2014-01-27, 13:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
det som klart tyder på att hon varit i den position som hon var att hon hittades med armarna under kudden så som hon sov. Det vore ju en underligt mördare som skulle placera henne i denna position efter att han mördad henne. Vända på henne och placera armarna under kudden...Så sammantaget tyder på att hon låg på mage, sovande eller vaken och att ingångshålet är i bakhuvudet. Ser man till hela bilden så är detta det enda vettiga slutledningen. Så som jag ser det är Tanjas redogörelse den enda som kan stämma i och med M:s placering vid fyndet.

Tror du drar för stora växlar på hur MJ vart paketerad, kroppen flyttades nog ett flertal gånger för att kunna passas in i det paket som skulle bildas, armarnas placering i slutändan av det jobbet säger inget om hur de var placerade i skottögonblicket.
Citera
2014-01-27, 14:04
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det är vad jag försökt göra de 3 sista inläggen men Hamilkar valde att inte acceptera dessa svaren trots att han har fel.

Nej, du har enbart försökt övertala Hamilkar att din tolkning av bilden är korrekt och har inte med ett ord förklarat hur rättsläkarens beskrivning stämmer med den tolkningen.

Jag tror att fler än jag inte är så insatta att man med säkerhet förstår utlåtandet, men Hamilkars förklaring stämmer överens med hur han tolkar bilden. Om du anser att det är fel behöver jag och fler med mig en förklaring från dig för att förstå hur du får ihop bild och utlåtande.

Eftersom du tidigare uppvisat begränsningar i kunskap (som att blod inte koagulerar utanför kroppen) gör det att det krävs mer än att du säger att någon med Hamilkars CV har fel i tolkningen av rättsläkarens utlåtande, det krävs att du berättar vad i tolkningen som är fel och varför.
Hamilkar kan absolut ha fel, men det går inte att bedöma utifrån ett "du har fel" enbart - detta alldeles oavsett vilka meriter/insyn man har.

Jag ber dig med andra ord att sluta tjafsa och börja bidra i diskussionen.
Den som vill kommentera detta inlägg gör det via PM och inte i tråden.
/Mod
Citera
2014-01-27, 14:24
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tror du drar för stora växlar på hur MJ vart paketerad, kroppen flyttades nog ett flertal gånger för att kunna passas in i det paket som skulle bildas, armarnas placering i slutändan av det jobbet säger inget om hur de var placerade i skottögonblicket.

det har du ju så rätt i, hon kan ha blivit baxat runt och borde ha blivit det för att få in henne i paketet. Jag tar tillbaka en del i vart fall av det jag tidigare skrev. Men hur fan var kudden fortfarande under huvudet? Njaaa...nu ångrar jag mig, jag tar nog inte alls tillbaka det

Då hon packades in i madrassen ( och i pressning ) och i och med att kudden låg kvar under huvudet, med ansiktet neråt, eller kinden i en ställning som man borde haft om man låg på mage. Madrassen gjorde nog så att hennes ursprungliga ställning inte rubbades nämnvärt anser jag. Då blir det fortfarande enligt min mening Tanjas teori om ingångshål i bakhuvudet och att M troligtvis sov då hon blev skjuten. Men alla har rätt till sin åsikt och detta kommer nog att förbli min.
Citera
2014-01-27, 14:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
det har du ju så rätt i, hon kan ha blivit baxat runt och borde ha blivit det för att få in henne i paketet. Jag tar tillbaka en del i vart fall av det jag tidigare skrev. Men hur fan var kudden fortfarande under huvudet? Njaaa...nu ångrar jag mig, jag tar nog inte alls tillbaka det

Då hon packades in i madrassen ( och i pressning ) och i och med att kudden låg kvar under huvudet, med ansiktet neråt, eller kinden i en ställning som man borde haft om man låg på mage. Madrassen gjorde nog så att hennes ursprungliga ställning inte rubbades nämnvärt anser jag. Då blir det fortfarande enligt min mening Tanjas teori om ingångshål i bakhuvudet och att M troligtvis sov då hon blev skjuten. Men alla har rätt till sin åsikt och detta kommer nog att förbli min.

Självklart har du rätt till din egen uppfattning om hur det förehåller sig, men min åsikt är i varje fall att MJ,s placering i paketet inte har någon som helst betydelse för hur hon befanns sig när hon sköts, eftersom FS är ensam dömd för dådet så innebär det att han har fått flytta kroppen helt själv så hur armarna blev placerade var nog sekundärt för honom.
Citera
2014-01-27, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Självklart har du rätt till din egen uppfattning om hur det förehåller sig, men min åsikt är i varje fall att MJ,s placering i paketet inte har någon som helst betydelse för hur hon befanns sig när hon sköts, eftersom FS är ensam dömd för dådet så innebär det att han har fått flytta kroppen helt själv så hur armarna blev placerade var nog sekundärt för honom.

Det håller jag också med om.
Min poäng var att man inte kan avgöra om Marina satt upp enbart på bilder av skotthålen i skallen. Blodfläckens placering och skotthålets placering/vinkel i panelen måste såklart också räknas med då.
Dessutom måste hänsyn tas till blodstänken på sänggaveln.

Gör man det så talar det, enligt mig, på att Marina åtminstone låg med huvudet på kudden vid skottet.
Om hon verkligen sov är nog svårt att bevisa, även om det känns rimligt.
Citera
2014-01-27, 14:55
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Det håller jag också med om.
Min poäng var att man inte kan avgöra om Marina satt upp enbart på bilder av skotthålen i skallen. Blodfläckens placering och skotthålets placering/vinkel i panelen måste såklart också räknas med då.
Dessutom måste hänsyn tas till blodstänken på sänggaveln.

Gör man det så talar det, enligt mig, på att Marina åtminstone låg med huvudet på kudden vid skottet.
Om hon verkligen sov är nog svårt att bevisa, även om det känns rimligt.

Om hon hade suttit upp skulle det då inte finnas blodstänk på väggen? Avståndet är inte så stort..att kulan skulle kunna komma ut utan något som helst stänk högre upp på väggen låter inte riktigt rimligt.
Citera
2014-01-27, 14:59
Medlem
Citat:
Om hon hade suttit upp skulle det då inte finnas blodstänk på väggen? Avståndet är inte så stort..att kulan skulle kunna komma ut utan något som helst stänk högre upp på väggen låter inte riktigt rimligt.

Nej. Jag tänker likadant.
Hon kan varit på väg att resa sig, som fnurran möjligtvis menar, men att hon "satt upp" köper jag inte.
Citera
2014-01-27, 16:09
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Hon kan varit på väg att resa sig, som fnurran möjligtvis menar, men att hon "satt upp" köper jag inte.

Men det går ju helt enkelt inte ihop med var kulhålet satt. Håller med dig fullständigt och vidhåller den teori som jag tidigare skrev, dvs att hon låg på mage med huvudet hyfsat på kudden, sånär som på att FS dragit upp henne i håret möjligtvis. Jag vet att detta låter makabert
och det bär mig lite emot att skriva det här men lite av ett måste för att kunna argumentera för min åsikt. Nog snackat för min del om detta
Senast redigerad av Titiana 2014-01-27 kl. 16:12.
Citera
2014-01-27, 16:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Städning av brottsplatsen inkluderande borttransport av Marina Johansson
6. Gärningen torde ha krävt en omfattande planering (eller noggrant uttänkt och genomförd brottsplan, som tingsrätten skriver). Ett antal omständigheter talar i denna riktning.

Skjutningen, till att börja med, bör ha varit lättare att genomföra om Marina Johansson sovit (läs under punkten 5 angående vilka omständigheter som talar för att hon legat/sovit i sängen). Gärningsmannen har i så fall inväntat detta. För Fredrik Svensson, som bor i huset, har det varit mycket enkelt att invänta detta tillfälle.

