Citat:
Ursprungligen postat av
blackjackk
Det måste vara en av de mest patetiska försök till rättfärdigande jag läst. Pan-arabism må ha varit bra för araberna (och de som hatar islam) om den skulle fungera lika bra i praktiken som i teorin men för muslimerna hade det varit katastrofalt.
I det långa loppet, och med demokrati och sekularism, så behöver det inte vara en katastrof för araberna. Se på EU som kombinerar nationalstater, (hur de än historiskt har bildats), med samarbete, handel, och inte minst fred. Sedan är ju inte EU någon perfekt organisation, men bättre än det vi historiskt har upplevt i Europa.
Sekulära stater skulle säkert vara en katastrof för
islamister, men inte för muslimer i allmänhet. De flesta av den mer än halva miljon människor med bakgrund ifrån länder med muslimsk befolkningsmajoritet som lever i Sverige, verkar trivas ganska bra. Och ja, de har en tendens att bli allt mindre religiösa ju längre de levt i Sverige, ingen nackdel enligt mig, men säkert enligt dig, eftersom du är en islamist som radikaliserats dessutom.
Citat:
Ska ta och läsa om honom, det finns trots allt något som heter Ibn Ruhds studieförbund i Malmö. Och vad är det islamistiska stupet enligt dig?
Du bör nog inte blanda ihop personen Ibn Rushd med det studieförbundet. Man har t.ex. en islamistänka, som levt i ett Al Qaida läger i Afghanistan, i sin styrelse. Alltså snarare motsatsen i tänkesätt i förhållande till Ibn Rushd.
Inte världens bästa källa, men något du kan börja med:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Averro%C3%ABs
Citat:
De assadistiska spyflugorna är ju mycket bättre än de salafistiska eller hur? Konstigt nog ser jag dig knappt kritisera SAA:s krigsbrott. Sedan ska vi inte gå in på vilka krigsbrott det västerländska USA + det judiska Israel har gjort i Irak, Afghanistan och Palestina bland annat men tyvärr klassas inte dessa brott som krigsbrott.
Mitt problem är: Finns det bara två sorters spyflugor att välja mellan så tvingas jag välja den sida som, åtminstone, vill ha ett sekulärt samhälle. Dessutom så är jag helt övertygad om att Assad och hans anhang kommer att bli straffade i det långa loppet, detta även om han skulle få sitta kvar vid makten en tid till.
Alternativet: Islamistisk kaos, sharia, spridning av konflikten till grannländerna, är ännu mindre aptitlig.
Men som jag tidigare skrivit: Ingen skulle bli gladare än jag om man lyckas åstadkomma ett demokratiskt och sekulärt Syrien, utan denna övergångsperiod av Assad styre.
Citat:
Okej med samma logik drar jag slutsatsen att svenska flaggan är rasistiskt, jag menar svenskpartister och sverigedemokrater använder den som symbol
Visst, om den i omvärldens ögon, sågs som rasistiskt, men nu gör den inte det!
Du är fortfarande inte intresserad av att berätta om du var med och satte upp den?
Men du är inte alls radikaliserad, du är tolerant, o ja!
Citat:
Varför skulle jag inte älska Sverige efter allt som landet har gjort för mig? Bara för att jag älskar det som är muslimskt innebär det inte att jag hatar det som inte är muslimsk.
Det låter ju bra...
Men tycker du då inte att vi i Sverige ligger väldigt nära det som Medinakonstitutionens visioner, givet att den skapades på 600-talet och att vi nu lever på 2010-talet?
Ligger inte Sverige verkligen långt fram, givet att intentionerna bakom Koranens textmassa, faktiskt förespråkar maximal modernitet/postmodernitet, med hänsyn till vad som kan åstadkommas under en given tidsepok?
Och vad gäller postmodernism så låg givetvis det islamska riket långt före väst under medeltiden. Men sedan stannade man upp. Detta troligtvis pga valet av "husfilosof". Allt medan väst, med hjälp av Ibn Rushds tankar och andra tänkare, gick vidare mot renässans, upplysningstid, och utvecklande av produktivkrafterna i samhället.
Citat:
Jag själv skulle pricka ut mig på stället där Polen och Turkiet ligger.
Såväl Polen som Turkiet ligger ganska långt vad gäller modernt/postmodernt tänkande i jämförelse med Sverige.
Så islams utvecklingsproblem, (man borde verkligen inte haft och har det med tanke på de utvecklingsvänliga intentionerna i Koranen), är också dina egna utvecklingsproblem.
Detta problem verkar faktiskt många av de människor som kommer ifrån länder med muslimsk befolkningsmajoritet som kommer till Sverige fatta. Det finns två vägar ur detta, vilken ingen är speciellt lockande för en radikaliserad islamist som dig, (skryter man att man är mer "tolerant" än Al Nusra så är man ganska radikal):
Antingen så blir man de facto ateister, inte mig emot, då jag själv är en sådan. Eller också så anammar man en liberal och framstegsvänlig variant av islam.
Citat:
Jag har inte påstått något annat men jag tänker inte påstå att Väst var någon räddare i nöden när de inte var det.
Tja, de fick slut på striderna kanske snabbare än vad bosniaker och kroater skulle kunna fått det. Men utan tvekan så var jag själv grymt irriterad på väst när jag så t.ex. belägringen av Sarajevo på TV. Jag hoppades, kanske lika mycket som Sarajevoborna på att rykten om att franska fallskärmsjägare skulle komma för att slå ut cetnics skulle vara sanna. Faktiskt det den första utländska konflikten som verkligen engagerade mig känslomässigt, (detta trots att jag gjorde redan min första politiska gärning i samband med militärkuppen i Chile och delade ut flygblad emot juntan).
Citat:
Japp detta är ett problem som finns men liknande problem finns även i Väst, ta Guantanamo basen som exempel, USA ser inte dem som oskyldiga.
Hm, men han skär inte halsen utav dem som man ser som potentiella motståndare, (ibland sina egna av misstag). Man avrättar inte, regelmässigt, krigsfångar. Man pryglar inte de som röker eller missar en gudstjänst, allt inför videokameror. Dessutom tvingar inte USA någon till en specifik religion, man förstör inte moskéer i landet, och man tillåter kritik emot de styrande. Men USA är givetvis ingalunda något perfekt västland, (även fast många amerikanare verkar tro det).
Citat:
Utveckla gärna varför jag är radikaliserad i den grad att jag på något sätt skulle utgöra en fara?
Därför att det räcker att du själv, eller andra, tutar i dig några till islamistiska dogmer till för att du skulle tycka att Al Qaida är ganska vettigt och att väst hur som helst kan angripas då de svek ditt folk.