2006-08-04, 16:37
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rurach
om jag förstod officern i fråga rätt så hände det här i slutet på 70-talet/början av 80-talet, alltså mitt uppe i att ryssarna var här och röjde.

Jag tror faktiskt inte ett ögonblick på att svenska ubåtar bedrev den typen av verksamhet i sovjetiska farvatten, definitivt inte så nära Leningrad att de såg kajerna genom periskopet.
Citera
2006-08-04, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag tror faktiskt inte ett ögonblick på att svenska ubåtar bedrev den typen av verksamhet i sovjetiska farvatten, definitivt inte så nära Leningrad att de såg kajerna genom periskopet.
man tror alltid vad man vill, den här officern väljer jag att tro på.
Citera
2006-08-04, 17:02
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rurach
man tror alltid vad man vill, den här officern väljer jag att tro på.

Mmm...men officerare är ju kända för att överdriva, dra ifrån/lägga till - allt för att bygga på myten om sig själva...

Men, som du säger, man tror på vad man vill men man bör alltid ta sig en funderare på om det är rimligt eller inte.
Citera
2006-08-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
Så du menar på fullt allvar att Michailovitz Anatolij Gusjin skulle ta sin bullriga Whiskey-klass ubåt, dundra fram i 7 knop i övervattensläge med tomma trimtankar, rakt i Karlskronas trånga östra skärgården för att bedriva underrättelseverksamhet???
Det får du gärna utveckla.....

/P

Jag rekommenderar att läsa Emil Svensson bok"Under den fridfulla ytan".
Men iaf...Jag skulle kunna tänka mig att U137 inte bedrev underrättelseinhämtning utan snarare landsättning utav sabotagepersonal.
Då kommer saken i ett lite annat läge
Citera
2006-08-04, 19:10
Medlem
503s avatar
Citat:
Så du menar på fullt allvar att Michailovitz Anatolij Gusjin skulle ta sin bullriga Whiskey-klass ubåt, dundra fram i 7 knop i övervattensläge med tomma trimtankar, rakt i Karlskronas trånga östra skärgården för att bedriva underrättelseverksamhet???
Det får du gärna utveckla.....

/P

Anledningen till att de var i ytläge var pga. där var för grunt för ubåten att dyka på just det stället.
Hade de kunnat de så hade de säkerligen gjort det.

Att en sovjetisk militärubåt på den tiden skulle navigera fel och på något vänster råka gå på grund i Svenskt territorie precis intill en utav de mest hemliga flottbaserna vi har låter för bra för att vara slumpen.
Citera
2006-08-05, 10:52
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingemar_ahlberg
Jag rekommenderar att läsa Emil Svensson bok"Under den fridfulla ytan".
Men iaf...Jag skulle kunna tänka mig att U137 inte bedrev underrättelseinhämtning utan snarare landsättning utav sabotagepersonal.
Då kommer saken i ett lite annat läge

Läs i stället Ola Tunanders bok "Hårsfjärden - det hemliga ubåtskriget mot Sverige" så får du en mer välbalanserad bild av ubåtshysterin.

Och förresten, vad skulle en sådan "sabotagepersonal" ta sig för i östra skärgården? Spränga utedassen på Trummenäs camping?
Inser du inte att en ubåt av U137 storlek inte kan röra sig i vattnen i östra skärgården? Den kan inte ens ta sig in mot örlogsbasen utan att gå i övervattensläge.....

/P
Citera
2006-08-05, 10:57
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Anledningen till att de var i ytläge var pga. där var för grunt för ubåten att dyka på just det stället.
Hade de kunnat de så hade de säkerligen gjort det.

Att en sovjetisk militärubåt på den tiden skulle navigera fel och på något vänster råka gå på grund i Svenskt territorie precis intill en utav de mest hemliga flottbaserna vi har låter för bra för att vara slumpen.

Så du menar att U137 skulle dyka när den passerat Gäsefjärden???

Vilket är mest osannolikt, att seconden på U137 är full och gör ett kardinalfel eller att befälhavaren på U137 bestämmer sig för att ta Östersjön bullrigaste ubåt in i östar skärgåden i övervattensläge utan sedan att kunna manövrera, vända eller dyka???
Ge dig......

