Citat:
Ursprungligen postat av
eddmaan
Okej tack, då anade jag hyfsat vad det handlade om. Är det "oundvikligt" att aktien kommer sjunka lite, har tänkt köpa in på ~6:- Men kanske bör invänta 1-14 feb? Här är ett uttalande från Jojka:
http://www.aktietorget.se/pressdocs/Mobispine/65147/Jojka__JOJK_20130412_5.PDF
De säger att en TO är värd 1 aktie. Alltså 1:1.
Tack igen

/eddmaan
Som jag skrev så kan det vara positivt eller negativt med en emission där man på något sätt distribuerar TO. Det finns olika sätt att ge ut TO och det finns olika anledningar till att man gör det.
Jag förstår att det i ditt fall rör Jojka och det är svårt att säga då jag inte har nån vidare lust att läsa på om bolaget direkt.
Men små bolag som inte visar vinst utan istället hoppas på att deras produkt ska få genomslag tvingas ofta till emissioner av olika slag för att finansiera sin löpande verksamhet. Det i sig är negativt att ett bolag inte ha pengar och måste be sina aktieägare om tillskott. Men det kan också vara så att de har en stor affär på gång där deras befintliga kassa inte räcker till för att ro hem den där mångmiljardaffären, då är istället en emission positiv då det säkrar kapital för att tjäna stora summor vilket är bra för aktieägarna. Dock tåls det att sägas att själva emissionen inte är positiv, det är affären som är positiv men den kan endast komma till stånd genom att ägarna skjuter till mer pengar.
Svårt att täcka in alla scenarion i text i ett forum, så ha överseende med att jag kanske hoppar över och slarvar lite.
[EDIT] Läste PMet och pengarna verkar i princip användas till löpande verksamhet i förhoppning att hitta affärer. Man kan ändå inte säga att det är ofrånkomligt att den kommer sjunka lite för då skulle alla sälja om det alltid var så och då skulle den sjunka mycket. Så man får tolka in vad man vill i en emission.