2014-01-11, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Blodet i bilen kommer med stor visshet från VB efter att hon var avliden. Enligt KJ lämnar VB bostaden ca 21.00 som han har hållit fast vid. 21.30 är det ett trovärdigt vittne i bil som möter en asiatisk kvinna som inte kan vara någon annan än VB och hon går ensam mot Sävast, det finns ingen bil som följer efter henne. Hon skickar SMS som borde gett ledtrådar vem hon skulle träffa och vart hon var på väg, men det påstås de uppgifterna gick inte att få fram och den som mottog SMS har mycket dålig minne av innehållet i SMS meddelanden.
Att KJ skulle plocka upp henne med bilen är rena fantasier, om han hade haft planer att åka med henne hade de gått ut tillsammans och tagit hans bil.
Vad många tycks göra är att utgå från att KJ är gärningmannen och sedan börja söka bevis mot honom, som blir till ingenting utan en samling fantasier som saknar all verklighetsgrund.

MB satt hemma vid datorn sedan de kommit hem från restaurangen. Han skötte bokföring och svarade på mail. Var fanns VB då?
Citera
2014-01-11, 10:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag anser det är fel att kritisera polisen de gör oftast ett mycket bra jobb, finns ingen orsak att kritisera dem. Det är åklagarna som leder sådana här mordutredningar och sedan tingsrätten med en massa nämdemän som är med och dömer, som kan kritiseras.
Om åklagarna är inriktade på fel gärningsman, det är självklart allting blir fel till slut.
Polisen, utredarna och annan personal måste följa chefen, i annat fall kan det lätt bli "Polsk riksdag"

Jag håller med dig till del, men jag tycker att polisens tekniker borde ha en kontinuerlig dialog med åklagaren och inte bara leverera på beställning så att säga. Kanske har de det, men i det här fallet så framgår det klart och tydligt att åklagaren sökte en mord eller styckningsplats, inte spår på molekyl eller droppnivå, har för mig att det var så man sa. Stora blodbesudlingar, och ett mordvapen, antagligen var det vad man letade efter, ingenting annat.

Det kan ha gjort att teknikerna inte samlade t ex. fingeravtryck i KJ lägenhet som hade kunnat jämföras med vittnesmål. Till exempel hade det kunnat ge en möjlighet att kontrollera om ME och KJ är nära vänner och träffas mer än vad ME har tillstått. Om ME kan beslås med att ljuga och hans fingeravtryck finns i KJ lägenhet så hade fallet kunnat ta en ny vändning så att säga.

Jag betvivlar inte att polisen har kunskaper, men man måste skilja på effektivitet och produktivitet, göra saker rätt , eller göra rätt saker.

Polisen kan spana, men spanade man tillräckligt mycket och mot rätt personer, typ.

Polisens insatser borde inte bara handla om att leverera på beställning utan också innehålla ett visst mått av eget tänkande och bollande av tankar och idéer med den som leder förundersökningen. Låt detektiven ges större utrymme, och i det här fallet har det inte varit så tycker jag.

Som någon sa, det verkar som om att man tidigt bestämde sig för att KJ måste vara skyldig och letade efter något som kan peka på att KJ är gärningsmannen, istället för att förutsättningslöst samla information och gräva i omständigheter som kanske inte är så uppenbara vid en första anblick.

Information i tråden talar sitt tydliga språk, att detektivarbete kan ge nya uppslag. Absolut finns det rimliga tvivel tycker jag, KJ är inte den ende som kan ha utfört mord och styckning, åtminstone är det inte uteslutet att fler kan ha varit involverade. Och kan det finnas fler inblandade så står det inte utom allt rimligt tvivel att KJ är mördaren tycker jag.
Citera
2014-01-11, 11:51
Medlem
rayraviolis avatar
Jag är nyfiken på en person. I händelserapporten i FUP på sidan 41 framgår att polisen var i kontakt med en man med en Toyota som höll på med geacaching i området där fynden gjordes. Denne ska vara "mycket bekant med berget och alla bergrum och håligheter som finns". Finns han med i utredningen i övrigt?

