2014-01-23, 14:28
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Det är för mig oförsteåligt hur det kommer sig att RMV utför obduktioner på ett sätt som antyder att man redan är säker på att inget brott begåtts. Då riskerar man givetvis att hamna i denna mycket pinsamma situation. Särskilt underligt är det att det samtidigt finns rättsmedicinare som talar om mörkertal gällande brott som liknar vad man hävdat i detta fall. Om RMV är övertygade om att det pågår sådan brottslighet inom svensk sjukvård borde man väl "ta chansen" att göra ett bra jobb den gång man blir inblandad i en relevant utredning?

Ja, man kan fråga sig varför det bara togs ett blodprov i det här fallet.
Jag vet inte men jag misstänker att förklaringen kanske finns någonstans här:

Rättskemiska laboratoriet handlägger cirka 100 000 analysärenden varje år. Ungefär 5% av dessa avser obduktionsfall (olycksfall, dödsbränder, självmord, förgiftningsfall och fall där misstankar föreligger om att fel eller försummelse begåtts inom hälso- och sjukvården). Av resterande 95% avser trafikärenden, polisärenden, kriminalvårdsärenden och vårdärenden Det absoluta flertalet analyser avser följaktligen blodprov tagna på levande personer och gäller antagligen alkohol, narkotika och droger.

I obduktionfallen, där det alltså handlat om att fastställa dödsorsaken, är den antagligen oftast rätt klar redan från obduktionen och den rättskemiska analysen är snarast till för att avgöra om alkohol eller droger bidragit snarare än orsakat dödsfallet. I det läget är kravet på noggrannhet ”måttligt” och man kan antagligen nöja sig med ett blodprov och analys med en icke ackrediterad screeningmetod. (Enligt ISO 5725 avses med noggrannhet ”förmåga att ge ett korrekt resultat (riktighet) eller att upprepa ett givet resultat (precision)”).

I de fall där det kan misstänkas att förgiftning verkligen orsakat dödsfallet, d.v.s. självmord, mord och att fel eller försummelse begåtts inom hälso- och sjukvården räcker det inte med ett blodprov. RMV har ju själva bekräftat att man inte från ett blodprov taget post mortem kan uttala sig om när eller hur en påvisad koncentration i t.ex. lårvensblod uppkommit. För det krävs kompletterande prover från andra delar av kroppen (hjärtblod, ögonvätska etc).

Varför togs då bara ett blodprov i det här fallet. Jag tror det beror på det rättsläkaren kom fram till vid obduktionen: ”I dagsläget är dödsorsak och dödssätt oklara, men att de sammantagna fynden talar för att [flickan] avlidit till följd av sviterna av den omfattande hjärnblödningen”, var samma bedömning som läkarna på BIVA gjort med stöd av MR-undersökningen. Det föreföll säkert också mest sannolikt med hänsyn till beslutet att avbryta intensivvårds-behandlingen och låta naturen ha sin gång. Ändå måste det betraktas som ett allvarligt metodfel eftersom beslutet att bara ta ett blodprov (underförstått) innebar ett antagande om att ingen anmärkningsvärt skulle framkomma vid den rättskemiska undersökningen.

Det är också mot den här bakgrunden som man måste se de krav på noggrannhet som måste ställas på den screeningmetodik som rättskemiska laboratoriet använde. Verktyg ska anpassas till det ändamål för vilket de ska användas. Huruvida den kan anses tillfredsställande att man använder en icke ackrediterad metodik i fall som rör fastställande av dödsorsak eller om det, som Olof Beck hävdade, kräver ackrediterad metodik är en fråga som rättsväsendet nu snarast måste ta ställning till. Det beslutat måste då också avse både provtagning, analys och utvärdering av analysresultaten. En kedja är som bekant inte starkare än sin svagaste länk.
Citera
2014-01-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Till att börja med har du sprungit på det första misstaget som tingsrätten gjort!

