2014-01-31, 22:17
Bannlyst
tror ej KJ kommer behöva fira sin 30:års dag inom anstalssvärlden med Ohlsson som försvarsavdokat, dock nära...!!
Citera
2014-01-31, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inte en chans om inte Kristoffer själv plötsligt börjar komma med några berättelser. Så länge han håller tyst så tyder skadorna och bestialiteten i det efterföljande förloppet på mord och inget annat än mord. Så antingen lyckas Olsson på något vis prata fram rimligt tvivel och få loss honom från anklagelserna eller så står sig tingsrättens dom (eventuellt med en viss skärpning av påföljden). Skulle jag gissa på något så säger jag att domen står i skuldfrågan och att det blir en mindre påbackning (1-2 år) i påföljdsdelen.

återstår att se, nu har han ju en vass advokat iaf.
Citera
2014-01-31, 22:22
Medlem
highfives avatar
Citat:
Hur menar du? VB gick vid niotiden ner till älven för att eventuellt fiska och träffade där på en galen fiskare som högg henne med sin huggkrok?
Inte annat än att många som bor i närheten av ett av Sveriges bästa fiskevatten har prylar för att fånga lax och öring. Bl a brukar sådan utrustning som huggkrokar finnas i bilars bagage eller ståendes i en hall. Isen hade precis gått upp i älven.
Citera
2014-01-31, 22:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
återstår att se, nu har han ju en vass advokat iaf.

Spelar ingen roll hur vass Olsson är, han kan inte förvandla vatten till vin eller få mordet på VB till dråp, dvs dödande i hastigt mod. Jag tror hovrätten ger livstid. Utan vidare spisning eller prut. Chansen KJ har är att han erkänner delaktighet, anger medbrottslingar och spelar ner sin egen roll i det här så långt det bara är möjligt. Någon bättre deal eller möjlighet kommer KJ aldrig att få.
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-31 kl. 22:31.
Citera
2014-01-31, 22:29
Bannlyst
MrFold; hur kan du ens tro att kungen Mr.Olsson skulle lyckas med det hela att få ett längre straff för K.J (detta straff han fått är ju ett livstidsstraff minus hans ålder, samt minus hans diagnos ) Finns ju uppenbar chans att Olsson kör en lekstuga här!
Citera
2014-01-31, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Spelar ingen roll hur vass Olsson är, han kan inte förvandla vatten till vin eller få mordet på VB till dråp, dvs dödande i hastigt mod. Jag tror hovrätten ger livstid. Utan vidare spisning eller prut. Chansen KJ har är att han erkänner delaktighet, anger medbrottslingar och spelar ner sin egen roll i det här så långt det bara är möjligt. Någon bättre deal eller möjlighet kommer KJ aldrig att få.

Finns inte på kartan att dom skulle skärpa....hohoho! wait and se!!
Citera
2014-01-31, 22:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
MrFold; hur kan du ens tro att kungen Mr.Olsson skulle lyckas med det hela att få ett längre straff för K.J (detta straff han fått är ju ett livstidsstraff minus hans ålder, samt minus hans diagnos ) Finns ju uppenbar chans att Olsson kör en lekstuga här!

Jag känner en hel del jurister, även domstols-.

Det är inte min uppfattning att ett gäng hovrättsråd låter någon advokat ha "lekstuga" med sig. De kan säkert påverkas till en del av hans sakframställan. Men vi är inte i USA och rättegången är inte en teater där man med retorik snarare än riktig argumentation ska övertyga en jury av mestadels lågutbildade människor om det ena eller det andra. Om det blir någon ändring här så lär det vara för att hovrätten inte tycker att det som indiciebevisning betraktat är tillräckligt starkt för att fälla för mord. De tankegångarna är de nog helt kapabla att komma in på även utan hjälp av ett retoriskt geni till advokat. OM det nu verkligen är det Ohlsson är.
Citera
2014-01-31, 22:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Jag tror dom kan skärpa, men du kan bortse från Boudines spekulationer i påföljdsfrågan. Han bara trollar, han har fått nuvarande praxis förklarad för sig och att det utifrån den oerhörda restriktivitet som numer råder med livstidsdomar är praktiskt taget omöjligt att det skulle kunna bli en sån för en förstagångsförbrytare på 22 år där man inte inte kan slå fast exakt vad som egentligen hände runt mordet.
Citera
2014-01-31, 22:44
Bannlyst
Citat:
Jag känner en hel del jurister, även domstols-.

