2014-01-25, 18:58
Medlem
The_Keepers avatar
Ni som känner er förorättade över att det kastas paj på programmet; låt bli att mata trollen.
Citera
2014-01-25, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av alias1001
Som många andra påpekat, det ni sysslar med är det man ofta uppfattar som "simplast" inom juridiken. Juridik handlar om så mycket mer än att utröna gällande rätt i de mål som når domstolarna. Om även de mer avancerade frågorna skulle kunna utrönas intuitivt kan man fråga sig vad som får företag att betala 4000 kr/t för en jurist? Det finns många fler aspekter på det här som jag inte orkar gå in på här men om du tänker på komplexa fall som t.ex. Saab-konkursen, Enron och det faktum att det finns skiljedomstolar (vilket många gånger motiveras av att domare utan sk kunskap inte kan hantera dessa fall) sedan har vi den inte okomplicerade internationella rätten. Hur förklarar du att svenska staten flera gånger blivit skadeståndsskyldig för att man inte tolkat (?) EU rätten korrekt? Och att 50% av studenterna, som haft högsta betyg i alla ämnen i gymnasiet, kuggar första tentan, trots medhavd lagbok? Med ovanstående i åtanke inser du nog att det inte är så enkelt som att "vem som helst" med analysförmåga kan åstadkomma ngt genom att bläddra i blå boken. Jag vågar påstå att de juridiskt intressanta områdena sällan, om någonsin, aktualiseras för en nämndeman.

Vet inte var jag ska börja men att svenska staten har blivit skadeståndsskyldig är deras egen bedrift eftersom man i Sverige struntar i gällande EU regler, som man tycker att svenska jurister i regeringen ska ka kunskaper kring, vilket inte verkar vara fallet trots flerårig utbildning inom juridik. Sen när det gäller EU rätten så har jag hört om flera fall som gått till EU domstol men hade det varit jag som varit "jurist" så hade fallen aldrig gått till EU domstolen eftersom det är rätt så uppenbara fall, det handlar mer om en stolthet från myndigheter att inte vilja ha fel. Jag kan allt det där.

Hur många av alla jurister blir affärsjurister, eller sitter på internationell rätt, hur många juristbyråer i Sverige finns det ens som handhar "special" ärenden? Jag har suttit på konkurser och andra "företagsspecifika" ärenden som just avgjorts i en Tingsrätt där jag själv avgjort målen trots att jag i många fall haft bristande kunskaper.

De flesta fallen är brottsmål som ska avgöras av sunt förnuft, paragrafer och tidigare domar i ärendet. Men bara för att det finns tidigare domar i ett ärende så betyder inte det att jag dömer någon, det är i så fall att komma undan väldigt enkelt.

Många av er jurister rotar in er för mycket och börjar böka med massa skit som vi överhuvudtaget inte tar ställning till. En åklagare måste väl i alla fall ha kunskapen att kunna välja en åtalspunkt som anses skälig, men varför ska åklagaren alltid välja den värsta åtalspunkten? När jag har suttit på mål så är det ofta att man väljer grov misshandel när någon bara blivit slagen och den är väldigt lindrig. På köpet så finns det många gånger inte stödbevisning i form av relevanta vittnen som kan ge en bra utsaga samt att man ska vara glad om målsäganden överhuvudtaget har varit hos akuten och fått skadorna dokumenterade.

Efter 5 år på jurstilinjen så är det inte ok med åklagare som drar upp fall till rätten där bevisningen är obefintlig och hoppas att vi bara ska fälla, jag kan inte förstå mig på det bara.

Vilka är juridiskt intressanta områden, det är alltså inte intressant om någon misshandlas, eller om någon mördas. Vad är enligt dig intressanta juridiska områden, är det affärsjuridik?

Det är just analysförmåga man måste ha som jurist. Givetvis får man inte ut något av att bara slå i boken, det är därför många fall har fått en helt annan utgång än lagparagrafen. Det viktigaste är ju just att kunna vara analytisk och kunna tolka en paragraf på många olika sätt.

