2014-01-31, 18:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Mer krigsbrott begångna av regimen:

http://english.ahram.org.eg/NewsContent/2/8/93018/World/Region/Syria-regime-razed-homes-as-collective-punishment-.aspx

Visst, Assadregimen begår krigsbrott, inget som förvånar mig. Och de kommer att bli straffade för det, förr eller senare, lika säkert som att Mladic och karadzic är i ICC.

Men det finns en annan stat i Mellanöstern som regelmässigt begår krigsbrott och sysslar med kollektiv bestraffning. Den statens ledning riskerar, än så länge, inte att dras inför ICC. Och den staten försvarar du ivrigt!
Citera
2014-01-31, 18:55
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosnegerMedKlubba
En turk med holländskt medborgarskap, som rentav tjänstgjort i holländska armén, bemödar sig om att gulla till jihadistimagen genom att framställa den grupp med vilken han kämpar som föräldralösa barns räddare och kattälskare ...

Han är faktiskt syrier från Turkiets Hatay-provins, detta framgick på hans ask.fm kanal för några veckor sedan. Kort sagt så verkar han ha minst tre medborgarskap - Turkiet, Syrien och Holland.
Citera
2014-01-31, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Det är ju ett jävla INBÖRDESKRIG och terroristerna gömmer sig bland folket. Om folket inte är villiga och sätta stopp för terroristerna så finns det inget regimen kan göra än att ta till med hårdhandskarna. Vill man ta makten så får man göra det politiskt, inte genom AK-47or, självmordsbombningar och terror.
Så du menar alltså att hela ansvaret ligger på vanligt folk? Det är deras fel att det pågår inbördeskrig och att det av ren slump blev deras distrikt som rebeller dök upp. Om den andra sidan också tänker på det här viset som du gör så kommer ju inte en enda människa överleva inbördeskriget. Dock så spelar det ingen roll hur dom tänker för dom är ändå inte i samma position som regimen. Dom har inga flygplan, helikoptrar, barrelbombs, kemvapen osv.

Bara för att man "kan" så betyder det inte att man "ska" göra det. Man har en hjärna liksom.
Citera
2014-01-31, 20:00
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men det finns en annan stat i Mellanöstern som regelmässigt begår krigsbrott och sysslar med kollektiv bestraffning. Den statens ledning riskerar, än så länge, inte att dras inför ICC. Och den staten försvarar du ivrigt!

Vad svamlar du om? Jag har uttryckligen här på forumet sagt att det bästa vore om det palestinska området fortsatt som brittiskt protektorat, men den frågan är inte relevant för detta. Att i dagens situation ensidigt kritisera den enda vettiga demokratin i MÖ är ännu falskare än att tycka att Assad är bättre än oppositionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Det är ju ett jävla INBÖRDESKRIG och terroristerna gömmer sig bland folket. Om folket inte är villiga och sätta stopp för terroristerna så finns det inget regimen kan göra än att ta till med hårdhandskarna. Vill man ta makten så får man göra det politiskt, inte genom AK-47or, självmordsbombningar och terror.

Då utgår jag från att du inte har något emot när Israel jämnar några "spyflugors" bostadskvarter med marken heller?
Senast redigerad av bernad_law 2014-01-31 kl. 20:05.
Citera
2014-01-31, 20:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag väljer att svara mycket kort, då jag skadat ett finger på en köksmandolin, vilket gör det besvärligt att skriva.

Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Du har uppfattat mig rätt förutom Al-Qaida delen då jag inte sympatiserar med den organisationen. Jag personligen har mycket toleranta värderingar, mycket tolerantare än Al Nusra till exempel. Jag inser så klart problematiken att den radikala salafismen tar mer och mer makt i konflikten då jag själv inte är salafist utan traditionell sunnimuslim och egentligen stödjer jag FSA (som den var i början av konflikten), hade dessa personer valt ett demokratiskt Syrien eller en shariabaserad Syrien tror jag de hade funkat lika bra. Jag ser såklart problematiken om radikala muslimer tar makten i Syrien och börjar agera likt de gjort i konflikten som tex avrättning av den 14 åriga pojken eller piska folk som inte ber fredagsbönen.

Men utifrån ett sunnimuslimskt perspektiv kan jag inte välja att stödja Assad istället för rebellerna trots rebellernas brister. Med rebellerna vid makten kommer vi i alla fall ha kvar det som en gång gav oss ära i historien, nämligen islam.

Du är betydligt mer radikaliserad än vad du tror. Att vara mer "tolerant" än Al Nusra är sannerligen ingen prestation!

