2014-01-28, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekanomi
Nej precis, vi får exakt samma dilemma. Åklagaren måste bevisa att offret inte gick med på samlaget oavsett förutsättning. Frågan är hur man ska formulera lagen för att ge mer konkreta underlag för straff i liknande situationer. Egentligen slutar det väl på samma sätt hur man än vrider och vänder på det; Åklagaren måste kunna bevisa att ett brott har begåtts.

Jag vill inte behöva säga det, men om man ser sig själv som ett potentiellt offer för våldtäkt kanske man ska tänka till lite innan man dricker sig så berusad att man inte kan stå, även om min personliga åsikt är att det inte ska vara något klartecken för att en annan individ ska kunna utnyttja offrets situation till sin fördel genom sexuella tjänster.

Ingen ska behöva vara orolig för att bli våldtagen när de är ute och har kul, men man måste ändå inse att man har ett personligt ansvar att inte supa sig så berusad att man inte kan ta hand om sig själv. Det Charles har gjort är i min egen åsikt fel, men det går inte att ha en brottsbalk som tar hänsyn till åsikter och lösa historier, kan man inte bevisa brottet så går det ostraffat, och det bör man tänka på när man ger sig ut på krogen och dricker en flaska vin samt ett par starköl. Tyvärr även i dagens Sverige.

Man kan ju säga så här - Ingen får skylla sig själv för att man blivit våldtagen, oavsett berusningsgrad. Men att man får skylla sig själv om man blir så berusad att man får minnesluckor och inte vet om man gett samtycke eller inte, vilket försvårar en fällande dom (det kan ju finnas annan bevisning).
Citera
2014-01-28, 08:29
Medlem
Har nu läst igenom domen. Måste tyvärr skriva att BO inte får mina sympatier i detta fall. Finns alldeles för många oklarheter i domen för att han skulle bli fälld. Dessutom häpnade jag när jag läste om BO, hon ville inte följa med men orkade inte säga nej, hon ville inte se film med honom men orkade inte säga ifrån, hon ville inte han skulle smeka henne men orkade inte säga ifrån. Allt detta på grund av berusningen.
Följer man med en man hem, har sex med honom för att man inte orkar säga emot, ja då är det fan ingen våldtäkt. BO borde söka hjälp för sina drogproblem.
Citera
2014-01-28, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Har nu läst igenom domen. Måste tyvärr skriva att BO inte får mina sympatier i detta fall. Finns alldeles för många oklarheter i domen för att han skulle bli fälld. Dessutom häpnade jag när jag läste om BO, hon ville inte följa med men orkade inte säga nej, hon ville inte se film med honom men orkade inte säga ifrån, hon ville inte han skulle smeka henne men orkade inte säga ifrån. Allt detta på grund av berusningen.
Följer man med en man hem, har sex med honom för att man inte orkar säga emot, ja då är det fan ingen våldtäkt. BO borde söka hjälp för sina drogproblem.

Man förstår ju på nåt sätt GM också. Vem vill inte ha lite trevligt med en packad ung kvinna efter en glad kväll. Hon borde söka hjälp och ta lite eget ansvar.
Citera
2014-01-28, 09:36
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Det jag inte riktigt förstår i domen eller de senaste domarna är rättens hänsynstagande till den åtalades påstådda brist på uppsåt. Om jag säger till polisen, om jag råkar köra för snabbt med bilen, att jag inte visste att det var för snabbt så åker jag dit ändå. Överträdelsen finns ju där svart på vitt oavsett min egen ide om vad snabbt är.

Kvinnan som blivit våldtagen finns ju där och brottet likaväl. Att mannen eller männen i fråga säger att de inte förstår vad de gjort fel tar ju inte bort brottet eller minskar allvaret för brottsoffret.

Varför tas hänsyn till vad våldtäktsmannen trodde eller har för samtyckesuppfattning från hemlandet när det i Sverige finns en klar uppfattning av vad som gäller här?
Det gäller även för inhemska våldsbetäckare men de verkar i dagsläget vara färre till antalet.

Är det någon som kan ge en kort förklaring på varför det bedöms till brottslingens fördel och tages hänsyn till brottslingen påstådda intention och förståelsekapacitet när nu brottsoffer och brott ligger uppfläkta på bordet.

Blir inte jämförelsen lite haltande?

Om du kör för fort så begår du ett brott.

Om du genomför ett fylleligg så är inget brott begånget.
Om detta fylleligg sedan visar sig inte ha varit frivilligt från motpartens sida så är kanske ett brott begånget.

..................................

Detta är ännu ett fall där det är så svårbedömt, och dylika fall kommer att dyka upp hela tiden. Det ligger i sakens natur. Samlag genomförs oftast på tu man hand, utan vittnen. Då är det bara de två närvarande som vet hur det ligger till. Kanske inte ens dessa två. En av dem (eller båda) kan ju ha minnesluckor.

Då kan det bli toksnett att fälla bara för att den ena i efterhand menar att det måste ha varit våldtäkt. Om inte den andra har uppfattat det så - ska då den anmälandes uppfattning vara den rådande? Då kan ju faktiskt oskyldiga människor fällas.

I det här fallet var tjejen dretafull och visste inte riktigt vad hon gjorde. Det höjs röster för att mannen skulle ha uppfattat det och därmed låtit bli att hoppa i säng med henne. Må så vara, men tänk om även han var rejält full? Är det bara mannen som ska stå för det sunda förnuftet och det goda omdömet?

