2014-01-26, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Håller inte med.
Killen är otroligt insatt i ämnet.

http://www.adlibris.com/se/bok/den-jesus-som-aldrig-funnits-en-kritisk-granskning-av-bibelns-jesus-och-kristendomens-uppkomst-97891 63327124

Du behöver inte hålla med, men det ändrar inte mycket. Roger är mycket intresserad av ämnet. Det är utmärkt. Jag känner mycket väl till hans bok, som jag läste för flera år sedan. Boken har ganska kategoriskt avfärdats av svenska akademiker, och inget etablerat svenskt bokförlag som ägnar sig åt peer-review har gett ut den.

Om jag imorgon skrev en bok om Inkariket och sedan gav ut den på ett eget förlag så skulle det inte göra mig till expert. Om sedan dessutom kännare av Inkariket skulle såga boken så skulle det vara ett tecken på att jag antagligen gjort flera misstag.

Det är trevligt att Roger Viklund är så intresserad av frågan, men jag upprepar att han inte har större trovärdighet i frågan än du eller jag.
Senast redigerad av JeanLuc 2014-01-26 kl. 02:38.
Citera
2014-01-26, 02:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Du behöver inte hålla med, men det ändrar inte mycket Roger är mycket intresserad av ämnet. Det är utmärkt. Jag känner mycket väl till hans bok, som jag läste för flera år sedan. Boken har ganska kategoriskt avfärdats av svenska akademiker, och inget etablerat svenskt bokförlag som ägnar sig åt peer-review har gett ut den.

Om jag imorgon skrev en bok om Inkariket och sedan gav ut den på ett eget förlag så skulle det inte göra mig till expert. Om sedan dessutom kännare av Inkariket skulle såga boken så skulle det vara ett tecken på att jag antagligen gjort flera misstag.

Det är trevligt att Roger Viklund är så intresserad av frågan, men jag upprepar att han inte har större trovärdighet i frågan än du eller jag.

Nej, jag håller som sagt inte med.

Mannen, du envisas till att hänvisa till vetenskapliga auktoriteter på ett jättemärkligt sätt.
Kan du ge belägg för att Rogers arbete ska ha kategoriskt blivit avfärdad?

Jag är fullt bekant med den kritik som finns. Kritik som jag absolut inte håller med om.
Kritiken står listad på Wiki. Rogers svar finns också på nätet.
Citera
2014-01-26, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nej, jag håller som sagt inte med.

Mannen, du envisas till att hänvisa till vetenskapliga auktoriteter på ett jättemärkligt sätt.
Kan du ge belägg för att Rogers arbete ska ha kategoriskt blivit avfärdad?

Jag är fullt bekant med den kritik som finns. Kritik som jag absolut inte håller med om.
Kritiken står listad på Wiki. Rogers svar finns också på nätet.

Om du är bekant med kritiken behöver jag förstås inte upprepa den. Ett stort antal akademiker har uttalat sig i negativa ordalag om boken. Vilka akademiker har uttalat sig positivt om den?

Med all respekt för Roger, han har ingen utbildning i ämnet, hans bok har varken peer-reviewats eller getts ut av något etablerat förlag (inte ens ett populärvetenskapligt) och den har inte fått något positivt bemötande.

Jag ogillar starkt att kritisera någon anonymt och skulle inte ha tagit upp något av detta om du inte försökt utmåla honom som auktoritet. Naturligtvis är inte jag eller någon annan här heller på något sätt mer auktorativa.
Senast redigerad av JeanLuc 2014-01-26 kl. 03:26.
Citera
2014-01-26, 08:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast att Jesus Nasaréen inte är omnämnd i samtida källor betyder givetvis inte att han inte existerade som historisk person. Snarare betyder det att hans följe var mycket marginellt.

Grundhistorien; en radikal jude som skaffa sig ett mindre följe, predikade mot de rika och lovade frälsning för sitt folk och blev avrättad för uppvigling av romarna är mycket trovärdig. Det är ingen extrem berättelse.

