2014-01-27, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ursäkta, jag glömde återigen att ironi inte fungerar på Flashback. Jag tolkade det du skrev som att HD bestämde hur underrätter ska döma.
Kanske var jag som var otydlig, som skrev vad jag menade?
HD måste visa att hovrätten vid tidigare förhandling sannolikt skulle fällt den tilltalade om bevisningen varit känd. Det står i Rättegångsbalken 58:3
Citera
2014-01-27, 00:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Kanske var jag som var otydlig, som skrev vad jag menade?
HD måste visa att hovrätten vid tidigare förhandling sannolikt skulle fällt den tilltalade om bevisningen varit känd. Det står i Rättegångsbalken 58:3
Vad är då orsaken till att SAMTLIGA fall har lett till fällande dom? Och gäller det alla brottsrubriceringar?
Citat:
HD pekade med hela handen för att den nya bevisningen entydigt pekade på en fällande dom. Hade så inte varit fallet hade det inte heller blivit resning. Det finns en orsak till att SAMTLIGA fall där resning beviljats till men för den misstänkte lett till fällande dom.
Jag antog att hierarkin inom rättsväsendet gjorde att underrätter gör som HD säger istället för vad den demokratiskt valda lagstiftande församlingen säger.
Citera
2014-01-27, 00:42
Bannlyst
Citat:
Vad är då orsaken till att SAMTLIGA fall har lett till fällande dom? Och gäller det alla brottsrubriceringar?

Jag antog att hierarkin inom rättsväsendet gjorde att underrätter gör som HD säger istället för vad den demokratiskt valda lagstiftande församlingen säger.
HD måste enligt lagen komma fram till att bevisningen, sådan den presenteras i resningsansökan, sannolikt leder till en fällande dom. Det handlar inte om hierarkin, utan att följa lagen som "den demokratiskt valda lagstiftande församlingen" stiftat.
Nej, jag vet inte om det är samtliga fall. Jag skrev fel. Det korrekta är samtliga mordfall. Får ge mig själv en .
Citera
2014-01-27, 00:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
HD måste enligt lagen komma fram till att bevisningen, sådan den presenteras i resningsansökan, sannolikt leder till en fällande dom. Det handlar inte om hierarkin, utan att följa lagen som "den demokratiskt valda lagstiftande församlingen" stiftat.
Nej, jag vet inte om det är samtliga fall. Jag skrev fel. Det korrekta är samtliga mordfall. Får ge mig själv en .
Jag tolkar den pekande handen som direktiv, alltså fällande dom, annars hade det inte blivit resning. Menade du något annat?
Citat:
HD pekade med hela handen för att den nya bevisningen entydigt pekade på en fällande dom. Hade så inte varit fallet hade det inte heller blivit resning. Det finns en orsak till att SAMTLIGA fall där resning beviljats till men för den misstänkte lett till fällande dom.
Citera
2014-01-27, 00:53
Bannlyst
Citat:
Jag tolkar den pekande handen som direktiv, alltså fällande dom, annars hade det inte blivit resning. Menade du något annat?
De gjorde en bevisvärdering, vilket lagen kräver. Bevisningen ändrades inte nämnvärt och därmed kan HD:s agerande ses som att de pekade med hela handen. Men det var de tvungna att göra.
Citera
2014-01-27, 01:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
De gjorde en bevisvärdering, vilket lagen kräver. Bevisningen ändrades inte nämnvärt och därmed kan HD:s agerande ses som att de pekade med hela handen. Men det var de tvungna att göra.
Okej, jag förstår. HD bedömde att bevisen sannolikt skulle ha räckt till en fällande dom, och pekade med hela handen på HR som dömde. Men jag tror inte det var vad den demokratiskt valda lagstiftande församlingen tänkte när den surrade något om rimligt tvivel.
Citera
2014-01-27, 01:17
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jasså det finns det inte ?
Du har för fan inte insyn och sitter och gissar och stretar emot.
https://anonfiles.com/file/6239e3d6d6ff62934b73fcaed3e53c64
Påstår du fortfarande att kulhålet inte var någon centimeter från sömmen ?

Nu har du haft fel om läget - du gissade - hade fel.
Du har haft fel om avståndet till sömmen - du gissade/hittade på - hade fel.

