2014-01-26, 22:03
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju det som är det fina i kråksången, när domen kommer får vi svart på vitt hur de har resonerat i skuldfrågan.

Vad jag anser är helt utan betydelse för den här processen.
Visst. Jag tror säkert HovR kommer förklara sina resonemang på ett pedagogiskt och tydligt sätt. Och alldeles oavsett hur tydliga och pedagogiska man är kommer där troligtvis finnas ett antal "titta, titta - hovrätten har FEL"-inslag. (Alternativonanisterna går nämligen igång på petitesser och kommer inte försitta den minsta chans till idisslande kring sådana saker). Men som vanligt har dessa ingen reell betydelse för domens legitimitet. FS är lika skyldig iallafall, men nu går jag händelserna i förväg. Vi får se hur det blir med det.

Är du belagd med yppandeförbud avseende skuldfrågan i denna tråd, du har annars inga betänkligheter att vara tydlig, exempelvis i Almfallet. Om de båda fallen skiljer i svårighetsgraden att uttrycka sig gällande skuldfrågan får du gärna berätta på vilket sätt. Det är trots allt bara en personlig uppfattning som efterfrågas, och en sådan får alla ha.

Jag kan förstå att det gnälls hos dem som är övertygade om FS oskuld, det litet udda är bara att det gnälls fastän ingen säger sig övertygad om att fel gärningsman är/blir dömd. Det vanliga blir därför på ett ungefär: "- Jag vill inte ta ställning i skuldfrågan, jag beter mig som jag tycker FS borde vara en fri man men egentligen kan FS lika gärna vara skyldig. Det är så svårt det där med en personlig uppfattning. Och jag vill iallafall inte stå för vad jag tror".
Citera
2014-01-26, 22:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har lite svårt att precisera det mer än så, eftersom jag naturligt nog bara kan gå på dina egna uppgifter. Det är nog snarast du som isåfall får precisera det du skrev i det här inlägget i tråden, varav den mest relevanta biten citeras nedan.

Inte vet jag vad ni hade för er. Men det var uppenbarligen en tillräckligt personlig kontakt för att du skulle beskriva det som en kontakt mellan er båda som upprättades, och för att du skulle beskriva att han inte hade någon anledning att ljuga för dig.
Nu förvränger du sanningen. Jag beskrev en kontakt, inte en personlig kontakt. Du kan ha annan gränsdragning mellan dessa begrepp än vad jag har, men i vissa öron kan det låta som om vi pratade i telefon, har träffats, eller t.o.m. träffades över en kopp kaffe dagligen.

Jag har haft kontakt med FS. Låt det heta så, och försök inte skapa några trådsanningar genom överdrifter.
Citera
2014-01-26, 22:16
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag och Reimer har i vart fall tidigare haft olika åsikter och huruvida FS borde dömas. Men jag tror precis som Reimer att HR var relativt bakbunden av HD:s dom. Med all rätt!
Det skulle vara ett jäkla slöseri med resurser om man beviljade resning utan att först granska att den nya bevisningen sannolikt hade gett en fällande dom. Anser man det så är det givetvis trams att inte skriva det.
FS hade dock kunnat påverka utgången genom att ändra agerande. Exempelvis om han erkänt dråp eller vållande till annans död. Det hade eventuellt gett lägre straff.
Relativt styrd, javisst. Helt styrd, nej. Allt hade kunnat bli annorlunda.
Jag tror att FS hade goda chanser att klara sig lindrigare undan om han varit ärlig från början. Men ju längre tiden gått desto mer visade FS att han drevs av synnerligen onda krafter och att ett medgivande aldrig var aktuellt. FS målade in sig själv i ett hörn i ett tidigt stadium. Han fick flera chanser på vägen.
Rättegången hade om FS varit oskyldig aldrig lett till ett fällande. Det var bevisen i kombination med en ljugande gärningsman som satte punkt för detta rättsfall som så många andra.
Citera
2014-01-26, 22:35
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Från små små djur, blodtömning, mensblod, vampyrer, Linköping, rånmord, kabelbrännare, sovlåda, luftspalt, gärningsmannastyrd utredning, smygmobiler, hårstrån, skäggstubb och jäv så ska vi nu diskutera krutrester i tid och evighet. Alltid utan underlag, endast motfrågor.

Inget kommer att rubba denna dom.
Case sa Bill, Closed sa Bull, och fan vad jag njuter.

