2014-01-28, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Efter att ha letat igenom hela lägenheten så kan jag konstatera ett bidragschecken är borta. Hur gör jag? Kan man spärra den gamla och få en ny eller är det 1050kr i sjön.

Studiebidrag, aha. Ring CSN och välj rätt ingång när du får välja. De har möjlighet att spärra och skicka ny när de fått uppgift om att det är fixat.
2014-01-28, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hemliga.arne
Hejsan fick beslut från CSN att jag måste plugga igen 60 poäng=3 veckor.

Har nu gjort detta och skickat in en ny ansökan. Min fråga är om jag måste få ett intyg av skolan som jag själv måste skicka in eller kommer CSN kontakta skolan själv?????

Tacksam för svar =)

Beslut eller information/komplettering? OM du får in 60 betygsatta komvuxpoäng, ja svara på kompletteringen - så kollar de igenom det så småningom om skolan förstås skickas uppgifterna elektroniskt.
Men det räcker inte med ett intyg om du pluggar på komvux. Det måste vara betygsatta 60 poäng, och då är det alltså A-E som gäller.
2014-01-28, 18:22
Medlem
Har precis köpt lite aktier och där blev ungefär 40kr kvar efter mitt köp.
Finns där typ någon fond man kan köpa som inte har ett minibelopp?
2014-01-28, 18:34
Medlem
hemliga.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Beslut eller information/komplettering? OM du får in 60 betygsatta komvuxpoäng, ja svara på kompletteringen - så kollar de igenom det så småningom om skolan förstås skickas uppgifterna elektroniskt.
Men det räcker inte med ett intyg om du pluggar på komvux. Det måste vara betygsatta 60 poäng, och då är det alltså A-E som gäller.

Fick beslut om att jag måste klara 60 poäng som sagt. Nu har jag klarat dem genom folkhögskola och skickat en ny ansökan. Gick komvux för några år sen och hoppade av och därför jag måste ta igen dem poängen. Så frågan är om jag måste klydda med admistrationen på skolan och få ut ett intyg eller om CSN och skolan sköter detta själv?
2014-01-28, 18:43
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddmaan
Okej tack, då anade jag hyfsat vad det handlade om. Är det "oundvikligt" att aktien kommer sjunka lite, har tänkt köpa in på ~6:- Men kanske bör invänta 1-14 feb? Här är ett uttalande från Jojka: http://www.aktietorget.se/pressdocs/Mobispine/65147/Jojka__JOJK_20130412_5.PDF
De säger att en TO är värd 1 aktie. Alltså 1:1.

Tack igen
/eddmaan

Som jag skrev så kan det vara positivt eller negativt med en emission där man på något sätt distribuerar TO. Det finns olika sätt att ge ut TO och det finns olika anledningar till att man gör det.

Jag förstår att det i ditt fall rör Jojka och det är svårt att säga då jag inte har nån vidare lust att läsa på om bolaget direkt.

Men små bolag som inte visar vinst utan istället hoppas på att deras produkt ska få genomslag tvingas ofta till emissioner av olika slag för att finansiera sin löpande verksamhet. Det i sig är negativt att ett bolag inte ha pengar och måste be sina aktieägare om tillskott. Men det kan också vara så att de har en stor affär på gång där deras befintliga kassa inte räcker till för att ro hem den där mångmiljardaffären, då är istället en emission positiv då det säkrar kapital för att tjäna stora summor vilket är bra för aktieägarna. Dock tåls det att sägas att själva emissionen inte är positiv, det är affären som är positiv men den kan endast komma till stånd genom att ägarna skjuter till mer pengar.

Svårt att täcka in alla scenarion i text i ett forum, så ha överseende med att jag kanske hoppar över och slarvar lite.

[EDIT] Läste PMet och pengarna verkar i princip användas till löpande verksamhet i förhoppning att hitta affärer. Man kan ändå inte säga att det är ofrånkomligt att den kommer sjunka lite för då skulle alla sälja om det alltid var så och då skulle den sjunka mycket. Så man får tolka in vad man vill i en emission.
Senast redigerad av Eerie 2014-01-28 kl. 18:46.
2014-01-28, 18:44
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaostic
Har precis köpt lite aktier och där blev ungefär 40kr kvar efter mitt köp.
Finns där typ någon fond man kan köpa som inte har ett minibelopp?

Glöm inte courtaget
2014-01-28, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Glöm inte courtaget

Det är draget
2014-01-28, 18:49
Medlem
Lecapitaines avatar
Om man har tagit fullt studiemedel på höstterminen och ansöker om att få halva studiebidraget under våren är det 75% av 45 poäng dvs 34poäng man måste ta för att bli berättigad studiemedel nästa läsår då?
2014-01-28, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hemliga.arne
Fick beslut om att jag måste klara 60 poäng som sagt. Nu har jag klarat dem genom folkhögskola och skickat en ny ansökan. Gick komvux för några år sen och hoppade av och därför jag måste ta igen dem poängen. Så frågan är om jag måste klydda med admistrationen på skolan och få ut ett intyg eller om CSN och skolan sköter detta själv?

Ah, skönt! Ja, skolan är dem som du hör av dig till.
2014-01-28, 20:06
Medlem
Din enda chans här är att ringa dem och låta förtvivlad ärlig och sammarbetsvillig, se om ni kan lösa det på något sätt.

Chanserna att lyckas beror på på vilket sätt du fuskade till dej pengarna. Är det helt uppenbart att det handlar om medvetet bedrägeri så är du rökt såklart.

I villket fall så ska du ringa dem och säga att du inte kan betala, en skuld oavsett hur liten som står och tuggar utan åtgärd kan förstöra livet rejält för en människa.
2014-01-28, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Kollade på studera.nu "Universitetskanslersämbetet anser att en rimlig rättningstid för en tenta på en kurs på 7,5 högskolepoäng är tre veckor."

Så mao är en 15hps kurs alltså 6 veckor dvs mer än en månad?! Det låter sjukt!
2014-01-29, 00:04
Medlem
Tjena!

Fritt kassaflöde, är det samma sak som det slutliga resultatet efter allt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in