2014-01-08, 23:31
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-Kemp
Tänkvärt! Jag förväntade mig ingen bok med någon "vinnarstrategi" utan snarare som förklarar hur aktiemarknaden fungerar, begrepp, hur man tolkar orderdjup, hur teknisk analys fungerar, hur man använder stop-loss effektivit. En bok som ger mig verktygen jag förhoppningsvis kan använda för att skapa en "edge" och använda den rätt.

Kan rekommendera Tobbe Rosén och hans böcker. Se här:

http://www.adlibris.com/se/sok?q=tobbe+rosén

Se även hans hemsida här:

http://winningtrading.vinnarbyran.se

Kan även rekommendera böcker av Peter Nilsson och Johnny Torssell. Se t.ex. här:

http://www.adlibris.com/se/bok/framgangsrik-aktiehandel---10-vinnande-strategier-9789189212435

och här:

http://www.adlibris.com/se/bok/bli-borsproffs-pa-ett-par-timmar-30-regler-du-maste-beharska-for-att-gora-bra-aktie--och-fondaffarer -9789170920721
2014-01-09, 03:38
Medlem
Antar att detta är en idiotisk fråga: Om man har en termin bakom sig under gränsen, och sedan tar en annan, ny termin/kurs och klarar denna, hur ser situationen ut då? Jag antar att man fortfarande inte kan få något bidrag?
2014-01-09, 08:36
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Jag har blivit antagen till kurser under vårterminen samtidigt som jag sen hösten läser på heltid. Om det nu krisar sig och jag inte får 22.5 hp godkänt.

Jag råkade klicka att jag vill söka csn för vårterminen, kan jag fortfarande lästa vårkurserna utan att få bidrag om jag inte söker på csns hemsida?

dvs jag får 20 hp HT 2013 och läser då fler poäng som är godkända och får tillbaka bidragen eftersom jag inte sökt för kurserna under vårterminen eftersom jag redan läser över 100%?

Det där var inte helt lätt att förstå. Jag antar att du sökt endast för höstterminen? Har du sökt höst+vår får du pengar även om du inte klarat allt under hösten (om du registrerar dig och skickar in studieförsäkran). Om du bara sökt för hösten så spelar det ingen roll om du klickat i att du ville söka studiemedel när du sökte dina kurser, det påverkar inte din antagning. Då är det bara att läsa kurserna och när du är uppe i mer än 22,5 Hp så kan du söka igen (dvs höst + några poäng från våren). Du kan exempelvis läsa första kursen på våren och sen söka studiemedel för resten av vårterminen.

Citat:
Ursprungligen postat av MaxieTheSwe
Antar att detta är en idiotisk fråga: Om man har en termin bakom sig under gränsen, och sedan tar en annan, ny termin/kurs och klarar denna, hur ser situationen ut då? Jag antar att man fortfarande inte kan få något bidrag?

När du söker studiemedel kollar CSN dina studieresultat, då ska du ha presterat tillräckligt mycket sen du sist fick studiemedel. Spelar ingen roll om det är "rätt" kurser, de du fick studiemedel för, eller om det är en sommarkurs, kvällskurs, nytt program etc.
2014-01-09, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Att gå lång/kort är tradingord för att ha en positivt/negativ position i ett värdepapper.

Tack för svar. En positiv position eller vara lång är alltså att man "har" ett värdepapper (säg en aktie) och en negativ position eller kort är alltså att man "inte har", fattar jag rätt?
2014-01-09, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejMaxpuls
Tack för svar. En positiv position eller vara lång är alltså att man "har" ett värdepapper (säg en aktie) och en negativ position eller kort är alltså att man "inte har", fattar jag rätt?
Nej, en negativ position är att man har ett negativt antal. Det får man genom att t.ex. låna värdepappret av någon annan och sedan sälja det (blanka aktier) eller helt enkelt bara sälja det direkt (som är fallet med de flesta derivat).
2014-01-09, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Nej, en negativ position är att man har ett negativt antal. Det får man genom att t.ex. låna värdepappret av någon annan och sedan sälja det (blanka aktier) eller helt enkelt bara sälja det direkt (som är fallet med de flesta derivat).

