2010-06-15, 16:23
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawlipap
Det är ju ganska klart att han fanns, nämns inte bara i bibeln utan även i Koranen där han bara framställs som en profet. Sedan finns det ju "polisrapporter" från den tidens romare där det står lite om Jesus och hans upptåg. Jag har ingen källa på detta nu men jag har fått det hela berättat av en historiker (icke religiös) högt upp i den akademiska näringskedjan.
Sedan om han verkligen har gjort allt detta som bibeln hävdar får man nog ta ställning till själv då vi nog aldrig kommer kunna bevisa konkret hur det ligger till med den saken.
Men snälla du, Koranen skrevs ju ungefär 600 år efter att Jesus dog och dessa "polisrapporter" finns ju inte!
Citera
2010-06-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarbouh
Men snälla du, Koranen skrevs ju ungefär 600 år efter att Jesus dog och dessa "polisrapporter" finns ju inte!

Nära på alla historiker jag stött på (genom TV, böcker, verkliga livet osv) är överens om att Jesus är en person som faktiskt har existerat. Jag anser mig inte kvalificerad att säga emot det. Vad han verkligen gjorde och vilket hans verkliga ursprung var är dock en annan fråga.
Citera
2010-06-15, 16:47
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Nära på alla historiker jag stött på (genom TV, böcker, verkliga livet osv) är överens om att Jesus är en person som faktiskt har existerat. Jag anser mig inte kvalificerad att säga emot det. Vad han verkligen gjorde och vilket hans verkliga ursprung var är dock en annan fråga.
Det spelar ju ingen roll vad "alla historiker du har stött på (genom TV, böcker, verkliga livet osv) är överens om" så länge som de konklusiva beläggen utanför Bibeln saknas!
Citera
2010-06-15, 17:03
Medlem
Citat:

Nej faktiskt inte och de källor man åberopar är också högst tveksamma! Man brukar komma dragandes med Josefus men det är väldigt oklart om någon gjort en senare "korrigering" av hans skrifter möjligen då av en entusiastisk troende. Mycket tyder på det....Det är mer en fråga att om vill man tro på Jesus existens så bortser man från att de historiska beläggen är mycket svaga...
Citera
2010-06-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nej faktiskt inte och de källor man åberopar är också högst tveksamma! Man brukar komma dragandes med Josefus men det är väldigt oklart om någon gjort en senare "korrigering" av hans skrifter möjligen då av en entusiastisk troende. Mycket tyder på det....Det är mer en fråga att om vill man tro på Jesus existens så bortser man från att de historiska beläggen är mycket svaga...

Det är inte orimligt att anta att historierna kring Jesus liv och död är verklighetsbaserade. Det finns ett flertal händelser som faktiskt går att bevisa att de verkligen hänt. Att historierna förvanskats genom "viskleken" över några århundraden innan det skrevs ner gör inte sannolikheten att personen existerat väldigt mycket mindre (däremot minskar sannolikheten för att det personen sägs ha gjort verkligen hänt dramatiskt).

Jesus historiska sida på Wikipedia är väl underbyggd med referenser och rätt informativ.

Bibeln är dock så full med annat nonsens att det inte har någon större betydelse huruvida bibelns Jesus är baserad på en verklig person eller inte.
Senast redigerad av guttergod 2010-06-15 kl. 17:26.
Citera
2010-06-15, 17:36
Medlem
Citat:
Det är inte orimligt att anta att historierna kring Jesus liv och död är verklighetsbaserade. Det finns ett flertal händelser som faktiskt går att bevisa att de verkligen hänt. Att historierna förvanskats genom "viskleken" över några århundraden innan det skrevs ner gör inte sannolikheten att personen existerat väldigt mycket mindre (däremot minskar sannolikheten för att det personen sägs ha gjort verkligen hänt dramatiskt).

Jesus historiska sida på Wikipedia är väl underbyggd med referenser och rätt informativ.

Bibeln är dock så full med annat nonsens att det inte har någon större betydelse huruvida bibelns Jesus är baserad på en verklig person eller inte.

