Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Här ett gammalt inlägg om ryggsäcken från mig:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Jag mindes fel - KJ blånekar till att öht ha haft en så stor ryggsäck. Ändå säger alltså flera personer helt oberoende av varann i förhör att han visst hade det. Antingen har de drabbats av en kollektiv sinnesvilla eller åtminstone rejäla minnesfel. Eller så ljuger KJ. Och ljuger han om detta - ja då finns det bara en enda rimlig förklaring till varför han ljuger.
Det är f.ö. psykologiskt intressant detta med ryggsäcken. Den har tagits upp flera gånger, men det är aldrig någon karatespårare eller ens allmän tvivlare som vill diskutera den. Kan inte minnas att jag sett någon försöka förklara hur flera av hans kompisar kan ha tagit fel angående denna ryggsäck. Jag misstänker att flera av trådens flitigaste skribenter helt enkelt har förträngt den. Av det skäl jag skrivit ovan: Den må inte vara något juridiskt hållbart bevis för KJ som mördare. Men ägde han verkligen en sån där säck: Ja då kan vi i praktiken vara säkra på att han är mördaren, eller åtminstone djupt inblandad i mordet.
Du har med hjälp av en annan skribent gjort en stor grej av en 120 liters Bergans kamouflage
färgad ryggsäck. Det enda psykologiskt intressanta med ryggsäcken är att just din medskribent,
som fått dig att tro att ryggsäcken är av stor vikt,kör samma typ av inlägg med tex sängar, knivar,
och telefonmaster. Egentligen är denne skribents inlägg egna historier med ytterst lite fakta, må vara att dom ser avancerade och genomtänkta ut med FUP-hänvisningar, millimetrar, klockslag och positioner men så är det inte, vilket du själv lätt kan kolla.
En 120 liters ryggsäck existerar inte i FUPen så tydligt som du antyder för egentligen är det bara
A B*ström som sett och uppskattat storleken på ryggsäcken. AB är nästan 100% säker på
att ryggsäcken var på 90-120 liter. Förhörsledarna använder sig sedan av Alex*nders
uppskattning av ryggsäcken i förhör med KJ:
(notera att FHL själva utifrån AB:s uppskattning(90-120 l) bestämmer sig för 120 i
alla sina förhör.)
Citat:
F2: Vad är det för storlek på den som du har?
H: Ja, det är nog 55 liter kanske.
F2: 55-liters…om jag ställer en rak fråga till dig, har du någon 120-liters ryggsäck?
H: Nä, det har jag inte.
F2: Det är en polare till dig som påstår det.
Förhörsledarna har alltså en persons uppskattning på en ryggsäck att konfrontera KJ med,
inte som du säger:
"- KJ blånekar till att öht ha haft en så stor ryggsäck. Ändå säger alltså flera personer helt oberoende av varann i förhör att han visst hade det."
Varken R*smus eller Wil*iam gör liknande uttalanden som Alex*ndre om ryggsäcken
vilket gör man kan inte kan bygga en historia/indicium på en persons minne eftersom resten av dom förhörda personer, släkt eller vänner inte kan bekräfta det AB känner sig till nästan 100% säker på.
Jag slänger in ett tidigare inlägg av en person som känner till dessa 90-talister som många
av förhören bygger på och notera det jag svärtat i det citerade inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av
majsmajs
Det här med KJ's närmaste vänner.. Det är tyvärr såhär att dem flesta av han närmaste vänner har gått särskola(inget fel med det men..). Jag tycker inte man ska ta deras vittnesmål som speciellt tung bevisning eftersom dem flesta av dem har någon typ av förmyndare tror jag.
Dvs, han är lik sina vänner och hans vänner är lik honom. Det som kommer ur deras munnar är vad dem vill säga, inte den renaste sanningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Det här är förstås bara ett ganska svagt indicium. Men jag tror det är en av flera saker som med rätta gjort utredarna övertygade om att KJ är skyldig.
Vet du vad , det tror inte jag. Denna ryggsäck har nog inget större värde i utredningen
än vad tex den gula ica-kassen KJ minns att han gav VB att bära skloböckerna i har.