Citat:
Ursprungligen postat av
JeanLuc
Precis
Nu ska vi inte bli för självsäkra här!
Citat:
Du har en poäng där, kristna i USAs Bible Belt skulle nog inte gillas mig

Men jag har överlag en ganska stark tillit till vetenskapen,
jag ogillar att påstå något när nästan alla som verkligen vet någon om ämnet säger något annat. Då betyder det oftast att man har fel. Däremot hittar jag inget som skulle vara i direkt konflikt med kristen tro i vetenskapen (många anser säkert tvärtom, och jag svarar gärna på kommentarer om det eftersom det kan behövas, men då i en annan tråd då det som sagt är OT här)
Fetmarkerade: Jag ser allt vad du försöker åstadkomma med ovanstående och tidigare "ordlekar".
Resten: Låter tyvärr som cherry-picking, men det avhandlas nog bäst i en annan tråd.
Citat:
Jag läste inte ännu allt, men såg på en del. Jag var inte helt övertygad, till och med lite besviken. Price som är en kompetent forskare kan nog bättre än så. En hel del han säger där är helt sant, och skulle få stöd av de flesta forskare, men är också helt irrelevant för frågan. Att Jesus aldrig skrev något själv håller väl alla med om, så jag förstår inte varför han gör en poäng av det. Och att Philo inte skrev om Jesus är helt sant, men säger igen absolut inget. Philo bodde inte i Judéen och redan när Jesus korsfästes var han till åren, och vi vet inte om han ens skrev något efter det. Det måste säkert ha tagit ett tag för det kristna budskapet att börja spridas och nå Egypten. Så också här ett helt sant argument, men inte ett relevant.
Eftersom att det är en sammanfattning, så kanske han avhandlar det mer i hans bok (om han har någon). Det finns dock andra personer som borde ha märkt en Jesus som beskrivs i bibeln, men även någon som "bara" hade haft en sekt.
Citat:
Sedan gör han också vissa ganska grova faktafel i sina rubriker, också om det låter lite bättre i själva texten. T.ex. "The Gospel of Mark is the first story of Jesus that was written, and all others are dependent on it" Johannes är helt självständigt från Markus, och både Matteus och Lukas innehåller mycket material som är självständigt från Markus.
Det behöver inte betyda att de andra författarna inte har haft Markus som "inspiration". Jag tvekar på att han missar att fördjupa sig i varför han menar det, alternativt så hittas det i hans bok eller dylikt.
Citat:
Kort sagt, jag kan hålla med om ganska mycket han säger där, men det mesta av det han säger har jag svårt att se som speciellt relevant för sakfrågan. Och som sagt, några faktafel också.
Ge mig några faktafel!
Citat:
I Jesaja finns följande stycke som i kristendomen ofta anses vara en profetia om Jesus
Det var våra sjukdomar han bar,
våra plågor han led,
när vi trodde att han blev straffad,
slagen av Gud, förnedrad.
Han blev pinad för våra brott,
sargad för våra synder,
han tuktades för att vi skulle helas,
hans sår gav oss bot.
Vi gick alla vilse som får,
var och en tog sin egen väg,
men Herren lät vår skuld drabba honom.
Han fann sig i lidandet,
han öppnade inte sin mun.
Han var som lammet som leds till slakt
eller tackan som är tyst när hon klipps,
han öppnade inte sin mun.
Han blev fängslad och dömd och fördes bort,
men vem ägnade hans öde en tanke?
Han blev utestängd från de levandes land,
straffad för sitt folks brott.
Han fick sin grav bland de gudlösa,
fick vila bland ogärningsmän,
fastän han aldrig hade gjort något orätt,
aldrig tagit en lögn i sin mun.
Här är det helt klart att det är förfluten tid. Dessutom finns det knappast en jude som tror den här profetian handlar om Messias. Och som kristen har jag svårt att förstå de (många!) kristna som menar att det är en profetia om Jesus. Läser man det där stycket, som är det som vanligen citeras, så låter det ganska "passande" för Jesus. Men hur fortsätter det?
Kanske försökte de få judarna att tro att deras gud hade gett mycket mer ledtrådar än de trott.
Det där verkar vara en sång(?) som NT-författare kunnat ha tagit inspiration ifrån.
Citat:
Men Herren tog sig an den han sargat,
botade den som gjort sig till ett skuldoffer.
Han skall få ättlingar och ett långt liv,
och Herrens vilja skall förverkligas genom honom.
När hans elände är över skall han se ljuset
och bli mättad av insikt.
Hur passar det här in på Jesus som vi ser honom i dagens kristendom. Ättlingar? Och han ska se ljuset och bli mättad av insikt. Ska vi tror att Jesus inte hade insikt då han levde?
Som du sa så är det väl nutida kristna som vill se det de vill se?
Citat:
Så stycket ovan är ett exempel som brukar anföras som en profetia men som jag själv har svårt att se som någon sådan.
Det är återigen troligtvis nutida kristna som vill se det de vill se, men jag tror du missade/missförstod min fråga något.
Min skepticism till Jesus är p.g.a att jag inte känner att jag inte har fått tillräckligt med bevis för att Jesus har existerat, och det kan mycket väl vara Price's anledning också, att mer försöka "debunka" deras bevis. Jag blev besviken på Ehrman där han legitimerade(?) något annan passage i Josephus skrifter (den om Jesus bror, som redan har diskuterats här), och det tyckte jag var slarvigt gjort av Ehrman.
Nåja, nu blir det sängen för mig.