Nämn inga namn i onödan.
Citera
2014-01-11, 11:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag är nyfiken på en person. I händelserapporten i FUP på sidan 41 framgår att polisen var i kontakt med en man med en Toyota som höll på med geacaching i området där fynden gjordes. Denne ska vara "mycket bekant med berget och alla bergrum och håligheter som finns". Finns han med i utredningen i övrigt?

Nämn inga namn i onödan.

Det intressanta är ju att han nämner att geocachen är en nedgrävd frysbox.

Det här har jag missat totalt, inte läst tidigare.
Citera
2014-01-11, 12:35
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det intressanta är ju att han nämner att geocachen är en nedgrävd frysbox.

Det här har jag missat totalt, inte läst tidigare.

Det finns en person på orten som är mycket intresserad av bunkrar och bergrum. Denne råkar ha samma namn som KJ ska ha uppgett som alias under söken. Diskuteras flitigt i början av tråden.

Snurrigt.
Citera
2014-01-11, 12:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det finns en person på orten som är mycket intresserad av bunkrar och bergrum. Denne råkar ha samma namn som KJ ska ha uppgett som alias under söken. Diskuteras flitigt i början av tråden.

Snurrigt.

T*mpy, T*mmy P*rsson? Verkar vara en "hotspot", gula huset alltså. Geocaching nämns på flera ställen i FUP, men ingen sysslar med det verkar det som.
Citera
2014-01-11, 12:56
Moderator
OYs avatar
Brunnen som nämns på sidan 42 i FUP, har den undersökts, tänker på händerna.
Citera
2014-01-11, 13:04
Medlem
Citat:
Jag anser det är fel att kritisera polisen de gör oftast ett mycket bra jobb, finns ingen orsak att kritisera dem. Det är åklagarna som leder sådana här mordutredningar och sedan tingsrätten med en massa nämdemän som är med och dömer, som kan kritiseras.
Om åklagarna är inriktade på fel gärningsman, det är självklart allting blir fel till slut.
Polisen, utredarna och annan personal måste följa chefen, i annat fall kan det lätt bli "Polsk riksdag"
Polisen och åklagaren sitter i samma båt. Utredningsledare (polisen) och ÅK pratar dagligen och bestämmer tillsammans om hur de skall fortsätta undersökningen. Polis och åklagarna är både lika dåliga i det här fallet
Senast redigerad av matematiker 2014-01-11 kl. 13:06.
Citera
2014-01-11, 13:08
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
T*mpy, T*mmy P*rsson? Verkar vara en "hotspot", gula huset alltså. Geocaching nämns på flera ställen i FUP, men ingen sysslar med det verkar det som.

Densamme. Märkligt att KJ uppgav just detta namn (s. 129 i FUP).

Jo åtminstone en person ägnar sig åt geocaching, airsoft-kompisen WL (s. 1308).
Citera
2014-01-11, 13:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Jag tror han försöker rita en skölp. Jag tycker han är dålig på att rita

Det var knivigt det här. Syslöjdare se hit:

Det beslagtagna föremålet men gult skaft är en ?-kniv. I spetsen är den som ett stämjärn men har även en egg på ena långsidan. Det är ingen skölp och en skölp kan då fan inte användas till annat än att skölpa med och att sticka i ryggen på folk.

Återkommer med namn på verktyget. Inte ens jag som gått i träslöjden har sett ett sådant verktyg.
Citera
2014-01-11, 13:17
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det var knivigt det här. Syslöjdare se hit:

Det beslagtagna föremålet men gult skaft är en ?-kniv. I spetsen är den som ett stämjärn men har även en egg på ena långsidan. Det är ingen skölp och en skölp kan då fan inte användas till annat än att skölpa med och att sticka i ryggen på folk.

Återkommer med namn på verktyget. Inte ens jag som gått i träslöjden har sett ett sådant verktyg.

