Citat:
Ursprungligen postat av 503
Nej , läs vad jag skriver.
Jag skrev att där var för grunt för att dyka, därför befann de sig i ytläge.
Sen tycker jag det är du som borde ge dig istället.
Ang. ubåtens ljudnivå, dvs. bulligheten, så vet du väl att ubåten stod och bullrade på full gas hela natten när den försökte komma loss utan att en sate lade märke till det.
Vill du veta varför?
Jo för att folket som bor där är ganska vana vid det, det är ju trots allt en flottbas som ligger där.
En bullrig ubåt mer eller mindre märker ingen skillnad på mitt i natten.
Nej, jag läste rätt, djupet var otillräckligt för undervattensläge i inloppet till östra skärgården och det är helt korrekt.
Men vad menar du de hade för avsikter med intrånget? De kan ju knappast dyka innanför Gåsefjärden heller, inte vända och det finns ingen annan väg ut.
Menar du att de skulle fläska på i 7 knop, med tomma tankar och dieseldrift rakt in i östra skärgården för att sen backa ut?
Utan att på nåt sätt vara otrevlig så måste jag påpeka att du inte verkar veta så något om vare sig geografin i området eller sjöfart i allmänhet.
Och definitivt inget om de boende i området. Beträffande dem som så kan jag meddela att de kan höra skillnad på en fiskesmack och en ubåtsdiesel. Och när U137 grundstötte så slog de larm men det fanns ingen beredskap på marinbasen att omedelbart följa upp ärendet.
/P