Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-01, 17:35
  #1
Medlem
Hittade ingen lite seriösare tråd om ismete. Alltså här ska vi diskutera allt specimenfiske från is. Istjocklekar, väder, beten, månfaser, kroktackel, prylar, huggperioder m.m.

Själv är jag mest inbiten på gädda. Kör 6 spön med mestadels dött bete. Stora som små.

Vad är era erfarenheter från bete med abborre? Själv föredrar jag silvriga fiskar men vet inte om det har någon betydelse.
Citera
2013-12-02, 10:15
  #2
Medlem
Jag har mest pimplat borre tidigare vintrar men jag har skaffat 6 spön och tänkte satsa på gös och gädda i år. tänkte väl framför allt satsa på gös men i sjön jag fiskar gös så är nog risken att jag får betydligt fler gäddor ändå.

Jag har som sagt inte metat så mycket från isen tidigare år men när jag metat gädda under den isfria tiden på året så har abborre fungerat bra som bete. Jag har inte direkt märkt någon skillnad mellan mört och borre. Jag inbillade mig från början att mört var bättre men när jag under en tid använde mört på ena spöt och borre på det andra när jag flötestrollade så var det ingen "mätbar" skillnad, ibland kändes det som att det tog lite bättre på borre och ibland lite bättre på mört, men oftast så märktes det ingen skillnad.
Citera
2013-12-02, 20:35
  #3
Medlem
hallå har själv 6 spön men sällan dom används allihop då jag e för lat för att borra brukar köra 4här e lite utav min bedömning utav ismete ,


Ordentliga vippor som syns och hörs bra är ett måste då i alla fall jag o mina vänner kan sprida spöna en bra bit.

för gädda är tacklet viktigt och kör alltid levande med två 3 krokar .. fiskar bara med mört för det är det jag får i min bur o det funkar sjukt bra, stora mörtar gillar jag mest då det oftast är större gädda som hugger på dom men det är ingen regel, 4-5 hg mört e fint ,har fått en 2 kgs gädda på en 1 kg mört ...behöver jag nämna besvilkelsen? tror jag vänta 4 min med mothugget

För gös är det hett med nylon tafs och riktigt vassa krokar som genererar för min del , bör väntas lite extra på mothugg, typiskt gös hugg är några pling sen fällning medans gäddan bara fäller direkt..

första isen brukar vara riktigt het när den är genomskinlig .. varierea fisket så gott det går testa olika djup på både betesfisken och plats ibland kan det vara hett precis under isen utan sänke eller något o bara låta fisken simma fritt och ibland 1 decimeter över botten och ibland i mitten,man får testa sig fram helt enkelt från sjö till sjö ,från dag till dag, gillar själv soligt väder o ingen blåst då det inte blir så förbannat kallt

föredrar nylon lina vid ismetet den skadas inte lika mycket utav isen men det är en smaks sak, glöm inte rensa hålen o titta till grejerna lite då och då har missat många hugg för att latheten tagit över och inte pallat rensa hålen och linan antingen gått av eller fryst fast och fällningen har blivit cp

brukar för min del oftast hugga direkt på morgonen när jag precis fått ut alla spön och det börjat ljusna eller när det börjar skymma lite och det börjar bli dags att plocka ihop dubbel hugg e svin roligt på ismete..

Edit 200 mm borr för gädda är optimalt

Att investera pengar i en flytoverall anser jag är viktigt och isdubbar må kännas fjantigt o gå runt med men jag har gått igenom 2 gånger o jag kan med handen på hjärtat säga att dom 2 sakerna rädd mitt liv så kortsiktigt mycket pengar men ingeting jämfört med livet ..

lycka till , vem vet vi kanske syns där ute
Citera
2013-12-03, 16:23
  #4
Medlem
Ja nylon tycker jag är ett måste då flätlinan fryser. Synliga vippor är att föredra. Dom får dock inte va för tunga dom ska ju helst stå rakt upp vid napp.

När det är blankis, och sen kommer det typ 2 cm snö, upplever ni ett sämre fiske generellt sett då?
Citera
2013-12-04, 14:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonas4
Ja nylon tycker jag är ett måste då flätlinan fryser. Synliga vippor är att föredra. Dom får dock inte va för tunga dom ska ju helst stå rakt upp vid napp.

