Resultat: .
0%
röster
2014-01-26, 14:24
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Det är klart att det är en provokation, men någonstans är ändå var och en ansvarig för hur fan man hanterar en sådan situation. Jag inser att vi omöjligt kan sätta oss in i klubbarnas rivalitet men i det här fallet handlar det främst om unga grabbar födda efter att muren föll. Jag tror de såg chansen att få leva rövare och helt enkelt tog den, sen kan de skylla hur mycket de vill på att de blivit provocerade.

De finns de som tycker det är okej att storma planer och slänga bengaler på andra, jag tillhör inte en av dem.

Grupperingen ifrån Union som stormade planen (antar att det var en del randoms också) är Kategori B-C och vad jag har hört ifrån andra Union fans är man förvånad över att de ens har tillstånd att resa på bortamatcher. Håller med dig om att man inte kan bortförklara händelsen med att Union-fansen blev provocerade, det lär inte vara första gången de blev provocerade på ett sådant sätt. Tror mer det handlar om att säkerheten inte var likt den är i Tyskland och att när de då var utomlands skulle de spela tuffa.

Sen ska man inte heller trivialisera Djurgårdens provokationer, även om det rör sig om en liten grupp som reste banderollen såg jag ett Union-fan som var på plats skriva att han sällan mött på ett sådant starkt kollektivt hat där "Dynamo, Dynamo"-rop hördes ifrån alla sektioner. Men det började kanske först efter planstormningen?

Tråkig händelse hur som helst, där Bundesligas goda rykte alltid får sig en törn vid sådana här incidenter.
Citera
2014-01-26, 15:04
Medlem
motvalls avatar
Per Nilsson drog på sig en stukning under gårdagens match och blir borta en tre fyra veckor. Tungt för Nürnberg som innan hade både Pogatetz och Hasebe på skadelistan.
Citera
2014-01-26, 15:31
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Det är klart att det är en provokation, men någonstans är ändå var och en ansvarig för hur fan man hanterar en sådan situation. Jag inser att vi omöjligt kan sätta oss in i klubbarnas rivalitet men i det här fallet handlar det främst om unga grabbar födda efter att muren föll. Jag tror de såg chansen att få leva rövare och helt enkelt tog den, sen kan de skylla hur mycket de vill på att de blivit provocerade.

De finns de som tycker det är okej att storma planer och slänga bengaler på andra, jag tillhör inte en av dem.

Jag tillhör inte heller dem som gillar bengaler, fyrverkeri eller planstormningar men då jag ofta är i Berlin och har sett såväl Dynamo som Union spela där så vet jag hur känsligt det är i just detta fall. Frågan är om man hade haft en Union banderoll vid en eventuell träningsmatch mot Dynamo ?
Citera
2014-01-26, 15:39
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Grupperingen ifrån Union som stormade planen (antar att det var en del randoms också) är Kategori B-C och vad jag har hört ifrån andra Union fans är man förvånad över att de ens har tillstånd att resa på bortamatcher. Håller med dig om att man inte kan bortförklara händelsen med att Union-fansen blev provocerade, det lär inte vara första gången de blev provocerade på ett sådant sätt. Tror mer det handlar om att säkerheten inte var likt den är i Tyskland och att när de då var utomlands skulle de spela tuffa.

Sen ska man inte heller trivialisera Djurgårdens provokationer, även om det rör sig om en liten grupp som reste banderollen såg jag ett Union-fan som var på plats skriva att han sällan mött på ett sådant starkt kollektivt hat där "Dynamo, Dynamo"-rop hördes ifrån alla sektioner. Men det började kanske först efter planstormningen?

Tråkig händelse hur som helst, där Bundesligas goda rykte alltid får sig en törn vid sådana här incidenter.
Att det ska ha skrikits "Dynamo" från hela arenan är inte sant, efter stökigheterna i andra så kom någon som läst tyska på gymnasiet på den fantastiskt kreativa "Scheisse, Union".

