Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-01-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det beror lite på vad sekretessen är tänkt att skydda, om vi tex säger att kabel x går mellan skyddsobjekt a och b så sekretessbeläggs de handlingar som kan tänkas röja syftet med plats A och B samt oftast existensen av X, men det går inte att säga någonting generellt då alla fall är olika

Men kring de objekt som diskuteras här så har sekretessen varit väldigt hög.
Jag har en sådan kabel som går över min tomt, den finns inget officiellt servitut till om nu någon skulle kolla med lantmäteriet. Skulle den bli avgrävd så kommer det folk och lagar den utan att ställa frågor eller ge nåt svar. Den finns alltså inte på nån officiell kabelkarta över området. Efter att ha blottlagt den iom. kulvertinstallation har jag nu kabelkarta över min mark men den ligger i kassaskåp och "finns inte" officiellt och är omärkt.
Citera
2014-01-23, 09:33
Medlem
ApolloGrekens avatar
Tack för de olika svaren om markförvärven.
Jag har funderat en del kring infrastrukturen kring RB och liknande anläggningar. En fråga är om det går att mäta energiförbrukningen i en sådan anläggning?
Kan man med fjärranalys, t.ex. från satellit eller vanligt flygplan, mäta strömstyrkan i en kraftledning? T.ex. mäta temperaturhöjningen i en kraftledning eller ställverk.

I teorin kan man mäta magnetfältet under en kraftledning, t.ex. med utrustning i en TIR-lastbil. Är det praktiskt genomförbart?
Citera
2014-01-24, 23:28
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Tack för de olika svaren om markförvärven.
Jag har funderat en del kring infrastrukturen kring RB och liknande anläggningar. En fråga är om det går att mäta energiförbrukningen i en sådan anläggning?
Kan man med fjärranalys, t.ex. från satellit eller vanligt flygplan, mäta strömstyrkan i en kraftledning? T.ex. mäta temperaturhöjningen i en kraftledning eller ställverk.

I teorin kan man mäta magnetfältet under en kraftledning, t.ex. med utrustning i en TIR-lastbil. Är det praktiskt genomförbart?
Jag är ingen expert, bara en simpel radioman. Men ja och nej.

Nej, man kan inte mäta strömstyrkan i en kraftledning via satellit, men man kan uppskatta strömstyrkan på storleken av kabeln och anslutande transformatorstationer. Pga att strömmen har dess frekvens som som den har och dels på att den är byggd för att leda ström, så läcker lite ström ut mer än omedelbara närområdet.

Dock kan satelliter, vilket många gör att analysera andra typer av radiovågor. Men tex försvarets "bongotrummor" skulle inte en satellit kunna avlyssna då de är väldigt riktade, har nästan obefintliga sidolober, och en vidd på 2m (om jag inte minns fel). Men idag leds mycket via fiberoptik, om man gräver ned det, så är det omöjligt att avlyssna annat än att direkt koppla in sig på linan, och ens det är väldigt svårt. Dock på sent 80tal och tidigt 90tal så behövde man förmodligen fler förstärkarhus än vad som behövs idag.

Och ja, du kan mäta magnetfältet under en elledning, du kan tom köpa sådan utrustning på ebay nu för tiden för att mäta om en viss apparat utsänder EM strålning, hur kraftig, och vilken frekvens, för några hundralappar. Men på 60-70talet, så var det helt möjligt med sådan teknik i lastbil, kanske även i vanliga bilar.

Men vad skulle de få ut av det?
Sen skulle det vara misstänksamt om en bil åkte massa småvägar längst elledningar fram och tillbaka.

Sen finns det massor med fiber som officiellt inte är utmärkt på kartor. För att de tillhör olika bolag. Vissa bolag har helt egna fibernät som kopplas till stamnätet. Så att det inte är utmärkt betyder inte att det är militärt. Bara att ingen vill att man skall störa det. I många fall så märker man fiberkablar som underjordiska elledningar.

Tror Herr kolyma kan svara bättre än mig.
Citera
2014-01-24, 23:46
Medlem
Citat:

Magnetfältet under en kraftledning kan man allt mäta, men att omsätta det till strömuttag i förbrukaränden ger stora osäkerheter.
Summan av strömmen i en 3fasöverföring är noll, och därmed är också summan av magnetfältet noll. Detta under förutsättning att ledarna hänger tätt i förhållande till mätavståndet. Med tre ledare utspridda rejält i horisontalplanet, ex 800kV-ledningarna, kan ett visst magnetfält mätas, beroende på var under linjen man står. Men att räkna om det till individuella fasströmmar, det tror jag knappt är möjligt.
Även om man har stenkoll på kablarnas avstånd, häng och sin egen position skruvas beräkningarna till totalt av minsta asymmetri i strömuttaget i de tre faserna.
De mindre kraftledningarna, ex 10 och 40 kV, har ledarna såpass tätt att summan av magnetfälten blir väldigt lågt vid backen.
Som mumma skriver, det ger nog mer information att se på systemets överföringskapacitet genom att studera byggsätt, isolatortyper(ger en aning om arbetsspänningen) och dimensioner på transformatorhus.
Citera
2014-01-25, 13:48
Medlem
Angående möjligheten att fatta hemliga riksdagsbeslut:

http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/sveriges-hemliga-krig/?brs=d#

Urban Molin hoppas att riksdagen om så skulle krävas i framtiden kan fatta hemliga beslut. Går inte det så hoppas han att regeringen i stället skulle kunna göra det. Men försvarsminister Karin Enström ger honom inte mycket hopp.

??Jag har hört talas om att det någon gång på 1940-talet har fattats ett hemligt riksdagsbeslut. Men jag har inte kollat upp det. Jag har svårt att se det framför mig, säger hon.

