Citat:
Ursprungligen postat av
LKVN
Du har med hjälp av en annan skribent gjort en stor grej av en 120 liters Bergans kamouflage
färgad ryggsäck. Det enda psykologiskt intressanta med ryggsäcken är att just din medskribent,
som fått dig att tro att ryggsäcken är av stor vikt,kör samma typ av inlägg med tex sängar, knivar,
och telefonmaster. Egentligen är denne skribents inlägg egna historier med ytterst lite fakta, må vara att dom ser avancerade och genomtänkta ut med FUP-hänvisningar, millimetrar, klockslag och positioner men så är det inte, vilket du själv lätt kan kolla.
En 120 liters ryggsäck existerar inte i FUPen så tydligt som du antyder för egentligen är det bara
A B*ström som sett och uppskattat storleken på ryggsäcken. AB är nästan 100% säker på
att ryggsäcken var på 90-120 liter. Förhörsledarna använder sig sedan av Alex*nders
uppskattning av ryggsäcken i förhör med KJ:
(notera att FHL själva utifrån AB:s uppskattning(90-120 l) bestämmer sig för 120 i
alla sina förhör.)
Citat:
Citat:
F2: Vad är det för storlek på den som du har?
H: Ja, det är nog 55 liter kanske.
F2: 55-liters…om jag ställer en rak fråga till dig, har du någon 120-liters ryggsäck?
H: Nä, det har jag inte.
F2: Det är en polare till dig som påstår det.
Förhörsledarna har alltså en persons uppskattning på en ryggsäck att konfrontera KJ med,
inte som du säger: "- KJ blånekar till att öht ha haft en så stor ryggsäck. Ändå säger alltså flera personer helt oberoende av varann i förhör att han visst hade det."
Varken R*smus eller Wil*iam gör liknande uttalanden som Alex*ndre om ryggsäcken
vilket gör man kan inte kan bygga en historia/indicium på en persons minne eftersom resten av dom förhörda personer, släkt eller vänner inte kan bekräfta det AB känner sig till nästan 100% säker på.
Jag slänger in ett tidigare inlägg av en person som känner till dessa 90-talister som många
av förhören bygger på och notera det jag svärtat i det citerade inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av majsmajs
Det här med KJ's närmaste vänner.. Det är tyvärr såhär att dem flesta av han närmaste vänner har gått särskola(inget fel med det men..). Jag tycker inte man ska ta deras vittnesmål som speciellt tung bevisning eftersom dem flesta av dem har någon typ av förmyndare tror jag.
Dvs, han är lik sina vänner och hans vänner är lik honom. Det som kommer ur deras munnar är vad dem vill säga, inte den renaste sanningen.
Vet du vad , det tror inte jag. Denna ryggsäck har nog inget större värde i utredningen
än vad tex den gula ica-kassen KJ minns att han gav VB att bära skloböckerna i har..
Har missat detta inlägg och därför inte svarat på det.
Jag tror vi är överens så långt att ryggsäcken är inte mycket till bevis i juridisk mening. Vad utredarna trodde och tänkte efter förhören om ryggsäcken blir bara gissningar eftersom ingen av oss kan skåda in i deras huvuden. Men låt oss istället titta på vad som sades i förhören:
Alexander B - en av KJ:s närmaste vänner och en av dem som oftast umgicks med honom:
Citat:
Förhörsledaren frågar A om K äger någon ryggsäck eller kamera ?
A säger att K har en 120 l Bergen ryggsäck med brittiskt arme´kammoflage.
Sist A såg ryggsäcken var senast han var där, när snön smälte, då låg den i klädkammaren.
Citat:
Den andra ryggsäcken som han sett är en Bergans kamouflage ryggsäck på ca 90-120 liter.
Kristoffer köpte den någon gång under våren 2012 begagnad på internet. (...)
Alexander känner till att Kristoffer använt Bergans ryggsäcken då han varit med i
internationellt airsoftspel hemma i Sverige. Då spelar man med internationella deltagare
utomhus någonstans i Sverige. Enligt Alexander var ryggsäcken i gott skick och kom
ursprungligen från ett engelskt överskottsbolag, typ motsvarande vårt svenska Ö&B.
Citat:
Senast han såg ryggsäcken var någon gång i april 2013. Han såg den då i Kristoffers
klädkammare. Han vet inte om den var packad med något eller tom
Ganska detaljerade uppgifter, eller hur? Ska vi tro att Alexander misstar sig totalt om ryggsäcken eller när han såg den senast? Ljuger han? I så fall: Varför?
Så över till William L:
Citat:
William får frågan om vad Kristoffer Johansson hade för ryggsäckar. Vad William kommer
ihåg så hade Kristoffer tre ryggsäckar. En ökenfärgad av mellanstorlek, en grön som var
större än mellanstorlek, och en engelsk camouflagefärgad av typen skolryggsäck.
