2014-01-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ingen som har nåt att säga om upptäckten av den saknade bokhyllan? Får väl skylla mig själv när jag skriver så långt...

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

cliffnotes: På kompisen Will*am L*nds skiss över KJ:s lägenhet i april 2013 (alltså hur möbleringen då såg ut enligt hans minne) så finns en stor bokhylla inritad i vardagsrummet. Ytterligare fem personer nämner denna bokhylla i förhör och talar om att den användes för airsoftprylar. Nån bokhylla fanns emellertid inte när husrannsakan gjordes. Ett vittne har som bekant hört KJ snickra på natten i nära anslutning till mordet. Samband?
MrFold, du som har näsa för sånt här, hur ser du på följande fråga: Är det ens möjligt att i förväg planera detta brott utan att KJ är inblandad? om, i så fall vad krävs? Se frågeställningen som en tankelek. För mig så låter det i det närmaste praktiskt omöjligt att någon/några andra skulle ha utfört brottet utan KJ inblandning. Om KJ inte skulle vara skyldig så är det sannolikt nytt världsrekord vad gäller slump, tur, osv. KJ har rört sig i samma trakter vid tidpunkter som sammanfaller med när händelser har skett som berör VB. Några exempel:
KJ var den som VB sms:ade med natten fram tills han hämtade upp henne,
VB mobil hade kontakt med MB under mastuppkoppling vid KJ,
Dem som lever med tron att hon gick kl 2100 och sågs av vittne 21:30, KJ körde till sin bror och säger att han valde vägen under 97:an, dvs har passerat i området där vittnet såg asiatiska,
KJ har varit i gula huset vid flera tillfällen efter den 4 maj fram till gripandet,
Blod i bilen, osv, osv.
Lagro, frågan är ställd till MrFold.
Citera
2014-01-29, 12:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Upphovsrättslagen är en besvärande omständighet, kan för lite om vad som är rättspraxis och prejudicerande vid bedömning. Föreslår att du själv ritar upp cirklarna och krumelurerna som förekommer på bilden som publicerats i NSD på exempelvis Google Earth. Använd kända områden som förekommit i fallet VB som referenser. Håll i minnet att en bild som är ritad ur minnet inte exakt överensstämmer med verkligheten. När du har gjort det så ser du mönstret som faktiskt liknar det som återfinns i FUP. Det är som en stor cirkel till höger på bilden med en krumelur, en punkt och en metkrok. Skulle kunna vara gula huset, fyndplatsen för torso och plastpåsen. Det som är oklart i bilden är vilka områden som avses med de krumelurer som bildar en slags pil nere till höger på bilden. Det skulle kunna peka på vart föremål har flyttats från de övriga tre ringarna i pilen. Min vilda gissning är att ringarna pekar på vägen under 97:an, sävastklinten och TP bostad, den fjärde vid en liten sjö på andra sidan sävast infart. Trollsländan är placerad i trakten kring KJ bostad - Åberget grubban - älven. Pröva.

Vem är TP, var bor hen?
Citera
2014-01-29, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem är TP, var bor hen?
TP kallades tidigt i tråden för T**py, P-son (o, m) och var det namn som KJ uppgav när han deltog i MPS eftersök. TP bor/bodde i Sävast, inte så långt från MB/AN. TP har tidigare figurerat på flashen och har ett gediget intresse för och kunskaper om fort och bunkrar runt om i Boden.
Citera
2014-01-29, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
TP kallades tidigt i tråden för T**py, P-son (o, m) och var det namn som KJ uppgav när han deltog i MPS eftersök. TP bor/bodde i Sävast, inte så långt från MB/AN. TP har tidigare figurerat på flashen och har ett gediget intresse för och kunskaper om fort och bunkrar runt om i Boden.
Det var Bodengrabb som sa att KJ hade uppgett detta namn, finner ingenting annat i utredningen att så skulle vara. en trådsanning med andra ord...
Citera
2014-01-29, 13:15
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Så sant ,men det skulle också kunna väcka lite känslor hos KJ , eller?

Sen en helt annan sak som KJ sagt i förhör som är lite anmärkningsvärt:

Nä, det…det…det är………..det får komma sen i så fall.
F2: Men jag är ju en nyfiken människa.
H: Mmm, men då får du hålla din nyfi…fikenhet till senare.
F2: Så att…det…det…du vet att det har hänt, att du har…
H: Att jag har haft någon…
F2: …ni har haft ett möte?
H: …överläggning med dem.
F2: Överläggning med dem och gett dem direktiv och det?
H: Jo.
F2: Ja, m…jag frågar dig, men varför svarar de så här på polisens frågor nu?
H: Det får ni vänta och se.
F2: Är det någonting som ska ske alltså i framtiden eller…?
H: Slutdatum är…det är inte fastställt för det

Efter att förhörsledare frågat hans vänner om att KJ skulle gett dem direktiv hur vida de ska gå till efter KJ blivit häktade. Jag får känslan av att polisen inte tror på att han varit själv.

