Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-01-19, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Är det inte ett stort problem att ha massa avtal osv för servitut osv? Är inte detta offentliga handlingar? Går det på något sätt att tex. plocka ut papper på alla servitut som försvarsmakten besitter? Snacka om skattkarta isf. =) Eller går hemlighetsstämpeln varm när dessa papper skrivs och allt hamnar i ett mörkt arkivskåp långt in i nått valv som "inte finns"?

LM är en myndighet som också de följer offentlighets- och sekretesslagen. Så visst kan vissa uppgifter bli belagda med sekretess om handlingar begärs ut. Servitut talar oftast bara om att fastighet X har rätt att nyttja vägen över fastighet Y eller att EON har rätt ha ha en kraftledning över fastighet Z. Så det är oftast inte några häftiga detaljer det handlar om. Men visst, det kan bli så att allt under rubriken "Servitut" blir maskerat om de detaljerna bedöms vara hemliga.

Däremot kan man ta sin fastighetsbeteckning, knata upp till FortV och begära ut t ex de tio senast upprättade handlingarna om fastigheten. Att dessa sedan förmodligen blir väldigt svartmålade är en annan sak.
Citera
2014-01-20, 07:59
Medlem
Hollizinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Är denna karta helt korrekt? Då är det en väldigt massa m2. Samt är resten av bergrummen redan plomberade?

http://beskrivningar.capitex.se/CapitexResources/Capitex.Datalager.DBFile/Capitex.Datalager.DBFile.dbfile.aspx?g=46RDTUK2SCL 6EGO2&t=CBild&dc=2013-11-17%2021:59:43&width=960&height=640&q=100&ScaleAndC lipMode=OnlyScaleDown

Helt korrekt kan jag inte svara på men ser mycket riktig ut.
De svart markerade rummen är ännu oplomberade, de gråa är dock förseglade.
Citera
2014-01-20, 10:12
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspektorn
LM är en myndighet som också de följer offentlighets- och sekretesslagen. Så visst kan vissa uppgifter bli belagda med sekretess om handlingar begärs ut. Servitut talar oftast bara om att fastighet X har rätt att nyttja vägen över fastighet Y eller att EON har rätt ha ha en kraftledning över fastighet Z. Så det är oftast inte några häftiga detaljer det handlar om. Men visst, det kan bli så att allt under rubriken "Servitut" blir maskerat om de detaljerna bedöms vara hemliga.

Däremot kan man ta sin fastighetsbeteckning, knata upp till FortV och begära ut t ex de tio senast upprättade handlingarna om fastigheten. Att dessa sedan förmodligen blir väldigt svartmålade är en annan sak.
Handlingar där informationsinnehållet som vid en menbedömining har minst "ringa men för rikets säkernhet" (hemlig, kval hemlig) omfattas inte av OSL utan av säkerhetsskyddslagen, vilket mycket väl kan vara fallet med fastigheter som tillhör FortV / FM.
Citera
2014-01-20, 11:32
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Handlingar där informationsinnehållet som vid en menbedömining har minst "ringa men för rikets säkernhet" (hemlig, kval hemlig) omfattas inte av OSL utan av säkerhetsskyddslagen, vilket mycket väl kan vara fallet med fastigheter som tillhör FortV / FM.
Men hur hanterar man problemet att själva det förhållandet att det finns hemliga uppgifter i sig röjer den hemliga uppgiften?

Jag menar att en vanlig bergknalle har noll sekretessbelagda uppgifter. Alltså kan man offentliggöra alla servitut och ägarförhållanden. Men bara det faktum att dessa uppgifter är till "men för rikets säkernhet" talar ju i sig om att något hemligt pågår där.

Jag ställer frågan igen, har någon någonsin stött på förekomsten av ett hemligt servitut eller hemlig ägare eller hemlig fastighetsbildning?
Citera
2014-01-20, 11:43
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Men hur hanterar man problemet att själva det förhållandet att det finns hemliga uppgifter i sig röjer den hemliga uppgiften?

Jag menar att en vanlig bergknalle har noll sekretessbelagda uppgifter. Alltså kan man offentliggöra alla servitut och ägarförhållanden. Men bara det faktum att dessa uppgifter är till "men för rikets säkernhet" talar ju i sig om att något hemligt pågår där.

Jag ställer frågan igen, har någon någonsin stött på förekomsten av ett hemligt servitut eller hemlig ägare eller hemlig fastighetsbildning?

För att ge ett kort svar på din fråga. Ja jag har stött på det

Både vad gäller privata markägare samt statliga eller kommunala markägare
Senast redigerad av guderi 2014-01-20 kl. 11:45.
Citera
2014-01-20, 15:47
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi

Samma här.
Sedan är det så att om man frågar efter ett dokument som har informationsklass "hemligt" och inte är behörig, så kommer man inte heller att få något svar.
Senast redigerad av kolyma 2014-01-20 kl. 15:50.
Citera
2014-01-20, 16:21
Medlem
äh! tabort.
Citera
2014-01-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi

Vad har varit sekretessbelagt? Ägare, typ av servitut, både och?
Citera
2014-01-20, 21:08
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspektorn
Vad har varit sekretessbelagt? Ägare, typ av servitut, både och?

Det beror lite på vad sekretessen är tänkt att skydda, om vi tex säger att kabel x går mellan skyddsobjekt a och b så sekretessbeläggs de handlingar som kan tänkas röja syftet med plats A och B samt oftast existensen av X, men det går inte att säga någonting generellt då alla fall är olika

Men kring de objekt som diskuteras här så har sekretessen varit väldigt hög.
Citera
2014-01-22, 01:47
Medlem
mummas avatar
Jag kanske går lite OT nu.

Men en observation:
Varken Vargen eller Elefanten har sändarannex såsom Spoven/Uttern hade (vad jag vet). Jag antar pga att det var för att den var en mystisk kombination av HC och LGC. Finns det andra exempel på berganläggningar med sändarannex förutom RB 60 och RB 80?

Samt är LOPRA Us 7 helt plomberad? (håller på att läsa i tråden, är bara på sida 75, har dock läst igenom hela gamla tråden). Så ber om ursäkt på förhand och bugar mig ned.
Citera
2014-01-22, 07:13
Medlem
Citat:

Men en observation:
Varken Vargen eller Elefanten har sändarannex såsom Spoven/Uttern hade (vad jag vet). Jag antar pga att det var för att den var en mystisk kombination av HC och LGC. Finns det andra exempel på berganläggningar med sändarannex förutom RB 60 och RB 80?

Samt är LOPRA Us 7 helt plomberad? (håller på att läsa i tråden, är bara på sida 75, har dock läst igenom hela gamla tråden). Så ber om ursäkt på förhand och bugar mig ned.

Då har du massvis med trevlig läsning som väntar

Det finns gott om exempel på andra anläggningar än RB60 och RB80 som har annex/utpunkter. Det var mer regel än undantag för gemensamma stabsplatser, Gpl.

Us 7/Lillsjön är helt och hållet plomberad. Besöker man stället idag - alltså sex, sju år efter plomberingen - så är det rätt så svårt att hitta några rester. Man ser knappt några spår av inslaget bland annat.
Citera
2014-01-22, 12:22
Medlem
Citat:

Men en observation:

Fortforum har rätt mycket material kring LopRa, bl a bilder från US7 vid Lillsjön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in