Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Viklund
Alla som känner till mitt sätt att debattera vet att jag sällan eller aldrig vädjar till autoriteter till stöd för min uppfattning.
Vilket är ett av grundproblemen. Det handlar inte om att "vädja till auktoriteter", förresten. Men
all seriös forskning som publiceras, oavsett ämnesområde, hänvisar i hög grad till existerande forskning. Det är en av du punkter som skiljer vetenskap från religion/allmänt tyckande - man anför källor för de faktan man lägger fram.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Viklund
Ty slutsatsen av det du säger blir ju att kunskapen blir av underordnad om ens någon betydelse och att det är viktigare att den som framför ståndpunkten är en auktoritet än att personen äger kunskap i ämnet.
Ovanstående argument blir endast relevant om man hittar sin doktorsgrad i frukostflingorna eller vinner en professortstitel på bingolotto.
Naturligtvis är kunskapen det viktiga.
Kunskap är inte detsamma som
personlig åsikt. Rent allmänt kan vi utgå från att en professor i fysik vid Harvard som har skrivit flera vetenskapliga artiklar om sitt ämne är mer insatt i det än en bulgarisk bonde som hemma vid köksbordet sitter och funderar på fysik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roger Viklund
Så min nyfikna fråga är vad du har för kriterier för att betrakta någon som auktoritet. Räcker det med att man undervisar om kristendomen på något kristet universitet i USA, eller måste man ha erhållit en PhD i ett närbesläktat ämne på något sådant universitet, eller måste man ha publicerat sig i en ”peer-reviewad” fackvetenskaplig tidskrift som publicerar inom nämnda ämne, eller är det något annat som avgör om man är en ”auktoritet”?
Dina argument börjar bli pinsamma nu när du helt övergett att diskutera ärligt. Att först påstå vad den andre sagt och sedan attackare sitt eget påhitt är ganska vanligt här på Flashback, men inte seriöst.
Ingen har sagt att man måste undervisa på "något kristet universitet i USA". Jag har hänvisat till icke-kristna forskare, och till akademiker från sådana universitet som Harvard, Princeton, Oxford och Cambridge. Ja, jag tror att om en mängd akademiker från sådana universitet alla säger en sak och någon enskild person utan utbildning i ämnet säger något annat så är det mer sannolikt att den samlade vetenskapliga expertisen har rätt. Jag förstår att det här låter revolutionerande för de svenskar som är vana att tro att inget är viktigare än deras egen självuppfattning.