Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-24, 18:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Stämmer nog mvagrippa, vem tror du mannen i blå jacka är?

Ingen aning, men han är för buteljaxlad för att vara Kenneth Wikström. Jämför med bilden från Stockholms stadion i Sven Aners bok. Dessutom plockade Hans Holmer sina livvakter från VD1.
Citera
2015-01-24, 18:31
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Nej han stavar Lars Kenneth Wikström. Blanda inte ihop med namnen i Landskrona.

Kan hålla med om att mannen i blå jacka är lite lik honom (alltså KW), men det är inte klockrent. Tror inte att det är han.

Om nu KW både skulle vara polisman H och den som var chaufför med blå jacka i filmsekvensen, så stämmer förstås inte vittnesmålet att han mordkvällen varit hemma med sin sambo vilket redan konstaterats i tråden. Det torde ha varit allt för lätt att genomskåda detta om han samtidigt var chaufför åt statsministern, KOF och Anita Gradin...

Däremot är ju polisman H i sig intressant (vem det nu är), eftersom han tipsats om av annan polis, och hade fått 3-4 Winchester Metal Piercing-patroner av CGÖ.

Okej! Tack för klargörandet. Denne Wikström verkar föra en anonym tillvaro, inte något på nätet. Någon som vet något om honom? Annars håller jag med om att det vore fint att identifiera polisman H. Wikström är en kandidat. Är nog som sagt inte han som kommer ur bilen vid SABB.
Citera
2015-01-24, 18:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nej, mannen i gröna rocken är Kjell Lindström, OPs pressekreterare. Det trodde jag vi redan klarat av.
Mannen i blå jacka är däremot mer oklar.

Se även http://www.expressen.se/nyheter/klas-bergenstrand-sapo-sadant-far-bara-inte-handa
angående Kjell Lindström (och en del annat)

Se även intilliggande artikel med bla Anna Hage, numera Teiner.

Du kan nog ha rätt att det är Kjell Lindström som ju är resligt byggd. Han påminner en hel del om Göran Sund. Men en livvakt åker knappast i baksätet. Föraren bör ha tillhört SÄPOs alt stockholmspolisens livvakter.

Något som talar för den senare gruppen är att SÄPOs Sture Höglund och livvaktschefen Sixten Johnsson enligt Jurkomm får kännedom om MOP förhållandevis sent på natten.
Senast redigerad av mvagrippa 2015-01-24 kl. 18:50.
Citera
2015-01-24, 19:43
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag har bestämt för mig att jag läst det i en tidningsartikel också, lite mer utförligt. Ebbe skall ha lärt känna BW redan på 60-talet och trots sina olika politiska utgångspunkter uppskatta varandras umgänge. Av och till skall de ha träffats i olika sammanhang under 20 år eller så.

Skall kolla i pappershögarna när jag kommer hem. Tror t o m att länken till artikeln gömmer sig i tråden nå´nstans... Någon som minns, ringer nå´n liten klocka eller så?

Edit:
Hittade det här inlägget av Natteknik från förra året. Det kan vara den artikeln jag far efter. Länken funkar dock inte så om hr Natteknik är så vänlig och uppdaterar ifall möjligt, så kanske vi får en lösning på frågan om BW och EC.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Skall försöka leta rätt på artikeln och lägga upp den igen.
Citera
2015-01-24, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Du kan nog ha rätt att det är Kjell Lindström som ju är resligt byggd. Han påminner en hel del om Göran Sund. Men en livvakt åker knappast i baksätet. Föraren bör ha tillhört SÄPOs alt stockholmspolisens livvakter.

Något som talar för den senare gruppen är att SÄPOs Sture Höglund och livvaktschefen Sixten Johnsson enligt Jurkomm får kännedom om MOP förhållandevis sent på natten.

Minns inte just nu någon bild på Göran Sund. Har du någon?

På samma tema, efter lite ytterligare efterforskningar: Agneta Lund var knappa 36 bast vid MOP. Därmed mindre troligt att det är hon på Ulf Karlssons "Anér-bild". Skulle en 35-åring se så tantig ut? Och varför skulle för övrigt någon från krimjouren rusa så - som det verkar - nästan okontrollerat in på Sabb när den (i så fall) andra kollegan Sture Lingsberg förefaller ta det väldigt lugnt?

I övrigt kan man konstatera att Aftonbladet nu, i samband med Ulf Karlssons frånfälle häromdagen, bekräftar att Ulf K var i tjänst på kvällen den 28 feb 1986. "Ulf Karlsson var en av de första fotograferna på plats efter Palmemordet", medan Sven Anér tidigare fått svaret från AB: "Ulf Karlsson jobbade inte blåljus åt oss den här kvällen, vi fick aldrig någon rulle av honom, vi vet inte vad Sven Anér talar om…”. Jag tror inte att Sven Anér förfalskat föregående citat. Därmed har Aftonbladet lämnat motstridiga uppgifter om Ulf Karlssons tjänstgöring på MOP-kvällen.

