2014-01-25, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jag håller inte alls med om att straffrätten på något sätt skulle handla om "sunt förnuft", om så vore fallet så borde straffrätten vara extremt simpel. Min uppfattning är att straffrätten är det absolut svåraste som studeras på juristprogrammet. Jag blir helt matt i kroppen när jag tänker tillbaka på "Kriminalrättens grunder" och gärningsculpa, garantlära, social adekvans och gud vet vad.

Straffrätten är enkel. I praktiskt arbete är det endast bevisfrågor som är av betydelse, något annat behöver man inte fundera över (finns som alltid ett fåtal undantag, men dessa är försvinnande få).
Citera
2014-01-25, 15:07
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
Straffrätten är enkel. I praktiskt arbete är det endast bevisfrågor som är av betydelse, något annat behöver man inte fundera över (finns som alltid ett fåtal undantag, men dessa är försvinnande få).

Bevisfrågorna är sällan enkla i andra fall än i så kallade gråting...

Och kan väl tillägga att skriva domar i straffrätt ofta kan vara väl så komplicerat som att skriva en dom i tvistemål.

Man får dock i sammanhanget inte glömma bort påföljdsläran.

Jag kan dock tillägga då tråden behandlar programmet att fördjupningskursen i Uppsala som behandlar påföljdsläran (finns den kvar?) är väldigt intressant...
Senast redigerad av ProsecutorDredd 2014-01-25 kl. 15:12.
Citera
2014-01-25, 15:49
Medlem
NancyReagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2till18tecken
Hur är det egentligen tillåtet att bedriva en utbildning som juristprogrammet där många upplever kurserna som "väggen" och "muren", där man måste i stort sett studera 12 timmar varje dag i vecken? Samtidigt finns det skitkurser i andra ämnen där man inte ens behöver lägga ned en fjärdedel av tiden och om ens det?

Vad menar du med tillåtet? Det är högst frivilligt att gå juristprogrammet. Visserligen går det verkligen att diskutera huruvida det finns en pedagogisk poäng med att knäcka och gallra studenter. 35% blev underkända på höstens vägg (Civilrätt A/2, SU) och man kan fråga sig hur konstruktivt det är. Å andra sidan tror jag att det skulle underminera hela utbildningen om studenterna aldrig lär sig att hantera omfattande stoff av olika slag på daglig basis. Framförallt eftersom många som kommer in har höga betyg som egentligen inte motsvarar deras akademiska förmåga. Jag tror att de med små söta skor och portföljer som vill glida igenom programmet till något slags Gossip Girl-liv kanske behöver lite insikt. Som någon skrev tidigare ligger prestigen inte i att komma in på juristprogrammet, till skillnad från t.ex. läkarprogrammet, utan att tillhöra den hälften som faktiskt slutför det.

Min spontana känsla är att den relativt exceptionella omställningen som väggen innebar ändå fyllde något slags luttrande syfte. Någon annan som gått CA senaste året kanske kan kanske ge lite perspektiv. Behöver man studera tolv timmar på veckans alla dagar tror jag dock inte att man har valt rätt program efter förmåga.
Citera
2014-01-25, 15:59
Medlem
Sobofieds avatar
Den CA-tentan var "ett undantag" så att säga, och den första där man fått ha med sig böckerna. Jag skulle inte dra någon slutsats av resultatet annat än "just den terminen var det svårt".

Ingen kurs kräver 12h/dag.
Citera
2014-01-25, 17:29
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatersGonnaHate
Så du har investerat onödigt mycket tid i ett par frågor som ej kräver särskilt detaljerad svar..
Stabilt.
Citat:
Hur tog det dig fyra till fem timmar att svara på dessa frågor? Är du allmänt efterbliven eller otroligt ineffektiv? Frågorna är uppenbara introduktionsfrågor och bör nästan gå att svara på utan att faktiskt öppna lagboken i somliga fall. Förutsatt att du har en liten bas att stå på. Om du spenderar så här mycket tid på så pass simpla uppgifter kommer du med stor sannolikhet få det väldigt tufft framöver..
Jag föreslår att du slopar den där påtagligt negativa attityden. Inledningsvis under utbildningen är många osäkra och har en tendens att lägga en hel del tid på saker som kanske inte är direkt "spot on". Att personen däremot uppvisar ett engagemang och ambition för sina studier bådar gott.