Mindre specifikt, men det står inte på något vis i motsats till Alexanders vittnesmål. En skolryggsäck bedömer jag ha en packvolym på någonstans mellan 20 och 30 liter. En "mellanstorlek" borde ligga någonstans runt åtminstone 55-60 liter och därmed är en större ryggsäck (enligt Williams bedömning) åtminstone ett antal liter en så större. Sen har vi ett problem med begreppet med "kamouflagefärgad". Med "engelsk camouflagefärgad" gissar jag på någon slags ökenfärger. Annars tror jag det mest rimliga när inget annat anges är kamouflage för skogsmiljö, dvs grön med inslag av svart och en del grått. Det är inte uteslutet att William kan ha benämnt en sån ryggsäck som "grön" av flera skäl, bl.a. därför att det är den första färg man kommer att tänka på när man tänker på "svensk" kamouflage (Jag minns fortfarande dom satans gröna maskeringsnäten man skulle sätta ovanpå tält, fordon och allt annat när man var ute på övning i lumpen)
Och så har vi Rasmus:
Citat:
Rasmus har sett en stor kamouflagefärgad militärväska i lägenheten. Det är en
vandraringväska för militärer som man bär på ryggen, en campingryggsäck. Han såg den när
han var på fest hos Kristoffer på Valborgsmässoafton. Tillfrågad om storleken har Rasmus
svårt svara på hur mycket den rymmer i liter, men visar med handen att den var ganska hög,
ca en meter hög. Ryggsäcken rymmer allt man behöver när man ska ut i skog och mark:
sovsäck mm. Den har en sele runt midjan och en sele över bröstkorgen. Rasmus tror att det
kan vara axelremmar på den. Ryggsäcken har massor med fickor. Färgen är svensk
militärfärg; grön, mörkgrön och grå
Vad är packvolymen i en ryggsäck som är 1 meterx30 cmx40 cm? Kan man tänka sig - 120 liter!
Min uppfattning är att det är du som spelar ner överensstämmelsen i dessa vittnesmål. Två av dom är väldigt lika och båda de personerna säger sig dessutom ha sätt ryggsäcken så sent som april i Kristoffers bostad! Det tredje vittnesmålet är mer vagt, men det går inte emot de andra två.
Det bör också noteras att alla Kristoffers bekantskaper inte har fått frågor om ryggsäckar i förhören. Exempelvis så har man av nån anledning inte frågat Alexander H - en av hans närmaste vänner - och hans bror Patrik fick bara frågan om vilken typ av ryggsäck Kristoffer brukade ha på airsofteventen.
Vad säger KJ själv då? Ja, vi har ju båda förhören att tillgå och här verkar vi uppenbarligen oense om semantiken.
Citat:
F2: Du blir tillfrågad om du hade någon Bergens ryggsäck?
H: Jo, Bergen-ryggsäck.
Förhör med Johansson, Karl Kristoffer; 2013-06-27 12:43 diarienr: 2500-K8041-13
1917
F2: Vad är det för storlek på den som du har?
H: Ja, det är nog 55 liter kanske.
F2: 55-liters…om jag ställer en rak fråga till dig, har du någon 120-liters ryggsäck?
F2: Det är en polare till dig som påstår det.
H: Nä, då vet han alls inte om vad jag har för ryggsäck.
F2: Men du har alltså ingen…ingen…
H: Nää.
F2: …120-liters ryggsäck…
H: Nä.
F2: …liggande och skräpa någonstans?
H: Nä. Jag hade en, men den slängde jag och morsan bort i senaste storstädningen.
F2: Okej. Nä…när var det?
H: Ehh…och det var ingen ryggsäck, det var en bag och den…………
F2: Förlåt mig…….det var en…?
H: Det var en bag, en svart bag.
F2: En svart bag?
H: Ja.
...
F2: Okej. Kommer du ihåg om det var en…en Bergens eller…var det ett märke på den?
H: Nä, det var en…jag tror inte ens att det var en 120. Jag tror det var en 80-liters och det
Förhör med Johansson, Karl Kristoffer; 2013-06-27 12:43 diarienr: 2500-K8041-13
1918
var…ehh…nej, jag minns inte vad det var för märke, men den finns på garderoben.se. …man
kan köpa…
F2: Men någon Bergens 120…
Frågorna runt ryggsäckar (även om man missat att ställa dem till vissa) kan inte gärna tydas på något annat vis än att polisen fann uppgiften intressant och misstänkte att den på något vis kunde ha använts vid mordet. Min uppfattning om det han säger är att det inte kan tolkas som något annat än ett uttryckligt nekande till en specifik uppgift. Längre fram i förhören blir han mera vag, dock utan att någonsin medge att han ägt någon sådan ryggsäck.
Det bör noteras att man inte heller hittade någon ryggsäck av "mellanstorlek" vid husrannsakan som skulle kunna ha verifierat hans egna uppgifter
Tidningarna skrev även lite om det hela:
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/kom-traden-fran-22-aringens-ryggsack-8017192.aspx
Sen vet jag inte om du menar att jag ska ta ett lösryckt inlägg från någon anonym skribent (som dessutom inte kan skilja på de och dem) som en seriös analys av hur Kristoffers vänner kan antas fungera i en förhörssituation. Att vissa av dem också har problem av Kristoffers typ vet jag. Dock vet jag inte om det gäller de personer som lämnat uppgifterna ovan. Och hur du än vrider och vänder på det så är det lite märkligt att tre personer oberoende av varandra har lyckats fantisera ihop en stor, kamouflagefärgad (grön) ryggsäck som aldrig existerat i sinnevärlden. Vad kommer dessa falska minnen ifrån egentligen?
Återigen blir det en fråga om trovärdighet: En person mot tre. En person som sitter anklagad för mord och (om han är skyldig) har all anledning att försöka dölja fakta som inte är till fördel för honom att de kommer fram. Tre personer som inte har någon anledning att ljuga eller hitta på. Jag har svårt att se hur man kan landa i uppfattningen att det är mer troligt att Kristoffer talar sanning än tvärtom.