AB-artikeln om Ulf Karlssons frånfälle (igen) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20187069.ab

För övrigt har jag noterat, vilket jag för egen del missat tidigare, att Lars Krantz, redan långt innan Anér i september 2000 fick köpa bilderna av Åke Röst, tycks ha noterat den publicerade Ulf-Karlsson-bilden i GP på det som där uppges vara Lisbet Palme. Krantz har också mötts av samma förnekande från Ulf Karlssons sida att han skulle ha tagit bilden. Krantz har hävdat detta i vart fall sedan 1996 i boken "Dö i rättan tid". (Bortsett från en del tokiga slutsatser och felaktiga påståenden, så är detta en mycket läsvärd bok. Men den måste läsas med övrigt känt faktamaterial i bakhuvudet och en nypa salt. Boken är dock svår att hitta)
Citera
2015-01-25, 00:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Minns inte just nu någon bild på Göran Sund. Har du någon?

På samma tema, efter lite ytterligare efterforskningar: Agneta Lund var knappa 36 bast vid MOP. Därmed mindre troligt att det är hon på Ulf Karlssons "Anér-bild". Skulle en 35-åring se så tantig ut? Och varför skulle för övrigt någon från krimjouren rusa så - som det verkar - nästan okontrollerat in på Sabb när den (i så fall) andra kollegan Sture Lingsberg förefaller ta det väldigt lugnt?

I övrigt kan man konstatera att Aftonbladet nu, i samband med Ulf Karlssons frånfälle häromdagen, bekräftar att Ulf K var i tjänst på kvällen den 28 feb 1986. "Ulf Karlsson var en av de första fotograferna på plats efter Palmemordet", medan Sven Anér tidigare fått svaret från AB: "Ulf Karlsson jobbade inte blåljus åt oss den här kvällen, vi fick aldrig någon rulle av honom, vi vet inte vad Sven Anér talar om…”. Jag tror inte att Sven Anér förfalskat föregående citat. Därmed har Aftonbladet lämnat motstridiga uppgifter om Ulf Karlssons tjänstgöring på MOP-kvällen.

AB-artikeln om Ulf Karlssons frånfälle (igen) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20187069.ab

För övrigt har jag noterat, vilket jag för egen del missat tidigare, att Lars Krantz, redan långt innan Anér i september 2000 fick köpa bilderna av Åke Röst, tycks ha noterat den publicerade Ulf-Karlsson-bilden i GP på det som där uppges vara Lisbet Palme. Krantz har också mötts av samma förnekande från Ulf Karlssons sida att han skulle ha tagit bilden. Krantz har hävdat detta i vart fall sedan 1996 i boken "Dö i rättan tid". (Bortsett från en del tokiga slutsatser och felaktiga påståenden, så är detta en mycket läsvärd bok. Men den måste läsas med övrigt känt faktamaterial i bakhuvudet och en nypa salt. Boken är dock svår att hitta)

Jag har sett bilder på Göran Sund , ska se om jag kan hitta dom.

Lars Krantz jar bland alla knasiga slutsatser en del intressanta fakta som han måste matats med någonstans ifrån. Nedan stående citat är från hans blogg.

"På plats skulle ha funnits press och fotografer som skulle ha tagit uppgifter på Karin Johansson och Anna Hage. Men några sådana bilder har inte publicerats. En av dem som varit på plats var fotografen Ulf Karlsson, som säger att han kom körande med sin bil när han fick höra om händelsen i polisradion.

UK har för mig uppgivit att han såg den sista ambulansen svänga in på Tegnérgatan. Han körde då upp till Sabbatsbergs sjukhus, där han tog en bild på Lisbet Palme när hon skyndade ur en polisbil in på sjukhuset iklädd regnkappa med kaposchong. Hon hade en kort stund tidigare lämnat mordplatsen i samma ambulans som Olof Palme fördes med. Då var hon iklädd mockakappa med pälskrage.

Ulf Karlsson vill nu inte kännas vid bilden, som distribuerades av FLT till den folkpartistiska landsortspressen och publicerades bl a i GP. De socialdemokratiska bröderna Poutianen har sedan vid ett privatspanarmöte hos Fritz G Pettersson, visat en hel packe med bilder från mordplatsen på mordnatten, vilka härrörde från Ulf Karlsson. Var finns de bilderna nu? Har Ulf Karlsson hörts i utredningen (Enligt vad Maj Wechselman upplyst mig var Ulf Karlsson en av oss, dvs vänsterman av något slag)"
.

http://ribe.biz/nationalmordet.nu/kommentarer.html

Märkliga turer runt bilden , vem den än föreställer. Och LK ställer en berättigad fråga om bilder från mordplatsen. Skulle vara intressant att se vilka som rörde sig både på Sabb och runt mordplatsen på natten. UK ska också varit med och tagit bilder under mordnattens tillslag mot spelklubben Oxen.

