Citat:
Ursprungligen postat av
kef71
Det finns miljoner människor som tar jultomten på fullaste allvar. Men det är kanske lite OT.
Har du nån bra förklaring varför över 1 miljard människor tror på:
Jag är ännu en gång överens med kef71. Även om jag tror att personen Jesus existerat så bygger jag det på vad vetenskapen säger i frågan, då argumentet "så många tror detta, så det måste vara sant".
Vi vet att kristendomen, islam och hinduismen alla har över en miljard anhängare. Möjligheten finns att alla tre är fel, men helt säkert är minst två av dessa tre fel då de motsäger varandra. Med andra ord kan vi med absolut säkerhet konstatera att det finns flera religioner med över en miljard anhängare som är felaktiga. Argumentet håller alltså inte för ens en sekunds granskning.
Att Jesus har existerat finns det relativt goda orsaker att tro, och en del av dessa har redan tagits upp i tråden. Att över 1 miljard människor tror det är på inget sätt ett bevis, och ju snabbare vi kan lämna nonsensargument av det slaget bakom oss desto bättre. Låt oss istället fokusera på de faktiska vetenskapliga argumenten.