2014-01-28, 20:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
En annan variant är när gammelmedia presenterar stavfel på mellanstadienivå. Detta förekommer varje vecka i GP, just nu på förstasidan, vid fliken GP-TV. Våldtäckt....

http://www.gp.se/

HUR kan man jobba inom skriven media om man inte ens kan stava?

Det är redan korrigerat.

Sluta språkpolisgnälla. Nyheter publiceras idag i ett enormt tempo jämfört med tiden innan internet.
Citera
2014-01-28, 20:14
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är redan korrigerat.

Sluta språkpolisgnälla. Nyheter publiceras idag i ett enormt tempo jämfört med tiden innan internet.

Det gick snabbt.

Vad har ditt påstående att göra med att redaktionen anställer folk som inte kan stava? Och gäller förklaringen om "enormt tempo" även stavfel i den tryckta upplagan?

Jag har svårt att tro att tidningsfolk på 50-talet särskrev eller skrev våldtäckt. Jag inbillar mig att de som skrev på den tiden hade sållats bort innan de fick publicera texter, om de visade sig okunniga inom språk. Då gällde på sin höjd tjänst i fikarummet eller distributionen.
Citera
2014-01-28, 20:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Det gick snabbt.

Vad har ditt påstående att göra med att redaktionen anställer folk som inte kan stava? Och gäller förklaringen om "enormt tempo" även stavfel i den tryckta upplagan?

Jag har svårt att tro att tidningsfolk på 50-talet särskrev eller skrev våldtäckt. Jag inbillar mig att de som skrev på den tiden hade sållats bort innan de fick publicera texter, om de visade sig okunniga inom språk. Då gällde på sin höjd tjänst i fikarummet eller distributionen.
Den kritik är ju så plågsamt anal. Läs tråden. Det finns mycket mer relevanta saker att diskutera.

Det finns ingen som sagt upp en tidningsprenumeration pga av att skribenter ev inte stavar felfritt.
Citera
2014-01-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Den kritik är ju så plågsamt anal. Läs tråden. Det finns mycket mer relevanta saker att diskutera.

Det finns ingen som sagt upp en tidningsprenumeration pga av att skribenter ev inte stavar felfritt.
Jag skrev ett inlägg om det för länge sedan i tråden som handlade om att korrekturläsarna numera har ersatts av stavningsprogram.

(FB) Tidningsdöden börjar närma sig

Citat:
Undersökningen visade också att två stavfel är nog för att läsarna ska tappa förtroendet för texten. De försökspersoner som hade läst texterna med de inbyggda felen var allmänt missnöjda med texterna. De klagade över dålig disposition, krångliga formuleringar, opersonlig ton och så vidare, medan de som läst den korrekta texten inte hade några sådana synpunkter.

http://spraktidningen.se/artiklar/2008/02/lasarna-lider-nar-ingen-korrar

DN var den tidning som höll ut längst. Nu är det inga av de stora som har råd med korrekturläsare.
Citera
2014-01-28, 21:05
Medlem
White Christmass avatar
På bara tre år har var fjärde journalist verksam i Skåne blivit av med jobbet, visar en kartläggning som genomförts av News Øresund.

Samtidigt lite skrämmande hur journalisterna nu ska försöka pumpa skattebetalarna på pengar när ingen längre vill ta del av deras värdelösa arbete. I hur många branscher kan man tvinga andra att betala lön till en för att man ska få syssla med sin hobby.

Citat:
Krisdrabbade Sydsvenskan tvingas nu vända sig till staten för att få verksamheten att gå runt. Den Bonnierägda tidningen har lämnat in en ansökan om presstöd, och vill det sig illa kan skattebetalarna tvingas betala drygt 50 miljoner kronor för den fortsatta utgivningen.

Sydsvenskans vd Lars Dahmén säger till medievarlden.se att tidningen uppfyller kraven för presstöd, och att det är därför man har lämnat in en ansökan.

Presstödsnämnden ska behandla ansökan på ett möte den 11 december. Maximalt kan bidraget uppgå till 50,8 miljoner kronor för 2014.

Eftersom allt färre skåningar har visat sig vara villiga att betala för att läsa de texter som Sydsvenskan producerar har tidningen tvingats göra stora nedskärningar. Senast i juni i år sparkades 30 personer – en femtedel av den dåvarande personalen – från redaktionen.

Den lokala konkurrenten Skånska Dagbladet överlever redan med hjälp av driftsstöd, som 2013 uppgick till 42,5 miljoner kronor.

Bonniers rikstäckande morgontidning Dagens Nyheter ansökte om bidrag 2008, men fick avslag.
Citera
2014-01-28, 21:55
Medlem
densistasovjets avatar
Jan Helin var med i P3 idag ungefär runt 0920. Det var en längre intervju och lite intressant var det. Han påstår att de har 170.000 prenumeranter på AB+ och att de drar runt 70 miljoner på detta men att målet är 300 miljoner. På frågan när papperstidningen försvinner ville han inte svara på men konstaterade att nyheter inte längre är vettigt att förmedla via papper. Papper är trevligt på badstranden osv. Sedan kom de djupa programledarna på P3 igång där med att prata om att det bara är bilagorna de är ute efter och så är det nog.

