2014-01-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Mja, dom siffror jag har sett ligger alla kring år 70. Det tycks visst finnas några bevis för att så är fallet, det var visst i samband med nåt tempel som förstördes om jag kommer ihåg rätt?

Precis, så vi är då fullständigt överens, inte sant? Omkring år 70, dvs ca 40 år efter Jesus död som var lite efter år 30.
Citera
2014-01-27, 12:33
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Precis, så vi är då fullständigt överens, inte sant? Omkring år 70, dvs ca 40 år efter Jesus död som var lite efter år 30.

Jepp, jag läste fel, trodde ni sa år 40... inte 40 efter hans död. Vi är överens.
Citera
2014-01-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
"Långt senare"? Det tidigaste evangeliet är skrivet högst 40 år efter Jesus död, inte direkt "långt" mycket senare. Det fanns fortfarande gott om människor vid liv då som hade levt när det hände.

Du menade säkert "av inget att döma". Flera olika arkeologiska team har gjort utgrävningar i Nasaret, och hittat ett relativt stort antal arkeologiska fynd som dateras till tiden då Jesus levde. Arkeologi, till skillnad från textkritik, grundar sig på faktiska fynd. Om då alla arkeologiska undersökningar som gjorts visar att Nasaret var bebott på den tiden och inte en en undersökning visar på motsatsen så undrar jag var du hittar ditt "av allt att döma". Men tack för att du bekräftar min tes om konspirationsteoretiker som envist håller fast vid sin förutbestämda uppfattelse också om precis alla bevis säger det motsatta.

Det är det här som gör varje diskussion om Jesus existens så tokrolig. Plötsligt är det (vissa) ateister som plötsligt menar att all vetenskap är fel. Inte bara vetenskap som textkritik som grundar sig på analyser av text och därför kan vara subjektiva, utan också vetenskap med 'hard facts' som arkeologi.

Vad gäller Nasarets existens är bevisläget ungefär detta:

För Nasarets existens på Jesus tid talar alla arkeologer som gjort utgrävningar där, och en lång rad akademiker som studerat dessa arkeologers fynd.

Mot Nasarets existens på Jesus tid talar en pianolärare (René Salm) utan arkeologisk utbildning och som aldrig gjort någon undersökning i Nasaret.

De ateister som väljer att tro pianoläraren (och det är förstås bara en liten minoritet av alla ateister, det bör påpekas) gör alltså precis samma 'leap of faith' som de kreationister de ofta kritiserar. Blind tro i opposition till all vetenskap.

Du är som en groggy boxare som svingar vilt när tron vacklar... Vad du tror är sant om det här är väl din sak men för oss ateister är det här bara intressant ur historisk synvinkel. Så du kan lägga ner dina töntiga påhopp...
Citera
2014-01-27, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Du är som en groggy boxare som svingar vilt när tron vacklar... Vad du tror är sant om det här är väl din sak men för oss ateister är det här bara intressant ur historisk synvinkel. Så du kan lägga ner dina töntiga påhopp...

Noll substans, och bara ett personangrepp. Är det verkligen allt du har att komma med för att backa upp dina påhitt?

Du påstår att det bara är intressant ur "historisk" synvinkel. Bra. Lägg då fram dina bevis. Historia handlar om faktiska bevis, inte personliga åsikter. Jag har redan citerat resultat från flera arkeologer som har gjort utgrävningar i Nasaret, hittat fynd där och daterat dessa arkeologiska fynd i Nasaret till tiden för Jesus liv. Vilka bevis har du att anföra mot det?

I en annan tråd hånar du kreationister som bara anför sin tro mot vetenskapliga bevis. Så föregå nu med gott exempel, lägg fram dina arkeologiska bevis för att Nasaret inte skulle ha funnits på Jesus tid. Om du har några.
Citera
2014-01-27, 14:25
Medlem
kunskap1s avatar
Om Jesus inte har existerat hur förklarar man att kristendomen existerar idag? Finns det en bra förklaring? Mycket tveksamt.
Citera
2014-01-27, 14:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Om du inte förstått det så har varken jag eller Bogomil påstått varken bu eller bä i ämnet. För min del så anser jag inte den fakta jag har kommit över pekar tillräckligt tydligt åt något av hållen så min hållning är "jag vet inte". Kanske anser Bogomil något liknande. Jag kan dock kritisera vilket av lägrena jag vill. Jag kritiserar det som jag tycker är befogat att få kritik. Och det var sannerligen din början i denna tråden och det har inte hänt mycket som gjort att det förbättrats.