Har du någon shariastat som förebild?

Citat:
Helt ärligt har jag inte hängt med i konflikten så mycket pga tidsbrist och har inte hunnit sätta mig in i geneveförhandlingarna. Men utifrån den lilla information jag har så förstår jag dem ändå, Assad har förlorat rätten att sitta kvar som Syriens ledare, det var hans fel att kriget bröt ut från första början, inte nog med det har han hur mycket blod som helst på sina händer. Hade man verkligen brytt sig om det syriska folket hade man ersatt Assad med någon mer neutral tillsvidare.

Men det känns som att jag måste läsa mer om Geneveförhandlingar och exilregeringen för att höja nivån på diskussionen, har du några bra källor där man kan läsa om dessa?

Det förekommer hur mycket rapportering ifrån Genève som helst ifrån en massa olika källor, det är bara att välja och vraka.

Citat:
Jag ser inget fel i att sunnimuslimer hjälper andra sunnimuslimer i krig, äntligen verkar dagarna vara förbi där sunnimuslimerna bara står och tittar på medan andra sunnimuslimer blir slaktade i andra länder.

Men nu dödar ju sunnimuslimer sina trosbröder i Syrien. Ser du inga problem med det? T.om. salafisterna dödar varandra, för att inte tala om vad man vill göra med t.ex. alawiterna.

Citat:
Jag förstår problematiken i hur den praktiska resultatet kommer bli av en shariastat, helt ärligt skulle jag själv inte vilja bo i en shariastat baserad på någon galen tolkning utav islam.

Och ändå förespråkar du en shariastat, utan att ange vad du menar med det. Och ärligt talat, om du, mot förmodan skulle vara motståndare till alla shariastater som finns nu: Tror du det var så underbart mellan 600-talet och 1200-talet, (eg. 800-talet, då sharia kodifierades)? För du tror väl inte på fullt allvar att de kristna och andra av muslimerna underkuvade folk läste koranen och blev övertygad om islams "överlägsenhet" på bara de ca 25 år som den snabba expansionen tog?

Citat:
Det enda jag vill är att Assad ska avsättas, om sedan det syriska folket vill ha demokrati istället för sharia har jag inget problem med det. Dessutom har jag inte sett en enda syrier som är sunnimuslim i tråden utan enbart kristna syrier (assyrer/syrianer). De stödjer Assad av den anledningen att han gynnar dem bäst även om de egentligen inte gillar honom. Detsamma gäller för många sunnimuslimer, man stödjer rebellerna för att de gynnar sunnimuslimerna bättre än Assad även om man egentligen inte sympatiserar med rebellerna till 100%.

Då kan vi i alla fall vara överens om att demokratiska val borde hållas och att om det syriska folket väljer en sekulär stat så bör detta givetvis respekteras. Men längre ner så uppkommer givetvis frågan om du verkligen respekterar demokratin om syrierna, mot förmodan först skulle välja en shariastat och sedan vilja avskaffa den.

Citat:
Måste medge att jag uttryckte mig klumpigt, nej jag är inte emot demokrati, det jag försökte säga är att bara för att en sida förespråkar demokrati innebär det inte automatiskt att den sidan är bättre än den andra som tex förespråkar sharia. Ja, jag är för att man ska ha möjligheten att avsätta en islamisk regim då jag är 110% övertygad att folket aldrig hade gjort det om man fick en vettig ledare i en shariastat.

Men vänta nu! Först är du för att folket skulle kunna avsätta en "islamsk" sharia regim, och sedan är du plötsligt, till 110 procent övertygad om att de inte skulle göra det om de fick en "vettig ledare". Vad skulle då hända om folket ändå skulle vilja avsätta den ledare som du anser så vettig. Skulle du då inte försöka bortförklara folkets vilja genom att hävda att de blivit "manipulerade av främmande makter" o.dyl.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: Demokrati är inte till för att skapa himmelriket, utan för att undvika helvetet. Detta helvete finns nu, mer eller mindre, överallt i Syrien.

(fortsättning i nästa inlägg)
Citera
2014-01-31, 20:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
(fortsättning ifrån föregående inlägg)

Citat:
Jag skulle inte kalla den ytlig, brittiska generaler har själva sagt att det första man ska göra för att förstöra det osmanska imperiet är att ta bort islam från dem. Under denna tid höll muslimerna ihop oavsett nationalitet, sedan pumpades nationalism in i imperiet och resultatet ser vi idag, muslimska kurder & turkar dödar varandra, shia och sunni dödar varandra. Divide and counqer taktik helt enkelt.

