2014-01-22, 14:07
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-Orridge
Det kommer inte vara anonymt om man kan spåra sätten du köpte och sålde dina bitcoins på, eftersom alla bitcointransaktioner är publika. Bästa tipset är att använda en bitcointumbler för att tvätta dina bitcoins mot en avgift, jag har dock ingen koll på vilka sådana tjänster som är bra.

Överföringarna från plånböcker är anonyma, de är inte kopplade till personer, ingen kan bevisa vem som överför mellan plånböcker. Bitcoin är så anonymt det kan bli
Citera
2014-01-22, 15:17
Medlem
Conny89s avatar
Är det säkert att använda en online plånbok? känns ganska riskfullt när man läser på http://www.bitcoin.se/planbocker/ om "E-plånbok"

Ni som är insatta och har hållit på med Bitcoin ett tag, använder ni en onlineplånbok eller har ni laddat ner och använder en plånbok på hårddisken? från t.ex. https://bitcoinarmory.com/
Citera
2014-01-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Överföringarna från plånböcker är anonyma, de är inte kopplade till personer, ingen kan bevisa vem som överför mellan plånböcker. Bitcoin är så anonymt det kan bli
Fel, det är korrekt att adresserna är anonyma men alla transaktioner mellan adresser är helt öppna. Det räcker med att någon röjer din adress (polisen hälsar på hos en bitcoinväxlare och frågar efter dina adresser) så kan de följa dina betalningsflöden. Detta blir dock svårare ju mer du har omsatt bitcoinsen sedan du växlat dem. Därför bör man vara försiktig med att handla mycket olagliga prylar med bitcoins som man precis växlat, utan man bör ta "gamla" bitcoins som är svåra att koppla till dig. Det finns klienter speciellt framtaget för detta.

Om man håller sig på lagens sida är detta dock inga problem, det är mycket svårt att röja anonymitet om man inte är polis eller myndighet.
Citera
2014-01-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conny89
Är det säkert att använda en online plånbok? känns ganska riskfullt när man läser på http://www.bitcoin.se/planbocker/ om "E-plånbok"

Ni som är insatta och har hållit på med Bitcoin ett tag, använder ni en onlineplånbok eller har ni laddat ner och använder en plånbok på hårddisken? från t.ex. https://bitcoinarmory.com/
Jag har förlorat bitcoins med nuvarande värde på 100000-tals kronor när min online-plånbok hackades (mybitcoin).

Jag rekommenderar Electrum, det är en blandning som kräver en server men där all signering sker på din dator och sålänge du håller den fri från virus så kommer ingen att kunna ta dina bitcoins (även om servern blir hackad). Dessutom behöver du inte ladda ner blockkedjan, något du behöver med den "officiella" klienten och Armory. Electrum har deterministiska adresser så det enda du behöver spara är 12 engelska ord, ifall din dator skulle bli stulen eller gå sönder.

https://electrum.org finns till windows, mac och linux
Senast redigerad av Ahri 2014-01-22 kl. 16:12.
Citera
2014-01-22, 23:18
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahri
Fel, det är korrekt att adresserna är anonyma men alla transaktioner mellan adresser är helt öppna. Det räcker med att någon röjer din adress (polisen hälsar på hos en bitcoinväxlare och frågar efter dina adresser) så kan de följa dina betalningsflöden. Detta blir dock svårare ju mer du har omsatt bitcoinsen sedan du växlat dem. Därför bör man vara försiktig med att handla mycket olagliga prylar med bitcoins som man precis växlat, utan man bör ta "gamla" bitcoins som är svåra att koppla till dig. Det finns klienter speciellt framtaget för detta.

Om man håller sig på lagens sida är detta dock inga problem, det är mycket svårt att röja anonymitet om man inte är polis eller myndighet.

Fel, så fort bitcoins överförs till en plånbok är de anonyma eftersom ingen kan bevisa vem som är ägaren till plånboken, det är ingen enskild person som kan kopplas till en adress. Polisen kan följa bitcoins, men inte vem som förflyttar dem. De kan ha misstankar, men det håller inte i rätten. Säg till den dag någon faktiskt blir dömd för något som finns i en bitcoinplånbok.

Polisen är chanslös i detta fall
Citera
2014-01-23, 00:19
Medlem
Mario Pancieras avatar
Jag köpte precis en mindre mängd BTC hos FYB-SE, därefter skickade jag dem till min Wallet på blockchain.info. Ett meddelande kom upp, som vanligt, som påstod att jag skulle få ett mail skickat till mig för att godkänna uttaget.

Något mail dök aldrig upp, det har nu gått 20 minuter; Mina BTC är borta från FYB-SE, och i min överföringshistorik på sidan står det ingenting om uttag av BTC. Det senaste som syns är min insättning av SEK.

Jag är helt säker på att det var min adress jag skickade till, så det kan inte vara det som är problemet. Dessutom godkände jag ju aldrig uttaget, så varför försvann mina BTC från FYB-SE? Jag har använt sidan flera gånger tidigare utan problem.

