2014-01-01, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guslin90
Här nere i södra sverige så låter väderrapporterna inte så goda iaf. Men hade faktiskt tänkt att åka ut å jerka i en liten sjö här hemma. Tror ni gädderna hugger inne i vikarna?

Varför inte? Enda sättet att veta är att pröva
Citera
2014-01-01, 19:06
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Här nere i södra sverige så låter väderrapporterna inte så goda iaf. Men hade faktiskt tänkt att åka ut å jerka i en liten sjö här hemma. Tror ni gädderna hugger inne i vikarna?

Vanligtvis brukar gäddorna stå djupare vid den här årstiden, men visst du kan ju testa och se.
Man vet ju aldrig.
Citera
2014-01-01, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Vanligtvis brukar gäddorna stå djupare vid den här årstiden, men visst du kan ju testa och se.
Man vet ju aldrig.
Ska ut å tests imån så återkommer med svar
Citera
2014-01-02, 16:28
Medlem
[quote=Guslin90|46837053]Ska ut å tests imån så återkommer med svar
6 spöböj blev det idag. 3 tappade och 3 landade . Riktigt svårt att få dom till att hugga i det kalla vattnet. Ps jerk.
Citera
2014-01-09, 19:35
Medlem
MuscleSharks avatar
Nu verkar det dock som att vintern är på god väg. Enligt prognoser så kanske det kan vara möjligt att testa isfisket om någon vecka eller så.
Man får dock hoppas på att det inte kommer en massa snö som förstör.
Jag börjar ändå med förberedelserna nu i helgen. Kollar igenom utrustning osv.
Något levande bete hinner jag dock inte få tag på, så det får bli den nedfrysta strömmingen som jag köpte nyligen som får duga åt krokodilerna i sjön.
Citera
2014-01-10, 01:19
Medlem
härligt! själv har man ismetat sig less sen november
Citera
2014-01-10, 07:27
Medlem
bax88s avatar
Hur riggar ni upp utrustningen?

Finns de nån bra länk eller video hur man gör?
Jag har införskaffat mig några angeldon och ismetespön, men just hur man tacklar betesfisken optimalt, fäster linan vid vippan etc etc har jag lite dålig koll på.

Har ingen i min närhet som ismetar gädda särdeles mycket på vintern så sitter ni på nån länk eller förklara här så skulle de uppskattas.

De kanske finns 100-trådar på fiskesnack men jag har inte varit på den sidan på ett tag, sen dom gjorde om interfacen för några år sen börja den suga imo...
Citera
2014-01-11, 00:38
Medlem
Vippan ska fästas på ett fast föremål så den ställer sig rakt upp/snett bakåt vid hugg. (Är vippan för tung och den står rakt kan den falla fram och man ser inte att det har huggit.) Finns olika varianter:

De två första alternativen kan det lätt hända att hela vippan o allt far ner i hålet vid hugg, pga trassel etc.
1. En brädbit/angeldonet som vippan är fäst på. Brädbiten sätts fast i slasket från borrningen av hålet. Spöt ligger bredvid med frikopplad rulle/öppen bygel så linan kan löpa fritt ner i hålet vid hugg. Nackdelar: Fungerar sämre vid varmt väder då slaskhögen smälter. Fungerar dåligt vid snö, spöt kan sjunka ner i snön eller snöas över så linan trasslar. Spöt kan blåsa bort vid hård vind.

2. Vippan är fäst med ex. strippor på en limklämma som man klämmer fast spöt i. Spöt ligger här fast(blåser inte bort), rullen är någorlunda uppåt så linan löper helt fritt. Nackdelar: Vippan blir ofta sne så vid hugg far den över spöt istället för ner i hålet vilket kan leda till trassel. Fungerar dåligt om det snöar men då kan man sätta en klämma bak på spöt också så kommer det upp ovanför marken. Tycker att spöt borde försvagas av klämman som klämmer hårt också men jag vet inte...

