Citat:
Ursprungligen postat av
alias1001
Som många andra påpekat, det ni sysslar med är det man ofta uppfattar som "simplast" inom juridiken. Juridik handlar om så mycket mer än att utröna gällande rätt i de mål som når domstolarna. Om även de mer avancerade frågorna skulle kunna utrönas intuitivt kan man fråga sig vad som får företag att betala 4000 kr/t för en jurist? Det finns många fler aspekter på det här som jag inte orkar gå in på här men om du tänker på komplexa fall som t.ex. Saab-konkursen, Enron och det faktum att det finns skiljedomstolar (vilket många gånger motiveras av att domare utan sk kunskap inte kan hantera dessa fall) sedan har vi den inte okomplicerade internationella rätten. Hur förklarar du att svenska staten flera gånger blivit skadeståndsskyldig för att man inte tolkat (?) EU rätten korrekt? Och att 50% av studenterna, som haft högsta betyg i alla ämnen i gymnasiet, kuggar första tentan, trots medhavd lagbok? Med ovanstående i åtanke inser du nog att det inte är så enkelt som att "vem som helst" med analysförmåga kan åstadkomma ngt genom att bläddra i blå boken. Jag vågar påstå att de juridiskt intressanta områdena sällan, om någonsin, aktualiseras för en nämndeman.
Vet inte var jag ska börja men att svenska staten har blivit skadeståndsskyldig är deras egen bedrift eftersom man i Sverige struntar i gällande EU regler, som man tycker att svenska jurister i regeringen ska ka kunskaper kring, vilket inte verkar vara fallet trots flerårig utbildning inom juridik. Sen när det gäller EU rätten så har jag hört om flera fall som gått till EU domstol men hade det varit jag som varit "jurist" så hade fallen aldrig gått till EU domstolen eftersom det är rätt så uppenbara fall, det handlar mer om en stolthet från myndigheter att inte vilja ha fel. Jag kan allt det där.
Hur många av alla jurister blir affärsjurister, eller sitter på internationell rätt, hur många juristbyråer i Sverige finns det ens som handhar "special" ärenden? Jag har suttit på konkurser och andra "företagsspecifika" ärenden som just avgjorts i en Tingsrätt där jag själv avgjort målen trots att jag i många fall haft bristande kunskaper.
De flesta fallen är brottsmål som ska avgöras av sunt förnuft, paragrafer och tidigare domar i ärendet. Men bara för att det finns tidigare domar i ett ärende så betyder inte det att jag dömer någon, det är i så fall att komma undan väldigt enkelt.
Många av er jurister rotar in er för mycket och börjar böka med massa skit som vi överhuvudtaget inte tar ställning till. En åklagare måste väl i alla fall ha kunskapen att kunna välja en åtalspunkt som anses skälig, men varför ska åklagaren alltid välja den värsta åtalspunkten? När jag har suttit på mål så är det ofta att man väljer grov misshandel när någon bara blivit slagen och den är väldigt lindrig. På köpet så finns det många gånger inte stödbevisning i form av relevanta vittnen som kan ge en bra utsaga samt att man ska vara glad om målsäganden överhuvudtaget har varit hos akuten och fått skadorna dokumenterade.
Efter 5 år på jurstilinjen så är det inte ok med åklagare som drar upp fall till rätten där bevisningen är obefintlig och hoppas att vi bara ska fälla, jag kan inte förstå mig på det bara.
Vilka är juridiskt intressanta områden, det är alltså inte intressant om någon misshandlas, eller om någon mördas. Vad är enligt dig intressanta juridiska områden, är det affärsjuridik?
Det är just analysförmåga man måste ha som jurist. Givetvis får man inte ut något av att bara slå i boken, det är därför många fall har fått en helt annan utgång än lagparagrafen. Det viktigaste är ju just att kunna vara analytisk och kunna tolka en paragraf på många olika sätt.
Duktiga jurister är också advokater eller åklagare som har inlevelse i sin slutplädering, att man kan peka på saker som gör att vi blir påverkade, vissa sitter liksom och läser i sina papper utan att det knappt hänger ihop. Det måste liksom kännas trovärdigt.