Duktiga jurister är också advokater eller åklagare som har inlevelse i sin slutplädering, att man kan peka på saker som gör att vi blir påverkade, vissa sitter liksom och läser i sina papper utan att det knappt hänger ihop. Det måste liksom kännas trovärdigt.
Citera
2014-01-26, 06:29
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jag håller inte alls med om att straffrätten på något sätt skulle handla om "sunt förnuft", om så vore fallet så borde straffrätten vara extremt simpel. Min uppfattning är att straffrätten är det absolut svåraste som studeras på juristprogrammet. Jag blir helt matt i kroppen när jag tänker tillbaka på "Kriminalrättens grunder" och gärningsculpa, garantlära, social adekvans och gud vet vad.

Jareborg! Skräcken!

Nej, men jag håller med. Möjligtvis att straffprocessrätten är "enklare" än sitt civilrättsliga syskon men själva straffrätten känner jag respekt för även från min egen trygga vrå i det rättsvetenskapliga mörkret.
Senast redigerad av Buffeln 2014-01-26 kl. 06:32.
Citera
2014-01-26, 06:39
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2

Det är främst åklagare som inte har alla hästar hemma i stallet, om man väljer att åtala en person så ska man i alla fall se till att ha bevisning eller något säkert vittne som kan gå i god för målsägandens uppgifter. Detta är långt ifrån fallet, ibland så känns det som att åklagare driver fall bara för att de tror att de ska vinna utan att ha något på fötterna.

Vilket de gör i fyra fall av fem, glöm inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
När man själv kan sitta och argumentera ner en domare eller bara tycker att det som åklagaren lägger fram känns patetiskt sett till bevisning och vittnesmål så blir det ju inte trovärdigt. Det är konstigt i Sverige.

Ja, men att hindra detta är liksom hela vitsen med att ha dig där, är det ditt existensberättigande du ifrågasätter eller vadå?
Citera
2014-01-26, 08:10
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NancyReagan
Vad menar du med tillåtet? Det är högst frivilligt att gå juristprogrammet. Visserligen går det verkligen att diskutera huruvida det finns en pedagogisk poäng med att knäcka och gallra studenter. 35% blev underkända på höstens vägg (Civilrätt A/2, SU) och man kan fråga sig hur konstruktivt det är. Å andra sidan tror jag att det skulle underminera hela utbildningen om studenterna aldrig lär sig att hantera omfattande stoff av olika slag på daglig basis. Framförallt eftersom många som kommer in har höga betyg som egentligen inte motsvarar deras akademiska förmåga. Jag tror att de med små söta skor och portföljer som vill glida igenom programmet till något slags Gossip Girl-liv kanske behöver lite insikt. Som någon skrev tidigare ligger prestigen inte i att komma in på juristprogrammet, till skillnad från t.ex. läkarprogrammet, utan att tillhöra den hälften som faktiskt slutför det.

Min spontana känsla är att den relativt exceptionella omställningen som väggen innebar ändå fyllde något slags luttrande syfte. Någon annan som gått CA senaste året kanske kan kanske ge lite perspektiv. Behöver man studera tolv timmar på veckans alla dagar tror jag dock inte att man har valt rätt program efter förmåga.

CA gränserna kommer att sänkas med minst 1 poäng nu på VT sa kursföreståndaren, uppenbarligen tyckte de själva att det var lite höga krav speciellt när den här kursen förut var en termin senare på programmet vilket gjorde studenterna en hel del bättre på sin juridiska metod så kan man inte riktigt ställa lika höga krav när kursen läggs på termin två istället för tre.

På tal om CA hur jävla svårt är det egentligen att få extra poäng på rättsfallskoncentraten och PM:et ?
Senast redigerad av Icecrypt08 2014-01-26 kl. 08:18.
Citera
2014-01-26, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Den CA-tentan var "ett undantag" så att säga, och den första där man fått ha med sig böckerna. Jag skulle inte dra någon slutsats av resultatet annat än "just den terminen var det svårt".

Ingen kurs kräver 12h/dag.