/P
Citera
2006-08-05, 16:12
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Det finns kärnvapen minor som liknar kärnvapen bestykade torpeder, åter kommer med info, skall hitta boken och söka lite för mer info...
Verkar tyvärr inte finnas så mkt om kärnladdade minor och likande, visst finns det system som "SUBROC" och "SHADDOCK", men står endast att det finns väldigt få detaljer som är officella ang kärnvapen laddade torpeder, sjunkbomber och minor. Står att en 20 kt kärnladdad mina kommer förmodligen allvarligt skada alla övervattensfartyg inom 800 m och orsaka måttliga skador inom 1500m.

"Kärnladdade minor är särskillt lämpade att lätta ut i förträgningar, i trånga passager där fartygen måste passera - exempelvis haminlopp..."

Boken: Kärnvapenkriget; vapnen, strategin, maktbalansen.
Citera
2006-08-05, 17:03
Medlem
503s avatar
Citat:
Så du menar att U137 skulle dyka när den passerat Gäsefjärden???

Vilket är mest osannolikt, att seconden på U137 är full och gör ett kardinalfel eller att befälhavaren på U137 bestämmer sig för att ta Östersjön bullrigaste ubåt in i östar skärgåden i övervattensläge utan sedan att kunna manövrera, vända eller dyka???
Ge dig......

/P

Nej , läs vad jag skriver.
Jag skrev att där var för grunt för att dyka, därför befann de sig i ytläge.

Sen tycker jag det är du som borde ge dig istället.
Ang. ubåtens ljudnivå, dvs. bulligheten, så vet du väl att ubåten stod och bullrade på full gas hela natten när den försökte komma loss utan att en sate lade märke till det.
Vill du veta varför?
Jo för att folket som bor där är ganska vana vid det, det är ju trots allt en flottbas som ligger där.

En bullrig ubåt mer eller mindre märker ingen skillnad på mitt i natten.
Citera
2006-08-05, 17:09
Medlem
Citat:
Läs i stället Ola Tunanders bok "Hårsfjärden - det hemliga ubåtskriget mot Sverige" så får du en mer välbalanserad bild av ubåtshysterin.

Och förresten, vad skulle en sådan "sabotagepersonal" ta sig för i östra skärgården? Spränga utedassen på Trummenäs camping?
Inser du inte att en ubåt av U137 storlek inte kan röra sig i vattnen i östra skärgården? Den kan inte ens ta sig in mot örlogsbasen utan att gå i övervattensläge.....

/P

Mkt bra fråga... Varför ska man tex öva sina värnpliktiga!? Det är väl ganska onödigt eller?
Citera
2006-08-05, 18:08
Medlem
mesopalmens avatar
Det låter inte så otroligt med svenska u-båtar som spannade på Leningrad. Territorialhavet sträcker sig 22 km ut och jag räknade lite på det och man bör kunna se objekt 37 m ovanför havsytan från det avståndet. Räcker ju visserligen inte till att se kajer men byggander och naturliga höjder räcker det gott och väl till. Innan 1982 var också territorialhavet betydligt mindre så då kunde man ju se ännu mer.
Citera
2006-08-06, 00:08
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Nej , läs vad jag skriver.
Jag skrev att där var för grunt för att dyka, därför befann de sig i ytläge.

Sen tycker jag det är du som borde ge dig istället.
Ang. ubåtens ljudnivå, dvs. bulligheten, så vet du väl att ubåten stod och bullrade på full gas hela natten när den försökte komma loss utan att en sate lade märke till det.
Vill du veta varför?
Jo för att folket som bor där är ganska vana vid det, det är ju trots allt en flottbas som ligger där.

En bullrig ubåt mer eller mindre märker ingen skillnad på mitt i natten.

Nej, jag läste rätt, djupet var otillräckligt för undervattensläge i inloppet till östra skärgården och det är helt korrekt.
Men vad menar du de hade för avsikter med intrånget? De kan ju knappast dyka innanför Gåsefjärden heller, inte vända och det finns ingen annan väg ut.
Menar du att de skulle fläska på i 7 knop, med tomma tankar och dieseldrift rakt in i östra skärgården för att sen backa ut?

Utan att på nåt sätt vara otrevlig så måste jag påpeka att du inte verkar veta så något om vare sig geografin i området eller sjöfart i allmänhet.
Och definitivt inget om de boende i området. Beträffande dem som så kan jag meddela att de kan höra skillnad på en fiskesmack och en ubåtsdiesel. Och när U137 grundstötte så slog de larm men det fanns ingen beredskap på marinbasen att omedelbart följa upp ärendet.

/P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in