2014-01-27, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puh...

Det som skiljer KJ från hans kompisar är att han har en diagnos och en dokumenterad våldsanvändning mot tidigare flickvän. Den dåliga impulskontrollen, våldskapaciteten samt att hade ett "motiv" i den olyckliga kärleken till VB gör att tingsrättens dom om en ensam gärningsman förmodligen är helt riktig.

Vi vet inte mycket om diagnoser hos KJs kompisar - flera hade dock samma.

Dålig impulskontroll? Våldsanvändning? Hur många observationer på det? Det tama strypgreppet på Ida - som tillkom på hennes förslag?

Olycklig kärlek. Det var KJ som gjorde slut med VB - för tre år sedan! Han hörde av sig en enda gång efter det. Olyckligt kär nja...
Citera
2014-01-27, 02:10
Medlem
När VB lämnar KJ:s bostad vid 21.00 tiden och beger sig mot Lejonbacksvägen anser jag hon hade fått instruktioner att bege sig dit.
De instruktionerna borde ha kommit med SMS trafiken, som VB hade under eftermiddagen.
Vad som kan konstateras har den skett med MB. Därför kan det inte vara fel att misstänka att det är han som gav intruktionerna till VB att bege sig till Lejonbacksvägen.
Vad som sedan händer på Lejonbacksvägen för VB är det ingen som vet, men det måste ses som ett lämpligt ställe att hon blir kidnappad där av personer, som hon inte kände sedan tidigare.
Lejonbacksvägen har liten bebyggelse och liten trafik.
Citera
2014-01-27, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Lite risktagande får man som mordanstiftare räkna med. Utesluter inte att AN var med på ett hörn som städare när allt var klart, och att eventuella spår (blodspår ?) från VB effektivt kunde tas bort med rätt medel. Eventuella blodstänk hade i så fall väsentligen kommit från en fortfarande levande Vatchareeya, vilket lätt kunnat bortförklaras av MB OM sådant blodstänk påträffats. Vad är problemet ? Hur tänker du ?

Sammarbete med KJ skulle inte jag kalla lite risktagande. Högrisk anser jag.
Citera
2014-01-27, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Det kan man lugnt säga. På gränsen till tjänstefel, både för polisen och åklagarna. Polisen som gör så graverande fel, och åklagarna som låter advokaterna och alla andra tro på fakta som inte stämmer överens med verkligheten.
Vad som kan inses är att om spaningen hade gått till korrekt att KJ hade haft spaning på sig sammanhängande tid tills han blev häktad, hade det inte varit möjligt att väcka åtal mot honom.
Citera
2014-01-27, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Vad som kan inses är att om spaningen hade gått till korrekt att KJ hade haft spaning på sig sammanhängande tid tills han blev häktad, hade det inte varit möjligt att väcka åtal mot honom.

Nej Lagro det är inte vad som kan inses.....
Hade man haft span på KJ inses däremot att man då fångat honom med fingrarna i kakburken, dvs vid hanteringen av VBs döda kropp till och från gömställen och i bakluckan på sin bil.
Citera
2014-01-27, 02:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Sammarbete med KJ skulle inte jag kalla lite risktagande. Högrisk anser jag.

Jag är inte alldeles säker på det. I vissa sammanhang tror jag KJ har en starkt utvecklad lojalitetskänsla, framför allt gentemot någon som han uppfattar som "överordnad", och MB kan KJ ha uppfattat som en sådan person, en befälsordning som KJ och hans kompisar knappast ifrågasatte. Dessutom misstänker jag att VB:s nattliga sms till KJ att komma hem till honom och plugga^^ inte var hennes idé, utan MB:s. På så sätt har Berg i viss mån garderat sig - KJ var ju den sista som sett VB i livet skulle MB hävda, vilket förtar en del av styrkan i misstankarna mot honom själv.
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-27 kl. 03:43.
Citera
2014-01-27, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillrpick

Nej Lagro det är inte vad som kan inses.....
Hade man haft span på KJ inses däremot att man då fångat honom med fingrarna i kakburken, dvs vid hanteringen av VBs döda kropp till och från gömställen och i bakluckan på sin bil.
Benen i Gula Huset påträffades av Missing People den 20/5.
Nu finns det ett flertal vittnen som sett in genom öppningen där det krossade fönstret fanns.
Den som såg in genom fönstret hade inte kunnat undvika att se benen där de låg.
Det sista vittnet som såg in genom fönsteröppningen var på morgonsidan den 18/5 och då fanns inga ben i Gula Huset. Det här vittnet rapporterade till polisen om hans iakttagelser.
KJ hade spaning på sig från den 8/5 när VB rapporterades saknad och VB hade besökt KJ den dagen hon försvann. Om den här spaningen hade varit korrekt och fortsatt tills han blev häktad, skulle han haft alibi för tiden 8/5-23/5, eftersom benen blev placerad i Gula Huset 18-20 maj och hittades den 20 maj.
Men när B.Forssberg lade fram att KJ hade alibi den här tiden, plockade åklagarna fram att KJ hade ingen spaning på sig 18-20 maj och därmed gällde inte B.Forssbergs bevis.
Man kan säga att spaningen på KJ upphörde exakt de dagarna när benen kom till Gula Huset.
Om inte spaningen på KJ helt plötsligt avbrutits när benen kom dit, hade inte åklagarna kunnat väcka åtal mot KJ, det hade inte funnits någon möjlighet till något sådant, med det material som fanns.
Senast redigerad av Lagro 2014-01-27 kl. 03:52.
Citera
2014-01-27, 03:50
Medlem
Enligt rättsläkaren hade benen likstelhet och de var inte angripna av maskar eller liknande, jag drar den slutsatsen att benen hade förvarats i en frysbox innan de placerades ut i Gula Huset.
Det finns ingen möjlighet att de legat ute i naturen med den temperaturen som då var, i mitten av maj var det också ovanligt varmt i Boden. Benen kan inte heller ha förvarats i rumstemperatur.
Att Tingsrätten kunde döma KJ till 14 års fängelse med det material som är tillgängligt anser jag är helt obegripligt, om de sett juridiskt på fallet, som de skall göra.
Citera
2014-01-27, 05:06
Medlem
Att blodspåret placerades ut i KJ:s bil kan ses som att gärningsmännen ville vilseleda utredningen och därigenom få en tidsbuffert. De visste om att KJ:s bil kommer att undersökas förr eller senare och även att han får snabbt spaning på sig, som jag anser KJ borde förstått också, eller någon talat om för honom.
Blodspåret har därför sannolikt placerats ut samma natt som mordet skedde.
Nu tog det relativt lång tid innan bilen undersöktes, men åklagarna som ledde utredningen var helt fixerade vid att KJ var gärningmannen.
Kroppsdelarna utanför Gula huset placerades ut tidigare än de inne i Gula huset, när man ser till uppgifter från rättsläkaren.
Ser man logiskt till fallet trodde säkert gärningsmännen att KJ kan inte fällas, därför några bevis mot honom kommer inte att hittas.
Jag anser därför att de var ute efter att få så lång tidsbuffert som möjligt med avledande spår.
Idag kan väl påstås att det är omöjligt att lösa styckmordet på VB.
Citera
2014-01-27, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja för helvete, sparka snutjäveln. Han skrev fel datum i en sammanfattande spaningsrapport. Det är naturligtvis åtalbart tjänstefel. Killen kanske borde ha fängelse också. Jag menar, hela fallet står ju och faller med detta.
Nu börjar du härja som den där nationella brottsgurun som ofta syns i TV rutan och skyller det mesta på polisen.
Du får inte glömma att det är åklagarna som leder utredningarna och polisen med utredare och tekniker gör jobbet för dem.
Om du skall kritisera någon är det åklagarna, som du skall kritisera.
Citera
2014-01-27, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
För det första tycker jag inte att LGW är något stolpskott. Tvärtom.

För det andra tycker jag inte heller att man kan avfärda poliskåren i Norrbotten generellt rakt av att dom är provinsiella och sämre än polisen i Stockholm - som också är detsamma. Tror dom skulle vara helt bortkollrad i de sedvänjor och bruk som gäller i norr.

EDIT. De flesta poliser som finns i norr har gått sin utbildning och tjänstgjort i Stockholm. Innan dom flyttade norrut.

Nu finns sedan ett antal år även en polisutbildning i Umeå.

Stolpskott eller inte- det kan förbli oklart. Hursomhelst är LGW INTE insatt i det här fallet, han var det åtminstone inte för en vecka sedan och betvivlar att han är det nu..
Citera
2014-01-27, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tycker detta i allra högsta grad motsägs av att Berg vid ett tillfälle tryckte upp en kvinna som hotade avslöja deras affär mot väggen med orden: ".. jag dödar den som hotar min familj - eller ser till att någon annan gör det .." Kommentar till det ?

Exakt det undrar jag också..., kommentarer till det?

Som vi har vänt och vridit på det här nu. Jag blir återigen bara mer och mer övertygad att MB och AN är inblandade...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in