2014-02-01, 20:18
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Ja men vafan till och med lärarna står ju och eldar på och säger att kursen är som en tsunami, att ribban höjs avsevärt från tidigare kurser..det hjälper inte riktigt.

Jag kan lugna dig med att CC är betydligt jobbigare.
Citera
2014-02-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Ja men vafan till och med lärarna står ju och eldar på och säger att kursen är som en tsunami, att ribban höjs avsevärt från tidigare kurser..det hjälper inte riktigt.

C2 (CA) är ju en utav de allra roligaste kurserna på hela programmet! Njut så länge det varar, innan du vet ordet av sitter du med rättshistoria och allmän rättslära, då kan vi börja snacka om jävliga kurser...
Citera
2014-02-01, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Nope, de har valt att ta bort den möjligheten.

OK vet du om det finns ett annat sätt? Istället för utvidag juridik i Lund?
Citera
2014-02-01, 20:41
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
OK vet du om det finns ett annat sätt? Istället för utvidag juridik i Lund?

Gör högskoleprovet.
Citera
2014-02-02, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Exakt. Civilrätt A, 22,5 hp. Även kallad "väggen" av någon anledning - kanske för att så många får U. På ordinarie var det ca 40 % som fick U. Och nu 56%. Kändes verkligen inte bra för mig efter omtentan. Nu gick det vägen för mig ändå och är sjukt lättad att inte behöva hoppa ned en termin, men jag tycker det är hemskt att så många blir underkända.

Hur fungerar det om man får U på omtentan? Kan man inte fortsätta läsa CB? Visserligen lär man ju få läsa två kurser parallellt men har för mig att enda kravet för CB var JIKen?
Citera
2014-02-02, 00:50
Medlem
Hur ser tenta-upplägget ut på samtliga skolor?

Läste här lite smått för ett tag sedan och uppfattade det som att de flesta skolor har en stor tenta per termin, är det så?

Skulle vara kul om någon kunde göra en list över vad som gäller på alla olika skolor - förutsatt att inte alla har likadant då förstås.
Citera
2014-02-02, 00:57
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen

Läste här lite smått för ett tag sedan och uppfattade det som att de flesta skolor har en stor tenta per termin, är det så?

Skulle vara kul om någon kunde göra en list över vad som gäller på alla olika skolor - förutsatt att inte alla har likadant då förstås.
I Lund:
T1: 2 tentor
T2: 1 tenta
T3: 2 tentor
T4: 2 tentor
T5: 2 tentor
T6: 2 tentor
Senast redigerad av Legal-Eagle 2014-02-02 kl. 01:28.
Citera
2014-02-02, 01:05
Medlem
Sobofieds avatar
SU har 2 eller 3 tentor per termin beroende på antalet kurser. Kursen CC hade dock 2 tentor.

http://www.jurinst.su.se/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/juristprogrammet
Citera
2014-02-02, 01:15
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen

Uppsala:

T1:1 tenta
T2:1 tenta
T3:1 tenta
T4:1 tenta
T5:1 tenta
T6:1 tenta
T7-8: 1 eller flera tentor, beror på kursval.
Citera
2014-02-02, 01:29
Medlem
Jag befinner mig i lite av en unik situation. Jag pluggar i Uppsala och skriver nu på mitt examensarbete, lämnar väl in arbetet i slutet av veckan och är väl klar med kursen inom en månad eller så (beror på hur lång tid den rättande läraren tar på sig). Ska börja söka jobb direkt efter den är inlämnad. Dock har jag en oskriven tenta på 15 hp som jag inte kommer ha möjlighet att skriva förrän i början av juni, och således kan jag inte plocka ut min juristexamen förrän i sommar.

Hur ser mina chanser ut att få något juridiskt relevant jobb redan nu i vår trots att det saknas 15 hp från examen?

Edit: Glömde ett ord.
Senast redigerad av lpa 2014-02-02 kl. 02:27.
Citera
2014-02-02, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lpa
Jag befinner mig i lite av en unik situation. Jag pluggar i Uppsala och skriver nu på mitt examensarbete, lämnar väl in arbetet i slutet av veckan och är väl klar med kursen inom en månad eller så (beror på hur lång tid den rättande läraren tar på sig). Ska börja söka jobb direkt efter den är inlämnad. Dock har jag en oskriven tenta på 15 hp som jag inte kommer ha möjlighet att skriva förrän i början av juni, och således kan jag inte plocka ut min juristexamen förrän i sommar.

Hur ser mina chanser ut att få något juridiskt relevant jobb redan nu i vår trots att det saknas 15 hp från examen?

Edit: Glömde ett ord.

Det beror givetvis på.

Hur ser ditt CV och dina meriter ut?
Citera
2014-02-02, 09:54
Medlem

Fick svar på: Stockholm, Lund och Uppsala.

Hur ser det ut på Örebro och Göteborg?

Umeå intresserar mig ej så det kan ni skippa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in