMX-terminer eller vad?

Vad är det mest kostnadseffektiva (courtage+spread) sättet att ta en risk på börsen? Är det OMX-terminer och vad kan man komma ner i för kostnad på dessa. Vad finns det för andra alternativ? Vilken nätmäklare är bäst vad avser priser och handelsapplikation? Vill också gärna ha tips på forum där den mest seriösa aktiediskussionen förs, om det nu inte är här.
2014-02-01, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Hej! Jag pluggar utomlands och får mitt csn + terminsavgifter etc i klumpsumma. Snart får jag finansiera mina studier själv och vill bara veta hur mycket alla andra får ungefär per månad som INTE betalar terminsavgift etc. Anledningen är att jag vill snåla lite men jag vill inte leva mycket värre än en vanli student heller. Tänkte lägga mig typ 300 kr under vanlig student-månadsanväning.
Vad menar du?

Bidraget är på 2820 kr/månad (705 kr/vecka) och fullt lån är på 6184 kr/månad (1546 kr/vecka) för högskolestuderande i Sverige.

(månad = fyra veckor i detta fall)
2014-02-01, 17:45
Moderator
Dr Kings avatar
Kolla upp CFDs på t.ex. www.cmcmarkets.com eller www.ig.com
2014-02-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Kolla upp CFDs på t.ex. www.cmcmarkets.com eller www.ig.com

Tack för tipset, men vet du om det är ett bättre alternativ än OMX-terminer? Det finns ju hur mycket som helst som man kan sitta och räkna igenom, men det borde ju finnas många som redan vet svaret så jag slipper gå igenom alla instrument som finns.

Om jag t.ex köper en OMX-termin så tar jag en börsrisk på ca 130.000. För detta betalar jag kanske ca 20:-. Är detta det bästa pris/exponering?

Låter kanske som småavgifter, men gör man 10 kontrakt i båda riktningarna varje dag så betalar man 400:-/dag i avgifter för att ta och gå ur 1,3 milj exponering. Finns ju mycket att spara där om man kan få samma riskexponering med lägre avgift.
2014-02-01, 19:48
Medlem
När är det bäst att sätta in pengar på ett ISK konto?
Kommer sätta in ungefär 150k då jag vill sälja mina fonder som idag ligger på ett vanligt aktie/fond-konto på SEB.
Vill flytta över dessa till ett ISK hos avanza pga zero fonden och lägre courtage.

Eftersom man skattar per kvartal på ISK så undrar jag när det är bäst att göra detta? Kommer också få skatta på vinsten på fonderna när jag tar ut dom.

Tack
2014-02-01, 23:44
Medlem
Kommer det någon kommande aktie/fondtävling utan någon deltagningskostnad ? T.ex. Fondspelen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in