Nej det är väl det som är problemet om Jesus verkligen funnits..bibelns bild av Jesus kan man nog förkasta direkt den är som du säger en produkt av viskleken. Skulle tro att Jesus som historisk figur är något mer sannolik än Robin Hood..
Citera
2010-06-15, 17:51
Medlem
Citat:
Nej det är väl det som är problemet om Jesus verkligen funnits..bibelns bild av Jesus kan man nog förkasta direkt den är som du säger en produkt av viskleken. Skulle tro att Jesus som historisk figur är något mer sannolik än Robin Hood..

Robin Hood är förmodligen baserad på en verklig person han med, bara det att redan den första sagan var full med sånt som faktiskt aldrig hänt. Är det därför du anser honom mer osannolik än Jesus?
Citera
2010-06-15, 18:08
Medlem
Citat:
Robin Hood är förmodligen baserad på en verklig person han med, bara det att redan den första sagan var full med sånt som faktiskt aldrig hänt. Är det därför du anser honom mer osannolik än Jesus?

Nja det är svårt att värdera källorna i båda fallen..det är väl kanske bara att man är lite "miljöskadad" vad gäller sannolikheten för att jag ser Jesus som mer trolig! Det kanske är helt fel..möjligen någon en dag gör ett arkeologiskt fynd som kastar ljus mer ljus över saken tills dess kan vi bara spekulera...
Citera
2010-06-15, 18:15
Medlem
Tidigare personer med samma liv som jesus.

Horus 3000år före kristus.
född 25 december av oskulden Isis-Meri.
hans födelse pekades ut av en stjärna i öst.
vid hans födelse blev han uppvaktad av 3 kungar.
vid 12 års ålder var han barnlärare.
vid 30års ålder blev han döpt av Anub och började sitt ministerium.
han hade 12 lärjungar han reste med då han utförde mirakel som att hela sjuka och gå på vatten.
han var känd som "sanningen" "guds son" "ljuset" "guds lamm" mfl.
han blev förråd av Tyfon och blev korsfäst och begravd i 3 dagar innan han uppstod.

Attis från Frygien 1200 före kristus.
Född av oskulden Nana 25 december.
Korsfäst, död i tre dagar och återuppstod.

Mithra (persien) 1200 år före kristus.
Föddes av oskuld 25december
hade 12 lärjungar och utförde mirakel.
vid hans död begravdes han och uppstod 3 dagar senare.
han kallades "sanningen" "ljuset" mfl.
Söndagen var tillbedjansdagen för Mithra.

Krishna 900år före kristus.
född av oskulden Devaki.
En stjärna i öst signalerade hans födelse.
han utförde mirakel med sina lärjungar och återuppstod efter sin död.

Dionysos 500år före kristus.
Föddes av en oskuld 25 december.
var en resande lärare som utförde mirakel bland annat förvandla vatten till vin.
Känd som "kungarnas kung" "alfa omega" "guds enda son" mfl.
efter hans död återuppstod han.
Citera
2010-06-15, 18:22
Medlem
Citat:
Nja det är svårt att värdera källorna i båda fallen..det är väl kanske bara att man är lite "miljöskadad" vad gäller sannolikheten för att jag ser Jesus som mer trolig! Det kanske är helt fel..möjligen någon en dag gör ett arkeologiskt fynd som kastar ljus mer ljus över saken tills dess kan vi bara spekulera...

Tja, läser man bibeln kommer man aldrig hitta något fynd, eftersom Jesus inte brydde sig mycket om sin död utan manifesterade sig i sin fysiska kropp och svävade iväg. Själv anser jag av denna anledning att Robin Hood isåfall är mer sannolik.

Men jag är själv övertygad om att både Robin Hood och Jesus är baserade på verkliga personer. Sanningshalten i återgivningen av verkliga händelser i Bibeln är dessutom (förmodligen) på samma nivå som boken Robin Hood på grund av 2000 år av revideringar.
Citera
2010-08-08, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Judge
Well, skapade tråden för att få ett bättre perspektiv på Jesus eventuella liv.