I videon här under kan du se hur britter förstörde osmanska riket från insidan genom att pumpa in nationalism hos araber och stödja dem med moderna vapen som turkarna inte hade tillgång till. Det framkommer även i videon att britterna hjälpte till att installera Saudiarabiens regering, kan det vara en slump månne? Man stödde alla parter som var emot osmanska kalifatet och som var emot en muslimsk enighet. Videon jag kommer länka till är egentligen inte videon jag sökte men den förklarar allting på ett liknande sätt även om den videon jag egentligen sökte efter var mycket bättre.

Muslimerna delades in i olika nationalstater, det är mycket lättare att hålla små obetydelsefulla länder i schack än en hel enat kalifat där islam är starkt rotad. Att många av dagens mulismska nationalstater hatar varandra gör saken ännu bättre för islams fiender.

Titta på följande video och läs igenom vad som sägs i början av videon!

Destruction Of The Ottoman Caliphate Pt02.mp4

http://www.youtube.com/watch?v=qik7Tww6J1k

Men självklart ligger inte den största skulden på britterna och Väst utan på muslimerna som svalde britternas propaganda!

Men att Storbritannien, som stormakt, och dåtidens härskare över halva världen, skulle syssla med maktpolitik och söndra och härska är verkligen inte förvånande. Mer förvånande är din egen historielöshet: Nationalismen var mycket stark i Europa ifrån mitten av 1800-talet och ända fram till slutet av andra världskriget. Detta påverkade givetvis de kolonier som Storbritannien kontrollerade: Egypten 1922, Indien, Palestina respektive den sionistiska rörelsen, Irland, osv. Det är heller ingen tillfällighet att den koloniala eran började avslutas några år efter andra världskrigets slut, med den specifikt judiska staten Israel som det enda undantaget. Nationalism var alltså den naturliga metod som folket använde sig utav för att bryta sig ut ifrån kolonialt välde, inklusive det Ottomanska riket. Man förenade nationalism med modernitet, man ville hinna ikapp väst så snabbt som möjligt. Pan-arabismen, är i det perspektivet, i teorin, därför ingen dålig ideologi, eftersom man dessutom ville ha ett tätt samarbete mellan arabländerna. Turkiet, som representerade de gamla förtryckande Ottomanska riket, var i arabernas ögon inte en del av visionen. Men i praktiken så blev pan-arabismen bara en tummelplats för diverse diktatorer.

Citat:
Jag har hört om denna Ibn Rushd men aldrig tagit mig tiden att fördjupa mig inom ämnet, skulle du kunna länka någon bra källa där man kan läsa om varför hans tankar var så bra enligt dig?

Du har rätt att muslimerna knappt bidragit med ett skit när det kommer till vetenskapen, från att ha varit världens ledande vetenskapsmakt till att inte bidra med ett skit .. sorgligt!

Läs lite mer av honom. Jag vet att du står och väger mellan din svenska, moderna/postmoderna identitet, och din "bosniska"/islamistiska identitet. Trilla inte över kanten. Kanske Ibn Rushds tankar kan få dig att inte rasa ned för det islamistiska stupet?

Citat:
Det är mycket möjligt att en radikalisering har skett och du har själv skrivit anledningen till den. Alla anklagelser jag läst om Al-Nusra blev faktiskt motbevisade av Thunderman förutom när de avrättade soldater. Jag börjar faktiskt tvivla om de verkligen är så hemska som vissa här försöker framställa dem som.

Det är väldigt svårt att tvivla på de islamistiska spyflugornas vidrigheter då länkar och intervjuer om just detta presenterar nästan varje dag i denna tråd.

Och sedan än en gång: Att avrätta soldater är ett krigsbrott! Det är inte 600-talet nu!

Självklart är det tragiskt att civilbefolkningen får lida pga idioter.

Citat:
För det första är inte en flagga med den muslimska trosbekännelsen en Al-Qaida flagga, att Al-Qaida använder den muslimska trosbekännelsen som symbol innebär inte att det är deras flagga.

Och hakkorset var ifrån början en indisk symbol, nu symboliserar det någonting helt annat. Samma princip med Al Qaida flaggan. Hur kan du försvara något sådant? Var du med och hängde ut den? Förstår du inte hur extremt radikaliserad du redan hunnit blivit?