3. Vippan är fäst i en ställning som spöt ligger på. Ex. en tripod med ett extra ben, en ställning som har två lodräta pinnar som sitter fast på en längre vågrät |____| så ligger toppen mot ena lodräta och handtaget mot andra. Vippan sitter på pinnen där toppen är. Fördelar: lätt att ta av spöt från. syns bättre när det är ovanför marken en bit. Snöar inte över och blåser inte bort. Fungerar både på blankis, vid varmt, kallt och vid djup lössnö. Enkelt att smacka på ett nappalarm. Nackdelen är att det tar mer plats.

Betesfisk i normal storlek ca 15 cm: En trekrok vid ryggfenan. Vid rätt krokning ska kroken sitta i mungipan på gäddan. Större betesfisk: två eller tre trekrokar. Tänk på att fisken hänger så som du sätter första kroken. Fler krokar= större risk att nån fastnar i iskanten.

När linan ska fästas i vippan ska den sitta så löst som möjligt. det ska vara lätt för gäddan att lösa ut den, men vinden eller betesfisken ska inte lösa ut den. Olika sätt:
1. Linan kläms fast mellan bladfjädern orangea plastbiten.
2. Om den sitter för löst, gör en ögla på linan och kläm fast på samma sätt. googla hur.
3. stick ut bladfjärden från plastbiten och böj den uppåt. Sätt öglan över denna så den glider av när vippan dras ner vid hugg.
4. Hemmagjorda och bästa vippor med 2 bladfjädrar mot varandra iträdd krympslang. Kläm linan i, eller kläm en ögla i.

Ställ alltid grejerna med bredsidan mot ditt läger och dra mothugg som satan! Ha alltid matta, tång och vågsäck.
Citera
2014-01-17, 14:08
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas4
härligt! själv har man ismetat sig less sen november

Hur har fisket gått då? Fått många, stora?
Den här veckan blir det inget fiske för mig. Isen är inte tillräckligt tjock, men till slutet av nästa vecka så är det dags.
Dock så ska det bli kallt med flera minusgrader hela veckan ut, så vi får se hur själva fisket går.
Har haft genom de åren jag fiskat med kalla temperaturer dåliga resultat.
Sedan fryser det i hålen vilket försvårar fisket.
Har ni några bra tips vad man kan göra för att inte hålen ska frysa för jävligt?
Citera
2014-01-17, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Hur har fisket gått då? Fått många, stora?
Den här veckan blir det inget fiske för mig. Isen är inte tillräckligt tjock, men till slutet av nästa vecka så är det dags.
Dock så ska det bli kallt med flera minusgrader hela veckan ut, så vi får se hur själva fisket går.
Har haft genom de åren jag fiskat med kalla temperaturer dåliga resultat.
Sedan fryser det i hålen vilket försvårar fisket.
Har ni några bra tips vad man kan göra för att inte hålen ska frysa för jävligt?
Isen är ca 5 cm tjock. Va nyss ute å borrade lite vid kanten. Men väntar tills nästa vecka innan jag vågar ge mig ut. Ps använd lite t-röd i hålet.
Citera
2014-01-18, 19:49
Medlem
Äntligen hållet isen på en lite sjö här nere i småland! Men blir fiske nästa helg då jag inte lyckats fånga någon mört.
Citera
2014-01-19, 13:00
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Äntligen hållet isen på en lite sjö här nere i småland! Men blir fiske nästa helg då jag inte lyckats fånga någon mört.

Hur tjock är isen på din sjö?
Själv kollade jag isen i går på en mindre sjö, men den är fortfarande bara runt 5 cm.
Aja, vädret va inget vidare trevligt i dag ändå så det gör inte så mycket att man inte kunde ta sig ut.
Men nästa helg, då jävlar

Nä att få tag på mört kan vara svårt när inte isen är tillräckligt tjock för att folk ska våga sig ut och sätta i sina mörtstugor.
Om du fortfarande inte får tag på någon mört till nästa helg så kan jag rekommendera strömming.
Köpte in ett 50 tal innan nyår, om det skulle va svårt att få tag på mört.
Om man fryser ner dom blir de något sladdriga när man tinar upp dom. Men genom de åren jag ismetat och anglat så har det funkat bra ändå. Gäddan brukar inte vara så kräsen när den väl är på hugget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in