Även om jag själv trodde att läkaren var skyldig och även om jag pekat på den fräckis man använde sig av för att fria den åtalade läkaren (låtsats som om det kunde vara fråga om obegränsat spädningsfel på det provmaterial finska RMV fick) så har väl även jag trott på att läkaren skulle få skadestånd. Folk som sitter frihetsberövade men blir friade brukar få skadestånd. Christer Pettersson, som enligt Lisbeth Palme och några vittnen till sköt Olof Palme, och fälldes i tingsrätten men friades i hovrätten med darr på ribban, fick ett fett skadestånd (även i Palmemordsfallet cirkulerar en massa fantastiska alternativa teorier även i etablerade medier, måste dock faktiskt säga att dessa teorier är mer trovärdiga än de som anförts för att fria läkaren).
Om JK hade etablerat någon slags ny praxis med högre ersättning per häktad dag hade detta sänt en tydlig signal till andra i sjukvården att det är fritt fram att avliva folk i sjukvården.
Jag tror att detta hade varit farligt eftersom man då ökat risken för fler fall typ Salme, 93, som man försökte törsta ihjäl:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15704388.ab
Några av de senaste inläggen där jag förklarat varför läkaren åtminstone är skyldig till brottsrubriceringen försök till dråp:
(FB) Barmhärtighetsmord? Läkare friad av Solna Tingsrätt 21/10 -11
(FB) Barmhärtighetsmord? Läkare friad av Solna Tingsrätt 21/10 -11 (äldre sammanfattning av det tekniska bevisläget)
En grej jag tycker att folk bör läsa är referatet av det vittnesmål rättens/Socialstyrelsens oberoende expert Mörland avgav i tingsrätten:
(Del 1)
(Del 2)
Borde kanske också posta RMV:s Gunilla Thelanders vittnesmål också. Skrev tidigare att jag funderade på att göra detta.
Anledningen till att folk velat fria den här läkaren är inte att de på allvar tror att den här läkaren var oskyldig. Vad man anser är att det är förjävligt att någon skall bli åtalad för att ha avlivat ett vårdpaket med 80 % av hjärnan borta och som bara skulle ha kostat pengar. Man tycker att läkaren gjorde samhället en välgärning. Risken för fler fall typ Salme, 93, struntar man i eftersom man faktiskt heller inte tycker att sådana brott är speciellt allvarliga. En annan, mer långsökt infallsvinkel jag sett är att en fällande dom på något sätt skulle hota aborträtten. Om man fäller någon för dråp på en 3,5 kg bebis med 80 % av hjärnan borta så skulle detta liksom innebära att en större del av allmänheten skulle komma att betrakta en abort av ett 15-veckors foster som mord eller dråp. Denna typ av resonemang har man sedan stöttat med att den första åklagaren var någon slags (kd):are och abortmotståndare. Själv har jag dock spontant svårt att se den här kopplingen eftersom jag tror allmänheten i regel spontant juridiskt gör skillnad på framfödda barn och foster (undantagsfall finns dock kanske). Tror också att majoriteten av de som velat fria den här läkaren i stället drivs av en känsla att man gör samhället typ en tjänst om man avlivar ”livsodugligt människomaterial” som bara kostar pengar och tar väldigt lätt på, eller struntar i, riskerna för fler fall typ Salme, 93 (eller kanske t o m i enstaka fall tycker att det hade varit rätt att avliva Salme 93, också).