Det stämmer att åklagaren har påstått detta (sid17) men sedan har tingsrätten gjort ett misstag (som f.ö. avhandlats tidigare här i tråden). Så här skrev man: ”Fenobarbitalhalten i hennes blod mättes kontinuerligt ända fram till på morgonen den 20 september. Koncentrationen av fenobarbital uppmättes vid analysen av det utspädda provet till 22μg/g blod, vilket var i god överensstämmelse med koncentrationen i det outspädda provet som uppgick till 19 μg/g blod och även i paritet med det värde som uppmättes i Linnéas blodplasma på morgonen den 20 september. Denna överensstämmelse mellan det outspädda och det utspädda provet talar naturligtvis för att resultatet av analysen av det utspädda provet är riktigt även när det gäller tiopentalet.” Så långt är det rätt.

Men sedan skrev man: ”Det finns dock andra resultat som pekar i en annan riktning, nämligen resultatet av den finska analysen. Vid den analysen uppmättes ett betydligt lägre värde i fråga om fenobarbitalet. I den analysen påvisades endast en koncentration av fenobarbital som understeg deras utskriftsgräns, vilken är 10μg/g blod. Denna skillnad ger enligt tingsrättens mening anledning att ifrågasätta hur representativt den uppmätta koncentrationen av fenobarbital verkligen var i det utspädda provet i förhållande till det outspädda. Detta innebär i sin tur att provresultatet i fråga om fenobarbital inte kan tas till intäkt för att koncentrationen av tiopental varit representativ i det utspädda provet i förhållande till det outspädda”

Här har man missat att RMV:s värden på 19 och 22 µg/g respektive avser halten i det outspädda provet. Uppgiften från det finska laboratoriet avser däremot det 10 ggr spädda provet och ska alltså för att jämföras med RMV:s värde multipliceras med 10. Vad det blir går inte att närmare uttala sig om mer än att det skulle handla om ett värde som är 10 ggr större än vad nu < 10 µg/g innebär. Var det t.ex. 2 µg/g skulle det finska analysen stämma väl med RMV:s värde. Så tingsrätten kunde alltså inte dra den slutsats man gjort i domen men å andra sidan kunde inte heller åklagaren styrka sitt påstående.

Jag delar som sagt inte din uppfattning i detta.
Man har konstaterat att Finland fick fram ett värde som understeg deras utskriftsgräns. Varför är egentligen irrelevant. Det som är avgörande är att man aldrig kan få ett värde. Eftersom okänt eller okänt X 10 aldrig kan bevias vara samma sak som det Svenska värdet så kan inte åklagarens påstående godtas och därmed ska det hela avvisas vilket rätten gör.

Sen kunde man ha skrivit det betydligt tydligare vilket hade varit önskvärt för eftervärden men grunden är ju ändå att det är åklagaren som måste kunna ställa bortom allt rimligt tvivel och det går ju inte utan värden att jämföra.

Citat:
Sedan har du sprungit på även det andra misstaget som tingsrätten gjort.

Det stämmer att det står som du citerat:

"Med hänsyn till den osäkerhet som föreligger beträffande tiopentals halveringstid kan det inte uteslutas att tidigare givna doser av tiopental kan förklara förekomsten av tiopental hos Linnéa. Det är inte heller orimligt att anta att dessa doser kan förklara en koncentration till upp emot 15μg/g blod." (domen sid 29)

Men det står mer om man fortsätter att läsa. Det står nämligen också att:

”Jörg Mörland har i det avseendet uttalat att om Linnéa skulle ha fått tiopental i en terapeutisk dos om 30 mg den 19 september skulle koncentrationen i blodet vid dödens inträde möjligen nå upp till just 15 μg/g blod men inte mycket högre än så.”

