2015-05-14, 13:38
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Jag undrar vad som gäller för antalet poäng som jag måste klara för att få fortsatt csn till hösten.

Läser ett program som på 3 år ska ge 180 hp. Är inne på andra året nu.

Detta läsåret har vi fått läsa kurser för 70 hp och jag undrar då hur csn räknar på detta. Det brukar väl vara att man ska klara 75 % av 60 hp? Hur räknar de nu när vi läst 70 hp? Måste jag klara 75 % av 70 hp för att få fortsatt csn? Vet csn om att vi läst kurser motsvarande 70 hp?

Beror väl på hur många poäng du sökt studiemedel för helt enkelt. Antar du har sökt studiemedel för 60 HP, och då bör således 75% av 60 HP gälla.
2015-05-18, 10:19
Medlem
Har gått en kurs på 30p sen våren. Fått bidrag från csn. Inte tagit ut pengarna än.

Ska börja ett större program i höst och kommer behöva både bidrag och lån från csn. Kommer dock förmodligen inte klara denna kurs som jag går nu.

Är det inte så att man behöver klara 75% av en kurs för att få bidrag/lån för nästa termin?
Alltså om jag misslyckas med den här kursen och tar ut pegnarna. Då kommer jag inte få något för den första terminen för programmet i höst? Eller gäller det hela programmet? :O

Jag tänker att om jag inte tagit ut pengarna än så kan jag helt enkelt ge tillbaka dem och borde kunna få pengar till nu i höst redan första terminen?
Senast redigerad av Erikost 2015-05-18 kl. 10:24.
2015-05-18, 10:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Erikost
Har gått en kurs på 30p nu i vår. Fått bidrag från csn. Inte tagit ut pengarna än.

Ska börja ett större program i höst och kommer behöva både bidrag och lån från csn. Kommer dock förmodligen inte klara denna kurs som jag går nu.

Är det inte så att man behöver klara 75% av en kurs för att få bidrag/lån för nästa termin?
Alltså om jag misslyckas med den här kursen och tar ut pegnarna. Då kommer jag inte få något för den första terminen för programmet i höst? Eller gäller det hela programmet? :O

Jag tänker att om jag inte tagit ut pengarna än så kan jag helt enkelt ge tillbaka dem och borde kunna få pengar till nu i höst redan första terminen?
Vad menar du med att du inte "tagit ut" pengarna?

Jo, det finns ett resultatkrav om du vill få nästa studiemedelsansökan godkänd.
2015-05-18, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vad menar du med att du inte "tagit ut" pengarna?

Jo, det finns ett resultatkrav om du vill få nästa studiemedelsansökan godkänd.

Jag har fått en typ av check. Jag måste alltså gå till ica, swedbank eller någon annan affär för att ta ut pegnarna.

Så då kan jag alltså inte få pengar till hösten? Gäller det bara första terminen? Terminen efter det kommer jag kunna få pengar?
2015-05-18, 10:40
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
CSN kräver aldrig tillbaka bidragspengar om man inte har avbrutit studierna.

Förmodligen beror det på att det skulle bli rätt krångligt, eftersom man ju kan komplettera i efterhand. Ska de då först begära tillbaka pengarna och sedan betala ut dem igen?

Sista månadens bidrag fick jag delvis återbetalningskrav på, då jag anställdes dagen efter examen och således hade jobb med lön samtidigt som CSN-bidrag för en utbildning som var avslutad. 208 kr tror jag det var de girigbukarna ville ha tillbaka!
Senast redigerad av AndersM79 2015-05-18 kl. 10:43.
2015-05-18, 10:48
Avslutad
Citat:
Jag har fått en typ av check. Jag måste alltså gå till ica, swedbank eller någon annan affär för att ta ut pegnarna.

Så då kan jag alltså inte få pengar till hösten? Gäller det bara första terminen? Terminen efter det kommer jag kunna få pengar?
Varför har du fått en check?

Det gäller fram till att du uppnått resultatkravet för den period du mottagit studiemedel. Du måste klara av 75 % av det du mottagit studiemedel för för att kunna få studiemedel på nytt. 62,5 %, vilket är 18 av 30 hp, om det är första gången du får studiemedel. Har du inte klarat någonting alls?
2015-05-18, 10:58
Medlem
Citat:
Varför har du fått en check?

Det gäller fram till att du uppnått resultatkravet för den period du mottagit studiemedel. Du måste klara av 75 % av det du mottagit studiemedel för för att kunna få studiemedel på nytt. 62,5 %, vilket är 18 av 30 hp, om det är första gången du får studiemedel. Har du inte klarat någonting alls?

