2014-01-21, 13:03
Medlem
MuscleSharks avatar
Nyligen hemkommen från mitt första angelpass för säsongen, och kan sammanfatta det kort med att det var riktigt dåligt.
Nu tog jag inte fisket så seriöst med tanke på hur vädret har varit, så jag satte bara ut 5 don i en liten vik som isen tillät mig gå ut på utan att riskera att drutta i sjön (ca 1 dm).
Hur som helst så dröjde det inte särskilt länge innan jag hade mitt första fäll för året.
Lyckades kroka en mindre gädda på runt 1½ kg som jag satte tillbaka lika fort som den kom upp.
Efter det så va det total dött.
Körde på 3 timmar innan jag gav upp fisket och gick hem.
Som vanligt när det är kallt med flera minusgrader så verkar fisket vara totalt värdelöst (iaf för mig).
Den kalla vinden gjorde att det kändes som 10 minus, fast det va bara runt ca 4.

Nu kommer jag vänta tills det blir mildare, innan jag testar fiskelyckan nästa gång.
Förhoppningsvis så blir det inte varmt med en gång så att isen hinner växa på sig lite till.
Citera
2014-01-30, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Hur har fisket gått då? Fått många, stora?
Den här veckan blir det inget fiske för mig. Isen är inte tillräckligt tjock, men till slutet av nästa vecka så är det dags.
Dock så ska det bli kallt med flera minusgrader hela veckan ut, så vi får se hur själva fisket går.
Har haft genom de åren jag fiskat med kalla temperaturer dåliga resultat.
Sedan fryser det i hålen vilket försvårar fisket.
Har ni några bra tips vad man kan göra för att inte hålen ska frysa för jävligt?

Jodå, 10+
Citera
2014-01-31, 19:21
Medlem
Intressant själv har jag haft bäst fiske på levande mört eller abborre... klenare resultat på död även fast jag provat att färga och använt doftoljor på mörten. Tänkte testa att pimpla upp lite betesfisk till nästa tur. någon erfarenhet av det? tror det blir mormyrska med maggot. Har läst lite fisketips där Leif engström skrev att 87 procent av alla hugg kom på betet som var 1,5 meter under iskanten vid snö på isen och 48 procent när det var snöfri is. Han hade alltså haft ett bete vid botten och en uppe högt vid isen och tydligen så verkade dom gå högre när det var snö på isen.
Citera
2014-02-01, 16:20
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siimeen
Intressant själv har jag haft bäst fiske på levande mört eller abborre... klenare resultat på död även fast jag provat att färga och använt doftoljor på mörten. Tänkte testa att pimpla upp lite betesfisk till nästa tur. någon erfarenhet av det? tror det blir mormyrska med maggot. Har läst lite fisketips där Leif engström skrev att 87 procent av alla hugg kom på betet som var 1,5 meter under iskanten vid snö på isen och 48 procent när det var snöfri is. Han hade alltså haft ett bete vid botten och en uppe högt vid isen och tydligen så verkade dom gå högre när det var snö på isen.

Levande bete är bäst helt klart. Mycket pga att det oftast är ganska mörkt i vattnet när det kommit snö på isen. Gäddan har då svårt att hitta betesfisken om den står helt stilla.
Det är mycket vanligt att Gäddan, men även annan fisk går högre upp om det är mycket snö på isen.
Det lilla ljus som finns når då fisken, och det kan resultera i bättre aktivitet.
Va ute i dag faktiskt testade lite med dött bete (hade ingen möjlighet till levande) och fisket gick skit trögt. En liten Gädda lyckades ja få på 4 timmar. Gav upp sen och gick hem
Annars så har jag upplevt bra resultat på dött bete. Men dock inte när det är mycket snö på isen.
Citera
2014-02-01, 18:06
Medlem
Starobrnos avatar
Jag anglar men oavsett angling eller ismete så vill man ju att nåt ska hugga på. Vid snötäcke sätter jag ibland mörten bara någon dm/meter under isen och har hygglig statistik på detta. Tänker mig att skadade/döda småfiskar antingen sjunker eller stiger upp mot isen, och att en del stora gäddor simmar just under isen och snappar upp det som finns där.
Citera
2014-02-01, 19:51
Medlem
Har ni haft bra resultat på död på det pelagiska också? Har hört att det ska vara extra svårt med död just på pelagiskt fiske. I vintras testade jag att skotta ut en ruta 4X4 meter runt spöna för att få in lite extra jaktljus. vet ej om det blev bättre, någon som testat det?
Citera
2014-02-01, 20:13
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siimeen
Har ni haft bra resultat på död på det pelagiska också? Har hört att det ska vara extra svårt med död just på pelagiskt fiske. I vintras testade jag att skotta ut en ruta 4X4 meter runt spöna för att få in lite extra jaktljus. vet ej om det blev bättre, någon som testat det?

Har inte testat pelagiskt på väldigt länge när det gäller isfisket. Men funderar på att ta ett pass framöver för detta.
Men vad jag har fått höra så ska det vara bättre med levande bete även vid pelagiskt fiske.

Det där med att skotta undan snön runt utrustningen ska vara en bra idé. Läste det nyligen i en gammal gäddfiske bok där några testat det vid segt fiske med mycket snö på isen.
När snön inom ett mindre område runt spö/don va borta så fick de många fler fäll.
Har funderat på att testa nu i vinter själv och se om det gör någon skillnad.
Hade tanke på det idag, men hade väldig lång väg att gå till sjön, + en hel del packning gjorde det svårt att få med sig en skyffel.
Citera
2014-02-03, 00:35
Medlem
Jag har ibland vid trögt fiske med snö på isen stoppat snö i hålen. Då har det blivit bättre med hugg! Även om det blir mörkare. Tanken är att pimpelhålet inte ska synas utan det ska bli mer naturligt.

Är ni noga vid dött agn att den ligger rätt? Dvs inte flyter med buken uppåt?
Citera
2014-02-03, 14:57
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas4
Jag har ibland vid trögt fiske med snö på isen stoppat snö i hålen. Då har det blivit bättre med hugg! Även om det blir mörkare. Tanken är att pimpelhålet inte ska synas utan det ska bli mer naturligt.

Är ni noga vid dött agn att den ligger rätt? Dvs inte flyter med buken uppåt?

Jo jag försöker då alltid att få betet så att det inte ligger med magen uppåt.
Om det egentligen spelar någon större roll eller inte törs jag inte säga.
Men det känns bättre iaf
Men hittills i år har dött agn för mig varit totalt värdelöst (strömming) så det kommer att bli levande Mört nästa gång. Det blir dock inte en på några veckor åtminstone.
Citera
2014-02-06, 14:03
Medlem
Vad tror ni om denna? Fynd eller skräp?

http://biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Vinterfiske/Isborr-17440/
Citera
2014-02-06, 15:08
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas4
Vad tror ni om denna? Fynd eller skräp?

http://biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Vinterfiske/Isborr-17440/

Troligtvis får du vad du betalar för = billigt kinajunk. Funkar säkert några säsonger...
Citera
2014-02-06, 17:25
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Troligtvis får du vad du betalar för = billigt kinajunk. Funkar säkert några säsonger...
Om borren är från Kina är du väl optimistisk. Jag köpte en billig el-motorsåg från Kina/Clas O, den höll i några dagar/15 kubik björkved. Reklamerade, de satte i en ny motor, och den höll snäppet längre. Aldrig mer tjingtjongmotor för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in