Det är inte sant! Mørland har inte hävdat att tidigare givna doser av tiopental skulle kunna leda till att koncentrationen i blodet vid dödens inträde möjligen skulle kunna nå upp till just 15 μg/g blod.*I det relevanta avsnittet i hans yttrande skrev han under rubriken "Er den påviste konsentrasjonen av tiopental en konsekvens av tidligere terapeutisk bruk?" bl.a. följande:

Jag har inte Mörlands utlåtande så där får jag lita på dig (vilket jag gör med glädje).
Citera
2014-01-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ja, man kan fråga sig varför det bara togs ett blodprov i det här fallet.
Jag vet inte men jag misstänker att förklaringen kanske finns någonstans här:

Rättskemiska laboratoriet handlägger cirka 100 000 analysärenden varje år. Ungefär 5% av dessa avser obduktionsfall (olycksfall, dödsbränder, självmord, förgiftningsfall och fall där misstankar föreligger om att fel eller försummelse begåtts inom hälso- och sjukvården). Av resterande 95% avser trafikärenden, polisärenden, kriminalvårdsärenden och vårdärenden Det absoluta flertalet analyser avser följaktligen blodprov tagna på levande personer och gäller antagligen alkohol, narkotika och droger.
...
Varför togs då bara ett blodprov i det här fallet. Jag tror det beror på det rättsläkaren kom fram till vid obduktionen: ”I dagsläget är dödsorsak och dödssätt oklara, men att de sammantagna fynden talar för att [flickan] avlidit till följd av sviterna av den omfattande hjärnblödningen”, var samma bedömning som läkarna på BIVA gjort med stöd av MR-undersökningen. Det föreföll säkert också mest sannolikt med hänsyn till beslutet att avbryta intensivvårds-behandlingen och låta naturen ha sin gång. Ändå måste det betraktas som ett allvarligt metodfel eftersom beslutet att bara ta ett blodprov (underförstått) innebar ett antagande om att ingen anmärkningsvärt skulle framkomma vid den rättskemiska undersökningen.
...
Så är det säkert. Det som gör det extra knepigt är att rättsläkaren måste känt till varför obduktionen genomfördes? Polisanmälan gällde vården den sista tiden i första hand och föräldrarna har talat om fler misstag? Verket och myndigheternas samarbete verkar helt undermåligt.
Citera
2014-01-23, 20:43
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Jag delar som sagt inte din uppfattning i detta.
Man har konstaterat att Finland fick fram ett värde som understeg deras utskriftsgräns. Varför är egentligen irrelevant. Det som är avgörande är att man aldrig kan få ett värde. Eftersom okänt eller okänt X 10 aldrig kan bevias vara samma sak som det Svenska värdet så kan inte åklagarens påstående godtas och därmed ska det hela avvisas vilket rätten gör. Sen kunde man ha skrivit det betydligt tydligare vilket hade varit önskvärt för eftervärden men grunden är ju ändå att det är åklagaren som måste kunna ställa bortom allt rimligt tvivel och det går ju inte utan värden att jämföra.

Jag har inte Mörlands utlåtande så där får jag lita på dig (vilket jag gör med glädje).

Vi är överens.

Det går inte att utifrån RMV:s respektive det finska laboratoriets fenobarbitalvärdena dra någon slutsats om huruvida de två labben har samma uppfattning om tiopentalhalten i det ospädda provet. Som jag skrev saknar fenobarbitalvärdena förklaringsvärde eftersom "< 10 dvs okänt * 10" är meningslöst. Så tingsrättens beslut var rätt men även om man råkat grunda det på en missuppfattning. (Tyvärr tror jag inte man bara uttryckt sig oprecist, man har missat faktorn 10)

När vi sedan kommer till frågan om vad som kan hänt i fallet så har den information som jag nu lyckats få fram från Finland, och som såväl åklagare som RMV hade ett intresse av och borde plockat fram när det begav sig, så får vi som jag skrev acceptera att det spädda prov som finnarna fick innehöll 210 µg/g tiopental. Sen kan vi debattera vilka slutsatser man tycker sig kunna dra av det men det är en annan femma.