Citat:
Jag syftar absolut inte på Sverige eller svenska soldater, jag syftar på de som begick brott i länder som Irak, Afghanistan, Palestina osv vilket är soldater från västerländska länder + israel. Jag hyser absolut inget agg mot Sverige om du tolkade det så, Sverige tog emot oss när vi behövde hjälp som mest och erbjöd oss chansen till ett nytt liv. Jag älskar detta land och är evigt tacksam för allt som landet har gett mig.

Du älskar alltså Sverige, som är raka motsatsen till en shariastat, och samtidigt så tycker du att en shariastat är att föredra framför ett demokratiskt och sekulärt samhälle.

Ta en titt på denna kulturella karta och se vad Sverige befinner sig, respektive länderna i Mellanöstern. Sverige är världens näst mest moderna land och världens mest postmoderna land när det kommer till invånarnas attityder och värderingar. I mars så kommer resultatet av den senast undersökningsvågen. Jag hoppas då på att vi, minst, ha behållit vår placering:

http://www.worldvaluessurvey.org/wvs/articles/folder_published/article_base_54

Vad befinner du dig på denna kulturella karta?

Citat:
Väst kollade bokstavligen på medan serberna slaktade oss varje dag, när krigslyckan egentligen vände och vi allierade oss med kroaterna för att börja sakta med säkert återta kontroll över vårt land och köra ut serberna, ja DÅ interverar NATO. Detta efter att den största massakern efter andra världskriget skedde (Srebrenicamassakern), ska även nämnas att Srebrenica utropades som en skyddszon av NATO. Medan serberna massakrerade 8000 oskyldiga människor (bland annat en 9 månader gammal bebis) så söp de holländska FN soldaterna tillsammans med serberna under tiden vi blev slaktade!!!

TACK SÅ MYCKET VÄST!

När kriget äntligen tog slut designar Väst Daytonavtalet vilket gör att Bosnien blir politiskt handikappat och gör det i princip omöjlig att utvecklas. Dessutom hade Väst med ett finger i spelet när det gäller Jugoslaviens kollaps. Denna serbiska dokumentär är otroligt vinklad till serbernas fördel när det gäller krigsbrott osv men dokumentären tar upp hur Väst hade med ett finger i spelet på ett mycket bra sätt. Här är dokumentären om du nu är intresserad:

http://www.youtube.com/watch?v=waEYQ46gH08

Jag kan hålla med dig om det mesta i din historiebeskrivning. Men faktum är att en hel del krigsförbrytare befinner sig i Haag, inte minst Mladic och Karadzic.

Dessutom, när väst väl började agera så gjorde, inte minst svenska och danska FN trupper ett bra jobb, (i motsatts till de nederländska).

Citat:
Ööh jag hade aldrig kunnat döda en civil oskyldig människa.

Problemet är bara vilka människor som islamister ser som oskyldiga!

Citat:
Och varför är sådana som mig ett problem?

Därför att du blivit betydligt mer självradikaliserad är vad du begriper själv!
Citera
2014-01-31, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Den här informationen står i koalitionskurs med joghd's påstående. Den är motstridig. Om terrorister styr USA, så finns det ingen logik i att dom skulle betala någon 10 miljoner dollar för att dom ska motverka sig själva. Därför så måste joghd föra fram tillfredsställande bevis på att det verkligen är terrorister som styr USA, för annars så är han en oseriös debattör. Eftersom han har en trolltendens så får vi utgå från att han ljuger, fram tills dess att han bevisar det motsatta. Bevisbördan är på joghd.

Tja, vad skall man kalla drönarattackerna som ju har en tendens att som regel döda ca 50% oskyldiga så är väl det ett ganska bra exempel på terrorism.
Eftersom de måste stänga Guantanamo har de ingenstans att göra av sina fångar heller så lika bra att avrätta dem direkt på plats. Då slipper man krångliga saker som åtal, rättegång och helt oskyldiga som fått sitta i koncentrationsläger i flera år utan att anklagas för något.
Man tog ju dit ganska många man senare fått släppa, nu är det en drönare i arslet direkt istället som gäller. De anser ju sig i princip ha rätten att döda vem som helst, vart som helst, när som helst.
Det sker dagligen tragedier i t.ex. Waziristan där oskyldiga dör som "collateral damage".

Skall man följa joghd:s logik så är väl 10 miljoner dollar en billig peng för att tvätta sina blodiga fingrar för offentligheten?
Citera
2014-01-31, 21:19
Bannlyst
Citat:
Visst, Assadregimen begår krigsbrott, inget som förvånar mig. Och de kommer att bli straffade för det, förr eller senare, lika säkert som att Mladic och karadzic är i ICC.

