2014-03-18, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Vilken är din investeringshorisont och hur riskbenägen är du?

Hur mycket kapital har du?

Vill gärna inte riskera så mycket och vill spara för framtiden inför ett köp av bostadsrätt eller dylikt. Har runt 100k på sparkontot som ligger på olika fonder hos Swedbank som dock inte ger så hög avkastning men bättre än att ligga och skräpa på ett sparkonto. Tänkte börja lite smått med aktieköp och fonder hos avanza (månadsspara hos avanza zero) men vill gärna testa på lite aktier också
2014-03-18, 16:35
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkpulver
Jag saknade 60 poäng, hoppade av en kurs. Betalade sedan mitt återkrav. Nu har jag pluggat en kurs och avslutat den med godkänt, 100 poäng till alltså. Om jag förstått allt rätt ska de inte vara några problem för mig att få csn igen?
Helt rätt.
2014-03-18, 16:38
Medlem
Tja tja!

Tänkte skriva en till fråga här! Är dålig att räkna när det kommer till aktier (eller fö. om jag ska vara ärlig). Men om jag kollar på Avanza Zero t.ex och kollar hur många % den gått upp sen den "startades" så blir det ca 79%. Det ger ett snitt på ca 10% per år (79/8) eller hur?

Detta gör att värdet på 1000 kr investerat vid start idag borde ligga på 1790 kr? Eller går det inte att räkna så pga. ränta-på-ränta effekten? För räknar jag i Excel får jag värdet till ca 2125 kr (=1000*1,09875^8)?

Och räknar jag enligt Avanzas graf (dvs att jag följer hur börsen faktiskt gick under dessa år så blir det) -3, -35, +50, +24, -12, +16, +27 (alla dessa värden är ungefärliga) % per år så hamnar jag på 1508 kr? Det är stora skillnader i samtliga beräkningar! Vart tänker jag fel, varför är det fel och hur ska jag räkna på det? Tack på förhand!

Mvh,
Savantielle
Senast redigerad av Savantielle 2014-03-18 kl. 16:44.
2014-03-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Har hon en färdig gymnasieutbildning med slutbetyg? Är du säker på att hennes vänner har ett slutbetyg?
Vad är hennes ålder? Deras ålder?

Jo, slutbetyg har alla hennes vänner samt min fru. Men det är så att gymnasiet de gick i utomlands för flera år sen gör att de inte är berättiga för att studera på högskola/universitet i detta land eftersom ny regler har införts i landet.
Kan det vara det som avgör beslutet? Är det kanske på något sätt som man ska bevisa det?
2014-03-18, 16:52
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladde76
Jo, slutbetyg har alla hennes vänner samt min fru. Men det är så att gymnasiet de gick i utomlands för flera år sen gör att de inte är berättiga för att studera på högskola/universitet i detta land eftersom ny regler har införts i landet.
Kan det vara det som avgör beslutet? Är det kanske på något sätt som man ska bevisa det?
Jag kan inte komma på någonting mer än om det skulle vara så att din fru är för gammal för det högre bidraget. Annars så... Fråga CSN vad skillnaden är, denna gång kanske du får tag på en mer behjälplig handläggare?
2014-03-18, 17:50
Medlem
orgullos avatar
Jag har en fråga angående indexfonder. Jag har pengar i en indexfond - SPP Aktiefond Sverige. Jag vill testa att spara i Avanza Zeros indexfond också. Min fråga är ifall dessa fonder är "för" lika varandra för att vara värt att spara i två indexfonder? Någon som vet skillnaderna mellan dessa fonder? Är spridningen densamma?

Mvh
2014-03-18, 18:48
Medlem
Undrar om det här med förlängt studiemedel.
Jag kommer att ha förbrukat mina 240 veckor då jag fortfarande har 6 terminer kvar av utbildningen.
Både författningstexten: (1999:1395) 3 kap §8 "får lämnas om det finns synnerliga skäl", samt CSN:s hemsa:
"Bara om du har synnerliga skäl kan du få studiemedel för fler veckor. Ett synnerligt skäl kan vara att din studietid förlängts eller att du varit tvungen att byta studieinriktning på grund av något som du inte kunnat påverka, exempelvis sjukdom, funktionsnedsättning, olycka eller någon annan omständighet.

För att du ska kunna få studiemedel för fler veckor, ska du dessutom ha ett tydligt syfte med extraveckorna. Det kan exempelvis vara att du ska få en viss examen eller behörighet.

Bedömningen av synnerliga skäl är mycket restriktiv. Det innebär att det är mycket svårt att få studiemedel för fler veckor.", ger inget svar jag är nöjd med...