Nej, Agneta Lund är det knappast som på det visar hastar ur bilen. Jävligt märkligt att detta aldrig fastslagits, men antagandenda har varit många och fakta lyst med sin frånvaro.
Citera
2015-01-25, 10:24
Medlem
riskybizzys avatar
[quote=mvagrippa|52011108]Jag har sett bilder på Göran Sund , ska se om jag kan hitta dom.

Hittade bilderna på Sund som ung respektive i ca 60 årsåldern

http://i.imgur.com/ojbwf.jpg
Citera
2015-01-25, 12:39
Medlem
Citat:
Anders Delsborn tyckte sig se en lång pipa typ Colt?

7 tum är den längd som var aktuell enligt AD:s vittnesmål.
Men på det avståndet kan det nog vara svårt att avgöra om man inte är bekant med revolvrar.
Finns det några vittnesuppgifter om färg på vapnet?
Citera
2015-01-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopreme
En sak som jag alltid har undrat över är Gws teori och film om palme mordet! Vilka individer ifrån Säpo är direkt inblandade i mordet? Framför allt skytten?

Du menar välfärdstrilogin.
Faller fritt som i en dröm, Mellan sommarens längtan och vinterns köld och En annan tid, ett annat liv.
Tv-serien är: En pilgrims död.

Det är en skönlitterär skapelse.
Finns inga han pekar ut direkt.
Citera
2015-01-25, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Jag är oerhört imponerad av vissas engegamang o kunskap.¨
Man blir inspírerad o försöker tillföra något till detta spektakel.
Desinformatören (-na) hoppas man ju få se m byxorna nere nån dag.Ha ha

Oerhört imponerad av vad?

Analyser av 29 år gamla foton från Sabbatsberg på mordnatten, diskussioner om det var en mörkblå eller ljusblå täckjacka?
Majoriteten har fastnat i detaljer som Sven Anér gjort tidigare.

Den enda nu livskraftiga diskussionen i tråden är landsförrädarspåret.
Kvalitén i den diskussionen är så långt från målet att GM kan sova gott om natten.
Inte för att jag en sekund tror på att FB:s privatdeckare har lösningen på MOP.

Ett problem med diskussionerna i tråden är att man försöker analysera utifrån nutid.
Man har ingen eller liten kunskap om hur världen såg ut 1986.
Många använder sig av den då rådande socialdemokratiska synen på Sverige och omvärlden.

FAKTA KRING TIDEN FÖR MOP.
Det var det kalla krigets varmaste dagar 1985-1986. Frontlinjen låg i Sverige.
Sverige samarbetade i hemlighet med NATO.
OP:s intresse för det hemliga NATO-samarbetet hade svalnat.
Sveriges mer västvänliga maktkretsar var starkt kritiska till OP närmande till Sovjetdiktaturen.
OP och SAP:s närmande och samarbete med DDR sågs inte med blida ögon.
OP och SAP kom med mörkröda idéer om löntagarfonder och ökad beskattning av aktier.
OP:S lösning i valrörelsen 1985 på de ekonomiska problem Sverige stod inför var ökat skattetryck och högre marginalskatter och devalveringar av svenska valutan.

"PALMEHATARE"
Det fanns med andra ord ett kompakt motstånd till OP från militärt håll, företagare, de med förmögenheter som brandbeskattades, de som hade högre akademisk examen och skattades till en industriarbetares medelinkomst. Även de som var ideologiska motståndare till marxism och för en mer västeuropeisk politik kan räknas till vad SAP i sin propaganda benämner "palmehatare".

Det olyckliga i dessa diskussioner är att alla som var motståndare till OP och SAP stämplas som "palmehatare" och presumtiva GM eller aktiva deltagare i en mordkonspiration. Så länge som författare, privatdeckare och andra Kalle Blomqvistare lägger sig i detta spår kommer det ägnas oerhörda mängder energi åt oväsentligheter i konspirationen kring MOP.

När man tagit till sig att det fanns ett brett motstånd till SAP och OP och att man inte nödvändigtvis därför tillhör en konspiration för MOP, kan man gå vidare och se mer till fakta och verkliga motivbilder.

Frågor att ställa sig kring MOP:

1) Motivbild. Ideologisk/Ekonomisk.
2) Vinning. Ideologisk/Ekonomisk.
3) Möjlighet. Ensam GM/Team
4) Kunskap. Behövdes färsk kunskap eller räckte tur och slump.
4) Städa undan spår/bevis.
5) 29-årig tystnad. Varför?
Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-25 kl. 13:40.
Citera
2015-01-25, 13:41
Medlem
Tystnaden i detta ärende har jag alltid tyckt är märkligt. Tyder på att få vet om vad som hänt, kanske mer eller mindre familjen bara?
Citera
2015-01-25, 13:43
Medlem
Citat:
Tystnaden i detta ärende har jag alltid tyckt är märkligt. Tyder på att få vet om vad som hänt, kanske mer eller mindre familjen bara?

Vilket ärende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in