Beträffande Mørlands yttrande kan du vara helt lugn jag har det både på norska och i den felaktiga svenska översättningen.
Citera
2014-01-24, 01:02
Medlem
datjas avatar
Citat:

"En dose på 30 mg (8 mg/kg) vil anslagsvis kunne gi en maksimumskonsentrasjon på 15 mikrogram tiopental per gram blod, og ikke høyere enn 10 mikrogram per gram blod etter at distribusjonen hadde pågått i noen timer. I følge Pediatric Dosage Handbook 2001-2002 er doseringen til nyfødte for start av anestesi 3-4 mg/kg kroppsvekt. Tiopental er angitt å ha en halveringstid på rundt 6-8 timer hos nyfødte (Russo et al 1998, Normann et al 2011), hvilket igjen tilsier at all tiopental vil være ute av kroppen 8 dager etter siste bruk. Det finnes imidlertid publiserte data som angir halveringstider på opptil 70 timer hos *afyktiske nyføde (Garg et al 1988). Brukes denne lengste halveringstiden (70 timer), finner man at blodkonsentrasjonen av tiopentaI maksimalt ville ha vært av størrelsesorden 1,5 µg*per gram blod den 20 september."*(mina understrykningar).

Har vi inte diskuterat detta för ett par-tre år sen?

Vi kan inte utgå från förväntade värden i blod. Vi vet att tiopental mycket snabbt försvinner ur blodbanan vid anestesi och tas upp bl a av det tilltänkta målorganet hjärnan men också av andra, gärna feta, vävnader där substansen kan ackumuleras vid upprepad dosering.

Således: det prov som analyserades kan inte ha bestått av blod utan av en blandning av blod samt varjehanda föruttnade vävnader. Det är i denna blandning man har mätt och uppfattat det som bisarrt högt om man jämfört med förväntat värde i rent blod.
Citera
2014-01-24, 09:08
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Har vi inte diskuterat detta för ett par-tre år sen?

Vi kan inte utgå från förväntade värden i blod. Vi vet att tiopental mycket snabbt försvinner ur blodbanan vid anestesi och tas upp bl a av det tilltänkta målorganet hjärnan men också av andra, gärna feta, vävnader där substansen kan ackumuleras vid upprepad dosering.

Således: det prov som analyserades kan inte ha bestått av blod utan av en blandning av blod samt varjehanda föruttnade vävnader. Det är i denna blandning man har mätt och uppfattat det som bisarrt högt om man jämfört med förväntat värde i rent blod.
Hittar inte domen just nu men är det så tingsrätten resonerar i domskälen?
Citera
2014-01-24, 10:43
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Hittar inte domen just nu men är det så tingsrätten resonerar i domskälen?
Resonemanget finns med som en möjlig invändning mot bevisningen, men domen tar uttryckligen inte ställning till denna invändning eftersom man redan av andra skäl har avvisat den tekniska bevisningen.

PCuri brukar påstå att invändingar av denna typ kan avvisas eftersom de inte använts i den frikännande domen; det är alltså en sanning med modifikation minst sagt...

Själv tror jag att det mycket väl kan ha funnits thiopental, eller något lika hydrofobt ämne i proverna, men detta i sig bevisar ju inte att flickan avlidigt av förgiftning. Tror inte folk i allmänhet förstår hur komplex kemin i en kropp under nedbrytnign kan bli...
Citera
2014-01-24, 14:03
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Resonemanget finns med som en möjlig invändning mot bevisningen, men domen tar uttryckligen inte ställning till denna invändning eftersom man redan av andra skäl har avvisat den tekniska bevisningen.

PCuri brukar påstå att invändingar av denna typ kan avvisas eftersom de inte använts i den frikännande domen; det är alltså en sanning med modifikation minst sagt...

Själv tror jag att det mycket väl kan ha funnits thiopental, eller något lika hydrofobt ämne i proverna, men detta i sig bevisar ju inte att flickan avlidigt av förgiftning. Tror inte folk i allmänhet förstår hur komplex kemin i en kropp under nedbrytnign kan bli...
Nej, så kan man naturligtvis inte resonera. En domstol prövar ju inte mer än nödvändigt.

Men hur ser experterna i målet på just detta? Är det samstämmighet är det ju ytterligare anledning till kritik mor åklagaren. Fast det har väl i så fall redan konstaterats i tråden antar jag.
Citera
2014-01-24, 16:45
Medlem
Citat:
Sedan har du sprungit på även det andra misstaget som tingsrätten gjort.