Stämkniv?

http://shop.maetservice.com/bmz_cache/8/80f4bf1b5f993ff7b2cad954484e92be.image.350x210.jpg
Citera
2014-01-11, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Här ett gammalt inlägg om ryggsäcken från mig:

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Jag mindes fel - KJ blånekar till att öht ha haft en så stor ryggsäck. Ändå säger alltså flera personer helt oberoende av varann i förhör att han visst hade det. Antingen har de drabbats av en kollektiv sinnesvilla eller åtminstone rejäla minnesfel. Eller så ljuger KJ. Och ljuger han om detta - ja då finns det bara en enda rimlig förklaring till varför han ljuger.

Det är f.ö. psykologiskt intressant detta med ryggsäcken. Den har tagits upp flera gånger, men det är aldrig någon karatespårare eller ens allmän tvivlare som vill diskutera den. Kan inte minnas att jag sett någon försöka förklara hur flera av hans kompisar kan ha tagit fel angående denna ryggsäck. Jag misstänker att flera av trådens flitigaste skribenter helt enkelt har förträngt den. Av det skäl jag skrivit ovan: Den må inte vara något juridiskt hållbart bevis för KJ som mördare. Men ägde han verkligen en sån där säck: Ja då kan vi i praktiken vara säkra på att han är mördaren, eller åtminstone djupt inblandad i mordet.

Du har med hjälp av en annan skribent gjort en stor grej av en 120 liters Bergans kamouflage
färgad ryggsäck. Det enda psykologiskt intressanta med ryggsäcken är att just din medskribent,
som fått dig att tro att ryggsäcken är av stor vikt,kör samma typ av inlägg med tex sängar, knivar,
och telefonmaster. Egentligen är denne skribents inlägg egna historier med ytterst lite fakta, må vara att dom ser avancerade och genomtänkta ut med FUP-hänvisningar, millimetrar, klockslag och positioner men så är det inte, vilket du själv lätt kan kolla.

En 120 liters ryggsäck existerar inte i FUPen så tydligt som du antyder för egentligen är det bara
A B*ström som sett och uppskattat storleken på ryggsäcken. AB är nästan 100% säker på
att ryggsäcken var på 90-120 liter. Förhörsledarna använder sig sedan av Alex*nders
uppskattning av ryggsäcken i förhör med KJ:

(notera att FHL själva utifrån AB:s uppskattning(90-120 l) bestämmer sig för 120 i
alla sina förhör.)
Citat:
F2: Vad är det för storlek på den som du har?
H: Ja, det är nog 55 liter kanske.
F2: 55-liters…om jag ställer en rak fråga till dig, har du någon 120-liters ryggsäck?
H: Nä, det har jag inte.
F2: Det är en polare till dig som påstår det.

Förhörsledarna har alltså en persons uppskattning på en ryggsäck att konfrontera KJ med,
inte som du säger: "- KJ blånekar till att öht ha haft en så stor ryggsäck. Ändå säger alltså flera personer helt oberoende av varann i förhör att han visst hade det."

Varken R*smus eller Wil*iam gör liknande uttalanden som Alex*ndre om ryggsäcken
vilket gör man kan inte kan bygga en historia/indicium på en persons minne eftersom resten av dom förhörda personer, släkt eller vänner inte kan bekräfta det AB känner sig till nästan 100% säker på.

Jag slänger in ett tidigare inlägg av en person som känner till dessa 90-talister som många
av förhören bygger på och notera det jag svärtat i det citerade inlägget.

Citat:
Ursprungligen postat av majsmajs
Det här med KJ's närmaste vänner.. Det är tyvärr såhär att dem flesta av han närmaste vänner har gått särskola(inget fel med det men..). Jag tycker inte man ska ta deras vittnesmål som speciellt tung bevisning eftersom dem flesta av dem har någon typ av förmyndare tror jag.
Dvs, han är lik sina vänner och hans vänner är lik honom. Det som kommer ur deras munnar är vad dem vill säga, inte den renaste sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det här är förstås bara ett ganska svagt indicium. Men jag tror det är en av flera saker som med rätta gjort utredarna övertygade om att KJ är skyldig.

Vet du vad , det tror inte jag. Denna ryggsäck har nog inget större värde i utredningen
än vad tex den gula ica-kassen KJ minns att han gav VB att bära skloböckerna i har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in