Det är klart att det är onödigt att provocera, framförallt i den här typen av match men det ska inte få eskalera på det här sättet.
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Jag tillhör inte heller dem som gillar bengaler, fyrverkeri eller planstormningar men då jag ofta är i Berlin och har sett såväl Dynamo som Union spela där så vet jag hur känsligt det är i just detta fall. Frågan är om man hade haft en Union banderoll vid en eventuell träningsmatch mot Dynamo ?
Bengaler kan vara okej om det sköts snyggt, att slänga bengaler är dock fullkomligt idiotiskt.

Som sagt, jag har sett en hel del fotboll på plats i Tyskland och aldrig upplevt något liknande. Pratade med två äldre tyska par på tunnelbanan hem och de tyckte de egna fansen skämt ut sig fullständigt. Själva ville de ha en trevlig helg i Stockholm.
Citera
2014-01-26, 17:14
Medlem
cyberkalles avatar
Dumma Östtyskar.

Efter turbulensen med Mandzukic så ryktas han nu helt plötsligt till Barcelona och Draxlers övergång till Arsenal verkar stärkas.

Bistert för Dortmund att få ytterligare en långtidsskadad.
Citera
2014-01-26, 17:25
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Dumma Östtyskar.

Efter turbulensen med Mandzukic så ryktas han nu helt plötsligt till Barcelona och Draxlers övergång till Arsenal verkar stärkas.

Usch, Mandzukic är väl nästan den ende i Bayerns trupp man inte skulle vilja ha till Barcelona, men någonstans lär han väl gå efter säsongen.

Undrar om inte Lewandovski kan bli precis det Pep en gång sökte i Zlatan. Hoppas polacken inte börjar böla om att tränaren "vill att han ska spela som Eto'o" bara
Citera
2014-01-27, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Dumma Östtyskar.

Japp, hade hoppats att man kunde få se den polska högerkanten med Piszczek och Kuba, då dessa kan kombinera fenomenalt med varandra.

Enligt Matthias Dersch från Ruhr Nachrichten håller man eventuellt på att göra klart med en mittfältare.

Jag tror inte att Draxler sticker nu i vinter. Det finns en hype kring honom, och i sommar kommer man sannolikt att kunna få honom såld till ett bättre pris än vad Arsenal verkar erbjuda nu. Dessutom måste Schalke göra en kraftansträngning för att nå CL - och då säljer man inte en av sina matchvinnare.
Senast redigerad av fortississimo 2014-01-27 kl. 01:26.
Citera
2014-01-27, 10:15
Medlem
motvalls avatar
Antogs felaktigt i Sillytråden att Arsenal skulle haft fler tyskar på planen än Bayern. Sanningen var att de hade 5 tyska spelare den senaste omgången och FCB 6 st. Ändå förvånande många för att vara ett icke-tysk lag.

Roade mig att jämföra med de olika BL-lagen denna omgång;
8 st tyskar på planen; Hannover, Frankfurt
7 st; Dortmund, Mainz, Stuttgart, Freiburg, Leverkusen och Braunschweig
6 st; Hertha, Augsburg, Bremen, Hamburg, Nürnberg och Bayern
5 st; Gladbach, Schalke och Hoffenheim
3 st; Wolfsburg

Ungefär halva lagen var alltså tyskar, med ett undantag VW, (snitt 6,2 per lag inkl inbytta). Dessutom deltog 18 st schweizare eller österrikare i omgången, dvs en spelare per lag. Hur många tyska medborgare som valt att representera ett annat land (som Sahin, K-P Boateng, Kolašinac, Çalhanoğlu eller Matip) räknade jag inte, antagligen mer än 10 st.
Citera
2014-01-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Antogs felaktigt i Sillytråden att Arsenal skulle haft fler tyskar på planen än Bayern. Sanningen var att de hade 5 tyska spelare den senaste omgången och FCB 6 st. Ändå förvånande många för att vara ett icke-tysk lag.

