Citat:
Det är klart att det är en provokation, men någonstans är ändå var och en ansvarig för hur fan man hanterar en sådan situation. Jag inser att vi omöjligt kan sätta oss in i klubbarnas rivalitet men i det här fallet handlar det främst om unga grabbar födda efter att muren föll. Jag tror de såg chansen att få leva rövare och helt enkelt tog den, sen kan de skylla hur mycket de vill på att de blivit provocerade.
De finns de som tycker det är okej att storma planer och slänga bengaler på andra, jag tillhör inte en av dem.
De finns de som tycker det är okej att storma planer och slänga bengaler på andra, jag tillhör inte en av dem.
Grupperingen ifrån Union som stormade planen (antar att det var en del randoms också) är Kategori B-C och vad jag har hört ifrån andra Union fans är man förvånad över att de ens har tillstånd att resa på bortamatcher. Håller med dig om att man inte kan bortförklara händelsen med att Union-fansen blev provocerade, det lär inte vara första gången de blev provocerade på ett sådant sätt. Tror mer det handlar om att säkerheten inte var likt den är i Tyskland och att när de då var utomlands skulle de spela tuffa.
Sen ska man inte heller trivialisera Djurgårdens provokationer, även om det rör sig om en liten grupp som reste banderollen såg jag ett Union-fan som var på plats skriva att han sällan mött på ett sådant starkt kollektivt hat där "Dynamo, Dynamo"-rop hördes ifrån alla sektioner. Men det började kanske först efter planstormningen?
Tråkig händelse hur som helst, där Bundesligas goda rykte alltid får sig en törn vid sådana här incidenter.
?
, medans den sydliga högtyskan fått stå för utvecklingen för hela dagens tyska standardspråk.