Har mina BTC hamnat i limbo, är de stulna, vad är det frågan om? Har någon varit med om någonting liknande? Jag har meddelat kundsupport på FYB-SE. Får se vad de säger, om de svarar.
Citera
2014-01-23, 00:32
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mario Panciera
Jag köpte precis en mindre mängd BTC hos FYB-SE, därefter skickade jag dem till min Wallet på blockchain.info. Ett meddelande kom upp, som vanligt, som påstod att jag skulle få ett mail skickat till mig för att godkänna uttaget.

Något mail dök aldrig upp, det har nu gått 20 minuter; Mina BTC är borta från FYB-SE, och i min överföringshistorik på sidan står det ingenting om uttag av BTC. Det senaste som syns är min insättning av SEK.

Jag är helt säker på att det var min adress jag skickade till, så det kan inte vara det som är problemet. Dessutom godkände jag ju aldrig uttaget, så varför försvann mina BTC från FYB-SE? Jag har använt sidan flera gånger tidigare utan problem.

Har mina BTC hamnat i limbo, är de stulna, vad är det frågan om? Har någon varit med om någonting liknande? Jag har meddelat kundsupport på FYB-SE. Får se vad de säger, om de svarar.

Dina bitcoins är inte borta. Har du kollat i skräpkorgen och så? antagligen så finns ett mail där. Men dina bitcoins har inte skickats förrens du klickar på länken i det mailet så om du inte hittar det så är dina bitcoins kvar på din wallet adress på fybse men du ser dom bara inte. Du skulle kunnat gå in på http://blockchain.info/ och sökt på din wallet adress. Men eftersom du inte har fått mailet eller klickat på länken i mailet så kommer dina bitcoins inte skickas nånstans. Så du borde inte se något där men det kan ju vara en extra som du kan kolla på. Det är 99% changs att du missat något, så vill du fixa det dubbelkolla allt vill man vara lat så meddelar man fybse . Dom svarade mig förut så dom borde väl svara dig också
Citera
2014-01-23, 00:34
Medlem
Zycombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuzionz
Okej skapade ett konto där men fattar inte riktigt hur man ska gå tillväga för att köpa för just den mängden kronor man vill ha. Om jag vill köpa btc för säg 400 spänn hur skriver jag i de där fälten då? Snabbt svar önskas!

Sen undrar jag vilken btc wallet som är bra att använda som man kan skicka sina btc till?

Jag vet tyvärr inte, jag vet bara att fybse är gröna! Bra wallets är Electrum, den vanliga, Armory och btc-e/cryptsy online wallet. Med armory och den vanliga måste du ladda ner typ 10+ gigabyte innan du kan använda dem.
Citera
2014-01-23, 21:10
Medlem
vizuals avatar
mooncoin på 3.4mil ÄR DET ETT SKÄMT ELELR FAN!

jag fundera på att gå in med 10k när market cap var på $30k

skulle tjänat en mille på 5 dagar FML
Citera
2014-01-23, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vizual
mooncoin på 3.4mil ÄR DET ETT SKÄMT ELELR FAN!

jag fundera på att gå in med 10k när market cap var på $30k

skulle tjänat en mille på 5 dagar FML
Skoja inte! Det är sjukt... jag sålde mina nio miljoner Moon för en vecka sen... fick 0.09btc. Idag hade jag fått 2btc! Finfint... Scam coins som lyckas, det är fint det... förstör hela det fina med kryptovalutorna!
Citera
2014-01-24, 12:52
Medlem
MoneyBOTs avatar
och nu är de på $5milj. Så jävla tråkigt, satt och lurkade 4chan tråden där mooncoin myntades. Men tänkte såklart att det bara var ännu ett scamcoin. Man borde kanske gambla lite mer, finns ju onekligen chans till rätt sköna vinster om man är snabb.
Citera
2014-01-24, 14:37
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparkzor
Skoja inte! Det är sjukt... jag sålde mina nio miljoner Moon för en vecka sen... fick 0.09btc. Idag hade jag fått 2btc! Finfint... Scam coins som lyckas, det är fint det... förstör hela det fina med kryptovalutorna!

Det fina med alla kryptovalutor är att det knappast är garanterat att Bitcoin kommer att vara vinnaren, utan det kan lika gärna vara Dogecoin.
75%+ av alla bitcoins ägs av 1-2% av alla Bitcoinanvändare.
Det unika med bitcoin är att det är den första, men resten av alt-coins har mer eller mindre samma protokoll, vilket gör att användare kan komma att strömma till den valuta som är mer jämnt fördelad över användarna. Varför betala massiva summor för en valuta när en annan valuta gör exakt samma jobb. Det är inte direkt så att någon är knutet till ett verkligt värde, till skillnad från ett lands valuta som kan knytas till förmågan att taxera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in