Pinnen här stämmer exakt, tror du rättsläkaren tar med en felaktig kulbana i sitt protokoll ?
https://anonfiles.com/file/93f23fc705970ae02fd17211110ba334

Ha en trevlig kväll Hamilkar, vill du ha mer fakta får du PMa för jag hade hoppats att bespara MJ släktingar obduktionsbilder.
I stället för att tjafsa vore det betydligt mer intressant om du berättar hur rättsläkarens beskrivning som tolkats av bla Hamilkar överensstämmer med din tolkning av bilden, det är nämligen där det skiljer sig åt med centimetrar.
Citera
2014-01-27, 01:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Okej, jag förstår. HD bedömde att bevisen sannolikt skulle ha räckt till en fällande dom, och pekade med hela handen på HR som dömde. Men jag tror inte det var vad den demokratiskt valda lagstiftande församlingen tänkte när den surrade något om rimligt tvivel.
Nej, du förstår inte, det är problemet.
Och har det funnits något rimligt tvivel om Fredrik Svenssons skuld så har det nu undanröjts
effektivt och slutgiltigt genom den nya bevisningen som tillkommit och bedömts vid
den pågående rättegången. I annat fall hade vi inte haft det beslut som damp ner i veckan.
Fredrik Svensson är konstaterat skyldig till att ha bragt Marina Johansson om livet
och ska nu snart avtjäna lämpligt straff för den ogärningen.

Någon rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning lär inte rekommenderas
efter avslutad fyra veckor lång undersökning vart den nu än äger rum någonstans.
DET vore en överraskning som hette duga i så fall om man kom fram till att det behövdes.

Någon överraskning var däremot inte på något sätt utgången som nu blev i Göteborg
utom möjligen för dig, Fnurra-pa-traden, Eireye eller hur hen stavar, Tulpanpernillan
och några enstaka till kanske.
Liksom resningsbeslutet tenderade till att få somliga hakor att åka ner till knäna.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-27 kl. 02:01.
Citera
2014-01-27, 04:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Då va det så att det finns inget underlag,. Tack då vet vi. Jag går till botten med detta, och eftersom jag vet precis hur det har lämnats och hur det har scannats från HD osv.
Så blir det enkelt att konstatera det hela senare.-

Då ska vi se när faller domen?
Vi får nog vänta fram tills någon vecka in i Mars skulle jag kunna tänka mig.
Brukligt är väl att en RPU tar 4 veckor att genomföra och sen dröjer det nog ytterligare
ett tag innan allt är fixat och klart.

Fikar Fiddeponken efter att få hamna på psyket istället för kåken i en föreställning om att han
i så fall snabbare kommer ut i friheten igen och gör ansträngningar i det syftet framöver
vid kontakterna med undersökningsteamet så är det ju aldrig givet att avtjänandet av
ett straff inom slutenvården resulterar i tidigare frigivande även om det finns närliggande
skräckexempel i tiden på folk som dömts till denna vård och sluppit ut inom bara några
få år och då har riktigt grymma mordhandlingar utförts i dessa fall.
Det finns de som bekant som suttit förvarade i decennier på Säter och andra håll.
Det kan alltså bli på det lilla beska viset att man kalkylerat helt galet och förbannar
att man var behjälplig i ett beslut att dömas till annan påföljd än fängelse....

Nåja, vad han än skulle gå i för kluriga tankar om detta eventuellt så blir han garanterat
ivägskickad från fyra veckors-viselsen i ombonad hjärnskrynklarmiljö utan utfärdad
tokstämpel och får således krypa in på ett betydligt tuffare ställe för att sona sin onda
illgärning i förhoppningsvis 18 år framåt.
Han borde tveklöst ha livstid men det kommer inte ske tyvärr. Därtill erfordras tydligen
ett och annat som saknas i det här mordärendet...

Kumla lutar det väl åt att man kommer att sända honom till när det väl är dags för allvaret?
Där brukar väl merparten av landets värsta mördaravskum hamna har jag för mig?
Då kan man kanske ta och länka lite info om vad det är för trevligt ställe i riket:

Citat:
Kumla är en anstalt med 463 platser i säkerhetsklass 1. Anstalten är belägen i utkanten av Kumla.
Citat:
Kumla bedriver ett mycket aktivt säkerhetsarbete, inte minst när det gäller arbetet mot narkotika. Anstaltsmiljön säkras genom ständiga riskbedömningar, närhet till intagna, differentiering av intagna, urinprover, kontroll av besökare och post samt olika typer av visitationer.

Det kan bli lite problem med att bli pårökt därinne antagligen för Svensson. om det
nu blir där han hamnar till slut.

https://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Vara-anstalter/Kumla
Citera
2014-01-27, 05:16
Medlem
minaasikts avatar
Citat:
Nu förvränger du sanningen. Jag beskrev en kontakt, inte en personlig kontakt. Du kan ha annan gränsdragning mellan dessa begrepp än vad jag har, men i vissa öron kan det låta som om vi pratade i telefon, har träffats, eller t.o.m. träffades över en kopp kaffe dagligen.