När det är blankis, och sen kommer det typ 2 cm snö, upplever ni ett sämre fiske generellt sett då?


ja nylon är för jävla smutt på vintern hatar det dock när det är öppet vatten :/ mina vippor är nog en aning lätta då dom får sig en flygtur när gäddan gör ett bestämt hugg dock effektivt man missar dom inte jag är villig att hålla ´med om att fisket brukar bli en aning sämre när snön kommer men det är väl mest för att det är mindre ljus som kommer ner o svårare att se mörten?? tycker röd är den bästa färgen man ser den väldigt klart från långt håll
Citera
2013-12-04, 18:31
  #6
Medlem
MuscleSharks avatar
Är det ok om jag hänger på? ismetar sällan, men angelfiskar väldigt mycket.

Kan väl säga som så att tjockleken på isen spelar roll om det är blank is eller om det bara är snö is.
Blank isen är att föredra enligt mina erfarenheter. När isen endast består av snö + att det kanske även ligger en del snö på isen så kan fisket vara dåligt.
Antagligen beror detta på att det blir väldigt mörkt nere vid botten, vilket resulterar i något sämre aktivitet.

Vädret är väl det som spelar mest roll vad jag märkt genom de 20 åren jag vinterfiskat.
Kalla temperaturer mellan 5-10 minus har varit totalt värdelöst för mig, och många andra säger samma sak.
Optimalt fiske efter Gädda brukar det vara när det är mildare i luften. 0-5+ har varit riktigt bra.

Vid nytändning sägs det att fisket ska vara som bäst. Ibland stämmer det, och ibland inte.
Har varit lite dålig med att hålla tillräcklig koll på detta de senaste åren, men det är något som jag ska börja anteckna mer om framöver.

Jag kör endast en enkel trekrok och en ståltafs. Funkar bra.

Huggperioderna tycker jag är väldigt intressant.
Under vintern speciellt så märks det att vid vissa tider är gäddorna väldigt aktiva.
Runt 8-9 på morgonen brukar vara bra. Sen brukar det ibland dröja ett par timmar innan det händer något igen.
Det kända 11 hugget slår aldrig fel. Bara ett fåtal gånger som jag nollat då.
Men efter 11 så brukar det vara segt fram till 13-14.
Personligen fiskar jag aldrig längre en till runt 15:30-16:00. Vad jag hört så ska det vara någon huggperiod även efter mörkrets inbrott.

Jag kör oxå med dött bete. Oftast mört och strömming, även om jag testat abborre ibland oxå i brist på annat.
Mört och strömming är väl att föredra då de syns och luktar något mer. Men abborre kan oxå funka.
Det har hänt då och då att jag fått på abborre oxå.
Storleken på betet har inte spelat någon större roll.
Citera
2013-12-09, 23:26
  #7
Medlem
Ja huggperioder är intressant som du säger.
Så här års tycker jag det är bra från gryningen till ca 11-12, sen dött till 13-14 sen dött till själva skymningen ibland, tycker dock gryningen levererar mer hugg. Senare under sista isarna kan man ibland nästan ställa klockan på 11, 3 och 7!
Citera
2013-12-09, 23:28
  #8
Medlem
Har också hört att det ska vara bäst vid nytändning, samma som nymåne va?

Har själv haft bäst fiske vid fullmånen tycker jag...
Citera
2013-12-30, 17:28
  #9
Medlem
Vad gör ni medans ni väntar på isen :/?
Citera
2013-12-30, 21:12
  #10
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guslin90
Vad gör ni medans ni väntar på isen :/?

Kollar väderprognoser, samt ber gud om kallare temperaturer

Hade det inte varit för att jag redan tagit upp båten så hade jag antagligen varit ute och kört vertikaljigg och flötestrollat.
Men nu sitter jag bara och väntar på att det ska slå om så man kan ismeta och angla.
Vet ej om detta stämmer, men hörde någonstans att det ska vända och bli kallare snart.....men som sagt, vet ej om det stämmer.
Citera
2013-12-30, 23:56
  #11
Medlem
Här nere i södra sverige så låter väderrapporterna inte så goda iaf. Men hade faktiskt tänkt att åka ut å jerka i en liten sjö här hemma. Tror ni gädderna hugger inne i vikarna?
Citera
2014-01-01, 18:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Kollar väderprognoser, samt ber gud om kallare temperaturer

Hade det inte varit för att jag redan tagit upp båten så hade jag antagligen varit ute och kört vertikaljigg och flötestrollat.
Men nu sitter jag bara och väntar på att det ska slå om så man kan ismeta och angla.
Vet ej om detta stämmer, men hörde någonstans att det ska vända och bli kallare snart.....men som sagt, vet ej om det stämmer.

Ha! Den dan!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback