2014-01-26, 18:30
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag vet att Mariooo länkade till en sida som var bra gällande det här med fluglarver och flugor. Men de kommer ju inte efter 2 år och börjar kalasa på kroppen. Och har gnagare, i ett tidigt stadie alltså, varit där och kalasat så borde det rimligtvis ha varit större hål och därav en stank från kroppen.

Det står att området var väl besökt av såväl kriminella som jägare. Jag är inte så väldans insatt i jaktsäsonger för olika djur dock.

Jag vill minnas att det hål som fanns är det som blev efter pinnen som någon petade på plasten med från MPS? Rätta mig om jag har fel.
Här en sida om nerbrytningsprocessen av insekter.

http://www.faltbiologerna.se/faltbiologen/livliga-lik
Citera
2014-01-26, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Låt mig påminna om att Polisens PM där kulbanan är helt rak från pistol-huvud-vägg.
Om du har läst det...

Låt mig påminna dig om att skissen var utformad så, för att man inte säkert visste.
Det står klart och tydligt.
Citera
2014-01-26, 18:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I Quick*2 hade man, precis som i kakelugnsmordet, erkännanden. Vet du hur det var med den saken i huddinge- och kramforsfallen?

Kramfors hade man erkännande i. Vet inte hur det är med Huddingemordet - skralt med artiklar på nätet... Sedan finns det väl också något eller ett par till där personen dömts för typ vållande till annans död och brott mot griftefrid.
Citera
2014-01-26, 19:15
Medlem
StoffeGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det ser ut som om det är en del skallben är ditrekonstruerat på den där högra bilden du postade som du inte vill kännas vid.

Trodde också detsamma, att en del av skallbenet var ditsatt. Sedan insåg jag att man naturligtvis ser igenom skallen och ser baksidan av pannbenet genom hålet i bakhuvudet. Fick inte heller till synvillan i början...
Citera
2014-01-26, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Där har vi haken. Ingen lyssnade på advokaten. Är det rättegångsfel?
Jo visst lyssnade man på advokaten, men du som inte ens har hört slutpläderingen vet ju inte ens hur löjligt det lät när han pratade om egna erfarenheter i andra mål, katter, förlöjliga åks plädering, dåliga försök till att lätta upp stämningen, etc.

Han valde själv att ha en kort plädering där mesta delen av innehållet var till åtlöje för han själv och sin klient.
FS skulle valt en annan advokat som inte gick på samma spår som till exempel dig med gnagare och liknande, då kanske han hade klarat sig..... eller, nej, Sanningen hade ändå kommit fram till slut som den nu gjorde!
Citera
2014-01-26, 21:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Jo visst lyssnade man på advokaten, men du som inte ens har hört slutpläderingen vet ju inte ens hur löjligt det lät när han pratade om egna erfarenheter i andra mål, katter, förlöjliga åks plädering, dåliga försök till att lätta upp stämningen, etc.

Han valde själv att ha en kort plädering där mesta delen av innehållet var till åtlöje för han själv och sin klient.
FS skulle valt en annan advokat som inte gick på samma spår som till exempel dig med gnagare och liknande, då kanske han hade klarat sig..... eller, nej, Sanningen hade ändå kommit fram till slut som den nu gjorde!

Men det var väl då ett djävla tramsande om vad advokat Hansson kunde ha gjort eller inte, inse att ingen advokat hade haft en chans att påverka målet efter HD,s intervernering med resning i fallet.

FS kunde ha bytt till valfri "kändisadvokat" men slutresultatet hade blivit detsamma, HD,s hand vilar tungt på det här målet.
Citera
2014-01-26, 21:19
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men det var väl då ett djävla tramsande om vad advokat Hansson kunde ha gjort eller inte, inse att ingen advokat hade haft en chans att påverka målet efter HD,s intervernering med resning i fallet.

FS kunde ha bytt till valfri "kändisadvokat" men slutresultatet hade blivit detsamma, HD,s hand vilar tungt på det här målet.
Då menar du att rättegången inte fyllde sin funktion. Att FS var dömd oavsett hur han själv valde att agera. Det låter lite konspiratoriskt.
Citera
2014-01-26, 21:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Då menar du att rättegången inte fyllde sin funktion. Att FS var dömd oavsett hur han själv valde att agera. Det låter lite konspiratoriskt.

Icke då, hur många mål kan du räkna upp där HD har ansett att utfallet blivit annorlunda om lägre rätt känt till vad som HD anser vara resningsgrund som blivit annorlunda mot vad HD har beställt?
Citera
2014-01-26, 21:27
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Icke då, hur många mål kan du räkna upp där HD har ansett att utfallet blivit annorlunda om lägre rätt känt till vad som HD anser vara resningsgrund som blivit annorlunda mot vad HD har beställt?
FS hade aldrig blivit dömd om där inte funnits bevis till det. Så enkelt är det. Eller tror du också att Svensson är oskyldig?
Citera
2014-01-26, 21:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
FS hade aldrig blivit dömd om där inte funnits bevis till det. Så enkelt är det. Eller tror du också att Svensson är oskyldig?

Det är ju det som är det fina i kråksången, när domen kommer får vi svart på vitt hur de har resonerat i skuldfrågan.

Vad jag anser är helt utan betydelse för den här processen.
Citera
2014-01-26, 21:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Vad menar du med personlig kontakt? Precisera.
Jag har lite svårt att precisera det mer än så, eftersom jag naturligt nog bara kan gå på dina egna uppgifter. Det är nog snarast du som isåfall får precisera det du skrev i det här inlägget i tråden, varav den mest relevanta biten citeras nedan.

Citat:
Kontakten mellan FS och mig upprättades mellan TR och HR. Då var rättsprocessen igång, och han tjänade ingenting på att ljuga för mig. Då hade han förlorat mitt förtroende, och det hade han förlorat på i tråden. Och han hade inte tjänat någon annanstans på det. Kan du tänka dig att HR-domaren resonerar "Aha, FS säger så till Q, då måste det vara sant".

Inte vet jag vad ni hade för er. Men det var uppenbarligen en tillräckligt personlig kontakt för att du skulle beskriva det som en kontakt mellan er båda som upprättades, och för att du skulle beskriva att han inte hade någon anledning att ljuga för dig.
Citera
2014-01-26, 22:03
Bannlyst
Citat:
Jag och Reimer har i vart fall tidigare haft olika åsikter och huruvida FS borde dömas. Men jag tror precis som Reimer att HR var relativt bakbunden av HD:s dom. Med all rätt!
Det skulle vara ett jäkla slöseri med resurser om man beviljade resning utan att först granska att den nya bevisningen sannolikt hade gett en fällande dom. Anser man det så är det givetvis trams att inte skriva det.
FS hade dock kunnat påverka utgången genom att ändra agerande. Exempelvis om han erkänt dråp eller vållande till annans död. Det hade eventuellt gett lägre straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in