Kan inte annat än att instämma! Det var en av de mest bedrövliga morddomar jag har läst. Är djupt besviken.
Domskälen i ansvarsfrågan ligger på 9 sidor av 90! Bara det får en att dra öronen till sig.
Det saknas den argumentation som ska finnas för att man ska kunna följa resonemangen från premisser till slutsatser. Den är helt enkelt inte övertygande.
Satte de en tingsnotarie på formulera domen?
Det här får HR allt ordna upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
Det anger de inte, men med en massa omskrivningar kan man tolka dem som 18 år.
Det är den mest skitnödiga och virriga dom jag läst på år och dag. En dom på hundra sidor är helt absurt. De flesta domar är i dag strukturerade på ungefär samma vis:
1 Sammanfattning av sakframställan
2 Är det fråga om mord?
3 Finns det utrymme för annan gärningsman?
4 Är det ställt utom allt rimligt tvivel att den åtalade är skyldig?
5 Vilket straff ska den åtalade ha. I denna del brukar personalia avhandlas.
Den här domen är istället uppbyggd så här:
1. Sammanfattning av allt mellan himmel och jord. Här finns allt från halva (!) personalian till en lista över all skriftlig och muntlig bevisning som åberopats.
2. Varje bevisdel sammanfattas, oavsett om den är relevant eller inte. Att i domen ta med en skolpsykolog som inte har något att säga om hur KJ varit de senaste åren är exempelvis absurt. Här finns ingen urskiljning alls.
3. Den intellektuella delen, där domstolen redovisar sina överväganden, är däremot extremt kort.
4. Varför de kommit fram till att KJ ska ha 14 års fängelse och inte 11 eller 20 redovisas överhuvudtaget inte. De skriver bara att den sammanlagda bedömningen gjort att man fastnat vid 14 års fängelse.
Det här är en usel dom, som bara har en förmildrande omständighet: att man begriper att KJ är skyldig. Jag tror att hovrätten kommer att komma fram till samma slutsats, men till skillnad från tingsrätten kommer de inte ödsla 70 sidor på ovidkommande skit.