2014-01-23, 23:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
UD och Carl Bildt ger mig svar!

Ni kanske minns att jag skrev ett brev till utrikesutskottet om ett förslag på kriminalisering vid utresa för att strida med reguljära arméer, rebellgrupper och terroristorganisationer?

Jag skickade samma brev till UD. Idag fick jag ett svar!

En person som arbetar på Utrikesdepartementets ministerkansli skrev att utrikesminister Carl Bildt läst mitt brev och att han beordrat att förslaget ska föras vidare till regeringskansliet, för ytterligare behandling.

Självklart blir man glad över att utrikesministern läst och tagit sig till av kritiken man riktat. Nu vet jag dock inte om det verkligen stämmer att Carl Bildt läst brevet, eller att det enbart skrivs så av departementets anställda. Jag får hoppas på att det är sant och att det händer något konstruktivt på detta område.

Diskussionerna som föranledde till att jag engagerade mig i frågan:
(FB) Konflikten i Syrien
(FB) Konflikten i Syrien

Mycket bra! Imponerande att CB nappade direkt!

Dock kan svenska medborgare som begått krigsbrott eller brott emot mänskligheten utomlands redan straffas för det i Sverige. Med tanke på all videodokumentation som finns så är det inte alls troligt att någon eller några överlevande och återvändande kommer att kunna ställas inför rätta av dessa skäl.

Men visst, bäst vore ju om man kunde avskräcka folk ifrån att resa överhuvudtaget.
Citera
2014-01-23, 23:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det där är sjukt intressant. Varför har ISIS intresse av att smutskasta FSA?

Man kanske, primärt, inte var intresserade av att smutskasta FSA. Istället så var man troligen på jakt efter sk. "otrogna hundar" som inte delar ISIS sjuka världssyn.

Kanske gick man in till mannen och helt enkelt frågade vad han tyckte om ISIS. Den stackars mannen gick på knepet och trodde att de var ifrån FSA, så han sa säkert vad han tycket om Al Qaida.

Shoop!
Citera
2014-01-23, 23:17
Medlem
ZuparNs avatar
Har någon repris av gårdagens förhandlingar i Geneva II?

SVT:s länk laddar nämligen inte för mig. Fungerar den för er?
http://www.svtplay.se/video/1750667/situationen-i-syrien

Om någon sitter på en annan länk hade det uppskattats om ni kunde posta den här!
Citera
2014-01-23, 23:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Om någon sitter på en annan länk hade det uppskattats om ni kunde posta den här!

SVT uppger att videon inte längre är tillgänglig.

Dom hade dock en intressant reportage ifrån Aleppo idag. Jag blev lika överraskad som reportern att 75 procent av staden var oskadd.
Citera
2014-01-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Dom hade dock en intressant reportage ifrån Aleppo idag. Jag blev lika överraskad som reportern att 75 procent av staden var oskadd.

Visade man inte regimtrogna palestinier i Damaskus också? Ovanlig rapportering i sådana fall.

Frågan är varför "klippet" inte är tillgänglig?
Senast redigerad av MbmA 2014-01-23 kl. 23:56.
Citera
2014-01-24, 00:01
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Står dock "Du kan se programmet i 7 dagar efter sändning".

Du talar om detta reportage:
http://www.svt.se/nyheter/varlden/aleppo-bombad-stad
Citera
2014-01-24, 00:23
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Står dock "Du kan se programmet i 7 dagar efter sändning".

Du talar om detta reportage:
http://www.svt.se/nyheter/varlden/aleppo-bombad-stad

Det funkar för mig.
Vad är det för typ av flygplan som SVT:s reporter flyger med ?
Citera
2014-01-24, 00:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Om du menar mötet i Montreux så lade Press-TV ut det på youtube redan efter några timmar. Täcker dock bara de första två timmarna med talen av huvudaktörerna.

Länk till den första av 8 delar:

http://www.youtube.com/watch?v=dp99-DU1GkM

De riktiga förhandlingarna som börjar senare idag fredag kommer knappast att bli offentliga.
Citera
2014-01-24, 01:49
Medlem
Reguluss avatar
al-Zawahiri till rebellerna: sluta slåss med varandra!

I ett skarpt formulerat uttalande uppmanar al-Qaidas högste ledare Ayman al-Zawahiri de syriska rebellerna att sluta slåss med varandra. I stället föreslår al-Zawahiri att rebellerna ska inrätta en kommitté för att medla mellan de olika grupperna:

Zawahri urged the rebels to set up a committee to sort out their differences, according to an audio recording released on websites.

