Citat:
Ursprungligen postat av
ApolloGreken
Tack för de olika svaren om markförvärven.
Jag har funderat en del kring infrastrukturen kring RB och liknande anläggningar. En fråga är om det går att mäta energiförbrukningen i en sådan anläggning?
Kan man med fjärranalys, t.ex. från satellit eller vanligt flygplan, mäta strömstyrkan i en kraftledning? T.ex. mäta temperaturhöjningen i en kraftledning eller ställverk.
I teorin kan man mäta magnetfältet under en kraftledning, t.ex. med utrustning i en TIR-lastbil. Är det praktiskt genomförbart?
Jag är ingen expert, bara en simpel radioman. Men ja och nej.
Nej, man kan inte mäta strömstyrkan i en kraftledning via satellit, men man kan uppskatta strömstyrkan på storleken av kabeln och anslutande transformatorstationer. Pga att strömmen har dess frekvens som som den har och dels på att den är byggd för att leda ström, så läcker lite ström ut mer än omedelbara närområdet.
Dock kan satelliter, vilket många gör att analysera andra typer av radiovågor. Men tex försvarets "bongotrummor" skulle inte en satellit kunna avlyssna då de är väldigt riktade, har nästan obefintliga sidolober, och en vidd på 2m (om jag inte minns fel). Men idag leds mycket via fiberoptik, om man gräver ned det, så är det omöjligt att avlyssna annat än att direkt koppla in sig på linan, och ens det är väldigt svårt. Dock på sent 80tal och tidigt 90tal så behövde man förmodligen fler förstärkarhus än vad som behövs idag.
Och ja, du kan mäta magnetfältet under en elledning, du kan tom köpa sådan utrustning på ebay nu för tiden för att mäta om en viss apparat utsänder EM strålning, hur kraftig, och vilken frekvens, för några hundralappar. Men på 60-70talet, så var det helt möjligt med sådan teknik i lastbil, kanske även i vanliga bilar.
Men vad skulle de få ut av det?
Sen skulle det vara misstänksamt om en bil åkte massa småvägar längst elledningar fram och tillbaka.
Sen finns det massor med fiber som officiellt inte är utmärkt på kartor. För att de tillhör olika bolag. Vissa bolag har helt egna fibernät som kopplas till stamnätet. Så att det inte är utmärkt betyder inte att det är militärt. Bara att ingen vill att man skall störa det. I många fall så märker man fiberkablar som underjordiska elledningar.
Tror Herr kolyma kan svara bättre än mig.