Det där har jag oxå funderat på. Vad tusan menar han där? Varför säger han så? Det antyder ju att han vet saker. Gör honom knappast mindre misstänkt.
Citera
2014-01-29, 13:25
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag jämför nu Williams skiss på sid 1316 i FUP med fotona från undersökningen av Kristoffers lägenhet. Se sid 284ff (första bilden är en skiss av lägenheten) Hur väl stämmer de överens?

Till att börja med: Alla rum är rätt inritade och proportioner/avstånd stämmer bra. I badrummet har han kastat om ordningen på toastolen och tvättfatet. Annars är det rätt.

Kök: Möbleringen stämmer, det fanns ytterligare en stol på kortsidan av köksbordet. Köksbordet är ritat ovalt på FUP-skissen och fyrkantigt av William, men i själva verket är det ett mellanting, se foto s. 296.

Klädkammaren: Stämmer bra.

Vardagsrummet: TV/TV-bänk, TV-bord och soffa stod i omvänd ordning mot på Williams skiss, så att soffan stod mot sovrumsväggen. Ett annat bord stod vid fönstret som på skissen, men i en annan riktning. Fåtölj i hörnet stämde, däremot inte uppgiften att en bokhylla skulle stå mot köksväggen.

Minns William fel här? Tja... han är inte den ende som rapporterar att Kristoffer har en bokhylla i sitt vardagsrum:

- Alexander Bostr*m (s. 1228)
- Andreas H*rtzberg (s. 1263)
- Robin K*rlsson (s. 1304)
- Jörgen S*ndman (s. 1330)
- Oskar Åk*rstr*m (s. 1350)
- Ida Gr*nstr*m (s. 1394)

Flera av hans närmaste kompisar således som var de som oftast besökte honom. Kan bokhyllan ha slängts ut i januari? Ja det är förstås möjligt, men verkar det inte konstigt att hunden skulle ha förstört en bokhylla? Dessutom säger flera att Kristoffer förvarade sina softair-gun i bokhyllan. Borde inte en ny plats för dem ha skaffats då? (jag har inte kollat förhören med honom om det finns nån uppgift där)

En granne hörde snickrande från Kristoffers lägenhet. Kan det ha varit bokhyllan? Kan det rentav ha varit en till låda omsnickrad bokhylla istället för sängen som vittnet Nils såg Kristoffer bära ut? Det är flera frågor som hopar sig här.

Sovrummet då slutligen: Ja här går uppgifterna isär mer. William har inte angivit någon garderob. Det finns något som sticker ut från väggen ung. där garderoben nu står men som inte är fullföljt på teckningen eller utmärkt med en siffra. Oklart om han menar garderoben men missat det på skissen Det bord som på William ritat in i hörnet (där garderoben står nu) stod mitt ute i rummet. Sängbordet stod i hörnet, som på Williams skiss. Sängen däremot är som bekant enkel och står parallellt med fönstret, istället för vinkelrät mot fönstret och i det högra hörnet.

Sammanfattningsvis så verkar William ha ett gott minne, den enda större sak han INTE ritat in som faktiskt fanns i lägenheten är sovrumsgarderoben. Avvikande placeringar kan vara både minnesfel och följder av att Kristoffer möblerat om. Det som saknas jämfört med Williams teckning är en dubbelsäng och en bokhylla. Här stöds han som sagt av andra personer också, vilket innebär att vi nu även har frågetecken runt vart bokhyllan tagit vägen.

Möjlighet finns fortfarande att alla personer minns fel och att ingen noterat att dessa saker försvann i januari. Jag skulle inte utesluta det, men med tanke på att så pass många säger samma sak så verkar det MINST lika troligt att grejerna faktiskt stod kvar efter familjens storstädning i januari och därför har försvunnit på något annat vis och av någon annan anledning.

Det låter väl sannolikt att bokhyllan har flyttats. Ponera att den har det och att det är denna som grannen sett KJ + ngn bära ut och att VB finns däri. Men var gör de av bokhyllan sen? På ett släp då eller? Har ngn observerat detta? Och hur rimmar detta med blodet i bagageluckan?
Citera
2014-01-29, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Det var Bodengrabb som sa att KJ hade uppgett detta namn, finner ingenting annat i utredningen att så skulle vara. en trådsanning med andra ord...
Har ingen större betydelse, TP hamnade i media av samma anledning. Vem var Bodengrabb?
Citera
2014-01-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Det låter väl sannolikt att bokhyllan har flyttats. Ponera att den har det och att det är denna som grannen sett KJ + ngn bära ut och att VB finns däri. Men var gör de av bokhyllan sen? På ett släp då eller? Har ngn observerat detta? Och hur rimmar detta med blodet i bagageluckan?
Åklagarna viftade bort vittnet om sängen med svepande förklaring om att det kan ha varit någon som flyttade under tiden. Är detta bekräftat? Kan någon ha tagit fel/för givet att det var någon som höll på med att flytta då det i stället, eller samtidigt kan ha skett flytt av säng/bokhylla motsv.? Om två personer lyfter ur en säng och en bokhylla ur ett hem och lägger dessa på ett släp så ser det onekligen ut som om någon håller på att flytta.