“Our hearts and the hearts of the nation, which hangs its hopes on you, have bled for the infighting that has spread between the ranks of those waging war,” Zawahri said in the five-minute recording.

“We call on all our brothers in all the militant groups to work towards ending this sedition, which will lead to only God knows what,” Zawahri said.

http://gulftoday.ae/portal/2f1d383b-031d-4dcc-81ca-8b38c89a5a97.aspx

Att de syriska rebellerna har inte bara en utan flera konkurrerande kommittéer (Syrian National Coalition, Syrian National Council, National Coordination Committee) tycks al-Zawahiri ha missat.

Kanske skulle han i stället ha föreslagit en superkommitté för att medla mellan de olika kommittéerna?
Citera
2014-01-24, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Hur går det i norr? ISIS terroristerna verkar skörda framgångar mot kurderna efter att ha haft stora problem till en början. Oroande att ISIS har framgångar här och där trots inre stridigheter med Nusra och FSA.
Skörda framgångar mot kurder gör dom inte precis, då dom övervägande krigar mot IF. Det är bara i Tal Hamis och den här striden som YPG och ISIS stridit med varandra.

Däremot så har ISIS en rad viktiga städer under sig nu i Aleppo provinsen. Dock så är det i områden där dom ursprungligen var fler än alla andra.
Citera
2014-01-24, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Hur går det i norr? ISIS terroristerna verkar skörda framgångar mot kurderna efter att ha haft stora problem till en början. Oroande att ISIS har framgångar här och där trots inre stridigheter med Nusra och FSA.

ISIS har endast gjort framgångar i Tal-Hamisområdet.

Citat:
Ursprungligen postat av IslamicKurdistan
De har inte helhjärtat satsat på den norra delen, men när de kommer överens och de kommer att ske, då kommer en stor offensiv att riktas mot kurderna under våren eller tidigare. ISIS satsar på Anbar/Irak men Assad är borta till sommaren och då kommer alla jihadister riktas mot Norra Syrien. Glöm inte att FSA kommer att delta i detta med andra jihadister. De ser inte ljust ut för kurderna för att PKK är där. De skulle inte resonera på samma sätt om KRG styrde området då de ses som muslimer. Man får inte glömma att turkarna stödjer terrorister men dessa jihadister ogillar inget mer än kommunism. De inte kurderna som man ogillar men de som skyddar dem.

Låt terroristsvinen (ISIS och deras anhängare) få komma, då kanske dom äntligen får smaka på lite strider mot KRG-soldater. http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-23650894
Senast redigerad av KAF8 2014-01-24 kl. 09:07.
Citera
2014-01-24, 11:14
Medlem
Regimens länk till ISIS är en tes som nu kanske får lite belägg. Enligt Kilo så har oppositionen bild bevis på att en rad emirer inom ISIS tidigare jobbat inom "Special service" för Assad. Det finns alltså foton på dom här personerna när dom är tillsammans med Assad.

Vidare så hävdar Kilo att dom har dokument som är direkta order från regimen till ISIS. Tex att dom ska kidnappa människor i Jarbelus och Raqqa.

Jag vet inte vad ni tycker om detta, men det börjar bli jävligt spännande.
Citat:
MONTREUX, Switzerland — Michel Kilo, a member of the Syrian National Coalition delegation participating in the Geneva II talks, said that the opposition is preparing its own case implicating the Syrian government in collaboration with terrorist groups including the Islamic State of Iraq and al-Sham (ISIS).

“There are photos that have been found of several emirs of ISIS with [Syrian President] Bashar al-Assad,” said Kilo, who spoke with Al-Monitor on the sidelines of the Geneva II talks.

“The pictures were taken before they became emirs in ISIS, when they were all officers in the Syrian special service. There are documents sent by the special service to ISIS telling them to capture or kidnap people in Raqqa and Jarabalus, and these documents will be published. And you will see how the regime fabricated these extremist groups that did not exist in our country at the beginning of the revolution.

“Without a doubt, we will use this as an argument during the negotiations,” Kilo warned. “We have officers who have defected from the [Syrian] special service who worked to create these terrorist organizations; people who used to work with al-Qaeda. They know the names and the dates and what they have done along with the directions they were given. All this is documented. The chief of the cabinet of [special security adviser to Assad] Mr. Ali Mamlouk defected one year ago, and he has documented this. If [Syrian Foreign Minister] Walid Moallem will talk about terrorism, he will receive a true lecture about terrorists. And you shall see.”
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2014/01/michel-kilo-syria-opposition-regime-terrorists-isis.html
Senast redigerad av Zagrosi 2014-01-24 kl. 11:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in