Roade mig att jämföra med de olika BL-lagen denna omgång;
8 st tyskar på planen; Hannover, Frankfurt
7 st; Dortmund, Mainz, Stuttgart, Freiburg, Leverkusen och Braunschweig
6 st; Hertha, Augsburg, Bremen, Hamburg, Nürnberg och Bayern
5 st; Gladbach, Schalke och Hoffenheim
3 st; Wolfsburg

Ungefär halva lagen var alltså tyskar, med ett undantag VW, (snitt 6,2 per lag inkl inbytta). Dessutom deltog 18 st schweizare eller österrikare i omgången, dvs en spelare per lag. Hur många tyska medborgare som valt att representera ett annat land (som Sahin, K-P Boateng, Kolašinac, Çalhanoğlu eller Matip) räknade jag inte, antagligen mer än 10 st.
Nån aning om antalet utlänningar som räknas in som tyskar på grund av merborgarskap? Tänker på allt mellan polacker till turkar. Intressanta siffror oavsett och kul med så "många" spelare från Schweiz och Österrike i BL. Förresten nån som vet hur många det finns från de gamla tysktalande delarna i Europa (allt från Elsass till Königsberg) i BL och som har tyska som modersmål även fast språket är i kraftig minoritet i hemlandet, tänker mig spelare som motsvarar Arsene Wenger som har tyska som modersmål.
Citera
2014-01-27, 12:11
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Nån aning om antalet utlänningar som räknas in som tyskar på grund av merborgarskap? Tänker på allt mellan polacker till turkar. Intressanta siffror oavsett och kul med så "många" spelare från Schweiz och Österrike i BL. Förresten nån som vet hur många det finns från de gamla tysktalande delarna i Europa (allt från Elsass till Königsberg) i BL och som har tyska som modersmål även fast språket är i kraftig minoritet i hemlandet, tänker mig spelare som motsvarar Arsene Wenger som har tyska som modersmål.

Arsene W har förmodligen inte tyska (hochdeutsch) som modersmål, mer troligt att det rör sig om den variant av lågtyska som talas i Alsace. I en intervju om språk nämner han att han lärde sig tyska som ung pojke. 00:50 in i intervjun:

http://www.youtube.com/watch?v=aSWnNRrtfw0
Citera
2014-01-27, 13:31
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Arsene W har förmodligen inte tyska (hochdeutsch) som modersmål, mer troligt att det rör sig om den variant av lågtyska som talas i Alsace. I en intervju om språk nämner han att han lärde sig tyska som ung pojke. 00:50 in i intervjun:

http://www.youtube.com/watch?v=aSWnNRrtfw0

Variant av högtyska menar du väl? Liknar dialekterna närmast i Tyskland runt Schwarzwald, och möjligen Schweiz. Lågtyskan är dom dialekter som talas i Nordtyskland och grunden för dagens nederländska., medans den sydliga högtyskan fått stå för utvecklingen för hela dagens tyska standardspråk.

I varje fall..Wenger kan ju spela på det rätt mycket att han är en länk mellan både det franska och tyska språkområdet..vilket speglas i spelarrekrytering. Dom tyska (tysktalande) spelarna har ju antytt att Wenger är en stor anledning varför valde flytta till England och just Arsenal. Precis som för dom fransktalande.

En mer tradionell brittisk miljö är säkert inte lika tilltalande för kontinentala spelare från dom större språkområderna.
Senast redigerad av Steff83 2014-01-27 kl. 13:33.
Citera
2014-01-27, 13:36
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Vad menar du med ”utlänning”? De spelare, som Sahin eller K-P Boateng, jag nämnde är alla födda och uppväxta i Tyskland, med ändå valt att representera ett annat landslag. Sådana inkluderades inte i mina siffror ovan. Det finns en drös sådana, mycket beroende på att tyska landslaget är rätt bra och svårt att platsa i. Försökte räkna dessa denna omgång och kom till 14 st, men är lite osäker. (Spelare förutom de tidigare nämnda; Chandler (FCN), Johnson (Hoffenheim), Schröck (Frankfurt), Toprak och Boenisch (Bayer L), Arslan och Ilisevic (HSV), Altintop (FCA), Allagui (Hertha) och så Davari (B-schweig).)

Rena ”utlänningar” som förtyskats är få, den enda jag kommer på är Cacau (han spelade inte). Några tyskar från fd Ostpreussen eller andra numera polska områden finns inte, i princip alla jagades bort efter kriget. Utom då möjligen Kloses pappa, han flyttade ”hem” lite senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in