Det där med att ha med sig böckerna är helt obegripligt för mig. Det är inte så att man klarar tentan lättare med litteraturen bredvid sig. Studierna kräver fortfarande ett massa nötande. Det finns inte tid att sitta och bläddra litteratur och tiden för tentan är lika lång som när man inte fick ha med sig litteratur. Om tanken är att skildra hur man arbetar med juridiska frågor på riktigt så ska man inte hindras av något hjälpmedel? Så nej jag får inte ihop det där med att litteraturen får tas med. Gamla studieordningen verkade betydligt bättre.
Citera
2014-01-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
CA gränserna kommer att sänkas med minst 1 poäng nu på VT sa kursföreståndaren, uppenbarligen tyckte de själva att det var lite höga krav speciellt när den här kursen förut var en termin senare på programmet vilket gjorde studenterna en hel del bättre på sin juridiska metod så kan man inte riktigt ställa lika höga krav när kursen läggs på termin två istället för tre.

På tal om CA hur jävla svårt är det egentligen att få extra poäng på rättsfallskoncentraten och PM:et ?

Det beror till 90 % på vem som examinatorn är.
Citera
2014-01-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Jag föreslår att du slopar den där påtagligt negativa attityden. Inledningsvis under utbildningen är många osäkra och har en tendens att lägga en hel del tid på saker som kanske inte är direkt "spot on". Att personen däremot uppvisar ett engagemang och ambition för sina studier bådar gott..
Citera
2014-01-26, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Vilket de gör i fyra fall av fem, glöm inte det.

Siffran ligger runt 95%, d.v.s. i 95% av de fall en åklagare väckt åtal blir det en fällande dom. Siffran ligger precis där den ska göra. Högre så skulle det tyda på att åklagarna är för försiktiga och tvärt om.

Väldigt larvigt att påstå att jurister inte behövs, att det endast skulle vara att läsa lite. Skulle det vara på det viset skulle ingen vilja betala stora summor för dessa tjänster.
Citera
2014-01-26, 11:44
Medlem
NancyReagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08

Som du säger hade studenterna på gamla studieordningen bättre juridisk metod på C2. Någon seminarielärare informerade om att tentan därför skulle vara lättare. Min uppfattning är att tentorna från CA var något enklare att förstå än de övningstentor som fanns från C2, kanske mest sak- och värdepappersrätten.

Jag vet att några enstaka examinatorer var hårda och gav dåliga poäng på PM. Överlag verkade dock de flesta ha varit ganska tillmötesgående. Rättsfallskoncentraten verkade inte heller som en pärs, vissa fick tillbaka som blödde av röda kommentarer och andra inga alls, men slutade upp med samma poäng. I slutändan verkar skrivförmågan vara det som bedöms, och inte någon revolutionerande slutsats eller omfattande referenslista. Det fanns studenter som lånade hyllmeter med böcker utan att det gjorde någon egentlig skillnad.
Citera
2014-01-26, 11:48
Medlem
NancyReagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2till18tecken
Det där med att ha med sig böckerna är helt obegripligt för mig. Det är inte så att man klarar tentan lättare med litteraturen bredvid sig. Studierna kräver fortfarande ett massa nötande. Det finns inte tid att sitta och bläddra litteratur och tiden för tentan är lika lång som när man inte fick ha med sig litteratur. Om tanken är att skildra hur man arbetar med juridiska frågor på riktigt så ska man inte hindras av något hjälpmedel? Så nej jag får inte ihop det där med att litteraturen får tas med. Gamla studieordningen verkade betydligt bättre.

Jag håller helt med. Betygsgränserna för CA låg alltså 4 poäng högre än för C2, och då sänktes de ändå i samband med resultaten. Visserligen har väl Juridicum någon slags samhällsplanering på gång och sätter gränserna för att distribuera betygen på något sätt, men i förevarande fall verkar det inte ha gjort särskilt mycket skillnad.
Citera
2014-01-26, 12:03
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2till18tecken

Fördelen med att ha med sig litteraturen är att man inte behöver memorera principer och formuleringar som oftast behövs återges exakt för att ha sin rätta innebörd. EU-rätten är ju tex full med sådana principförklaringar från EUD, vilket är så mycket enklare att slippa behöva lägga tankemöda på att komma ihåg inför tentan, istället för att bara markera relevant stycke i boken och sen skriva av om/när det behövs. Litteraturen är självklart inte ett substitut för ett korrekt tillvägagångssätt (metod), däremot är den oslagbar när det gäller att referera till detaljfrågor. Mao är det precis som i den verksamme juristens vardag - metoden kan man, detaljerna slår man upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in