2014-01-22, 16:14
Medlem
Turrluffs avatar
http://www.di.se/artiklar/2014/1/22/saab-i-blasvader-om-gripen-i-schweiz/

Hur tror ni detta kommer påverka folkets beslut?
Citera
2014-01-22, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff

"The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter."
-Winston Churchill

De flesta tror säkert på fransmännens spridda rykten om att Gripen är värdelöst.

De som har något innanför pannbenet är för ett Gripen köp. De som är emot köpet vill antingen att man ska köpa in ett färre antal Rafale (som sedan får stå i hangarer eftersom man inte har råd att flyga dem), eller att man inte köper något plan alls. De tror då att om det blir krig kan man snabbt köpa in plan och börja använda dem på någon dag.

Utfallet av omröstningen beror således på om majoriteten av Schweizarna är kloka, eller om de är naiva och korkade.
Citera
2014-01-22, 18:06
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
"The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter."
-Winston Churchill

Utfallet av omröstningen beror således på om majoriteten av Schweizarna är kloka, eller om de är naiva och korkade.

Ja, vem kom på iden att låta personer utan någon riktig insikt avgöra ett beslut som kommer påverka landet i 30 års tid framåt? Är riktigt orolig för denna affär!
Citera
2014-01-22, 22:13
Medlem
Citat:

Nu är det ju inte tal om att Saab aktivt stöder med pengar till ja-sidan,
utan att Saab har haft ett informationstält på plats vid Wengen under
en tävling. Av detta har det sedan förvanskat till att det aktivt pumpats
in pengar i kampanjen.

Källa
Citera
2014-01-22, 22:56
Medlem
Fossilens avatar
Citat:
Ja, vem kom på iden att låta personer utan någon riktig insikt avgöra ett beslut som kommer påverka landet i 30 års tid framåt? Är riktigt orolig för denna affär!

Det är en nackdel med demokrati.
Citera
2014-01-27, 01:59
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Nu är det ju inte tal om att Saab aktivt stöder med pengar till ja-sidan,
utan att Saab har haft ett informationstält på plats vid Wengen under
en tävling. Av detta har det sedan förvanskat till att det aktivt pumpats
in pengar i kampanjen.

Källa

Här är en bild på montern: http://oi40.tinypic.com/9uu4ac.jpg

Helt skandalöst så ska Saab även ha delat ut gratis t-shirts till monterns besökare,
alltså det är ju så skamligt så det finns inte ord.
Citera
2014-01-27, 02:05
Bannlyst
Man kan alltid lita på svensk kvalitet. Det är ju som tysk kvalitet. Svenska saker är alltid skitbra. Och nej jag är inte nån jävla nationalistmongo som tycker så bara för att gripen är just svenskt, jag är inte ens svensk själv. Däremot fattar jag inte varför folk verkar ha uppfattningen att gripen är ett så jävla dåligt stridsflygplan? Visst den har aldrig sett strid i verkligheten men det har ju inte de flesta moderna flygplan gjort överhuvudtaget. Jas gripen är ett extremt kapabelt och avancerat stridsflygplan. Anledningen till att nästan inga andra länder vill köpa det är för att de blir pressade av USA hela tiden på ett eller annat sätt eftersom USA har så jävla mycket makt och därför väljer de amerikanska stridsflygplan istället.
Citera
2014-01-27, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okini2
Man kan alltid lita på svensk kvalitet. Det är ju som tysk kvalitet. Svenska saker är alltid skitbra. Och nej jag är inte nån jävla nationalistmongo som tycker så bara för att gripen är just svenskt, jag är inte ens svensk själv. Däremot fattar jag inte varför folk verkar ha uppfattningen att gripen är ett så jävla dåligt stridsflygplan? Visst den har aldrig sett strid i verkligheten men det har ju inte de flesta moderna flygplan gjort överhuvudtaget. Jas gripen är ett extremt kapabelt och avancerat stridsflygplan. Anledningen till att nästan inga andra länder vill köpa det är för att de blir pressade av USA hela tiden på ett eller annat sätt eftersom USA har så jävla mycket makt och därför väljer de amerikanska stridsflygplan istället.
Vart har du fått uppfattning att folk tycker det är ett dåligt stridsflygplan?

Du besvarar ju delvis själv varför det har fått få 'sales'.
Citera
2014-01-27, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okini2

Jag är inte helt säker på att det uppfattas så. I södra och Centraleuropa uppfattas ofta svensk kvalité med Ikea H&M och nu är även Clas Ohlson Biltema på väg ut i världen. SAAB bilar har nog inte heller hjälpt till att förstärka Sveriges och gripens rykte.
Citera
2014-01-27, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikromidas
Jag är inte helt säker på att det uppfattas så. I södra och Centraleuropa uppfattas ofta svensk kvalité med Ikea H&M och nu är även Clas Ohlson Biltema på väg ut i världen. SAAB bilar har nog inte heller hjälpt till att förstärka Sveriges och gripens rykte.

Menar du att SAAB-bilar kursade? Saabar höll väl inte dålig kvalité direkt, tvärt om satte de många kvalitets rekord. De kördes ju av racerförare på bana i flera dagar i sträck, där motor och låda pressades max, de la i backan i 100km/h osv..

Tror SAAB bilar fått dåligt rykte i Sverige bara, eftersom man med en enkel chipning kan få 80hk mer = ungdomar kör skiten ut dem med krossväxlingar osv..
Citera
2014-01-27, 09:47
Medlem
Savoys avatar
Med det jag vet om Schweiz skulle jag tro att det blir ett nej i folkomröstningen - handen på hjärtat, vad ska Schweiz med stridsflygplan till? Jag vill också att JAS ska lyckas med sina exportförsök, men Schweiz!?

Schweizarna har säkert inget emot JAS som plan, men är alldeles för gnidna för att lägga pengar på något som ger mycket tveksam avkastning. Kan inte Ja-sidan visa på den direkta nyttan för schweizisk industri, blir det ett nej. Jag önskar jag har fel dock...

Svensk kvalitet anses inte ligga på samma nivå som tysk runt om i världen, om man ens har någon uppfattning om svensk kvalitet. Inte i Sverige och än mindre i andra länder. Hur det sedan verkligen förhåller sig, det är en helt annan sak, men om vi pratar om image är det som jag skriver. Tysk industri (utom byggsektorn då...) är känd för hög kvalitet i precis varenda land i hela världen.
Citera
2014-01-27, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Med det jag vet om Schweiz skulle jag tro att det blir ett nej i folkomröstningen - handen på hjärtat, vad ska Schweiz med stridsflygplan till? Jag vill också att JAS ska lyckas med sina exportförsök, men Schweiz!?

Schweizarna har säkert inget emot JAS som plan, men är alldeles för gnidna för att lägga pengar på något som ger mycket tveksam avkastning. Kan inte Ja-sidan visa på den direkta nyttan för schweizisk industri, blir det ett nej. Jag önskar jag har fel dock...

Svensk kvalitet anses inte ligga på samma nivå som tysk runt om i världen, om man ens har någon uppfattning om svensk kvalitet. Inte i Sverige och än mindre i andra länder. Hur det sedan verkligen förhåller sig, det är en helt annan sak, men om vi pratar om image är det som jag skriver. Tysk industri (utom byggsektorn då...) är känd för hög kvalitet i precis varenda land i hela världen.

"Made in Sweden" slår väl ganska högt det med eller? När jag jobbade på Ericsson var det iaf uppfattningen om varför de hade kvar lite tillverkning i Sverige. "Made in Sweden" slår väl bättre än "Made in Brazil".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in