[Att differentiera,] Den historiska människan hette Ribi [ribi var hans titel] Yehoshua. Han föddes i Betlehem av Miriam och Yoseiph (försvenskat till Josef) 7 år f.v.t. [not 1] Han blev dödad av romarna 30 år v.t. Han växte upp i Nasaret. Han undervisade i Israel, inklusive i fariséeiska ”synagogor”.
Ribi Yehoshua var Messias. Hans namn ändrades sedan av hellenister till J*sus . Kristendomen är influerad av hellenism. Den grekiska motsvarigheten till svenskans ”J*sus” är inte endast en grekisk translitteration, utan det är en synkretisering av en translitteration av namnet Yehoshua, kombinerat med suffixet från den grekiska g*den Z*us. [not 2]

Fariseerna var den enda judiska grupp som hade Ribis, och Ribi Yehoshua kallades Ribi [3] (en titel för en en judisk fariséeisk ledare). Att Ribi Yehoshua kallades för en Ribi implicerar att han hade rabbinsk ordination av Raban Jamlieil [en prominent judisk ledare]. Detta implicerar i sin tur att han inte undervisade någonting som stred emot ”Moseböckerna” i vilket fall de skulle ha tagit bort hans ordination.

Uttalanden efter hans död av den prominenta judiske ledaren Raban Jamliyeil implicerar att Ribi Yehoshua var i god ställning under hela sin livstid i den judiska gemenskapen [4].
Ovanstående text inklusive noter implicerar att det kristna ”evangeliet” innehåller många ord som Ribi Yehoshua omöjligen kan ha sagt.

Ribi Yehoshua existerade.

”Gravarna och ossuarierna fanns nyligen. Trots rykten som kristna gett bränsle åt, så håller vetenskapsmän fast vid sina positioner, inkluderande förkastandet av Pfann’s ”rättelse” i ett område som han är tydligt mindre kvalificerad i.

Vilken objektiv person som helst kan säga att ”det är inte bevisat” är en tom anmärkelse i arkeologi-fältet. Nästan ingenting är ”bevisat”. Den objektiva personen står för en position som bevismängden stödjer, inte en position som går emot detta.

Det finns en signifikant mängd bevis som demonstrerar att Talpiot-graven är viloplatsen till Ribi Yehoshua, hans fru, hans son, hans mor och hans bror –mot INGET bevis som ”motbevisar” Tapliot-graven.” [citat: Paqid Yirmeyahu, ha-Tzadiq, Ben-Dawid]

Jag rekommenderar läsaren att läsa forskning om Talpiot-graven inklusive vederläggning av många vanliga motargument till att det inte är Ribi Yehoshuas grav på hemsidan: www.netzarim.co.il ; klicka på “History Museum” (vänstermenyn); “Mashiakh”-sektionen (toppmenyn); bläddra ner till “Talpiot Tomb Complex”.

1.Dokumentation som bevisar hans födelsedatum finns på
www.netzarim.co.il ; “History museum” (vänstermenyn); Times and seasons (toppmenyn); klicka sedan på “Christmas”; bläddra ner för att finna forskning som visar när Ribi Yehoshua föddes.
2.Läs bevis på www.netzarim.co.il ; ”History Museum” (vänstermenyn); ”I*sous name” (toppmenyn) .
3. En titel för en en judisk fariséeisk ledare
4.Bevisat i denna artikel på min blogg:http://bloganders.blogspot.com/2010/07/kristendomens-historia.html
Citera
2010-08-09, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The_Judge
Satt och läste till ett religionsprov förra veckan och såg att det i boken stod om att forskare hade bevis på att Jesus har existerat på grund av att han omnämns i Talmud och i romerska skrifter.
Dock har jag för mig att han ej omnämns i någon av dom, är det någon av er här ute som har någon aning om detta?
I Så fall var?

Nu är Talmud en skrift,som skrevs av en människa.
Så historia under antikens och romerska tiden skrevs av individer som inte kunde behärskar sanningen på rätt sätt än vad vi moderna dagens människor kan göra!
Så det hela avgör också utav sociala beteende att ser på.
Det var inte på samma sätt som det är idag!
Att Jesus skulle har existerats finns inga belägg till bevis för det!
Och dessutom är namnet Jesus egentligen bara ett smeknamn!
Personen ifråga hette egentligen Jeshua på judiska språket.
Men Jeshua var en vanlig man som troligtvis var en rebellisk upprorsmakare,som började utmanar judiska överstepräster genom att häcklar dom.
Troligtvis hade fornkristna människor blandat ihopa olika historier som resultatet,där människan till slut tror att Jesus hade funnits i verkligheten!
Det finns inga bevis på att "Guds son" skulle hade existerats!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in