Det stämmer att det står som du citerat:

"Med hänsyn till den osäkerhet som föreligger beträffande tiopentals halveringstid kan det inte uteslutas att tidigare givna doser av tiopental kan förklara förekomsten av tiopental hos Linnéa. Det är inte heller orimligt att anta att dessa doser kan förklara en koncentration till upp emot 15μg/g blod." (domen sid 29)

Men det står mer om man fortsätter att läsa. Det står nämligen också att:

”Jörg Mörland har i det avseendet uttalat att om Linnéa skulle ha fått tiopental i en terapeutisk dos om 30 mg den 19 september skulle koncentrationen i blodet vid dödens inträde möjligen nå upp till just 15 μg/g blod men inte mycket högre än så.”

Det är inte sant! Mørland har inte hävdat att tidigare givna doser av tiopental skulle kunna leda till att koncentrationen i blodet vid dödens inträde möjligen skulle kunna nå upp till just 15 μg/g blod.*I det relevanta avsnittet i hans yttrande skrev han under rubriken "Er den påviste konsentrasjonen av tiopental en konsekvens av tidligere terapeutisk bruk?" bl.a. följande:

"En dose på 30 mg (8 mg/kg) vil anslagsvis kunne gi en maksimumskonsentrasjon på 15 mikrogram tiopental per gram blod, og ikke høyere enn 10 mikrogram per gram blod etter at distribusjonen hadde pågått i noen timer. I følge Pediatric Dosage Handbook 2001-2002 er doseringen til nyfødte for start av anestesi 3-4 mg/kg kroppsvekt. Tiopental er angitt å ha en halveringstid på rundt 6-8 timer hos nyfødte (Russo et al 1998, Normann et al 2011), hvilket igjen tilsier at all tiopental vil være ute av kroppen 8 dager etter siste bruk. Det finnes imidlertid publiserte data som angir halveringstider på opptil 70 timer hos *afyktiske nyføde (Garg et al 1988). Brukes denne lengste halveringstiden (70 timer), finner man at blodkonsentrasjonen av tiopentaI maksimalt ville ha vært av størrelsesorden 1,5 µg*per gram blod den 20 september."*(mina understrykningar).

Han har alltså diskuterat vilken koncentration som skulle kunna skulle vara resultatet av en terapeutisk injektion given i samband med CT-undersökningen den 12 september och kommit fram till att även om man skulle anta en så extremt lång halversingstid som 70 timmar skulle det inte röra sig om mer än 1,5 µg/g. Med "normal" halveringstid skulle en koncentration på 10 µg/g eller maximalt 15 µg/g föreligga redan efter att cirkulation pågått några timmar. Det finns således inget stöd i professor Mørlands yttrande för att en terapeutisk dos given den 12 september skulle kunna förklara en halt på 15 µg/g i det blodprov som togs på flickan 24 dagar efter att hon avlidit.

Återstår frågan om en (icke bevisad) terapeutisk dos given i samband med MR-undersökningen som gjordes cirka 30 timmar innan flickan avled skulle kunna förklara en koncentration på 15 µg/g i blodprovet. Svaret på den frågan är: Knappast om man antar normal halveringstid, möjligen om man antar en kraftigt förlängd halveringstid.

Jag tycker inte att tingsrätten ska klandras för detta.

I sitt skriftliga yttrande har Mørland över huvud taget inte resonerat kring möjligheten att tiopental gavs vid magnetkameraundersökningen den 19 september, dvs. dagen innan flickan dog. Däremot förklarade han faktiskt på plats i rättssalen att förutsatt att halveringstiden för tiopental hos flickan var uppåt 70 timmar och att en dos på 30 mg/kg getts i samband med undersökningen så skulle koncentrationen vid dödens inträde kunna vara högre än 10 μg/g, men knappast så mycket högre än 15 μg/g.
Citera
2014-01-24, 18:00
Medlem
Citat:
Nej, så kan man naturligtvis inte resonera. En domstol prövar ju inte mer än nödvändigt.

Men hur ser experterna i målet på just detta? Är det samstämmighet är det ju ytterligare anledning till kritik mor åklagaren. Fast det har väl i så fall redan konstaterats i tråden antar jag.

