2014-01-22, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om bara den åtalade överklagar kan det inte bli fråga om straffskärpning vid en överprövning såvitt jag vet.

Är det så? Praxis?
Citera
2014-01-22, 15:09
Medlem
just_a_girls avatar
En tanke bara, hur fick GM in kroppen i bilen på egen hand, det måste finnas en medgärningsman i vart fall. Om det får anses uteslutet att styckningen skedde i lägenheten har GM alltså burit kroppen till bilen för att föra iväg den. Om han då dessutom lindat in den i t.ex en matta för att få ut den ur huset hur skulle han orkat detta själv och inte riskerat att tappa kroppen, tror knappast han släpat ut den och knuffat in den i skuffen på en central parkering och ni som har koll på bilmodell hade det inte varit svårt att böka in en kropp i skuffen även om man försöker typ vika ihop den utan att märka uppmärksamhet. Kan sökningar på LVU som GM gjort på nätet och det vaga DNA testet vara en hint om att medgärningsmannen är en mycket nära yngre släkting. Hade helt klart varit lättare för MB både att lyfta en kropp på egen hand och att frakta den i sin terrano som är större än KJ:s bil. Klart är att vi inte vet hela historien och kanske heller aldrig kommer få veta.
Citera
2014-01-22, 15:18
Medlem
dafuqups avatar
"När Kristoffer Johansson blev gripen, fick kan reda på hans
namn genom att gå in på Flashback Forum."

Från domen
Citera
2014-01-22, 15:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
KJ går säkert inte med på att nöja sig med domen. Men det är osmart att överklaga, här finns ett tydligt utrymme för straffskärpning i HR, och tillika risk att det kommer utnyttjas. BF borde åtminstone avvaktat för att först se om ÅK hade tänkt gå vidare.

Det kan psykologiskt verka mera övertygande om även den dömde överklagar, dvs att den dömde anser att domen är felaktig. Att tiga och acceptera är att samtycka till straffet.
Citera
2014-01-22, 15:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
En tanke bara, hur fick GM in kroppen i bilen på egen hand, det måste finnas en medgärningsman i vart fall. Om det får anses uteslutet att styckningen skedde i lägenheten har GM alltså burit kroppen till bilen för att föra iväg den. Om han då dessutom lindat in den i t.ex en matta för att få ut den ur huset hur skulle han orkat detta själv och inte riskerat att tappa kroppen, tror knappast han släpat ut den och knuffat in den i skuffen på en central parkering och ni som har koll på bilmodell hade det inte varit svårt att böka in en kropp i skuffen även om man försöker typ vika ihop den utan att märka uppmärksamhet. Kan sökningar på LVU som GM gjort på nätet och det vaga DNA testet vara en hint om att medgärningsmannen är en mycket nära yngre släkting. Hade helt klart varit lättare för MB både att lyfta en kropp på egen hand och att frakta den i sin terrano som är större än KJ:s bil. Klart är att vi inte vet hela historien och kanske heller aldrig kommer få veta.

Utgå ifrån att mord och styckning inte skett i KJ:s bostad, det är uteslutet. Det är inte ens bevisat att vare sig KJ eller VB befunnit sig i KJ:s bostad under eftermiddagen/kvällen den 4 maj, ingen har sett någon av dem i området. Jag tror dessutom att vi i allt väsentligt inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att få hela historien klart för oss.
Citera
2014-01-22, 15:34
Medlem
Han har lyckats lura alla med att han har en allvarlig psykisk störning och därmed varit tvungen att sitta häktad på rättspsyk! Det säger en del....Att ha Asperger räcker inte.
14 år med tanke på att man inte funnit styckningensplats etc är en rimlig strafftid...frågan är bara om KJ hade behövt vård mer än fängelse? Skapas nu en än värre mördare och har han förmåga att förstå och känna empati? Många frågetecken kring GM.
Citera
2014-01-22, 15:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Han har lyckats lura alla med att han har en allvarlig psykisk störning och därmed varit tvungen att sitta häktad på rättspsyk! Det säger en del....Att ha Asperger räcker inte.
14 år med tanke på att man inte funnit styckningensplats etc är en rimlig strafftid...frågan är bara om KJ hade behövt vård mer än fängelse? Skapas nu en än värre mördare och har han förmåga att förstå och känna empati? Många frågetecken kring GM.

Han lurade inte mig .. Jag kan såna som KJ. Utan och innan. KJ är psykopat, vilket jag hävdade från början - trots stark motvind härinne.
Citera
2014-01-22, 15:44
Medlem
Docklands avatar
Citat:
En BRA advokat hade avrått överklagan. En SMART gärningsman hade inte propsat på en sådan. Frågan är vilket det är som saknas här? Bådadera?

Är jag oskyldig är det klart som fasen jag överklagar om jag blir dömd för ett mord jag inte begått.
Citera
2014-01-22, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Han lurade inte mig .. Jag kan såna som KJ. Utan och innan. KJ är psykopat, vilket jag hävdade från början - trots stark motvind härinne.
Ja och han spelade ett spel...vilket advokaten helt gått på och många på detta forumet.
Citera
2014-01-22, 15:53
Medlem
Citat:
Är det så? Praxis?
Nix, lag
Citera
2014-01-22, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vet du viket straffvärde TR ansåg det förelåg för brottet, innan strafflindringen?
Det anger de inte, men med en massa omskrivningar kan man tolka dem som 18 år.
Det är den mest skitnödiga och virriga dom jag läst på år och dag. En dom på hundra sidor är helt absurt. De flesta domar är i dag strukturerade på ungefär samma vis:
1 Sammanfattning av sakframställan
2 Är det fråga om mord?
3 Finns det utrymme för annan gärningsman?
4 Är det ställt utom allt rimligt tvivel att den åtalade är skyldig?
5 Vilket straff ska den åtalade ha. I denna del brukar personalia avhandlas.

Den här domen är istället uppbyggd så här:
1. Sammanfattning av allt mellan himmel och jord. Här finns allt från halva (!) personalian till en lista över all skriftlig och muntlig bevisning som åberopats.
2. Varje bevisdel sammanfattas, oavsett om den är relevant eller inte. Att i domen ta med en skolpsykolog som inte har något att säga om hur KJ varit de senaste åren är exempelvis absurt. Här finns ingen urskiljning alls.
3. Den intellektuella delen, där domstolen redovisar sina överväganden, är däremot extremt kort.
4. Varför de kommit fram till att KJ ska ha 14 års fängelse och inte 11 eller 20 redovisas överhuvudtaget inte. De skriver bara att den sammanlagda bedömningen gjort att man fastnat vid 14 års fängelse.

Det här är en usel dom, som bara har en förmildrande omständighet: att man begriper att KJ är skyldig. Jag tror att hovrätten kommer att komma fram till samma slutsats, men till skillnad från tingsrätten kommer de inte ödsla 70 sidor på ovidkommande skit.
Citera
2014-01-22, 16:14
Bannlyst
Citat:
Är det så? Praxis?
Hovrätten får bara pröva de yrkanden som finns. Om KJ överklagar men inte åklagaren kan hovrätten inte döma honom till ett strängare straff än det i tingsrätten. Detta framgår av Rättegångsbalken 51:25.
Om inte åklagaren överklagar har domstolen alltså att ta ställning till om de ska fria eller fastställa tingsrättens dom. Överklagar även åklagaren får domstolen istället ställa dennes yrkande mot en frikännande dom. I hovrätten kommer parterna då att kallas vadekärande och vadesvarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in