Det är inte min uppfattning att ett gäng hovrättsråd låter någon advokat ha "lekstuga" med sig. De kan säkert påverkas till en del av hans sakframställan. Men vi är inte i USA och rättegången är inte en teater där man med retorik snarare än riktig argumentation ska övertyga en jury av mestadels lågutbildade människor om det ena eller det andra. Om det blir någon ändring här så lär det vara för att hovrätten inte tycker att det som indiciebevisning betraktat är tillräckligt starkt för att fälla för mord. De tankegångarna är de nog helt kapabla att komma in på även utan hjälp av ett retoriskt geni till advokat. OM det nu verkligen är det Ohlsson är.

Hehe,, du tog åt dig lilla horflicka!!! tror nog oxå han ryker.... men det stannar vid 12!
Citera
2014-01-31, 22:58
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Just d - wait and see .. Jag hoppas hovrätten förstår vidden av de grymheter Vatchareeya Bangsuan utsattes för av sina skoningslösa plågare och mördare och dömer ut livstid, men delar MrFolds bedömning att påbackningen förmodligen kommer att stanna vid +två år. Det skulle i så fall inte vara i närheten av det straff som brottet är kvalificerat för, men vem påstår att den här världen är rättvis ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-31 kl. 23:04.
Citera
2014-01-31, 22:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Hehe,, du tog åt dig lilla horflicka!!! tror nog oxå han ryker.... men det stannar vid 12!

fredagsfyllan som får tungan att slinta? Jag har tagit mig ett par glas också, men jag blir på gott humör istället för att bli förbannad. Står till och med ut med ungarnas trätande :-)

Vi får väl se hur det här slutar och vem som får rätt. Det viktigaste för mig är att mördaren blir straffad.
Citera
2014-01-31, 23:11
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Trodde du förstod att "sot och aska" var ett uttryck som inte skulle tas bokstavligen, några förkolnade benrester, t ex ett förkolnat och knappt igenkännbart kranium, kan man förmodligen inte bortse ifrån - men ingenting som skulle kunna identifiera Vatchareya Bangsuan, och ingenting som skulle kunna fastställa dödsorsak. Så i vilket avseende menar du att jag har fel, Dockland ?

Jag har fetat där du är helt ute och cyklar:

Citat:
Hade brandplanen fungerat som tänkt hade VB inte kunnat identifierats

Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det går att identifiera kvarlevor efter stora bränder utan problem.

Citat:
Nej, det gör det inte. Rätt utfört blir det bara sot och aska kvar.

Citat:
Det går inte att undvika att eliminera alla spår av identifieringsmöjlighet om VB:s huvud placerats på ett gammalt bildäck, några 20L jeepdunkar diesel + bensin hade använts för att övertända gula huset på några minuter.

Citat:
Det hade INTE gått att identifiera Vatchareeya Bangsuan (TEXT) Brandplanen hade, om den lyckats, varit den ultimata planen för förövarna att undgå straff.

När du kommer på du tagit dig vatten över huvudet ändrar du ståndpunkt ett varv, visserligen dubbla negationer, men ändå:

Citat:
Men att det gamla träskjulet, nerbränt till grunden och med den intensiva hetta detta skulle inneburit, medfört att VB inte med säkerhet inte gått att identifiera och med ännu större säkerhet inte gått att fastställa dödsorsaken hos, det kan vi utgå ifrån,...

...och vacklar ändå lite mer:

Citat:
Missade ditt inlägg .. Vet inte var du fått dina temp. uppgifter ifrån, dock. New Scientist ? Jag tror som sagt att identifiering av en i gula ödehuset bränd Vatchareeya varit omöjlig att göra med absolut säkerhet, medan dödsorsaken, om identifiering varit möjlig...et.c.

Om inte du själv ser din paradox är jag övertygad att majoriteten av trådläsare och skribenter kan dra sina egna slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in