Så kommer AB att lyckas med sin digitala satsning eller kommer någon annan att ta kakan från dom?
Citera
2014-01-28, 23:22
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Jan Helin var med i P3 idag ungefär runt 0920. Det var en längre intervju och lite intressant var det. Han påstår att de har 170.000 prenumeranter på AB+ och att de drar runt 70 miljoner på detta men att målet är 300 miljoner. På frågan när papperstidningen försvinner ville han inte svara på men konstaterade att nyheter inte längre är vettigt att förmedla via papper. Papper är trevligt på badstranden osv. Sedan kom de djupa programledarna på P3 igång där med att prata om att det bara är bilagorna de är ute efter och så är det nog.

Så kommer AB att lyckas med sin digitala satsning eller kommer någon annan att ta kakan från dom?

Man kan ju i alla fall inte påstå att AB+ sysslar med kvalite. Det handlar ju nästan uteslutande om kändisar och skvaller bakom + betalvägg. Kan AB bli en ny hänt i vecket? Kanske...
Citera
2014-01-29, 10:22
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Det gick snabbt.

Alla gör misstag i sitt arbete. Jag pluggar matematik och jag räknar fel på de enklaste sakerna ibland. Journalisterna är idag väldigt stressade och måste massproducera enorma mängder texter. De hinner inte läsa igenom och rätta det dem skriver. Fokus är inte på kvalitet utan på mängden spaltmeter som de producerar. Mycket av det som skrivs är inte välgenomarbetade texter utan en journalist hittar en länk på twitter skummar igenom artikeln och slänger ihop en egen variant snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
På bara tre år har var fjärde journalist verksam i Skåne blivit av med jobbet, visar en kartläggning som genomförts av News Øresund.

Samtidigt lite skrämmande hur journalisterna nu ska försöka pumpa skattebetalarna på pengar när ingen längre vill ta del av deras värdelösa arbete. I hur många branscher kan man tvinga andra att betala lön till en för att man ska få syssla med sin hobby.
Det är samma journalister som högljut argumenterade för att SAAB inte skulle få pengar eller lyfter ett finger för att hjälpa människorna i avfolkningsorterna som Sverige har låtit förfalla. Jag är Stockholmare och till och med jag tycker att det är knäppt att finansiera skapa jobb projekt i Stockholm. Ska staten finansiera en dödsdömd verksamhet kan de göra det i en by i värmland.
Citera
2014-01-29, 10:50
Medlem
henki420s avatar
Jag vet inte om det är pga tidsbrist som kvaliteten på journalismen är så låg. När kvällstidningarna valde att skriva om mig 1992 var inte ett fakta rätt. De valde att hellre ljuga om väsentliga punkter för att få en bättre story. På den tiden hade man ingen chans att rätta fel eller ens komma med ett påpekande.
Driften att få en bra story, en bra rubrik och en bra löpsedel var större än att göra en objektiv nyhetsbevakning.
Citera
2014-01-29, 11:29
Medlem
Ankdammsmans avatar
Helin är en megalomanisk lögnare och allt han säger bör trippelkollas.

AB Plus är med all sannolikhet den mest framgångsrika betaltjänsten, men siffrorna tror jag på när de är granskade av en oberoende expert. Kom även ihåg att tidningarna har stora utgifter för digital infrastruktur.
Citera
2014-01-29, 11:48
Medlem
HerrRobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Alla gör misstag i sitt arbete. Jag pluggar matematik och jag räknar fel på de enklaste sakerna ibland. Journalisterna är idag väldigt stressade och måste massproducera enorma mängder texter. De hinner inte läsa igenom och rätta det dem skriver. Fokus är inte på kvalitet utan på mängden spaltmeter som de producerar. Mycket av det som skrivs är inte välgenomarbetade texter utan en journalist hittar en länk på twitter skummar igenom artikeln och slänger ihop en egen variant snabbt.
Men för i helvete ... kan folk bara sluta med att hitta på ursäkter till allt hela tiden?

Sanningen är att kvaliteten på journalisterna blir sämre – de blir sämre på att tänka själva, sämre på att skriva tydligt och uppenbart sämre på att stava.
Citera
2014-01-29, 12:23
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope

Visst gör alla människor misstag ibland, men frekvensen och storleken är avgörande för hur duktig någon är på sitt respektive område. Att journalisterna producerar med sämre kvalitet är något som har sin beskärda del med tidningsdöden att göra.

Skulle du i ditt arbete som matematiker prestera lika eller sämre än gemene man har dina tjänster föga värde. Detsamma gäller journalistik. Man får inte glömma att journalister idag konkurrerar på samma spelplan som ideella skribenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in