Mannen förefaller visserligen vara en skitstövel. Jag tror att han visste att "här har jag en brud som är för full för att klara av att säga nej, jag tar tillfället i akt". Ingen drömgosse direkt.
Men att därifrån gå från att slå fast till att det var våldtäkt är inte så enkelt.
Citera
2014-01-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Om detta fylleligg sedan visar sig inte ha varit frivilligt från motpartens sida så är kanske ett brott begånget.

Detta är ännu ett fall där det är så svårbedömt, och dylika fall kommer att dyka upp hela tiden. Det ligger i sakens natur. Samlag genomförs oftast på tu man hand, utan vittnen. Då är det bara de två närvarande som vet hur det ligger till. Kanske inte ens dessa två. En av dem (eller båda) kan ju ha minnesluckor.

Då kan det bli toksnett att fälla bara för att den ena i efterhand menar att det måste ha varit våldtäkt. Om inte den andra har uppfattat det så - ska då den anmälandes uppfattning vara den rådande? Då kan ju faktiskt oskyldiga människor fällas.

I det här fallet var tjejen dretafull och visste inte riktigt vad hon gjorde. Det höjs röster för att mannen skulle ha uppfattat det och därmed låtit bli att hoppa i säng med henne. Må så vara, men tänk om även han var rejält full? Är det bara mannen som ska stå för det sunda förnuftet och det goda omdömet?

Mannen förefaller visserligen vara en skitstövel. Jag tror att han visste att "här har jag en brud som är för full för att klara av att säga nej, jag tar tillfället i akt". Ingen drömgosse direkt.
Men att därifrån gå från att slå fast till att det var våldtäkt är inte så enkelt.

Men borde man inte kriminalisera sex för att förenkla proceducen att fälla våldtäktsmän/kvinnor?
Citera
2014-01-28, 11:03
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Sorry - du hade inte läst lagen.
Bara för att man är full befinner man sig inte nödvändigtvis i hjälplöst tillstånd/särskilt utsatt situation. Vilket säger sig själv annars vore allt fyllesex olagligt.

Lagen är ju för övrigt en hög med skit. Luddigt formulerad och utan klara skiljelinjer.
Citera
2014-01-28, 12:22
Medlem
Hur fan kan det vara våldtäkt om hon själv var aktiv under samlaget??
Citera
2014-01-28, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exedome
Hur fan kan det vara våldtäkt om hon själv var aktiv under samlaget??

Ja, tydligen grymtade hon. Historien förtäljer dock inte om det var av vällust eller av äckel och rädsla.
Citera
2014-01-28, 21:17
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Nja, jag drog nog mer paralleller även till övriga fall som fått domar under den senaste tiden och inte just isolerat till denna dom. Jag har dock redan fått svar tidigare. Men tack du.
Citera
2014-01-29, 00:55
Medlem
Nästan exakt samma händelse från 2012.
Citat:
Den 33-årige nigerianske medborgaren Chidieber Henry Uzoma har dömts till fängelse i två år och sex månader för våldtäkt. Han ska utvisas efter avtjänat straff och förbjuds att återvända till Sverige före februari 2022.

Det var lördagen den 22 januari som en 19-årig svensk kvinna kom ifrån sina vänner vid Kungsportsplatsen i Göteborg. Därefter har hon inga minnesbilder. Hon vaknade upp följande morgon i en lägenhet på Muskotgatan i stadsdelen Gårdsten i Göteborg. Hon har inget minne av hur hon hamnat i lägenheten och kände att hon hade ont i sitt underliv. När hon gick till toaletten märkte hon att det fanns sperma i trosorna. Lägenheten disponerades av Chidieber Henry Uzoma.

Kvinnan letade upp sin mobiltelefon och kontaktade sina väninnor och sin pappa om sin belägenhet. Sedan åkte direkt från lägenheten till polisen för att göra en anmälan om våldtäkt.

Chidieber Henry Uzoma har lämnat olika uppgifter under förundersökningen och rättegången. Inledningsvis förnekade han att han haft sex med den 19-åriga kvinnan, men senare när han förstått att det fanns bevis mot honom har han påstått att de haft sex på hennes initiativ.

Tingsrätten finner att kvinnans berättelse är detaljrik och trovärdig, medan Chidieber Henry Uzoma lämnat motstridiga och bevisligen felaktiga uppgifter. Han döms därför för våldtäkt.
Citera
2014-01-29, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosselebban
Vad är det som är konstigt två vuxna har sex med varann. Vem var mest berusad ? kanske mannen,
Kanske var det kvinnan som utnyttjade mannen vilket inte är ovanligt. Hans sprit dög ju bra.

Undrar just varför han bjöd henne på mer sprit när hon redan var så berusad att hon ramlade omkull på gatan.
Citera
2014-01-29, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Rätten finner ingen våldtäck begången, har du en egen dom eller gör din dina egna?

Tösabiten har ångest för sitt slamperi, skyller på mannen, det är som Leif säger tidigare, bara gilla läget.

Jävla femenistvåg det här alltså, rena mansjakten.

Slamperi? Vad f-n är det för nått? Lever du på 1800-talet eller? Nej, att ångra ett knull dagen efter är inte samma sak som att bli våldtagen. Dessa är två olika saker och jag tror knappast någon skulle anmäla en snubbe för våldtäkt för att det var ett dåligt knull eller ett knull man ångrade. Lär dig skillnaden, kvinnohatare!

Dessutom, om hon nu är en så kallad slampa, då hade väl ett extra knull hit eller dit kvittat eller? Inte f-n hade väl en slampa plötsligt blivit pryd och tänkt att idag ska jag vara "fin" och anmäler en våldtäkt. Ditt resonemang går inte ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in