2014-01-22, 14:42
Medlem
Jag ska på en arbetsmässa den här veckan och har tänkta att dela ut mitt CV. Företagen jag söker till är banker och revisionsbyråar, då jag läser ekonomi.

Men har svårt att få ihop ett personligt brev då jag inte söker någon specific tjänst/företag. Vad ska man skriva då, någon som har en mall eller kan länka till ett liknande i den här tråden?

Tack!
Citera
2014-01-22, 15:15
Medlem
Stompzs avatar
Det är säkert någon som har nämnt detta redan, men jag orkar inte söka igenom hela tråden

Hur viktigt är det att skriva rubriken "intressen". Jag känner att skriva "jag gillar att vara med kompisar, träna och åka snowboard" är något som alla gillar, inget ovanligt eller som gör att jag sticker ut. Såvida jag inte söker jobb på en skidlift så borde jag kanske inte ta med det?
Även rubriken "datakunskaper", att inkludera mina fattiga kunskaper som att använda word, excel, ppoint och söka info på internet känns väldigt onödigt och töntigt ifall jag inte söker ett jobb som innebär att jag ska pilla med datorer.

En till fråga, bör jag hålla cv:et till 1 sida eller 2? Ska jag få med allt så blir det 1½ sidor lång..
Senast redigerad av Stompz 2014-01-22 kl. 15:22.
Citera
2014-01-22, 15:17
Medlem
Natenates avatar
Någon kunnig får gärna ge mig feedback på mitt Personliga Brev. Jag söker mest enkla jobb som inte kräver erfarenhet, som butiksbiträde, cafébiträde, diskare etc.

Skickade nyss detta brev som en spontanansökan till ett café.

Senast redigerad av Natenate 2014-01-22 kl. 15:28.
Citera
2014-01-22, 17:11
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keeion
Jag ska på en arbetsmässa den här veckan och har tänkta att dela ut mitt CV. Företagen jag söker till är banker och revisionsbyråar, då jag läser ekonomi.

Men har svårt att få ihop ett personligt brev då jag inte söker någon specific tjänst/företag. Vad ska man skriva då, någon som har en mall eller kan länka till ett liknande i den här tråden?

Tack!

Skriv vem du är och vad du pluggar. Skriv sedan lite om din framtidsdrömmar, vad du vill pyssla med efter examen osv. (du bör få in tidigt huruvida du söker heltidsjobb eller extrajobb). Är du hurtig skriver du en rad eller två varför det specifika företaget verkar vara en bra plats, detta kräver ju dock att du skriver ett brev för varje företag. Sen skriver du lite om din bakgrund, vilka jobb/andra roller du haft och vilka egenskaper du utvecklat tack vare dessa jobb. Länka på något sätt ihop varför dina egenskaper passar perfekt in hos banken/revisionsbyrån och att du hemskt gärna vill träffa dom.

Typ.
Citera
2014-01-22, 19:39
Medlem
HummaKavulas avatar
Hej Flashback!
Ska söka ett sommarjobb som bärförsäljare och har slängt ihop ett kort personligt brev som jag hoppas kunna få lite kritik på.

Reserverar mig för eventuella stavfel!
Tack på förhand
Citera
2014-01-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Skriv vem du är och vad du pluggar. Skriv sedan lite om din framtidsdrömmar, vad du vill pyssla med efter examen osv. (du bör få in tidigt huruvida du söker heltidsjobb eller extrajobb). Är du hurtig skriver du en rad eller två varför det specifika företaget verkar vara en bra plats, detta kräver ju dock att du skriver ett brev för varje företag. Sen skriver du lite om din bakgrund, vilka jobb/andra roller du haft och vilka egenskaper du utvecklat tack vare dessa jobb. Länka på något sätt ihop varför dina egenskaper passar perfekt in hos banken/revisionsbyrån och att du hemskt gärna vill träffa dom.

Typ.

Uppskattar verkligen ditt svar, tack så mycket! Såg att det fanns en lista på alla företag, så ska nog skriva ett unikt för varje företag som jag är intresserad av.
Citera
2014-01-22, 23:13
Medlem
lillaliljas avatar
Nu när jag har sökt jobb så har jag gjort ett CV med mina meriter och erfarenheter (som jag inte ändrar mellan olika ansökningar), i personliga brevet har jag skrivit mer utförligt om de saker som rör just den tjänsten jag söker. Personliga brevet har jag ändrat om en del och lagt fokus lite olika beroende på tjänsten, dock blir det i princip att kopiera om man söker flera tjänster som butikssäljare. Är det "rätt" sätt att gå till väga?
Citera
2014-01-23, 00:14
Medlem
Hundvalps avatar
Någon som skulle kunna titta igenom mitt PB och komma med kritik? Ja söker konstruktörstjänster.

http://i.imgur.com/YaAFjfM.jpg
Citera
2014-01-23, 09:29
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvalp
Någon som skulle kunna titta igenom mitt PB och komma med kritik? Ja söker konstruktörstjänster.

http://i.imgur.com/YaAFjfM.jpg

Känns som en väldigt allmän ansökan och inte till ett specifikt jobb, plus en kort presentation med namn vore fint att börja med.
Citera
2014-01-23, 10:27
Medlem
Fredrik81s avatar
Ta med i CV?

Tjena!

Har jobbat hos mina föräldrar från och till i en månad med att renovera deras hus på insidan.

Är detta något man kan ha med i sitt CV för att påvisa att man är händig även om det inte är särskilt relevant mot det
tjänster jag söker? Tänker att det ändå kan ses som positivt och att täcka upp den tomma lucka när jag inte haft något jobb, att jag varit aktiv.

Hur hade ni gjort? Har allt dokunenterat i foton ifall jag skulle söka jobb med den inriktningen.

Söker jobb mot butik, försäljning, innesäljare, lager truck.

Mvh
Citera
2014-01-23, 10:51
Medlem
Hundvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Känns som en väldigt allmän ansökan och inte till ett specifikt jobb, plus en kort presentation med namn vore fint att börja med.
Tack för kritiken! Finns det något spontant som du tycker jag ska lägga till/ta bort? Är nyutbildad så har inget tidigare erfarenhet.
Citera
2014-01-23, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natenate
Någon kunnig får gärna ge mig feedback på mitt Personliga Brev. Jag söker mest enkla jobb som inte kräver erfarenhet, som butiksbiträde, cafébiträde, diskare etc.

Skickade nyss detta brev som en spontanansökan till ett café.

ser ju bra ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in