Den sionistiska staten håller på just i detta nu att bygga ut fler hus, lägenheter på mer ockuperat mark. Flyganfall, mord, kidnappningar men detta kommer inte ut i media då man har annat att visa i media. Ypperligt för sioniststaten att allt händer så lägligt för deras agenda med "greater israel"

http://presstv.com/section/351020202.html

Scrolla ner så får du se de senaste utspelen av sionisterna.
Norge har dock börjat bojkotta lite smått och gott.
Citera
2014-01-31, 22:01
Medlem
Citat:
Det där är en extremt farlig person! Även fast han inte vill erkänna att han är medlem i Al Qaida, så betraktar han Al Qaida som sina "bröder". Givetvis så är han för en sharia stat som han tror skulle kunna vara "rättvis" och "skydda de oskyldiga". Vi vet redan hur sharia fungerar i syrien, och jag är inte imponerad. Dessutom drömmer han om att en sådan shariastat skulle kunna vara lika välordnad som Nederländerna, vilket är en självmotsägelse, det funkar någorlunda med Iran och för Hizbollah, men jag har inte sett någonting välorganiserat på annat håll.

Jag tror inte ett dyft på hans försäkringar om att terroristdåd i Nederländerna skulle vara uteslutet för honom. Han är redan väldigt radikaliserad, och det behövs bara ett snäpp till......

Han borde omedelbart tas ut genom drönare eller genom specialförband.

Det där är väl ändå intressant. Sharia lagar fungerar som minst sämst hos de som salafisterna/AQ bekämpar som allra värst
Citera
2014-01-31, 22:04
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk

...

Men utifrån ett sunnimuslimskt perspektiv kan jag inte välja att stödja Assad istället för rebellerna trots rebellernas brister. Med rebellerna vid makten kommer vi i alla fall ha kvar det som en gång gav oss ära i historien, nämligen islam.

Du är betydligt mer radikaliserad än vad du tror. Att vara mer "tolerant" än Al Nusra är sannerligen ingen prestation!

Har du någon shariastat som förebild?

Kan du, blackjackk, svara på en sådan enkel men MYCKET VIKTIG fråga?

Och kan du inte det bevisar det IQ nivån hos salafist kramarna. Den är så låg att man får skämmas över att erkänna att de faktiskt är människor
Senast redigerad av FulAgent007 2014-01-31 kl. 22:59.
Citera
2014-01-31, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Kan du, blackjackk, svar på en sådan enkel men MYCKET VIKTIG fråga?

Och kan du inte det bevisar det IQ nivån hos salafist kramarna. Den är så låg att man får skämmas över att erkänna att de faktiskt är människor

du snuddar vid en sak som jag tänkt en del på, hur funkar hjärntvättningen av terroristerna? skulle vara intressant att se psykologin bakom hur de manipulerar dessa.

en sak som är tydlig är att när de utför något hemskt skriker de "allah akbar", de är då psykologiskt inte där utan dissocierar tror jag, i nån sorts trans, det låter så i deras röst

Citat:
Andra vanliga dissociativa upplevelser innefattar trans och upplevelser av att vara besatt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dissociation_%28psykologi%29

hela deras grej att bara förstöra är sinnessjuk, det är inte normalt beteende och det finns enligt mig ett recept på hur man kan skapa såna här människor, vill gärna veta det receptet
Citera
2014-01-31, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Tja, vad skall man kalla drönarattackerna som ju har en tendens att som regel döda ca 50% oskyldiga så är väl det ett ganska bra exempel på terrorism.
Eftersom de måste stänga Guantanamo har de ingenstans att göra av sina fångar heller så lika bra att avrätta dem direkt på plats. Då slipper man krångliga saker som åtal, rättegång och helt oskyldiga som fått sitta i koncentrationsläger i flera år utan att anklagas för något.
Man tog ju dit ganska många man senare fått släppa, nu är det en drönare i arslet direkt istället som gäller. De anser ju sig i princip ha rätten att döda vem som helst, vart som helst, när som helst.
Det sker dagligen tragedier i t.ex. Waziristan där oskyldiga dör som "collateral damage".

Skall man följa joghd:s logik så är väl 10 miljoner dollar en billig peng för att tvätta sina blodiga fingrar för offentligheten?

de 10 miljonerna utbetalas inte ens, om han nu skulle åka fast skulle han och den som tar fast honom lägligt dö i nån olycka som CIA iscensatt, det är bara ett skådespel, som när usa säger att de ska utföra "nation building" i irak när de bombar irak åt helvete
Senast redigerad av joghd 2014-01-31 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in