Jo det har jag. Har 9 poäng just nu..
Liten jobbig sits jag har då. Måste alltså få 18 poäng för att få studiemedel i framtiden? Så det finns i princip ingen annan lösning än att jag bara roffar åt mig de där sista 9 poängen? Får ligga i nu då

Och ja det är första gången jag får studiemedel
2015-05-18, 11:05
Avslutad
Citat:
Jo det har jag. Har 9 poäng just nu..
Liten jobbig sits jag har då. Måste alltså få 18 poäng för att få studiemedel i framtiden? Så det finns i princip ingen annan lösning än att jag bara roffar åt mig de där sista 9 poängen? Får ligga i nu då

Och ja det är första gången jag får studiemedel
CSN bryr sig inte ett dugg om vad för poäng du klarar av, så länge du klarar av antalet poäng. Du kan alltså läsa ikapp i sommar till exempel, om du inte skulle klara av den här vårterminskursen. Poängen är att du inte måste klara av 9 poäng eller fler i just den kursen du läser nu. Det bryr sig CSN inte ett dugg om, som sagt.

Nyfiken i en strut - varför har du fått CSN på någon slags check och varför har du efter fyra månader fortfarande inte tagit ut pengarna?
2015-05-18, 11:21
Medlem
Citat:
CSN bryr sig inte ett dugg om vad för poäng du klarar av, så länge du klarar av antalet poäng. Du kan alltså läsa ikapp i sommar till exempel, om du inte skulle klara av den här vårterminskursen. Poängen är att du inte måste klara av 9 poäng eller fler i just den kursen du läser nu. Det bryr sig CSN inte ett dugg om, som sagt.

Nyfiken i en strut - varför har du fått CSN på någon slags check och varför har du efter fyra månader fortfarande inte tagit ut pengarna?

Vet inte varför jag fått en check. Första gången jag får studiemedel så jag antog bara att de flesta fick det på det här viset? Tyckte det var lite skumt att de inte skickade pengarna direkt till kontot.

Redan från början var jag osäker på om jag skulle klara av kursen.
Väntade helt enkelt för jag trodde att jag kunde få studiemedel för hösten trotts att jag misslyckats med kursen om jag struntat i att ta ut pengarna. Skulle bli som att jag aldrig fått bidrag till att börja med då tänkte jag.
Kanske fortfarande går att få så som jag tänkt om jag ringer dem?
2015-05-18, 11:27
Avslutad
Citat:
Vet inte varför jag fått en check. Första gången jag får studiemedel så jag antog bara att de flesta fick det på det här viset? Tyckte det var lite skumt att de inte skickade pengarna direkt till kontot.
Det är inte så att du fått en slags avi som du måste ta med dig till Swedbank för att registrera valfritt bankkonto som mottagare av studiemedelsutbetalningarna?

Citat:
Redan från början var jag osäker på om jag skulle klara av kursen.
Väntade helt enkelt för jag trodde att jag kunde få studiemedel för hösten trotts att jag misslyckats med kursen om jag struntat i att ta ut pengarna. Skulle bli som att jag aldrig fått bidrag till att börja med då tänkte jag.
Kanske fortfarande går att få så som jag tänkt om jag ringer dem?
Nej, det går inte. Men om du inte använt dem över huvud taget kan du se det som om det vore studiemedel för i höst istället.
2015-05-18, 11:54
Medlem
Citat:
Det är inte så att du fått en slags avi som du måste ta med dig till Swedbank för att registrera valfritt bankkonto som mottagare av studiemedelsutbetalningarna?

Jo det stämmer.
2015-05-18, 20:54
Medlem
kkasems avatar
Verkar som att de flesta säger olika, så frågar här och hoppas på att någon med KOLL kan svara. Kommer även ringa CSN imorgon och fråga men vill kunna sova gott inatt.

Jag läser just nu 400p (heltid, 4 kurser) på komvux, gymnasienivå.
Om jag nu skulle få F på en av dessa kurser, kan jag fortfarande få CSN till kommande termin? Vissa säger nämligen att man endast behöver ha 50-75% av poängen medans andra säger att det är 400p. Så hur ligger det till?

Undrar även om det är så att det är väldigt kort tid mellan två terminer, kan man få nästa termin godkänd utan att behöva vänta på betygen?
Senast redigerad av kkasem 2015-05-18 kl. 20:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in