Ok så om jag fattar rätt då: "lång" man äger värdepapper och fortsätter med det, "kort" att man ska sälja värdepappret.
2014-01-09, 09:37
Medlem
Estranged62s avatar
Har en fråga här som jag hoppas någon kan besvara..

Jag kommer läsa på komvux denna termin.
Kurser jag kommer att läsa blir:

Psykologi 2 50p
Religion special 100p
Historia 1 100p
Psykiatri 100p
medicin 1 150p

totalt alltså 500p

psykiatri kursen pågår bara mellan Jan-feb och medicin kursen mars-slutet av april.
resterande kurser hela terminen.

får jag 100% bidrag av csn hela terminen trots att dessa två kurser bara är ca 1 månad vardera?
Senast redigerad av Estranged62 2014-01-09 kl. 09:40.
2014-01-09, 09:40
Medlem
Hej,

Jag har blivit antagen till en kurs som jag vill läsa under vårterminen 2014 (30p). Men jag är samtidigt färdig med min utbildning på det program jag gått så jag söker jobb för tillfället.

Vad händer om jag inte hinner läsa till tentorna (avbrott i studierna)? Får jag fortsatt bidrag/lån under perioden eller kräver CSN tillbaks dessa under perioden? Jag har sedan tidigare klarat 100% av mina hp.

Tack på förhand!
2014-01-09, 10:35
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasA
Hur gör jag för att flytta över pengar från mitt vanliga Avanza konto till Avanza Minikund?

Det snabbaste sättet är att ringa in till oss och be oss flytta pengarna internt till ditt mini-konto. Du själv kan tyvärr inte flytta pengar mellan "vanliga" och Avanza mini. Det beror på att kontona ligger på olika plattformar rent tekniskt, och att de inte är kopplade till varandra.

Du kan även skicka ett meddelande från inloggat läge till oss om att vi ska göra det åt dig, eller så begär du ett uttag via hemsidan till ditt mini-konto. Det tar då något längre tid.

/ Dan, Avanza Bank
2014-01-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus

När du söker studiemedel kollar CSN dina studieresultat, då ska du ha presterat tillräckligt mycket sen du sist fick studiemedel. Spelar ingen roll om det är "rätt" kurser, de du fick studiemedel för, eller om det är en sommarkurs, kvällskurs, nytt program etc.

Är det i poäng eller procent då? Om jag har en 15/30-termin efter mig, behöver jag klara ~15 nya hp för att få CSN (15+15=30) eller 30 (45/60 = 75%)?
2014-01-09, 13:38
Medlem
mooseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estranged62
Har en fråga här som jag hoppas någon kan besvara..

Jag kommer läsa på komvux denna termin.
Kurser jag kommer att läsa blir:

Psykologi 2 50p
Religion special 100p
Historia 1 100p
Psykiatri 100p
medicin 1 150p

totalt alltså 500p

psykiatri kursen pågår bara mellan Jan-feb och medicin kursen mars-slutet av april.
resterande kurser hela terminen.

får jag 100% bidrag av csn hela terminen trots att dessa två kurser bara är ca 1 månad vardera?

Komvux räknas inte per termin utan snarare period. En period varar vanligtvis 10 veckor. Studerar du heltid får du 100% bidrag under dessa 10 veckor och får sedan söka bidrag på nytt för nästa period.
2014-01-09, 14:34
Medlem
Hej allihop!

Är för nuvarande anställd inom bygg fast funderar starkt på att ta min daytrading från hobby nivå till heltid. What's the worst that can happen, right?

En fråga, behöver jag registrera mig som eget företagare då eller är det bara fyller i en sådan k4 blankett och gör en skattedeklaration som vanligt?

Ursäkta mina språkförmågor och kunskapsbrist inom svenska skattesystemetsområdet, engelska är mitt modersmål.

Tack i förskott för hjälpen!

Angus

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in