2014-01-25, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Akademisk "expertis" accepterar inte passivt 'argument from authority' och anser att källkritisk granskning inte bara är legitim, men också nödvändig.

Ja, och det är exakt så som den akademiska expertisen har kommit fram till vad jag redan skrev.

Citat:
Du har ännu inte presenterat denna "vetenskap"; endast hänvisat till ett 'argument from authority' om den.

Du gör verkligen dig själv löjlig i den här diskussionen. Om du tror att du kan avfärda den samla vetenskapen med att säga "argument from authority" visar det bara än en gång att du inte själv förstår de begrepp du svänger dig med. Tvärtom, att hänvisa till akademisk expertis är i högsta grad legitimt. Påpekas kan att du ännu inte presenterat ens skuggan av något motbevis.

Citat:
Men det hör väl till det abrahamist-apologetiska mindset att blint acceptera auktoriteter som ger st5öd till dom egna åsikter.

Patetiskt försök att svänga på steken. Än en gång, jag har hänvisat till akademisk expertis inom ämnet, du har bara tagit dig själv som auktoritet. Det är du som beter dig precis som en troende kreationist i den här diskussionen.
Citera
2014-01-25, 18:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Majoriteten behöver inte ha rätt, men de kan ha rätt.

Likaväl som en minoritet kan. Så vart vill du komme?

Citat:
Hur vet du att pastafarianismen växer med tiden? Jag tror snarare att den minskar tyvärr.

Det märks tydligt på omfattningen av pro-pastafarianska inlägg på olika religions-forumer och att pastafarianismen börjar få "officiell" status här och var.
Citera
2014-01-25, 18:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Ja, och det är exakt så som den akademiska expertisen har kommit fram till vad jag redan skrev.

Genom 'argument from authority' OM 'argument from authority'.

Citat:
Du gör verkligen dig själv löjlig i den här diskussionen. Om du tror att du kan avfärda den samla vetenskapen med att säga "argument from authority" visar det bara än en gång att du inte själv förstår de begrepp du svänger dig med. Tvärtom, att hänvisa till akademisk expertis är i högsta grad legitimt. Påpekas kan att du ännu inte presenterat ens skuggan av något motbevis.

Bevisbördan är din.

Citat:
Patetiskt försök att svänga på steken. Än en gång, jag har hänvisat till akademisk expertis inom ämnet, du har bara tagit dig själv som auktoritet. Det är du som beter dig precis som en troende kreationist i den här diskussionen.

Jag beter mig som källkritiker av ditt 'argument from authority' OM 'argument from authority'.
Citera
2014-01-25, 18:38
Medlem
Att många tror på något som är en uppenbar lögn förvånar mig väldigt mycket.

Iallafall..om jesus överhuvudtaget existerat verkar det inte finnas någon annan bekräftelse på än just de religiösas egna texter, dvs bibeln.

Som vetenskapsman bör man därför fokusera på hur denna myt om jesus växte fram och det kan man faktiskt se även i bibelns tidiga texter. Nämligen att med tidens gång vet de religiösa mer och mer om jesus.

Alla fakta låg inte där ifrån början utan bilden av jesus växte fram med tiden.

Ju yngre texterna är desto mer information. Om han verkligen hade varit på riktigt borde det vara tvärtom.
Citera
2014-01-25, 18:41
Medlem
Citat:
Genom 'argument from authority' OM 'argument from authority'.

Mer trams. Jag har hänvisat till experter inom området som anser det bevisat att Jesus funnits. Har du motargument från andra experter får du gärna presentera dem.

Citat:
Bevisbördan är din.

Det är precis trams av det där slaget som gör att så många vill de sig bannad. Inte för dina åsikter, utan för din oförmåga att föra en diskussion.

Vi upprepar.
Jag har presenterar bevis. Utlåtanden från ledande akademisk expertis inom området vi diskuterar.

Du har inte presenterat ett enda bevis.

Bogomil, vi har gått igenom det här förut. Om du år så korkad att du inte klarar att presentera bevis, så gör åtminstone forumet tjänsten att förstå att hålla käften stängd. Att sitta som ett papegoja och kraxa "bevisbördan är din" oavsett hur mycket bevis andra presenterar är exakt det slags beteende som borde leda till en lång avstängning.

Citat:
Jag beter mig som källkritiker av ditt 'argument from authority' OM 'argument from authority'.

Nej. Det är kanske vad du tror att du gör. I själva verket beter du dig som en utvecklingsstörd fåne. Bart Ehrman är en av världens främsta experter. Du är en flashbackare med läs- och skrivsvårigheter. Det är tragikomiskt om din självbild är så skev att du tror att du har någon slags auktoritet som källkritiker.
Citera
2014-01-25, 18:44
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Som vetenskapsman bör man därför fokusera på hur denna myt om jesus växte fram och det kan man faktiskt se även i bibelns tidiga texter. Nämligen att med tidens gång vet de religiösa mer och mer om jesus..