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Förklaring till vad juristprogrammet handlar om
Bra svarat.
Citera
2014-01-25, 18:18
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2till18tecken
Självklart är det så. Men "vem som helst" är generellt för slö för att läsa tusentals sidor för att komma fram till gällande rätt.

Man måste vara bra jävla vilsen om man behöver läsa tusentals sidor för att komma fram till gällande rätt. Svaret står oftast skrivet på några få rader. Föreslår att du börjar med att läsa dessa i fortsättningen (i stället för tusentals andra sidor).

Citat:
Ursprungligen postat av Graflund
Självklart finns det en markant skillnad mellan ordbajsande och att framföra juridiska argument.
Jaha, vad är det för skillnad då? Om den är så jävla markant kan du väl berätta? Jag har då aldrig lyckats se den.

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Frågeställningen är så dum att jag nästan inte tänkte svara på den. I korta drag lär sig studenterna en juridisk metod. Vad studerar du själv?

"En juridisk metod". Haha. Hahahhahaha. Haha. Med andra ord så är ni inte läskunniga innan ni börjar utbildningen? Herregud. Det här är ju ännu värre än jag trodde!

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Nämndemannasvammel.

Tro inte att jag står på din sida bara för att jag sågar den här pajasutbildningen. Nämndemän är ju, om möjligt, till och med dummare än juristdomare.

Citat:
Hur tog det dig fyra till fem timmar att svara på dessa frågor? Är du allmänt efterbliven eller otroligt ineffektiv?

Antagligen. Han skiljer väl sig nog inte från nämnvärt från sina studiekamrater.
Citera
2014-01-25, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
skitsnack.

Tolka följande:

Om det är varmt ute ska man ha en baddräkt på sig.

Det kanske låter som en självklar sak, men rättsregler är mer komplicerade än vad man kan tro. Man måste lära sig att peka ut rekvisit, rättsföljder, syfte osv. Det är inte lika lätt som du tror att det är.
Senast redigerad av J.Peiper 2014-01-25 kl. 18:30.
Citera
2014-01-25, 18:31
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Peiper
Tolka följande:

Om det är varmt ute ska man ha en baddräkt på sig.

Är det där någon form av försvar för utbildningen i fråga? Om inte så föreslår jag att du framställer din begäran i en annan tråd. Här måste de flesta deltagare läsa tusentals sidor för att svara på den enklaste av frågor.
Citera
2014-01-25, 18:33
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:

Det kanske låter som en självklar sak, men rättsregler är mer komplicerade än vad man kan tro. Man måste lära sig att peka ut rekvisit, rättsföljder, syfte osv. Det är inte lika lätt som du tror att det är.

Fan.. verkar inte bara ta en evighet för er att läsa, utan även att skriva. Prova att skriva allt briljant du har att komma med innan du klickar på "skicka svar". Slipper en annan svara på halvfärdiga (och genomusla) inlägg i fortsättningen.

För dig kanske det är svårt att tolka rättsregler. För mig är det lätt. Alla är väl olika antar jag. Lycka till med att läsa dina triljoner med sidor för att jobba in den där "juridiska metoden" vi andra - som har det medfött - kallar "läskunnighet och tolkningsförmåga".
Citera
2014-01-25, 18:39
Medlem
Citat:
Fan.. verkar inte bara ta en evighet för er att läsa, utan även att skriva. Prova att skriva allt briljant du har att komma med innan du klickar på "skicka svar". Slipper en annan svara på halvfärdiga (och genomusla) inlägg i fortsättningen.

För dig kanske det är svårt att tolka rättsregler. För mig är det lätt. Alla är väl olika antar jag. Lycka till med att läsa dina triljoner med sidor för att jobba in den där "juridiska metoden" vi andra - som har det medfött - kallar "läskunnighet och tolkningsförmåga".

Jag får känslan av att du inte kom in på juristprogrammet och nu är allmänt bitter på alla jurister.
Citera
2014-01-25, 18:43
Medlem
NancyReagans avatar
Citat:
För mig är det lätt.

Lyx.
Citera
2014-01-25, 18:48
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Jag får känslan av att du inte kom in på juristprogrammet och nu är allmänt bitter på alla jurister.
Känsla? Det duger väl inget till. Ta och läs dig fram till rätt svar i stället. Återkom om en månad eller tre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in