Jag har haft kontakt med FS. Låt det heta så, och försök inte skapa några trådsanningar genom överdrifter.

Kanske minns fel, men tror mig ha läst att du själv skrivit att du och FS varit i Spekeröd tillsammans.
Eller blandar jag ihop detta med att det var någon annan flashbackare du varit där med?

Minns du inte själv kanske någon annan som läser här och är mera insatt kan hjälpa dig att friska upp minnet.
Citera
2014-01-27, 06:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vi får nog vänta fram tills någon vecka in i Mars skulle jag kunna tänka mig.
Brukligt är väl att en RPU tar 4 veckor att genomföra och sen dröjer det nog ytterligare
ett tag innan allt är fixat och klart.

Fikar Fiddeponken efter att få hamna på psyket istället för kåken i en föreställning om att han
i så fall snabbare kommer ut i friheten igen och gör ansträngningar i det syftet framöver
vid kontakterna med undersökningsteamet så är det ju aldrig givet att avtjänandet av
ett straff inom slutenvården resulterar i tidigare frigivande även om det finns närliggande
skräckexempel i tiden på folk som dömts till denna vård och sluppit ut inom bara några
få år och då har riktigt grymma mordhandlingar utförts i dessa fall.
Det finns de som bekant som suttit förvarade i decennier på Säter och andra håll.
Det kan alltså bli på det lilla beska viset att man kalkylerat helt galet och förbannar
att man var behjälplig i ett beslut att dömas till annan påföljd än fängelse....

Nåja, vad han än skulle gå i för kluriga tankar om detta eventuellt så blir han garanterat
ivägskickad från fyra veckors-viselsen i ombonad hjärnskrynklarmiljö utan utfärdad
tokstämpel och får således krypa in på ett betydligt tuffare ställe för att sona sin onda
illgärning i förhoppningsvis 18 år framåt.
Han borde tveklöst ha livstid men det kommer inte ske tyvärr. Därtill erfordras tydligen
ett och annat som saknas i det här mordärendet...

Kumla lutar det väl åt att man kommer att sända honom till när det väl är dags för allvaret?
Där brukar väl merparten av landets värsta mördaravskum hamna har jag för mig?
Då kan man kanske ta och länka lite info om vad det är för trevligt ställe i riket:

Det kan bli lite problem med att bli pårökt därinne antagligen för Svensson. om det
nu blir där han hamnar till slut.

https://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Vara-anstalter/Kumla
Kumla är riksintagning för alla män som döms till fyra års fängelse eller mer.
Citera
2014-01-27, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Var i hela friden finns allmänintresset i detta, halva tråden har ju påstått att Q ljuger när han säger att han varit på orten, varför tror du då att det finns ett intresse från Q:s sida av att presentera ytterligare information när den intressanta informationen Q redan har presenterat från sitt besök, som bland annat mastuppkopplingar och iakttagelser av vägnätet, och som kan vara vägledande i vissa osäkra frågor, bara dissas av folk som inte ens varit i närheten av Spekeröd.

Varför kan man inte vara tacksam för att det finns personer som lägger ned tid och engagemang på att ta fram fakta och presentera det i tråden så att det kan föra tråden framåt.

@Kallix
Om man inte kan se vad bilden fyller för funktion så är det trist och jag är ingen tolk eller dadda som ska behöva sitta och tala om för vuxna människor hur de ska ta till sig den information som presenteras. Jag kan förstå att vissa personer reagerar på bilden, men de flesta som reagerar gör det ju därför att de redan har sin personliga uppfattning klar om skuld och skeenden. De vill inte att det ska komma ytterligare information som förstärker bilden av Marinas våldslekar då det kan uppstå tvivel att sådana lekar de facto kan leda till tråkigheter när personer utsätts för förnedrande våld.

Det hade varit intressant med ett studiebesök i Spekeröd, men du borde förstå att det är inte rimligt att resa över femtonhundra mil för att delta i ett sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av minaasikt
Kanske minns fel, men tror mig ha läst att du själv skrivit att du och FS varit i Spekeröd tillsammans.
Eller blandar jag ihop detta med att det var någon annan flashbackare du varit där med?

Minns du inte själv kanske någon annan som läser här och är mera insatt kan hjälpa dig att friska upp minnet.

Om det var tillsammans med GM stod inte här, får leta vidare. Uppenbart ändå att Quarrel varit på platsen. Och det ska vi vara tacksamma för enligt Lalajlaj. Tråden fördes framåt av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in