2014-01-28, 12:13
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du ansöker om att få blanka.

Sen säljer du bara aktier du inte har. Du måste ha likviditet på kontot för att täcka återköp.

Du kan inte blanka Apple:

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/blankning/blankningsbara-vardepapper.html

Okej avgifterna var rätt så skyhöga, knappast värt att blanka en aktie med mindre än 30 lakan. Går det att blanka index nånstans?
2014-01-28, 12:21
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Okej avgifterna var rätt så skyhöga, knappast värt att blanka en aktie med mindre än 30 lakan. Går det att blanka index nånstans?

Du kan ju köpa någon ETF om du tror att index ska gå ner, exempelvis
https://www.avanza.se/borshandlade-fonder/om-fonden.html/347905/swedbankrobur-uc-etf-om-bear-1

Vidare finns ju även derivat med diverse hävstång du vill gå kort i något index.
Senast redigerad av Farmstar 2014-01-28 kl. 12:36.
2014-01-28, 12:55
Medlem
Visst kan jag om jag läser 15hp på 50% samt 2*7.5 på 25% ta ut 100% studiebidrag? Blir ju 30hp på 1 termin så borde ju stämma, va? ;_;
2014-01-28, 14:38
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Hur ligger det till om man tar studieavbrott. Kommer man att behöva betala tillbaka den senast utbetalda summan? Så om man skulle ta avbrott nu. Behöver man betala tillbaka pengarna man fick i Januari?
2014-01-28, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost-Division
Hur ligger det till om man tar studieavbrott. Kommer man att behöva betala tillbaka den senast utbetalda summan? Så om man skulle ta avbrott nu. Behöver man betala tillbaka pengarna man fick i Januari?

Beror på. Gör du avbrotten före utbetalningsdagen får du ett återkrav mest troligt. Gör du avbrottet efter, så kan du få behålla en del i s.k. god tro.
2014-01-28, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pseudonymous
Visst kan jag om jag läser 15hp på 50% samt 2*7.5 på 25% ta ut 100% studiebidrag? Blir ju 30hp på 1 termin så borde ju stämma, va? ;_;

En total på 100% är heltid.
2014-01-28, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Alltså seriöst, finns det någon regel på hur länge lärare ska få tid att rätta en tenta? Gjorde en tenta för över 2 veckor sedan men resultaten har inte skickats in till ladok än. De finns på skolans intranät men för att jag ska få pengar från CSN så måste det skickas till ladok. Vilken idiot ska man kontakta?

Kollade på studera.nu "Universitetskanslersämbetet anser att en rimlig rättningstid för en tenta på en kurs på 7,5 högskolepoäng är tre veckor."
2014-01-28, 17:19
Medlem
Boblovebudss avatar
Efter att ha letat igenom hela lägenheten så kan jag konstatera ett bidragschecken är borta. Hur gör jag? Kan man spärra den gamla och få en ny eller är det 1050kr i sjön.
2014-01-28, 17:37
Medlem
Fråga: Vad är "TO" för något? Är det ens ett generellt namn?

Företaget Jojka Communicaiton säljer sådana och ska gå att köpa in sig från 1-14 februari då är varje "TO" värd en aktie, om jag förstått rätt.
Här är en länk: http://aktietorget.se/QuotesInstrument.aspx?Language=2&InstrumentID=SE00 05218203
Det jag undrar är hur aktiekurser (brukar) utvecklas när sådana "släpps in"

Kan någon ge mig lite kött på bena.. (reservation: Kan ha fel på allt jag skrivit)
2014-01-28, 17:42
Medlem
hemliga.arnes avatar
Hejsan fick beslut från CSN att jag måste plugga igen 60 poäng=3 veckor.

Har nu gjort detta och skickat in en ny ansökan. Min fråga är om jag måste få ett intyg av skolan som jag själv måste skicka in eller kommer CSN kontakta skolan själv?????

Tacksam för svar =)
2014-01-28, 17:42
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddmaan
Fråga: Vad är "TO" för något? Är det ens ett generellt namn?

Företaget Jojka Communicaiton säljer sådana och ska gå att köpa in sig från 1-14 februari då är varje "TO" värd en aktie, om jag förstått rätt.
Här är en länk: http://aktietorget.se/QuotesInstrument.aspx?Language=2&InstrumentID=SE00 05218203
Det jag undrar är hur aktiekurser (brukar) utvecklas när sådana "släpps in"

Kan någon ge mig lite kött på bena.. (reservation: Kan ha fel på allt jag skrivit)

TO är TeckningsOption. Det betyder att du köper rätten att vid en given tidpunkt få en aktie mot ett visst antal TO. det kan vara 1:1 eller 1:13 eller något helt annat.

Ett bolag kan ge 1 teckningsoption per aktie du äger i bolaget som du efter en viss tid kan lösa in mot aktier enligt avtalet till ett visst pris, det kan vara bra eller dåligt beroende på hur kursen går.

Att ett bolag ger ut TO kan vara både bra och dåligt beroende på hur villkoren för den ser ut och vad den ska användas till. Genrellt skulle jag nog påstå att det är negativt då det späder ut befintliga aktiers värde.

Vill nån utveckla eller korrigera mitt svar så är ni välkomna då jag slravade lite och säkert missade nån detalj.
2014-01-28, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
TO är TeckningsOption. Det betyder att du köper rätten att vid en given tidpunkt få en aktie mot ett visst antal TO. det kan vara 1:1 eller 1:13 eller något helt annat.

Ett bolag kan ge 1 teckningsoption per aktie du äger i bolaget som du efter en viss tid kan lösa in mot aktier enligt avtalet till ett visst pris, det kan vara bra eller dåligt beroende på hur kursen går.

Att ett bolag ger ut TO kan vara både bra och dåligt beroende på hur villkoren för den ser ut och vad den ska användas till. Genrellt skulle jag nog påstå att det är negativt då det späder ut befintliga aktiers värde.

Vill nån utveckla eller korrigera mitt svar så är ni välkomna då jag slravade lite och säkert missade nån detalj.
Okej tack, då anade jag hyfsat vad det handlade om. Är det "oundvikligt" att aktien kommer sjunka lite, har tänkt köpa in på ~6:- Men kanske bör invänta 1-14 feb? Här är ett uttalande från Jojka: http://www.aktietorget.se/pressdocs/Mobispine/65147/Jojka__JOJK_20130412_5.PDF
De säger att en TO är värd 1 aktie. Alltså 1:1.

Tack igen
/eddmaan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in