Jag har samma position angående detta, som jag har om teo-metafysiska postulat. Den som kommer med kategoriska konklusioner ... för eller emot en tes .... har SIN bevisbörda. Och sålänge det inte finns överväldigande bevis (d.v.s. från en metodologi så näre rationella akademiska procedurer som möjligt) förhållar jag mig 'agnostisk' och nogar mig med källkritik.
Citera
2014-01-26, 08:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En eloge Roger Viklund. Du presenterar det jag har efterlyst: Substantiell information.

Citat:
Du menar att han presenterar "information" som tilltalar dig. För du bedömer ju tyvärr aldrig information på basen av hur trovärdig eller väl underbyggd den är, utan uteslutande på om den passar det du vill påstå.

Med substantiell menar jag: Med innehåll (d.v.s. grundmaterialet). Inte bara 'argument from authority' OM innehållet.
Citera
2014-01-26, 08:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Säg att du har rätt att Jesus inte existerade. Hur förklarar du att 1/3 av jordens befolkning är kristna? Varför existerar kristendomen öht? Finns det någon förklaring?

Så nu vill du rida på 'argumentum ad populum' ett tag ... med ständiga upprepninger av detta. Inget blir sant av att bli upprepat.
Citera
2014-01-26, 08:20
Medlem
Bogomils avatar
Om mandaea'nismen:

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Mina uppgifter kommer från en utövare som invandrat från Irak. Han säger att de inte tror på Gud, att Johannes döparen aldrig dog och att de är ättlingar till honom.

Men det relevanta för tråden är att de har en berättartradition om Jesus som är garanterat avskild från den kristna berättartraditionen.

Vilket sannoliken gör det till ett av dom tyngste argumenten FÖR existensen av en historisk Jesus.
Citera
2014-01-26, 08:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Naturligtvis presenterar jag andra personers åsikter! Jag presenterar vad experter inom ämnet anfört. Om vi diskuterade kreationism skulle jag framföra vad ledande vetenskapsmän anser om universum, om evolutionen etc för att argumentera mot kreationism. Jag skulle inte personligen genomföra vetenskapliga experiment för att bevisa evolutionen, för jag utgår från att experter på området redan gjort det betydligt bättre.

Jag har redan tidigare påtalat bristerna i denna jämförelse med "hard science" p.g.a. att tillförlitheten av 'arguments from authority' i hard science är annorlunda än i humaniora.

Lär dig något om vetenskapens systematiska metodologi före du ger dig in på att använda den.
Citera
2014-01-26, 08:43
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
No offence, men du är inte mer auktoritet än någon annan här, så du behöver inte inkludera dig själv.
Alla som känner till mitt sätt att debattera vet att jag sällan eller aldrig vädjar till autoriteter till stöd för min uppfattning. Jag tycker att det är en svaghet att inte själv kunna argumentera för sin ståndpunkt och undviker i möjligaste mån att ens beröra ämnet. Ändå blir jag nyfiken på ditt sätt att resonera och kan jag inte låta bli att undra hur du tänker. Ty slutsatsen av det du säger blir ju att kunskapen blir av underordnad om ens någon betydelse och att det är viktigare att den som framför ståndpunkten är en auktoritet än att personen äger kunskap i ämnet.

Så min nyfikna fråga är vad du har för kriterier för att betrakta någon som auktoritet. Räcker det med att man undervisar om kristendomen på något kristet universitet i USA, eller måste man ha erhållit en PhD i ett närbesläktat ämne på något sådant universitet, eller måste man ha publicerat sig i en ”peer-reviewad” fackvetenskaplig tidskrift som publicerar inom nämnda ämne, eller är det något annat som avgör om man är en ”auktoritet”? Ty själva kunskapen kan ju inte spela någon roll allrahelst eftersom du omöjligen kan avgöra vem som är kunnigast.
Citera
2014-01-26, 08:47
Medlem
Bogomils avatar
Allmänt:

Det är lite roligt att notera den JeanLuc-storm-i-ett-glass-vatten som började med att jag kritiserade JeanLuc's användande av ordet "alla" om kategorin av dom experter som sysslar med denna typ av forskning.

Ordet "alla" .... istället för att komme till saken och relatera till källmaterialet .... användes i olika varianter i en period på tråden som ett 'argument from authority', tills dess även JeanLuc började presentera källmaterial.