(Jag kommer att tänka på det här med hemlig expropriation, handlar om ungefär samma sak).
Någon som vet mer här? Jag trodde att riksdagen kunde sammanträda bakom stängda dörrar, och att det som nämns i kammaren då blir sekretessbelagt. Hur skulle ett hemligt riksdagsbeslut annars se ut, typ att lagen som instiftas blir "hemlig"?
Citera
2014-01-26, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sour-appl
Någon som vet mer här? Jag trodde att riksdagen kunde sammanträda bakom stängda dörrar, och att det som nämns i kammaren då blir sekretessbelagt. Hur skulle ett hemligt riksdagsbeslut annars se ut, typ att lagen som instiftas blir "hemlig"?

Tror inte riktigt det är så lätt för regering/riksdag att kringgå offentlighetsprincipen. Det är nog lättare att gömma saker under en hög röd tejp.

Jag antar att man t.ex. skulle kunna besluta att en anläggning ska byggas för x antal pengar. Sen bestämmer någon annan (t.ex. FortV) var och hur den ska byggas och där har du full sekretess. Att besluta allt i hemlighet i regering/riksdag skulle vara väldigt olagligt och när det kan kringgås, som Urban hoppas på, är demokratin väldigt illa ute.
Citera
2014-01-29, 20:29
Medlem
ApolloGrekens avatar
Tack för svaren på mina frågor om fjärranalys. Bakgrunden var att jag förstått att en satellit kan hitta ubåtar under drift, också på ganska stora djup. Man kan filtrera bort vågrörelserna och mäter helt enkelt den bula som svallvågen ger på ytan.

En annan fjärranlysbragd är att man sedan länge kan mäta rotationshastigheten för planeten Venus. Denna är alltid täckt av moln, men man lyckas skicka radar mot öst- resp västkanten med sådan precision att man kan göra dopplermätningar, och därmed få fram rotationen. Detta gjorde man redan på 1960-talet.

Transformatorer lär ha en verkningsgrad om ca 99%. Det betyder att 1% av effekten blir värme. Antag att man aktiverar en anläggning och ökar energitillförseln med 100 kW. i så fall stannar 10 kW i transformatorn. Ungefär ett halvt styrykjärn. Är det detekterbart från en satellit. I så fall (här kommer min slutsats) bör samtliga transformatorer som försörjer en RB eller liknande vara försedda med transformatorhus, i vart fall tak, för att hindra satellitspaning efter värmesignaturer.
Citera
2014-01-29, 21:13
Medlem
Citat:
T
Transformatorer lär ha en verkningsgrad om ca 99%. Det betyder att 1% av effekten blir värme. Antag att man aktiverar en anläggning och ökar energitillförseln med 100 kW. i så fall stannar 10 kW i transformatorn. Ungefär ett halvt styrykjärn. Är det detekterbart från en satellit. I så fall (här kommer min slutsats) bör samtliga transformatorer som försörjer en RB eller liknande vara försedda med transformatorhus, i vart fall tak, för att hindra satellitspaning efter värmesignaturer.

I sanning ett rejält strykjärn om det är på 20 kW.

Fö, jobbade på Örebro Energi på 80-talet och var vid ett tillfälle i den nätstation som matar en viss Mås/Björn/gpl Fo52/Reträtten med 10 kV. Jag minns inte hur många ampere det var som gick ner i berget, troligen väl under 10 A.

Transformatorerna står nog generellt inuti bergen (då de är svårreparerade) och är ej oljekylda pga brandrisk.

RRGC-bergen (i alla fall det enda jag varit inne i) tog in ström via roterande omformare för att ej EMP och slikt skulle komma in i berget.
Citera
2014-01-29, 21:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Tack för svaren på mina frågor om fjärranalys. Bakgrunden var att jag förstått att en satellit kan hitta ubåtar under drift, också på ganska stora djup. Man kan filtrera bort vågrörelserna och mäter helt enkelt den bula som svallvågen ger på ytan.

En annan fjärranlysbragd är att man sedan länge kan mäta rotationshastigheten för planeten Venus. Denna är alltid täckt av moln, men man lyckas skicka radar mot öst- resp västkanten med sådan precision att man kan göra dopplermätningar, och därmed få fram rotationen. Detta gjorde man redan på 1960-talet.

Ett enklare sätt är att förse transformatorn med en syntetisk värmesignatur, dvs man värmer den till den nivå som motsvarar full effekt. (Det behövs i så fall fyra strykjärn)
Citera
2014-01-29, 22:39
Medlem
mummas avatar
Citat:

Stora djup vet jag ej. Den tekniken du talar om låter jag vara osagt. Men det går ju att spåra Ubåtar med radar, tex Syntetisk aperturradar. FOI/FOA har en intressant broshyr om detta ned till 200m.

Som svar till Motarbetaren.
Vissa transformatorer i bergrum var faktiskt oljekylda, vet särskillt ett äldre större bergrum från 50talet som hade olja, dock ej PCB i sina.
Citera
2014-01-30, 22:57
Medlem
Ni som varit med i tråden ett tag har säkert en kopia av det s.k. stab-stab radio-dokumentet.
Det hänvisas till det som intressant att läsa, men är f-n i mig omöjligt att hitta i praktiken
Någon som har en kopia eller som kan hänvisa med fungerande länk?
(På www.fht.nu hittar jag det inte!)
Citera
2014-01-30, 23:33
Medlem
Cover up:en "krigssjukhus" har vi ju hört till leda.
Fick en ny täckmantel presenterad för mig i veckan.
Seismolog.

Hur ofta hör man talas om att ett bergrum innehåller mätutrustning för jordbävning?

Och vi pratar om ett område relaterat till "zonen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in