Chefsåklagare Sannerholm PM bifogat i resningsansökan sidan 7

Sid 6
5. Det faktum att det inte finns några som helst blodspår i övrigt i rummet kan bara tolkas på det sättet att Marina Johansson har mördats i en liggande eller låg ställning. Sannolikt har hon legat ner och sovit. Det som ytterligare talar i denna riktning är det faktum att Marina Johansson var naken vid anträffandet; enligt flera uppgifter i förundersökning sov hon regelmässigt naken.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-27 kl. 16:31.
Citera
2014-01-27, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vääääääldigt intressant men det är inte polisens teori utan hon sov, och hon låg på ett sånt sätt då hon återfanns så det tyder på att hon sov. Det andra är som resten i tråden under 3 år. Bullshit.

Det är ju så lite med ett par bilder i jämförelse över hela materialet och det viktigaste vad RÅ med polis anser har skett. Trams om att hon satt upp är inget som har med det här ämnet att göra direkt,.

Kulbanan har man grovt misstolkat dessutom, så det finns inte något här de senaste dygnen mer än ihopsatta bilder under photoshop. Det är dock inget faktaunderlag. Hamilkars tolkning av rättsläkarnas intyg är däremot träffsäkert som alltid. Livstid kan hålla som straff här, så det är liksom inte mer än rätt också med allt han sysslat med efter han sköt henne naken, skyddslös, sovande i sin säng.

Ja självklart hon låg och sov.
Jag har full respekt för de som vill skona de anhöriga genom att inte publicera bilder de har. För diskussionens skull hoppas jag att de ändrar sig och lägger upp dem på lämplig sida. För att undvika nekrofiler och annat löst folk skulle man kunna lösenordsskydda sidan och be någon moderator eller annan som alla parter i diskussionen litar att på dela ut lösenordet.
Visst är det hemskt att bilderna kommer ut, men det här är Flashback, inte Familjeliv. Det skulle öka klarheten i diskussionen om alla har samma möjligheter att ta del av diskussionsunderlaget.
Citera
2014-01-27, 16:38
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag har full respekt för de som vill skona de anhöriga genom att inte publicera bilder de har. För diskussionens skull hoppas jag att de ändrar sig och lägger upp dem på lämplig sida. För att undvika nekrofiler och annat löst folk skulle man kunna lösenordsskydda sidan och be någon moderator eller annan som alla parter i diskussionen litar att på dela ut lösenordet.
Visst är det hemskt att bilderna kommer ut, men det här är Flashback, inte Familjeliv. Det skulle öka klarheten i diskussionen om alla har samma möjligheter att ta del av diskussionsunderlaget.

Det har varit så redan från början genom att citera en slask och sidomaterial, och det är argumenten som fortgått under de senaste åren. Givetvis kan inte andra argumentera på samma basis då alla inte har tillgång. Men det har i alla fall inte varit ett problem för min del att argumentera eftersom minst hälften va påhitt. Sakta men säkert har sakfaktan tagit plats och spolat luftslotten bort till konspirationsteorier och osanningar. I dag vet man dessutom mycket klart vad som har skett och vem som utfört detta.

Jag behöver inte bilderna utan det räcker så väl med ett utvidgat rättsmedicinskt protokoll.
Och sunt förnuft med verklighetsförankring.
Det är nog så att man inte har några bilder att visa upp och inte ger det andra tolkningar än vad man från expertisen anger i resningsansökan. Lagexperten har nog tittat, gått igenom allt med rättsläkaren. Så med andra ord har i alla fall jag klart för mig hur det här har gått till.
Och det ger mig ingenting att diskutera sånt som är påhittat. Det är så långt ifrån spännande det kan vara, och jag är trött efter alla de här åren med tramset.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-27 kl. 16:42.
Citera
2014-01-27, 16:48
Bannlyst
Citat:

Att hon satt upp är inte konstigt om GM stod upp och sköt.
MJ kan suttit på sängkanten och GM stått bredvid sängen på andra sidan.

Förklara varför det inte skulle kunna varit så ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in