Min position om detta är så gott som identisk med Gahlsters, med det tilllägget att OM det nu finns en falang i Jesus fanns/fanns-inte som jag lutar mig åt, då ledar Roger Viklund på poäng p.g.a. sin bra akademism och sakliga debatt-nivå (utan irrelevant trams).
Citera
2014-01-27, 14:37
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Om Jultomten inte har existerat hur förklarar man att julen existerar idag? Finns det en bra förklaring? Mycket tveksamt.
Det är väl ingen som tar jultomten på allvar, eller hur?

Återigen, någon bra förklaring till varför 1/3 av jordens befolkning tror på en fiktiv figur har jag fortfarande inte fått.
Citera
2014-01-27, 14:40
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Min position om detta är så gott som identisk med Gahlsters, med det tilllägget att OM det nu finns en falang i Jesus fanns/fanns-inte som jag lutar mig åt, då ledar Roger Viklund på poäng p.g.a. sin bra akademism och sakliga debatt-nivå (utan irrelevant trams).

Kan jag också skriva under på.
Försöker fortfarande utbilda mig och få en bestämd åsikt, men har inte riktigt landat än.
Än så länge är det ett "Jag vet inte", men jag uppskattar Rogers åsikter och bok sjukt mycket.

Rekommenderas starkt att läsas.
Citera
2014-01-27, 14:43
Moderator
Sun Rulers avatar
Skärpning i tråden nu! /Mod
Citera
2014-01-27, 14:45
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det är väl ingen som tar jultomten på allvar, eller hur?

Återigen, någon bra förklaring till varför 1/3 av jordens befolkning tror på en fiktiv figur har jag fortfarande inte fått.

Det finns miljoner människor som tar jultomten på fullaste allvar. Men det är kanske lite OT.

Har du nån bra förklaring varför över 1 miljard människor tror på:

Aditi
Agni
Balarama
Brahma
Chandra
Daksha
Den Gamle av dagar
Ganesha
Garuda
Govinda
Hanuman
Indra
Kalki
Kama
Krishna
Kubera
Maruter
Matsya
Mitra
Nandi
Narasimha
Parashurama
Prajapati
Pushan
Rama
Rudra
Sabha
Shiva
Sugriva
Surya
Tvashtar
Varaha
Varuna
Vayu

?

För det är säkerligen liknande orsak som människor tror på jesus. Och nu talar jag inte om den historiska Jesus.
Citera
2014-01-27, 14:50
Medlem
Citat:
Det finns miljoner människor som tar jultomten på fullaste allvar. Men det är kanske lite OT.

Har du nån bra förklaring varför över 1 miljard människor tror på:

Jag är ännu en gång överens med kef71. Även om jag tror att personen Jesus existerat så bygger jag det på vad vetenskapen säger i frågan, då argumentet "så många tror detta, så det måste vara sant".

Vi vet att kristendomen, islam och hinduismen alla har över en miljard anhängare. Möjligheten finns att alla tre är fel, men helt säkert är minst två av dessa tre fel då de motsäger varandra. Med andra ord kan vi med absolut säkerhet konstatera att det finns flera religioner med över en miljard anhängare som är felaktiga. Argumentet håller alltså inte för ens en sekunds granskning.

Att Jesus har existerat finns det relativt goda orsaker att tro, och en del av dessa har redan tagits upp i tråden. Att över 1 miljard människor tror det är på inget sätt ett bevis, och ju snabbare vi kan lämna nonsensargument av det slaget bakom oss desto bättre. Låt oss istället fokusera på de faktiska vetenskapliga argumenten.
Citera
2014-01-27, 14:53
Medlem
Det spelar ingen roll om Jesus funnits eller inte, Bibeln är ett faktum och har så varit tillräckligt länge för att skaffa sig en rätt mustig skara följare. I övrigt orkar jag inte läsa hela din start, att bomba med wikipedia- och youtubelänkar är knappast tung bevisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in