Jag njuter inte, jag tycker det är tragiskt att en ung kvinna blivit mördad.
Jag intresserar mig för det här med insekterna för att det säger hur länge kroppen legat, inte i någon form av hysteri och tro att det skett mened och gud vet allt. Domen kommer stå.

Jag skulle vilja veta mer om MrsMagoos underlag om insekterna. Jag vill minnas att jag läst om det, men är inte helt hundra på att det är i detta fall.
Min dator rasade och jag har fått lov att införskaffa en ny så de flesta av mina dokument är tyvärr borta från min dator.
Citera
2014-01-26, 22:57
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu förvränger du sanningen. Jag beskrev en kontakt, inte en personlig kontakt. Du kan ha annan gränsdragning mellan dessa begrepp än vad jag har, men i vissa öron kan det låta som om vi pratade i telefon, har träffats, eller t.o.m. träffades över en kopp kaffe dagligen.

Jag har haft kontakt med FS. Låt det heta så, och försök inte skapa några trådsanningar genom överdrifter.

Jag håller fullständigt med Hamilkar. Som du beskriver er kontakt så är den personlig och inget annat. Till detta tillkommer den långa raden av inlägg här som visar att du är beredd att gå till vilka längder som helst för att försvara honom. Detta tyder också på en relation på personligt plan. Som jag ser det så måste det vara så för inget annat kan förklara ditt beteende här på tråden. Varför ska du nu helt plötsligt försöka det att framstå som att ni är ytligt bekanta och inget mer? Är det för att den slutliga domen snart faller? Och ja, då är sista ordet sagt
Citera
2014-01-26, 22:57
Medlem
Skribent-1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag tror att FS hade goda chanser att klara sig lindrigare undan om han varit ärlig från början. Men ju längre tiden gått desto mer visade FS att han drevs av synnerligen onda krafter och att ett medgivande aldrig var aktuellt. FS målade in sig själv i ett hörn i ett tidigt stadium. Han fick flera chanser på vägen.
Rättegången hade om FS varit oskyldig aldrig lett till ett fällande. Det var bevisen i kombination med en ljugande gärningsman som satte punkt för detta rättsfall som så många andra.

Om rättegången mot den snart dömde inte tagits upp igen då?
Citera
2014-01-26, 22:58
Bannlyst
Citat:
HD pekade med hela handen för att den nya bevisningen entydigt pekade på en fällande dom. Hade så inte varit fallet hade det inte heller blivit resning. Det finns en orsak till att SAMTLIGA fall där resning beviljats till men för den misstänkte lett till fällande dom.
Citera
2014-01-26, 23:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
HD pekade med hela handen för att den nya bevisningen entydigt pekade på en fällande dom. Hade så inte varit fallet hade det inte heller blivit resning. Det finns en orsak till att SAMTLIGA fall där resning beviljats till men för den misstänkte lett till fällande dom.
Och den orsaken är hierarkin inom rättsväsendet, där HD pekar med hela handen hur underrätter ska döma, och inte göra som den demokratiskt valda lagstiftande församlingen har bestämt.
Citera
2014-01-26, 23:03
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skribent-1
Om rättegången mot den snart dömde inte tagits upp igen då?
I juridisk mening hade FS varit oskyldig vilket inte är detsamma som att mordet utförts av någon annan.
Citera
2014-01-26, 23:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag håller fullständigt med Hamilkar. Som du beskriver er kontakt så är den personlig och inget annat. Till detta tillkommer den långa raden av inlägg här som visar att du är beredd att gå till vilka längder som helst för att försvara honom. Detta tyder också på en relation på personligt plan. Som jag ser det så måste det vara så för inget annat kan förklara ditt beteende här på tråden. Varför ska du nu helt plötsligt försöka det att framstå som att ni är ytligt bekanta och inget mer? Är det för att den slutliga domen snart faller? Och ja, då är sista ordet sagt
Du bidrar, tillsammans med Hamilkar, till trådsanningen att vi har en personlig kontakt, utan belägg. Det jag beskrev var en kontakt.
Citera
2014-01-26, 23:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
I juridisk mening hade FS varit oskyldig vilket inte är detsamma som att mordet utförts av någon annan.
Man kan vända på det. Om FS i juridisk mening är skyldig är inte detsamma som att mordet har utförts av honom.
Citera
2014-01-26, 23:10
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ja, bevisen visade sig vara av sådan art att FS sannolikt dömts om de förevisats tidigare. Men det är inte samma sak som att säga att förhandlingen i HovR var ett spel för galleriet. Hade romanboksförfattaren Friman suttit i Hovrätten vet man aldrig hur det slutat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in