Blodet i bilen? Kan ha skett vid olika tillfällen. Om släpvagn användes i början, så kanske det inte längre gick att göra det när föräldrar, bröder och andra kan/har haft uppsikt över släpet. Bilen kan ha använts som transportmedel vid ett senare tillfälle, eller som jag tror endast för att transportera kläder, handskar, plastpåsar, verktyg och annat småplock som normalt inte är lika lätt att frakta på ett släp. Därav liten blodmängd. Den andra varianten är lika trolig, väl inplastad eller förpackad där blod har sipprat ut, eller kropp och ben direkt på en presenning som sedan kastas bort. Hur många möjligheter som helst.
Citera
2014-01-29, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Den killen vet jag vem det är...Han flyttade med en himla fart till Märsta i April/Maj förra året...Sa att han hade en ny pojkvän där. Denna person är bisexuell å kanske en tidigare "kompix" till den anhållne...Denna man äger/ägde ett hus i Sävast. Dock så är han i 35 års åldern, så betydligt äldre än den anhållne/den styckade...
Citera
2014-01-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det är en intressant iakttagelse. Igår påpekade nån att KJ hade besök av stödpersonen från kommunen innan den tidpunkt då grannen såg ett paket bäras iväg. Jag tycker att det verkar extremt magstarkt och rätt osannolikt att han skulle haft ett lik i lägenheten när han fick ett inplanerat besök. Men när jag tittar på vittnesuppgifterna börjar jag undra.

7 maj, kl 10.00-11.00. Boendestödjaren BB kommer till lägenheten. KJ badar och säger att BB inte kan komma in. (s. 1443)

7 maj, kl 16.00. Boendestödjaren BB anländer till lägenhet för att städa. KJ har påbörjat. (s. 1444)

7 eller 8 maj. Middagstid. Grannen NC ser KJ och annan jämnårig man bära ut ett paket, uppskattningsvis 150 cm långt och 70 cm brett. (s. 169)

Nu har jag lagt grannens iakttagelse efter BB:s besök, men vittnesuppgiften ger väl ändå ett tänkbart utrymme för att den påstådda händelsen med paketet hände innan kl 16.00? Det kan ha varit den 7 maj, men hur ska middag tolkas? Vissa använder ju ordet middag för ett mål som äts mitt på dagen.

Det här är förstås en rätt lös spekulation, men det finns ju en viss logik i förloppet. KJ har kroppen i lägenheten på förmiddagen när stödpersonen kommer och vill ej släppa in denne. Med vetskapen att stödpersonen ska återkomma senare tar han kontakt med nån som hjälper honom att bära. Kl 16.00 kommer stödpersonen och då har KJ städat undan lite. Mastuppkopplingarna visar att han var vid hemmamasten fram till femtiden. 17:51 befinner han sig vid en mast som täcker Norra Svartbyn och fyndplatserna (s. 473-474). Trovärdiga vittnesuppgifter säger att han var hos vännen AB från 17.00, men han kan ju förstås tagit en sväng uppåt forten och gömt paketet.

Möjligt? Ja. Troligt, nja.
Spinner vidare lite på din fundering. Om AB är medhjälparen så förklarar det en del luckor i historien (något kortare, mörkhårig, jämngammal, flytt av möbler, besök i gula huset, eftersök där AB inte minns någonting (bandinspelning, finns i denna tråd), KJ tidiga besök till MB 5 maj, AB pappas i mitt tycke grumliga vittnesmål om att AB var hemma samt KJ lite beskyddande hållning under Polisförhören om AB var med eller inte (FUP 2014--). Men som sagt, jag spånade lite så det är inte värt något för tillfället.
Citera
2014-01-29, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JennyP26
Den killen vet jag vem det är...Han flyttade med en himla fart till Märsta i April/Maj förra året...Sa att han hade en ny pojkvän där. Denna person är bisexuell å kanske en tidigare "kompix" till den anhållne...Denna man äger/ägde ett hus i Sävast. Dock så är han i 35 års åldern, så betydligt äldre än den anhållne/den styckade...
TP lade in ett för detta ämne intressant inlägg i tråden "Fort och bunkrar i Boden": "morsan har jobbat på sjukhuset. det är kulvertarna som utgör själva krissjukhuset. det är kulvertarna som skulle användas till patienter. fanns några rum. men dom är igenbommade med vanliga väggar."
Boden är som en schweizerost, full att möjligheter. Killar som KJ och TP kan säkert några ställen som är bortglömda av allmänheten som går att använda till lite av varje och jobba ostört.
Jag vill för den skull inte påstå att TP är inblandad. Men en som visste lite för mycket från början i denna tråd var Bodengrabb.
Citera
2014-01-29, 14:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JennyP26

Absolut intressant, kanske var han KJ knullkompis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in