Domstolen skriver

"Med hänsyn till att tingsrätten redan funnit att analysresultatet måste ifrågasättas på
sätt som redogjorts för ovan saknas anledning att närmare gå in på frågan om provet
varit förorenat och därför missvisande. Tingsrätten lämnar därför den frågan utan
vidare prövning."

Dvs man har redan konstaterat att åklagaren har misslyckats så man behöver inte gå vidare men det finns kritik mot hur provtagningen gick till från både Mörland och Per-Arne Lönnqvist.
Citera
2014-01-24, 19:37
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Domstolen skriver

"Med hänsyn till att tingsrätten redan funnit att analysresultatet måste ifrågasättas på
sätt som redogjorts för ovan saknas anledning att närmare gå in på frågan om provet
varit förorenat och därför missvisande. Tingsrätten lämnar därför den frågan utan
vidare prövning."

Dvs man har redan konstaterat att åklagaren har misslyckats så man behöver inte gå vidare men det finns kritik mot hur provtagningen gick till från både Mörland och Per-Arne Lönnqvist.
Ok, vad jag tänker på är att en åklagare inte ska åtala om han inte kan påräkna en fällande dom. Ju fler tveksamheter som föreligger i målet, desto större anledning finns det att rikta kritik mot åklagaren. Men saken verkar dröja något oerhört och som regel kritiseras aldrig svenska statstjänstemän vad de än ställer till med.
Citera
2014-01-24, 21:40
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ok, vad jag tänker på är att en åklagare inte ska åtala om han inte kan påräkna en fällande dom. Ju fler tveksamheter som föreligger i målet, desto större anledning finns det att rikta kritik mot åklagaren. Men saken verkar dröja något oerhört och som regel kritiseras aldrig svenska statstjänstemän vad de än ställer till med.

Och där har du MIN springande punkt i detta.

Sjukvårdsmässigt/vetenskapsmässigt har jag dålig koll och litar mest på vad dom som
faktiskt visat sig HA koll skriver i tråden. Även om jag tenderar till att ifrågasätta vissa
saker som skrivs även på det planet.

Jag tycker att det redan tidigt i tråden stod klart att åklagaren hade ett väldigt dåligt case.
För att inte säga uruselt. Det som tidigt framställdes var att åklagaren måste ha ett ess i
rockärmen. Ju mer info som kom fram ju mer framstod detta som självklart. Ett hemligt
vittne. Fingeravtryck på någon spruta.. NÅGONTING.

När åtal väcktes och det stod klart att det som fanns endast var det alla redan visste
så framstod åklagaren som det han faktiskt var (och är), en total pajas.

Hans syn på objektivitetsplikt måste ha kommit från ett cornflakespaket och hela
historian är kafkalik med diverse fikamöten om mordkonspirationer och uttalanden
om "gifter" så som natriumklorid och annat smått och gott.

Det fanns en del som ansåg (och väl fortfarande anser) att åklagaren MÅSTE pröva
ett sånt här fall då RMV konstaterat ett sådant mätvärde. Något jag inte alls håller
med om. Åklagarens uppgift är lika mycket att inse vari bevisning och faktaunderlag
brister. Peter Claesson med vänner misslyckades grovt med detta. Så grovt att det
borde falla under brottslig handling. Objektiviteten var som bortblåst och allt gick
ut på att hitta något (vad som helst) som talade för den redan stadfästa uppfattningen
om att det var ett mord som begåtts.

PC och hans vänner kommer inte ens att få en knäpp på näsan av myndigheterna som
utreder detta. RÅ tyckte inte att några fel begåtts (go figure) så det lär inga andra
myndigheter göra heller.

Dom borde få sitta hela bunten. Det borde kosta att förstöra en människas liv på detta
makalösa sätt.

Och tråden kommer att fortsätta frekventeras av dårar, som likt PCuri kommer att
fortsätta hävda läkarens skuld.

Pissråttor allihopa som kan gömma sig bakom sin tjänstemannaroll, RMV som
åklagarämbetet lika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in