Det kan ju vara tvärtom också kring någon historisk person; att med tidens gång vet man mindre och mindre...

Citat:
Alla fakta låg inte där ifrån början utan bilden av jesus växte fram med tiden..

Klart att inte all "fakta" låg där från början.

Citat:
Ju yngre texterna är desto mer information. Om han verkligen hade varit på riktigt borde det vara tvärtom.
Men motsäger inte det här det första du skriver?.....
Citera
2014-01-25, 18:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Mer trams. Jag har hänvisat till experter inom området som anser det bevisat att Jesus funnits. Har du motargument från andra experter får du gärna presentera dem.

Bevisbördan är fortfarande din. För en person som påstår sig vara insatt i akademiska procedurer är du synnerligen oinformerat.

Citat:
Det är precis trams av det där slaget som gör att så många vill de sig bannad. Inte för dina åsikter, utan för din oförmåga att föra en diskussion.

Jag förlitar mig på standard-procedurerna i akademisk kunskaps-sökande.

Citat:
Jag har presenterar bevis.

Nej.

Citat:
Utlåtanden från ledande akademisk expertis inom området vi diskuterar.

Auktoritet om auktoritet är tämligen värdelöst.

Citat:
Du har inte presenterat ett enda bevis.

För vad? Bevisbördan är din.

Citat:
Bogomil, vi har gått igenom det här förut. Om du år så korkad att du inte klarar att presentera bevis, så gör åtminstone forumet tjänsten att förstå att hålla käften stängd. Att sitta som ett papegoja och kraxa "bevisbördan är din" oavsett hur mycket bevis andra presenterar är exakt det slags beteende som borde leda till en lång avstängning.

Men nu ÄR bevisbördan din.

Citat:
Nej. Det är kanske vad du tror att du gör. I själva verket beter du dig som en utvecklingsstörd fåne.

Tackar.

Citat:
Bart Ehrman är en av världens främsta experter. Du är en flashbackare med läs- och skrivsvårigheter. Det är tragikomiskt om din självbild är så skev att du tror att du har någon slags auktoritet som källkritiker.

Jag har sannoliken lika stor legitimitet som källkritiker som du har som representant för din hemmasnickrade pseudo-akademism om akademiska procedurer omkring när och hur 'auktoritet' är tillämplig.

Ett "riktigt" argument skulle i nuläget ha presenterat något mer substantiellt än "auktoritet om auktoritet".
Citera
2014-01-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja

Men motsäger inte det här det första du skriver?.....

Säg att du hittar en text som beskriver dig som en person som predikar. Den är daterad 50 år efter din död.

100 år senare finns en text som berättar att du även utförde mirakel och kunde väcka liv i döda.

200 år senare finns en text som berättar vad du predikade om.

Ungefär så ser det ut när man granskar de första texterna. Inte speciellt bra bevis på att Jesus existerat.
Citera
2014-01-25, 19:20
Medlem
Citat:
Säg att du hittar en text som beskriver dig som en person som predikar. Den är daterad 50 år efter din död.

100 år senare finns en text som berättar att du även utförde mirakel och kunde väcka liv i döda.

200 år senare finns en text som berättar vad du predikade om.

Ungefär så ser det ut när man granskar de första texterna. Inte speciellt bra bevis på att Jesus existerat.

Nej, men vad har det med saken att göra. De tidigaste vittnesmålen om att Jesus predikade, vad han predikade om och de mirakel han sägs ha utförts skrevs ned mindre än ens 50 år efter hans död.

Hur förklarar du förresten det faktum att den samlade vetenskapen anser att Jesus har existerat?
Citera
2014-01-25, 19:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bevisbördan är din. Bevisbördan är din. Bevisbördan är din.

Så här givande blir diskussioner där Bogomil deltar.

Har du någon legitim anledning till att ifrågasätta "bevisbörda"-konceptet per se, eller är det bara en personlig idiosynkrasi du manifesterar?
Citera
2014-01-25, 19:28
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Man kan ju undra varför 1/3 av jordens befolkning tror på en människa som inte existerar? Är människor verkligen så lättlurade?

Ska jag ta det som ett ja?

Historiskt sett så har människan trott på rena felaktigheter som att solen kretsar runt jorden, så ja, en stor numerär med människor som anser en viss sak säger inte direkt något om dess riktighet.
Citera
2014-01-25, 19:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur förklarar du förresten det faktum att den samlade vetenskapen anser att Jesus har existerat?

Hur blev det plötsligt "den SAMLADE vetenskapen" igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in