Citat:
Ursprungligen postat av
Bullen
Tillsammans med 60 poäng till har du en kandidat.
Men visst kan du kalla dig ekonom, statsvetare och språkvetare, jurist kräver dock en juristexamen.
Ja, och det är just de poängen som fil.arn Henrik Arnstad saknar.
Och det är sant att ekonom, civilekonom, statsvetare, författare, journalist, språkvetare osv inte är skyddade titlar. Faktum är att väldigt få yrkestitlar är det.
Jurist är heller inte skyddat och man kan således kalla sig för jurist utan att ha en endaste poäng i juridik om man så vill.
I verkligheten så är det dock så att den allmänna uppfattningen och vanlig hederlighet säger att det finns vissa kriterier, om än inte alltid glasklart definierade, för att kalla sig dessa saker. En civilekonom har minst en ekonomie kandidatexamen, en jurist har en juris kandidatexamen (numera juristexamen), en språkvetare har någon form av examen. Och med titeln historiker så förutsätts det en examen i historia, om än så en sketen kandidatexamen i historia. Det vanliga är annars att den som kallar sig för historiker har en doktorsexamen i ämnet men i och med populärhistorians inträde så kan jag jag tänka mig att så inte är fallet längre. Henrik Arnstad har inte ens en kandidatexamen i ämnet. Och det är beklämmande. Ännu mer beklämmande är att han ljuger om det och mest beklämmande är att media låter honom göra det.
Däremot är yrken som tex journalist och författare mycket mindre definierat. Förr förutsatte nog många att man gått journalisthögskolan för att kalla sig journalist medan idag är de en ytterligt liten minoritet och alla möjliga människor benämner sig för journalister idag, allt ifrån brottsdömda vänsterextremister utan utbildning till random bloggare till de med examen från journalisthögskolan som arbetar på statsmedia och stora tidningar. Författare är också väldigt flummig titel, om man gett ut en bok är man författare då? Om den så är utgiven på eget förlag (dvs man har bekostat tryckning och distribution själv)? Jag skulle vilja påstå att titlar som journalist och författare är sk slasktitlar, något man tar till när det inte finns någon bättre titel att ge personen. En annan sådan titel är "debattör". Titlarnas värde har också sjunkit rejält. Förr, när det bara fanns statsradio, statstelevision och ett antal pappersmedier så kippade folk och tjänstemän efter andan om någon sade att denne var journalist. Idag, såvida inte journalisten ringer från Kalla Fakta-redaktionen eller motsvarande, så fnyser snarare folk och tjänstemän av förakt.