Så jag eftersöker konkreta fall.
Är det någon flashbackare som ansökt om just detta och fått det beviljat och vad var isf ditt synnerliga skäl?
(Även exempel på ansökan som avslagit och de då angivna skälen vore iofs också av intresse...
2014-03-18, 18:56
Medlem
Jag tyckte deras text var ganska konkret. Beskriv din situation så kanske någon kan hjälpa.
2014-03-18, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Jag tyckte deras text var ganska konkret. Beskriv din situation så kanske någon kan hjälpa.

Edit: Läste fel.

Jo möjligen, var csn:s text hyfsad i det avseendet, men det jag efterlyste var konkreta fall som med-flashbackare varit med om...
2014-03-18, 20:07
Medlem
Håller och månadssparar för framtiden, har ingen bestämd horisont.
Kommer plocka ut pengarna när jag behöver dem eller när det känns att det är dags.
I framtiden är mitt mål att inte behöva jobba leva på avkastning eller dylikt.
Sen om det är direktavkastning från aktier eller vinster från något företag är sak samma.
Jag är runt 20 år nu så jag har många år på mig att låta min portfölj växa.

I dagsläget lägger jag följande summor varje månad:
300kr SPP Global Topp 100
300kr SPP Aktiefond Global
500kr SPP Aktiefond Europa
500kr Spiltan Aktiefond Investmentbolag
500kr AVANZA ZERO
500kr SPP Aktiefond USA

Som ett litet roligt test och en riskspridning
500kr Trustbuddy P2P utlåning

Har även en bostadsrätt i Stockholm som jag amorterar ca 750kr i månaden på.

När jag fått lite ordning på min ekonomi är tanken att även lägga in 4-5k i månaden i en stabil högutdelar(väldigt lång investerings horisont, är medveten om att courtaget äter upp en del av vinsten ca <1% vilket jag kan ta)
Funderar på ett investmentbolag, då jag är en nybörjare som inte aktivt kommer röra denna aktie samt att jag antar att i ett investmentbolag får man någon som "ser efter aktien" automatiskt och förhoppningsvis är aktiv istället för mig. Och "följer marknaden".
Är ett investmentbolag en bra ide? Vilket i så fall? Andra förslag?

Jag har nästan bara indexfonder med låg avgift. Min tanke bakom det är att jag tror på marknaden och att den alltid(vad jag tror) kommer stiga om jag inte har någon speciell tid jag måste ta ut pengarna.

Tar gärna emot lite tips på vad ni tycker om mitt långsiktiga sparande?
Tänker jag rätt? Hur är Riskspridningen? Något ni tycker jag bör ändra på? Övriga tankar och idéer?

Mvh en långsiktig amatör som gärna tar emot feedback.
2014-03-18, 20:34
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savantielle
Tja tja!

Tänkte skriva en till fråga här! Är dålig att räkna när det kommer till aktier (eller fö. om jag ska vara ärlig). Men om jag kollar på Avanza Zero t.ex och kollar hur många % den gått upp sen den "startades" så blir det ca 79%. Det ger ett snitt på ca 10% per år (79/8) eller hur?

Detta gör att värdet på 1000 kr investerat vid start idag borde ligga på 1790 kr? Eller går det inte att räkna så pga. ränta-på-ränta effekten? För räknar jag i Excel får jag värdet till ca 2125 kr (=1000*1,09875^8)?

Och räknar jag enligt Avanzas graf (dvs att jag följer hur börsen faktiskt gick under dessa år så blir det) -3, -35, +50, +24, -12, +16, +27 (alla dessa värden är ungefärliga) % per år så hamnar jag på 1508 kr? Det är stora skillnader i samtliga beräkningar! Vart tänker jag fel, varför är det fel och hur ska jag räkna på det? Tack på förhand!

Mvh,
Savantielle

Du kan räkna ut den genomsnittliga ökningen genom

1.79^(1/8) = 1.075491
Senast redigerad av Farmstar 2014-03-18 kl. 20:37.
2014-03-18, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Du kan räkna ut den genomsnittliga ökningen genom

1.79^(1/8) = 1.075491

Tack för svaret men var kanske otydlig i frågan. Var mera nyfiken på varför jag får så olika svar när jag t.ex räknar på faktiskt avkastning och genomsnittet. Med formeln du gav mig fick jag fram 1790 från 1000 på 8 år, medans de andra gav allt ifrån 1500 till 2200. Har det att göra med inflation eller något eller räknar jag bara fel? Tack!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in