Och NATURLIGVIS är det en del av legitim nutidig akademisk procedur att kritisera en sån semantik, som mera verkar ha sitt ursprung i skolastisk retorik än i seriös, rationell forskning.
Citera
2014-01-26, 09:15
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ja, det är en aning konstigt med tanke på att det var skrivet ett bra tag innan. Det är kanske inte för mycket begärt att man läser tråden innan man postar. Fast ok, jag förstår dina inlägg bättre nu när jag vet att du inte läser motargument.

Det fanns inga vettiga motargument från din sida mer än andras åsikter och andras åsikter om åsikter om deras position i frågan

Citat:
Ursäkta, men är du ironisk eller bara riktigt riktigt bakom?

Varken det ena eller det andra. Jag tror bara att du inte riktigt förstår vad du själv hade skrivit och inte skrivit i denna tråden fram till det inlägget som jag svarade på. Mer om varför två-tre stycken längre ner.

Citat:
Tror du att jag här hemma i köket har Det Ursprungliga Evangeliet, nedtecknat av Jesus själv efter uppståndelsen, och bevittnat och bestyrkt av hela den romerska senaten?

Nej, men det skulle ha varit väldigt intressant.

Citat:
Naturligtvis presenterar jag andra personers åsikter! Jag presenterar vad experter inom ämnet anfört. Om vi diskuterade kreationism skulle jag framföra vad ledande vetenskapsmän anser om universum, om evolutionen etc för att argumentera mot kreationism. Jag skulle inte personligen genomföra vetenskapliga experiment för att bevisa evolutionen, för jag utgår från att experter på området redan gjort det betydligt bättre.

Ja, du hade som sagt presenterat deras deras åsikt och deras åsiklt om de generella åsikterna från experterna, men nej, du hade inte presenterat vad de anför för detta. Hade det varit inom ämnet kreationism så hade det kunna jämställas med att påtala att Dawkins bestämda åsikt är att evolutionen är korrekt och kreationism således falsk samt att han hävdar att 99+% av alla biologer håller med om detta utan att nämna minsta lilla varför Dawkins & co anser det. För att göra detta(edit: alltså presentera varför de anser att evolutionsteorin är sann och ID och kreationism således falsk) behöver man inte alls genomföra några vetenskapliga experiment.

Jag kan inte riktigt förstå att du inte förstår detta. Vad jag anser mig ana är däremot att du faktiskt är mer eller mindre på det klara med detta men målat in dig i ett hörn och inte vill erkänna att du har fel.

Citat:
Om du äntligen skulle bemöda dig om att läsa tråden istället för prata strunt skulle du se att den minsta gemensamma nämaren är en predikant vid namn Jesus verkade i Galliléen, samlade lärljungar och korsfästes i Jerusalem under Pilatus styre.

Anser du verkligen att det är MGN för de texterna du åberopade?
Senast redigerad av Gahlster 2014-01-26 kl. 09:18.
Citera
2014-01-26, 09:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Om du är bekant med kritiken behöver jag förstås inte upprepa den. Ett stort antal akademiker har uttalat sig i negativa ordalag om boken. Vilka akademiker har uttalat sig positivt om den?

Med all respekt för Roger, han har ingen utbildning i ämnet, hans bok har varken peer-reviewats eller getts ut av något etablerat förlag (inte ens ett populärvetenskapligt) och den har inte fått något positivt bemötande.

Jag ogillar starkt att kritisera någon anonymt och skulle inte ha tagit upp något av detta om du inte försökt utmåla honom som auktoritet. Naturligtvis är inte jag eller någon annan här heller på något sätt mer auktorativa.

Ja, jag anser själv ha bra insyn i kritiken mot Rogers bok samt synen på vissa av de slutsatser hans bok föreslår.
Då jag själv inte kan finna stöd för den magnitud av kritik du beskriver får du ta och upplysa mig.

Och nej, ord som vetenskap, alla, akademiker och dylikt skrämmer inte mig, men snälla, för en trevlig och ärlig debatts skull får du faktiskt vara lite mer exakt än vad du tidigare ha varit.
Du vinnet exakt NOLL poänger med retoriken du just nu använder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in